Dzisiaj mamy: Środa, 7 Grudzień 2022

EcomersyBasic #29: Jak tworzyć grafikę do mediów społecznościowych?

2022.05.20

Prowadząc własny biznes e-commerce, z pewnością nieustannie wcielasz się w różne role: sprzedawcy, copywritera, marketera, fotografa, grafika czy osoby od social mediów. Zwłaszcza te ostatnie mogą sprawiać nieco kłopotu, jeśli nigdy wcześniej się tym nie zajmowałeś. Jest to jednak część biznesu, której nie warto lekceważyć – social media mogą być wiodącym sposobem przyciągania klientów. To zaś, co zwraca ich uwagę, to przede wszystkim grafika. Dlatego warto zatroszczyć się o to, by była estetyczna, przejrzysta i atrakcyjna.

Skuteczne grafiki w mediach społecznościowych

Posty z obrazem klikają się bez wątpienia o wiele lepiej. To nie jest jednak tak, że wystarczy dowolna grafika czy zdjęcie, by zwiększyć zasięgi i zaangażowanie użytkowników. By grafika była skuteczna, powinna być zaprojektowana w odpowiedni sposób – ma wzbudzać u odbiorców określone reakcje i skłaniać ich do podjęcia pożądanych działań.

Dobieranie zdjęć

Bardzo skutecznym sposobem na przyciągnięcie uwagi odbiorców jest wykorzystanie zdjęć. Działają zwłaszcza zdjęcia, na których widoczne są ludzkie twarze – od razu takie posty klikają się o wiele lepiej. Warto używać własnych zdjęć – produktowych i nie tylko. Nada to unikalności i autentyczności Twoim postom, a to jest coś, co szczególnie się ceni. Koniecznie zatroszcz się jednak o to, by były one odpowiedniej jakości – dobrze skomponowane, właściwie doświetlone i ostre. Możesz również korzystać z banków zdjęć. Dbaj o to, by wykorzystywać fotografie legalnie, stosując się do obowiązującej licencji!


Zobacz też: 5 najlepszych darmowych banków zdjęć


Kolory, które sprzedają

Kolory użyte w grafikach dla mediów społecznościowych również mają znaczenie. Barwy w różny sposób oddziałują na odbiorców, wywołując konkretne skojarzenia i emocje. Dobrze użyte zachęcą do kliknięcia, jeśli jednak będą przypadkowe i nieprzemyślane, najpewniej zadziałają odwrotnie. Warto mieć to na uwadze podczas projektowania. Jak więc dobrać odpowiednie kolory dla swoich grafik? Sięgnij do psychologii kolorów! Szczególnie skutecznie działają wyraziste, kontrastowe barwy, jak czerwony, pomarańczowy czy żółty. Więcej o kolorach w e-marketingu pisaliśmy w tym artykule.

Call to action – skłoń odbiorcę do działania

Jeżeli grafika, którą tworzysz, ma za zadanie nakłonienie odbiorcy do podjęcia jakiejś akcji – kliknięcia w nią, zarejestrowania się do newslettera, zapoznania się z ofertą czy dokonania zakupu – z pewnością potrzebujesz CTA (ang. call to action), czyli wezwania do działania. Są to wszelkie hasła typu „Kup ją”, „Zarejestruj się teraz”, „Przeczytaj więcej” itp., często umieszczone na kontrastowym przycisku lub też wyróżnione innym fontem. CTA ma być ponagleniem, zaoferowaniem odbiorcy czegoś unikalnego. Służy do stworzenia w użytkowniku poczucia, że podjęcie działania jest pilne, konieczne tu i teraz.

Koncepcja, czyli mniej znaczy więcej

Dobrze przemyśl to, jak mają wyglądać Twoje grafiki. Warto zadbać o to, by były spójne – wizualny chaos na profilu na Instagramie czy Facebooku zadziała na Twoją niekorzyść. Świetnym pomysłem będzie ustalenie identyfikacji wizualnej dla Twojego biznesu e-commerce. Zastanów się, jakich fontów będziesz używać. Może Twoje grafiki będą miały wspólne tło? W przypadku Instagrama świetnie będzie wyglądać spójna siatka zdjęć lub grafik, np. utrzymanych w tej samej kolorystyce. Warto też pamiętać o tym, że czasem mniej znaczy więcej – zbyt wiele elementów, kolorów czy fontów stworzy wrażenie bałaganu i braku profesjonalizmu.

Aplikacje do tworzenia grafik na social media

W jakiej aplikacji tworzyć grafiki dla mediów społecznościowych? Istnieje wiele narzędzi, które Ci w tym pomogą. Możesz skorzystać z klasycznego oprogramowania, takiego jak Photoshop. Jest on oczywiście płatny, dlatego warto mieć na uwadze darmowe alternatywy, takie jak Gimp czy webowy Pixlr. Ogromną popularność zyskuje ostatnio Canva, w której można zaprojektować rozmaite grafiki potrzebne do prowadzenia e-biznesu. Dostępna jest zarówno w wersji darmowej, jak i płatnej, przy czym bezpłatna wersja daje naprawdę wiele możliwości. Przydatne w tworzeniu grafik na social media są też aplikacje na smartfony: Desygner, Crello, Adobe Spark Post czy Snapspeed.

Media społecznościowe – formaty grafik

Obrazy do publikacji w mediach społecznościowych powinny mieć właściwe rozmiary i rozszerzenia. W postach świetnie sprawdzają się grafiki kwadratowe lub w proporcjach 4:5, z kolei wszelkie stories zazwyczaj mają proporcje 9:16. Pliki powinny mieć rozszerzenie .png lub .jpg – w tym drugim przypadku warto zadbać o to, by miały rozmiar mniejszy niż 300 kB. W przeciwnym razie po opublikowaniu ich mogą stracić na jakości. Poniżej znajdziesz podręczną ściągę z najczęściej wykorzystywanymi formatami grafik (stan na maj 2022):

  • Facebook
    • Posty:
      • kwadrat: 1080 x 1080px
      • grafika pionowa: 800 x 1000 px
      • grafika pozioma: 1200 x 900 px
      • miniatura dla linku: 1200 x 628 px
    • Relacja: 1080 x 1920 px
    • Zdjęcie w tle: 851 x 315px
    • Okładka grupy: 1640 x 856 px
    • Okładka wydarzenia: 1200 x 628 px
    • Profilowe: 320 x 320 px
  • Instagram
    • Posty:
      • kwadrat: 1080 × 1080 px
      • grafika pozioma: 1080 × 608 px
      • grafika pionowa (portretowa): 1080 × 1350 px
    • IG Stories: 1080 x 1920 px
    • Reels: 1080 x 1920 px
    • Profilowe: 800 x 800 px
  • Miniaturka filmu na YouTube: 1280 × 720 px

Na zakończenie

Nie musisz od razu stawać się specjalistą od projektowania graficznego, by tworzyć estetyczne i skuteczne grafiki na social media. Wykorzystaj dostępne narzędzia, pilnuj odpowiednich formatów oraz spójnej estetyki, a profile Twojej firmy na Facebooku i Instagramie będą prezentować się świetnie!

Polecamy
Ecomersy basic
#EcomersyBasic #56: Złe praktyki w sklepie internetowym, przez które tracisz klientów

#EcomersyBasic #56: Złe praktyki w sklepie internetowym, przez które tracisz klientów

2022.12.02
Na wyniki sprzedaży w sklepie internetowym wpływ ma bardzo wiele czynników. To nie tylko kwestia skuteczności kampanii, cen czy asortymentu. To również nie tylko sprawa SEO, o której w ramach cyklu Ecomersy Basic wspominaliśmy już wielokrotnie. Klienci rezygnują z zakupów w e-sklepie z rozmaitych powodów, a wiele z nich to...
#EcomersyBasic #55: Marketing w sklepie internetowym. Czy robisz to dobrze? 5 punktów, z którymi podniesiesz sprzedaż

#EcomersyBasic #55: Marketing w sklepie internetowym. Czy robisz to dobrze? 5 punktów, z którymi podniesiesz sprzedaż

2022.11.25
Sprzedaż w sklepie internetowym to nie tylko kampanie Google Ads czy Facebook Ads. Warto wykorzystywać także inne możliwości. To takie działania, które zwiększają widoczność marki, pomagają zdobyć nowych klientów i utrzymać tych, których już masz. Czy wiesz, jakie to sposoby?
#EcomersyBasic #54: Sprzedaż stacjonarna i internetowa. Jak je połączyć?

#EcomersyBasic #54: Sprzedaż stacjonarna i internetowa. Jak je połączyć?

2022.11.18
W czasie ogólnoświatowego lockdownu okazało się, że sama sprzedaż stacjonarna może nie wystarczyć, aby utrzymać się na rynku. Coraz więcej osób zaczęło więc myśleć o przeniesieniu się do Internetu. Kiedy pandemia nieco ustała, część klientów postanowiła wrócić do tradycyjnych form robienia zakupów, a branża e-commerce odnotowała pewne spadki. Wynika z...
#EcomersyBasic #53: Skuteczny e-mail z potwierdzeniem zamówienia

#EcomersyBasic #53: Skuteczny e-mail z potwierdzeniem zamówienia

2022.11.04
Komunikacja z klientami to jeden z najważniejszych elementów promocji. Bardzo często wykorzystywaną drogą kontaktu jest e-mail marketing, który obejmuje nie tylko newslettery, ale również tzw. maile transakcyjne. Użytkownicy otrzymują je w momencie założenia konta, a także po złożeniu zamówienia lub kiedy przesyłka zostanie wysłana. Jak wykorzystać wiadomości z potwierdzeniem zamówienia...