EcomersyBasic #32: Jak skutecznie wspierać pozycjonowanie sklepu internetowego? Lista działań
Sklep internetowy podobnie jak każdy biznes potrzebuje trafnego ruchu. Dobrze zaplanowane pozycjonowanie pozwoli na osiągnięcie zadowalających, a nawet doskonałych wyników. Odpowiedni dobór działań sprawi, że twój sklep internetowy wygeneruje wysoki poziom sprzedaży. Warto zastanowić się nad różnymi czynnikami, których być może nie ma w strategii SEO, a które w znaczący sposób mogą wpłynąć na wyniki pozycjonowania.
Sprzedaż jako priorytet pozycjonowania
Bardzo często podstawowym celem pozycjonowania jest zwiększenie widoczności sklepu internetowego w Google. Niewątpliwie ma to znaczenie, ale nie może stać się najważniejszą kwestią, gdyż sama widoczność nie przynosi zysku. Kluczowe jest wykorzystanie potencjału pozyskanych użytkowników i optymalizacja konwersji, czyli maksymalne zwiększenie szans na sprzedaż produktów.
Przemyślana oferta sklepu
Kiedy już potencjalny klient trafi na stronę twojego sklepu warto sprawić, że będzie chciał skorzystać z twojej oferty. W tej sytuacji znaczenie ma kilka czynników i wszystkie w pewnym stopniu wpływają na ostateczną decyzję, dlatego nie pomijaj żadnego. W pierwszej kolejności oferta musi być atrakcyjnie zaprezentowana, żeby przyciągnąć uwagę odbiorców. Kiedy już przyciągniesz uwagę potencjalnych klientów zaskocz ich wysoką jakością produktów i cenami, ustalonymi według określonej strategii. Postaraj się o dostępność produktów, bo nikt nie lubi czekać długo. A kiedy już klient zdecyduje się na zakup zapewnij mu najwyższą jakość obsługi, szybką realizację zamówienia i dobry dostęp do obsługi technicznej. Dopiero po spełnieniu tych warunków warto inwestować w pozycjonowanie, ponieważ wtedy będzie ono najskuteczniejsze.
Twórz atrakcyjne treści
Możesz sprzedawać mało atrakcyjny towar, ale jeśli ciekawie go zaprezentujesz będzie się dobrze sprzedawał. Nawet najlepsze produkty sprzedają się lepiej, gdy mają opisy. W pozycjonowaniu istotne są dobrze dobrane treści, odpowiednie frazy, które w unikalny i czytelny sposób przedstawią produkt. W sklepie internetowym to opis pełni rolę sprzedawcy zachęcającego do zakupu, zachwala zalety i wpływa na odczucia klienta. Jeśli sprowadza się do podstawowych parametrów technicznych może być mało atrakcyjny. Dobry opis musi przedstawiać jak najwięcej korzyści z zakupu produktu i rozwiewać wszelkie wątpliwości klienta.
Zobacz też: Ecomersy Basic #14: Meta description. Co to jest? Jak je przygotować?
Optymalizacja zdjęć produktów
Klient zaglądając na stronę twojego sklepu internetowego widzi w pierwszej kolejności zdjęcia produktów, które albo przyciągną jego uwagę i zachęcą do dokładniejszego zapoznania z ofertą, albo zniechęcą. Istotne jest odpowiednie nazwanie plików i dodanie do nich atrybutu alt, który zawiera frazę. Zdjęcia nie mogą też mieć zbyt dużych rozmiarów, żeby klient nie zniechęcił się długim ładowaniem plików. Za to warto dodawać kilka różnych ujęć, pokazujących produkt z innych perspektyw, z możliwością zbliżenia szczegółów. W przypadku niektórych produktów, jak chociażby ubrań sprawdzi się białe tło, a do tego kilka ujęć na modelce.
Sugerowanie produktów
W sklepie internetowym warto wykorzystać metodę cross sellingu, która polega na sugerowaniu klientowi różnych produktów podczas przeglądania oferty. Świetnie sprawdza się zastosowanie na karcie produktowej automatycznego wyświetlania bestsellerów lub produktów określonych jako „klienci kupili również”. Dzięki temu naprowadzamy klientów na rzeczy mogące go zainteresować lub kompatybilne z dotychczasowymi wyborami.
Certyfikat SSL
Co prawda nikt nie wymaga od ciebie tego certyfikatu, ale warto się o niego postarać dla dobra własnego sklepu, aby przeglądarka nie nazwała go „niebezpiecznym”. Certyfikat ten chroni klientów przed atakami oszustów, a co za tym idzie stwarza ich zaufanie do twojego sklepu. Jego posiadanie jest postrzegane jako czynnik rankingowy. W kwestii SEO zmienia on niewiele, ale w przypadku jego braku można ponieść realne szkody. Poza tym dostępne są bezpłatne certyfikaty, dlatego ich wdrożenie to same korzyści bez ponoszenia kosztów.
Pozycjonuj, żeby sprzedawać
Wszystkie powyższe działania są niezbędne, żeby pozyskać nie tylko ruch, ale również doprowadzić do wzrostu sprzedaży. Pozycjonowanie SEO w nowoczesnym wydaniu powinno doprowadzić do optymalizacji funkcjonalności sklepu, jak również do optymalizacji współczynnika konwersji.