Dzisiaj mamy: Wtorek, 5 Grudzień 2023

EcomersyBasic #69: Jak dbać o dobre opinie o sklepie internetowym?

2023.03.17

E-commerce w Polsce rozwija się prężnie, co oznacza, że sklepów internetowych cały czas przybywa. Klienci muszą więc znajdować sposoby, by wybrać odpowiednie miejsce na zrobienie zakupów online. Skąd wiadomo, że dany e-sklep spełni ich oczekiwania? Internauci często kierują się opiniami innych osób – poprzednich konsumentów, którzy wcześniej byli na ich miejscu. Warto wiedzieć, że rekomendacje cieszą się dużą popularnością i ogólnym zaufaniem. Jak więc je zdobyć?

Gdzie klienci umieszczają opinie?

Czytanie opinii przed podjęciem decyzji o zakupie stało się nawykiem wielu e-konsumentów. Kiedy widzą negatywne recenzje lub całkowity brak jakichkolwiek komentarzy, budzą się w nich podejrzenia. Wiadomo jednak, że niezadowoleni klienci chętniej dzielą się swoimi doświadczeniami, z kolei ci zadowoleni nierzadko o tym zapominają. Trzeba więc wykorzystać powszechnie dostępne metody, aby zachęcić tych drugich do wystawiania opinii o samym sklepie internetowym, konkretnych produktach czy usługach. Gdzie mogą umieszczać swoje rekomendacje? Przede wszystkim w wyszukiwarce Google, ale również pod postami w social mediach, na platformach z opiniami (takich jak Opineo), w serwisach ogłoszeniowych i branżowych.

Jak namówić konsumenta, by podzielił się swoją opinią?

Aby internauci pozostawili po sobie ślad i opisali swoje doświadczenie zakupowe, musimy ich do tego zachęcić. Wiele firm decyduje się na kontakt mailowy – kilka dni po otrzymaniu zamówienia klient dostaje wiadomość z prośbą o wystawienie opinii. Dzięki temu nie tylko poczuje się bardziej zmotywowany, ale również uświadomi sobie, że jego zdanie rzeczywiście się liczy. W momencie, kiedy nasz konsument postanowi pokusić się o napisanie rekomendacji, warto mu ten proces ułatwić – najlepiej poprzez pytania pomocnicze (o powody wybrania właśnie Twojej marki, o to, co wyróżnia Cię na tle konkurencji, czy klient ponownie skorzystałby z Twoich usług itd.) – w ten sposób zmniejszasz szansę na to, że odbiorca opublikuje komentarz o treści „Wszystko OK”. Umieść również na karcie produktu – w widocznym miejscu – przycisk „oceń produkt”. Możesz też zaproponować rabat w zamian za wystawienie opinii.


Zobacz też: Kara UOKiK dla poznańskiej agencji marketingowej. Chodzi o fałszowanie opinii


Dlaczego opinie są ważne?

Istnieje naprawdę mnóstwo powodów, dla których powinniśmy dbać o opinie w sklepie internetowym. Chcielibyśmy wymienić kilka z nich. Po pierwsze, widoczne rekomendacje natychmiast zwiększają poziom zaufania do marki, a przy tym budują autentyczność oraz wiarygodność, o czym wspominaliśmy na samym początku. Po drugie, opinie pozytywnie wpływają na wskaźnik konwersji, który pozwala zmierzyć skuteczność działań marketingowych. Po trzecie, rekomendacje pomagają rozwijać świadomość i rozpoznawalność marki – warto wiedzieć, że strony posiadające wiele opinii są lepiej oceniane przez algorytmy wyszukiwarki, a co za tym idzie – umieszczane wyżej w rankingu.

Co z negatywnymi komentarzami?

Do tej pory nie napisaliśmy niczego na temat opinii negatywnych, a to przecież nieodłączna część prowadzenia biznesu. Niezadowoleni klienci trafiają się prawie zawsze, dlatego należy się do tego przygotować. Pamiętaj jednak, że niekoniecznie muszą one mieć szkodliwe skutki – sklepy internetowe z samymi dobrymi rekomendacjami często wydają się podejrzane. Jeżeli przeważają te pozytywne, a od czasu do czasu pojawi się negatywna – wszystko w porządku. Nie oznacza to jednak, że powinniśmy całkowicie ignorować mniej przychylne komentarze. Przyglądajmy się im, aby wiedzieć, co ewentualnie poprawić, starajmy się na nie odpowiadać – jak najbardziej uprzejmie, oferując pomoc.

Kupowanie opinii a dyrektywa Omnibus

Niektórzy właściciele sklepów internetowych decydują się na dosyć ryzykowny krok, czyli kupowanie opinii. Odradzamy takie rozwiązanie – szczególnie że od 1 stycznia 2023 roku obowiązuje dyrektywa Omnibus. Tak zwane „fake reviews” uznawane są za nieuczciwą praktykę rynkową, za którą grożą kary finansowe. Sprzedawcy mają obowiązek weryfikowania opinii, jednak przepisy nie określają, w jaki sposób. Firmy muszą więc utworzyć własny system weryfikacji. Oferowany przez niektóre agencje „marketing szeptany” stał się więc jeszcze bardziej problematyczny niż przedtem. Lepiej nie ryzykować utratą wiarygodności.

Polecamy
Ecomersy basic
#Ecomersy Basic #105: Personalizacja w e-commerce. Mów tak, by Cię słyszano

#Ecomersy Basic #105: Personalizacja w e-commerce. Mów tak, by Cię słyszano

2023.12.01
W świecie e-commerce personalizacja staje się coraz ważniejsza – sklepów internetowych przybywa, konkurencja rośnie, a klienci mają duże wymagania. Doskonałą metodą na wyróżnienie się z tłumu jest umiejętność dostarczania spersonalizowanych doświadczeń zakupowych. Zastanówmy się, dlaczego są one tak ważne dla budowania trwałych relacji z konsumentami i w jaki sposób możesz...
#EcomersyBasic #104: Jak zdobywać lajki na firmowym profilu FB?

#EcomersyBasic #104: Jak zdobywać lajki na firmowym profilu FB?

2023.11.24
Facebook od kilku (a nawet kilkunastu) lat pozostaje jednym z najpopularniejszych serwisów społecznościowych na świecie. Jeśli prowadzisz firmowy profil na tej platformie i chcesz dotrzeć do większej liczby użytkowników, z pewnością zdajesz sobie sprawę, jak istotne w budowaniu zasięgu i zaangażowania są lajki. Zastanawiasz się, jak skutecznie zdobywać te cenne...
#EcomersyBasic #103: Jak sobie radzić z sezonowymi spadkami sprzedaży w sklepie internetowym?

#EcomersyBasic #103: Jak sobie radzić z sezonowymi spadkami sprzedaży w sklepie internetowym?

2023.11.16
Dynamika rynku e-commerce często podlega zmianom, a sklepy online muszą skutecznie radzić sobie z sezonowymi spadkami sprzedaży. Regularne fluktuacje popytu mogą stanowić wyzwanie dla przedsiębiorców, ponieważ wymagają elastyczności i strategicznego podejście. W tym kontekście istotne staje się pytanie: jak efektywnie zarządzać e-sklepem w różnych okresach roku, utrzymując stabilność i zadowolenie...
#EcomersyBasic #102: Jak podnieść obrót w e-sklepie przed Świętami Bożego Narodzenia?

#EcomersyBasic #102: Jak podnieść obrót w e-sklepie przed Świętami Bożego Narodzenia?

2023.11.09
Mamy połowę listopada, jesteśmy jeszcze przed Black Friday – wydawać by się mogło, że do Świąt Bożego Narodzenia pozostało dużo czasu. W świecie e-commerce czas płynie nieco innym rytmem, a do dużych wydarzeń warto przygotowywać się wcześniej. W dzisiejszym artykule zastanowimy się, jak „rozruszać” sklep internetowy jeszcze przed Gwiazdką, aby...