Dzisiaj mamy: Piątek, 26 Kwiecień 2024

Ecomersy Basic #26: Analiza biznesowa w e-commerce. Dlaczego warto?

2022.04.29

Planujesz rozpocząć działalność? Zastanawiasz się, jak usprawnić działanie swojego e-biznesu? Chcesz mieć lepszy wgląd w funkcjonowanie Twojego przedsiębiorstwa? Warto pomyśleć nad przeprowadzeniem analizy biznesowej, dzięki której uda Ci się lepiej zrozumieć potrzeby biznesowe i technologiczne własnej firmy. W tym celu można skorzystać z usług eksperta – odpowiednio wykwalifikowanego analityka. Możesz też samodzielnie spróbować wysnuć wnioski dotyczące działania Twojej firmy. Zobacz, jakie korzyści przyniesie tego typu badanie.

Czym jest analiza biznesowa?

Analiza biznesowa to proces polegający na gromadzeniu danych z różnych obszarów mających wpływ na e-sklep. Obejmuje zbieranie informacji na temat podejmowanych strategii, zasobów czy struktury działań. Przekrojowe badanie prowadzi do wdrożenia dedykowanego systemu e-commerce. Pozwala spojrzeć na technologiczne i – jak sama nazwa wskazuje – biznesowe aspekty z innej perspektywy. Analityk podpowie Ci, jakie rozwiązania wprowadzić, by jak najlepiej wykorzystać potencjał Twojego sklepu internetowego. Taka osoba zajmuje się przeprowadzaniem rozmów z klientami, analizą organizacji oraz badaniem dotychczasowego sposobu funkcjonowania systemów IT, wykazując się przy tym krytycznym myśleniem i zdając sobie przy tym sprawę z wyzwań, które towarzyszą wszelkim zmianom. Jej zadaniem jest rekomendacja nowych, optymalnych pomysłów i pomoc w dotarciu do rzeczywistych potrzeb klientów.

Analiza marketingowa

Aby przeprowadzić analizę biznesową, należy się przyjrzeć najważniejszym obszarom działania firmy. Chcielibyśmy wspomnieć o dwóch: marketingowym oraz technologicznym. Jeżeli planujesz samodzielne zebranie danych, powinieneś wgłębić się w przebieg procesu zakupowego klientów i ich całościową ścieżkę, łącznie z odkrywaniem, pozyskiwaniem, konwersją, utrzymaniem i ponownymi zakupami. Zadaj sobie takie pytania, jak: „jakie przychody udało się uzyskać dzięki reklamom w mediach społecznościowych?”, „czy wydatki na reklamę były większe od przychodów?”, „jakie treści marketingowe cieszą się popularnością?”, „jaki jest mój współczynnik odrzuceń?”. Analiza płatnych kampanii pomoże Ci oszacować zwrot z inwestycji (ROI) oraz ich skuteczność. Z kolei badanie technologicznych aspektów pozwoli Ci ustalić, czy przedsiębiorstwo wymaga wprowadzenia nowych rozwiązań w systemach IT. Chodzi głównie o poziom funkcjonowania Twojej strony internetowej i jej technicznych elementów, a mianowicie: prędkość witryny, nawigację w jej obrębie, dostępność popularnych rozwiązań, przyjazny UX, regularne aktualizacje czy dostępność wersji mobilnej. Bardzo przydatnym narzędziem okaże się Google Analytics oraz Google Tag Manager.

Określenie najważniejszych celów

Indywidualne badanie umożliwi ustalenie priorytetów, czyli najważniejszych celów. Nakreślane są poprzez konkretne techniki, takie jak metoda MoSCoW. Skrót ten pochodzi od czterech wyrażeń w języku angielskim: „must”, „should”, „could” i won’t”. Każde z nich oznacza jakąś kategorię. Pod słowem „must” kryją się konieczne wymagania, pod słowem „should” – istotne wymagania, pod słowem „could” – możliwe wymagania, a pod słowem „won’t” – pominięte wymagania (z zaznaczeniem, że prawdopodobnie zostaną wprowadzone w przyszłości).


Zobacz też: Ecomersy Basic #6: Jak założyć sklep internetowy?


Arkusz wymagań – dlaczego jest potrzebny?

Wynikiem analizy biznesowej jest powstanie arkusza wymagań, w którym pojawi się zarys nadchodzących działań oraz potencjalne trudności. Można go stworzyć dopiero po przeprowadzeniu wywiadu. Ważne, by w dokumencie zostały zawarte informacje na temat ewentualnych kłopotów, które wpłynęłyby na wdrożenie zmian. Analityk musi także zapoznać się z oprogramowaniem ERP Twojej firmy (czyli tzw. planowaniem zasobów przedsiębiorstwa) i innymi systemami. Dzięki temu zorientuje się, jak połączyć nowe rozwiązania z obecnymi. Arkusz wymagań pozwoli również na ogólną wycenę całej analizy biznesowej.

Ile zajmie analiza biznesowa?

Zastanawiasz się, ile czasu zajmie takie przedsięwzięcie? Jest to oczywiście uzależnione od specyfiki danego sklepu internetowego oraz liczby zaplanowanych czynności. Najczęściej jednak do stworzenia arkusza wymagań konieczne są dwa bądź trzy spotkania, trwające po kilka godzin. Samo jego sporządzenie trwa kilka tygodni. Aby cały proces przebiegł jak najbardziej sprawnie, warto zadbać o dobrą komunikację i otwartość. Na spotkaniach powinny pojawić się osoby decyzyjne oraz pracownicy posiadający wiedzę na temat front office (interakcje między klientami a przedstawicielami przedsiębiorstwa), back office (zaplecze administracyjne) oraz integracji.

Krótkie podsumowanie

Analiza biznesowa wiąże się z pewnym wysiłkiem i kosztami, jednak może przynieść naprawdę pozytywne skutki. Przede wszystkim, umożliwia spojrzenie na działanie własnej firmy z pewnej perspektywy, a także poznanie jej mocnych stron i identyfikację czynników wymagających poprawy. Analiza jest fundamentalnym etapem na drodze do wdrożenia dedykowanego systemu e-commerce. Kompleksowe badanie prowadzi do zaprojektowania dedykowanych rozwiązań B2B i systemów sprzedaży online.

 

Polecamy