Dzisiaj mamy: Czwartek, 19 Maj 2022

Kolory w sklepie internetowym. Jakie barwy sprzedają?

Czwartek, 14 Kwiecień 2022

Dlaczego logo Allegro jest pomarańczowe, a logo Facebooka – niebieskie? Czy istnieje powód, dla którego luksusowe marki posługują się kolorem czarnym, a produkty reklamowane jako ekologiczne właściwie zawsze powiązane są z barwą zieloną? To nie przypadek, tylko umiejętne zastosowanie psychologii kolorów.

Barwy w dużej mierze decydują o tym, jak odbieramy dany produkt lub markę. Kolorystyka sklepu internetowego ma ogromny wpływ na wybory klientów, ich odczucia i nastrój podczas zakupów. Dlatego odpowiedni dobór kolorów to etap projektowania witryny, którego nie sposób pominąć.

Psychologia kolorów

Kolory wywołują skojarzenia, z których zazwyczaj nawet nie zdajemy sobie sprawy. Budzą w nas określone emocje – każda barwa wysyła inny sygnał, który można wykorzystać w e-marketingu i przy projektowaniu sklepu internetowego. Jakie znaczenia przypisuje się poszczególnym kolorom?

  • Czerwony – kojarzy się z energią, pasją, ekscytacją. To mocny, agresywny, dynamiczny kolor, który przyciąga, podnosi ciśnienie krwi, pobudza do działania. Dlatego to idealny kolor dla CTA i haseł typu „Wyprzedaż”, „Ostatnie sztuki” czy „Promocja kończy się za X godzin”. Zaostrza również apetyt – nie bez powodu Coca Cola czy KFC korzystają z tej barwy.
  • Pomarańczowy – budzi skojarzenia z energią, spontanicznością i młodością, a także przyjemnością. Rozbudza kreatywność i nastraja optymistycznie. Pobudza klientów do podejmowania szybkich decyzji, komunikuje również otwartość marki. Nie bez powodu kolor pomarańczowy pojawia się w logo Allegro czy AliExpress – ma skłaniać do szybkich zakupów pod wpływem chwili. Trafia przede wszystkim do młodych odbiorców.
  • Żółty – jest kolorem nieco kontrowersyjnym w marketingu. Jest to barwa ostrzegawcza, skupiająca uwagę. Może budzić zarówno niepokój, jak i ciekawość. Specjaliści od marketingu raczej odradzają jego wykorzystanie, jednak wiele marek stosuje go z powodzeniem – zwłaszcza w mediach czy wśród producentów zabawek dla dzieci. Kojarzy się z energią, pozytywnym nastawieniem, przyjemnością. Stanowi konkurencję dla barwy czerwonej, dlatego też świetnie nadaje się do wyróżniania istotnych informacji czy CTA.
  • Zielony – kolor natury, porządku, świeżości. Kojarzy się z dbaniem o zdrowie, ekologią, daje poczucie wspólnoty. To także kolor lata, odpoczynku i urlopu. Z tego też powodu często łączony jest z żółcią. To uspokajająca barwa, relaksująca i dająca poczucie bezpieczeństwa, dlatego chętnie wybierają go poważne instytucje, np. banki czy firmy powiązane z branżą medyczną. To bardzo dobry kolor dla CTA.
  • Niebieski – to barwa kojąca, uspokajająca, wzmacniająca poczucie bezpieczeństwa. Jest symbolem stabilności, profesjonalizmu i siły. To także kolor relacji – wykorzystują go największe platformy społecznościowe, takie jak Facebook czy Twitter. Wybierają go również marki stawiające na trwałość i solidność swoich produktów.
  • Fioletowy – kolor luksusu i bogactwa. Budzi skojarzenia z władzą, ale również szlachetnością i duchowością. To też kolor spokoju i kreatywności, a w dużym nasyceniu – ekstrawagancji. Jest to również barwa często wiązana z magią. Przyciąga uwagę przede wszystkim kobiet. Świetnie sprawdzi się na stronach www luksusowych, prestiżowych marek, a także tych zajmujących się innowacjami.
  • Czarny – to kolor budzący wielorakie skojarzenia. Z jednej strony wiązany z żałobą i złem, z drugiej – luksusem i elegancją. Jest bardzo uniwersalny i stabilny, kojarzy się też z tajemnicą. Łączony jest z wysoką inteligencją, klasą, siłą i powagą. Z tego powodu używają go marki luksusowe, drogie i prestiżowe – jest popularny zwłaszcza wśród firm sprzedających perfumy, samochody czy alkohole.
  • Biały – sterylny, higienicznie czysty, neutralny. To kolor spokoju, wyciszenia, minimalizmu. Kojarzy się z profesjonalizmem oraz luksusem. Zwiększa przejrzystość i czytelność. Biel chętnie wykorzystywana jest przez marki kosmetyczne, producentów środków higienicznych czy medykamentów, ale nie tylko – często sięgają po niego także producenci elektroniki.

Narzędzia wspomagające dobór kolorów na stronę www

Dziś stosunkowo łatwo dobrać pasujące do siebie kolory. Można skorzystać z generatorów palet kolorów, takich jak coolors.co, COLOURlovers albo Color Hunt. Oprócz tego istnieją narzędzia, które są bardzo pomocne w komponowaniu spójnej palety barw według teorii koloru wraz z odpowiednim odpowiednim doborem nasycenia:

  • Adobe Color
  • Paletton
  • Canva Color Wheel
  • Art in Context
Polecamy
Ecomersy basic
EcomersyBasic #28: Marketing szeptany. Czym jest? Czy warto?

EcomersyBasic #28: Marketing szeptany. Czym jest? Czy warto?

Piątek, 13 Maj 2022
W zeszłym tygodniu opublikowaliśmy tekst na temat opinii klientów i ich wpływu na sprzedaż w e-sklepie. Wiemy więc, że oceny oraz rekomendacje innych mają duże znaczenie dla większości konsumentów. Dlatego właśnie wiele firm decyduje się na charakterystyczną formę promocji, która nazywana jest marketingiem szeptanym (inaczej buzz marketing, word of mouth...
EcomersyBasic #27: Opinie klientów i ich wpływ na sprzedaż w e-sklepie

EcomersyBasic #27: Opinie klientów i ich wpływ na sprzedaż w e-sklepie

Piątek, 6 Maj 2022
Niedawno pisaliśmy o znaczeniu marketingu rekomendacyjnego w e-commerce, czyli o tym, jaki wpływ na klientów mogą mieć opinie innych. Sprawdzenie, w jaki sposób poprzedni konsumenci ocenili dany sklep internetowy, usługę czy produkt, to często jedyny znany sposób na weryfikację. Czasami zdarza się jednak, że recenzje są nieprawdziwe – i to...
Ecomersy Basic #26: Analiza biznesowa w e-commerce. Dlaczego warto?

Ecomersy Basic #26: Analiza biznesowa w e-commerce. Dlaczego warto?

Piątek, 29 Kwiecień 2022
Planujesz rozpocząć działalność? Zastanawiasz się, jak usprawnić działanie swojego e-biznesu? Chcesz mieć lepszy wgląd w funkcjonowanie Twojego przedsiębiorstwa? Warto pomyśleć nad przeprowadzeniem analizy biznesowej, dzięki której uda Ci się lepiej zrozumieć potrzeby biznesowe i technologiczne własnej firmy. W tym celu można skorzystać z usług eksperta – odpowiednio wykwalifikowanego analityka. Możesz...
Ecomersy Basic #25: Marketing rekomendacyjny w sklepie internetowym

Ecomersy Basic #25: Marketing rekomendacyjny w sklepie internetowym

Piątek, 22 Kwiecień 2022
Polecenia odgrywają bardzo ważną rolę w Internecie. Mamy tu na myśli zarówno zakupy online, jak i inne obszary działania w sieci. Ogromna liczba e-sklepów i dostępnych produktów czasami może przytłaczać, dlatego trzeba wybrać jakiś sposób selekcji. Wiele osób stawia właśnie na rekomendacje, czyli pozytywne opinie na temat konkretnych marek. Chcesz,...