#EcomersyBasic #43: Współpraca z influencerami
Czy znane jest Ci pojęcie influencer marketingu? Polega on na współpracy wpływowej osoby (najczęściej twórcy internetowego) z daną firmą. Marka prowadzi kampanię reklamową wspólnie z influencerem, promując w ten sposób swoje produkty czy usługi. Ten rodzaj marketingu zyskał w ostatnich latach na popularności – głównie dzięki rosnącej liczbie rozpoznawalnych w sieci osób, które cieszą się zaufaniem swoich obserwujących.
Jak działa influencer marketing?
Influencerzy, jak sama nazwa wskazuje, oddziałują na innych, a co za tym idzie – kształtują opinie, również na temat produktów. Wiele z nich czerpie swoje dochody głównie ze współprac, dlatego chętnie zgadzają się na rozmaite kooperacje. Bardzo łatwo to dotrzeć, odwiedzając profile influencerów w mediach społecznościowych – sporo ich treści to posty sponsorowane. Jeżeli prowadzisz swój sklep internetowy, możesz to wykorzystać, by dotrzeć do nowych odbiorców. Istnieją różne sposoby, za pomocą których twórcy promują towary czy usługi. Najczęściej testują je na wizji, opisują i polecają, wyrażają opinie na temat całej działalności marki albo zostają jej ambasadorami. Potencjał takiej współpracy jest ogromny, dlatego warto wszystko dokładnie przemyśleć i zaplanować. Od czego jednak zacząć?
Znajdź odpowiedniego influencera
Na początek zastanów się, czy w Internecie działa jakiś influencer, z którym chciałbyś współpracować. Być może konkretna osoba od razu przyjdzie Ci do głowy. Jeżeli natomiast nie masz pomysłu, wystarczy zrobić odpowiedni research. Kieruj się kilkoma kryteriami: ogólnym profilem działalności, sposobem komunikacji influencera z odbiorcami, poprzednimi współpracami, opiniami na jego temat. Ważne, by osobowość internetowa twórcy pasowała do charakteru Twojej firmy i tego, co chcesz reprezentować. Chodzi przede wszystkim o podbicie świadomości marki, czyli efekt wizerunkowy, który później – w założeniu – przełoży się na większą sprzedaż. Na pewno dziwisz się, że jeszcze nie wspomnieliśmy o liczbach. Oczywiście, że konto posiadające 5 tys. obserwujących różni się od konta posiadającego 200 tys. obserwujących, jednak łatwo jest wpaść w tzw. pułapkę cyfr. Co to znaczy?
Zobacz też: #EcomersyBasic #42: Unboxing. Czym jest? Czy warto? Jak go przygotować?
Nie wpadnij w pułapkę cyfr
Na pierwszy rzut oka wydawać by się mogło, że najbardziej pożądanym influencerem okaże się osoba z największymi zasięgami, czyli odbiorcami liczonymi w setkach tysięcy czy nawet milionach. Jednak nie zawsze liczba odbiorców przekłada się na poziom zaangażowania. Czasami zdarza się tak, że mikroinfluencerom (posiadający od ok. tysiąca do ok. 30 tys. fanów) udaje się zebrać wokół siebie dużo bardziej oddaną społeczność. Nic dziwnego – w przypadku mniejszego grona odbiorców tworzy się intymniejsza atmosfera, a dystans między nadawcą a odbiorcą zostaje zmniejszony. Influencer może od razu reagować na potrzeby swoich obserwujących i pozostawać z nimi w stałym kontakcie. Wizerunek jest bardziej autentyczny i wzbudzający zaufanie. Jeżeli więc dana firma podejmie współpracę z mikroinfluencerem, może liczyć na faktyczne zainteresowanie swoimi produktami. Nierzadko bywa też tak, że mniejszy twórca włoży więcej starań w powierzone zadania – ze względu na mniej propozycji biznesowych i chęć utrzymania pozytywnego wizerunku w sieci.
Formy współpracy z influencerami
Aby wspólne działania marki i influencera przebiegały jak najbardziej sprawnie, warto na wstępnie ustalić ich warunki. Istnieje kilka form współpracy – posty sponsorowane w mediach społecznościowych bądź na blogu, testowanie oraz polecanie produktów czy usług, spontaniczne wzmianki o marce w relacjach na Instagramie albo Facebooku, recenzje, unboxingi, tutoriale na YouTubie, udostępnianie kodów rabatowych, specjalne serie produktów, które są objęte patronatem influencera, a także zostanie przedstawicielem (ambasadorem) marki. W czasie takiej kooperacji liczy się głównie dobra komunikacja oraz przyjazna atmosfera. Jeżeli chcemy, by twórca dokonał jakiejś zmiany, informujmy o tym wprost.
Krótkie podsumowanie – dlaczego warto?
Współpraca z influencerami to dobry pomysł, ponieważ rynek influencer marketingu cały czas się rozwija. Według danych Mediakix w 2020 roku osiągnął wartość 5-10 miliardów dolarów. Oprócz tego, ten rodzaj promocji rzeczywiście działa – aż 89% marketerów (również zgodnie z badaniami Mediakix) twierdzi, że inwestycja w niego przynosi zwrot porównywalny lub wyższy niż w przypadku innych działań promocyjnych.