Dzisiaj mamy: Wtorek, 31 Styczeń 2023

E-E-A-T – czyli skąd wzięła się dodatkowa literka E?

2023.01.17

Czy akronim E-A-T jest Ci znany? To pojęcie związane z tworzeniem contentu i algorytmami wyszukiwarki. Skrót ten pochodzi od trzech angielskich wyrazów – expertise (wiedza ekspercka), authoritativeness (siła autorytetu) oraz trustworthiness (zaufanie). Stał się niezwykle popularny w 2018 roku, kiedy Google wprowadziło aktualizację głównego algorytmu. Została ona nazwana Medical Update, ponieważ największy spadek widoczności odnotowały wtedy strony związane z medycyną i farmacją. E-A-T służył do oceny jakości witryny. W grudniu 2022 roku do skrótu doszła jeszcze jedna literka E. Dlaczego?

Wcześniejsza wersja, czyli E-A-T

Na początek warto wziąć pod lupę wcześniejszą wersję skrótu, a więc E-A-T, i powiedzieć o niej nieco więcej. Najprościej mówiąc, jest to jeden z ważniejszych kryteriów, które Google wykorzystuje do oceny ogólnej jakości danej witryny. Expertise – wiedza ekspercka – oznacza tutaj założenie, że autorzy treści publikowanych na stronie internetowej są ekspertami w swojej dziedzinie (albo z ekspertami współpracują). W ten sposób odbiorcy zyskują pewność, że otrzymają sprawdzone, rzetelne informacje. Authoritativeness – siła autorytetu – bazuje na przekonaniu, że witryna powinna cieszyć się autorytetem, podobnie jak osoby tworzące content. Z kolei trustworthiness – zaufanie – wiąże się z oceną, czy strona internetowa jest godna zaufania. Wszystko sprowadza się do tego, że Google nie chce promować tekstów słabych jakościowo i merytorycznie, dlatego powinny one spełniać pewne kryteria, aby zyskać wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania.


Zobacz też: Google Helpful Content – co niesie ze sobą nowa aktualizacja Google dla strategii SEO


Experience – doświadczenie

Dodatkowa litera E w akronimie E-E-A-T oznacza experience (doświadczenie). To niezwykle istotny punkt odniesienia, dzięki któremu można sprawdzić stopień znajomości tematu przez autora treści. Teksty pisane przez osoby posiadające doświadczenie w danej dziedzinie będą więc lepiej pozycjonowane. Dotyczy to także recenzji produktów – E-E-A-T ma za zadanie sprawdzić, czy użytkownik rzeczywiście korzystał z towaru, który recenzuje. Ponadto warto wspomnieć o kilku innych zmianach, jakie wprowadziło Google. Na kompleksową ocenę witryny składają się teraz także kwalifikacje jej twórców. Pojawiło się bowiem kryterium mające rozróżnić właściciela strony internetowej i faktycznego dostawcę treści.

Strony YMYL

E-E-A-T dotyczy przede wszystkim stron typu YMYL (z ang. Your Money, Your Life), czyli takich, które skupiają się na ważnych, życiowych tematach – związanych z finansami, bezpieczeństwem i zdrowiem. W przypadku tego typu witryn szczególnie ważne jest to, aby były tworzone przez ekspertów posiadających aktualną, fachową wiedzę (opartą o rzetelne źródła). W innym wypadku treści na nich publikowane mogą pogorszyć sytuację życiową użytkowników. Dlatego właśnie tak istotne stają się weryfikacja szkodliwości contentu oraz ocenianie reputacji autorów i samych witryn.

Polecamy
Ecomersy basic
EcomersyBasic #62: YouTube Shorts – wykorzystaj krótkie filmy w reklamie

EcomersyBasic #62: YouTube Shorts – wykorzystaj krótkie filmy w reklamie

2023.01.27
Shorts to usługa do tworzenia, udostępniania i oglądania krótkich form video (trwających maksymalnie 60 sekund), która została wprowadzona przez serwis YouTube w 2021 roku. Filmiki przypominają materiały pojawiające się na TikToku, Instagramie czy Facebooku. Warto mieć na względzie, że tego typu content cieszy się bardzo dużą popularnością wśród odbiorców, dlatego...
EcomersyBasic #62: Czym jest wartościowe SEO?

EcomersyBasic #62: Czym jest wartościowe SEO?

2023.01.20
Optymalizacja i pozycjonowanie to ogromnie ważne pojęcia w świecie marketingu internetowego. Trudno wyobrazić sobie prowadzenie jakiejkolwiek strony czy e-sklepu bez działań związanych z SEO. Na pewno słyszałeś o kilku podstawowych zasad dotyczących tego procesu, jednak warto wiedzieć, że algorytmy Google cały czas się zmieniają, a najnowsze aktualizacje wymagają, by się...
#EcomersyBasic #60: Marketing relacji, czyli jak stworzyć więź z klientem?

#EcomersyBasic #60: Marketing relacji, czyli jak stworzyć więź z klientem?

2023.01.13
Marketing relacji, jak sama nazwa wskazuje, opiera się na budowie więzi z klientami. I to nie byle jakiej, a długofalowej, obustronnej i opartej na zaufaniu oraz lojalności. Jaki jest cel działań marketingu relacji, czemu warto postawić na maraton zamiast sprintu i dlaczego nawiązywanie relacji z klientami jest tak ważne i...
#EcomersyBasic #59: Inwentaryzacja w e-sklepie

#EcomersyBasic #59: Inwentaryzacja w e-sklepie

2022.12.30
Inwentaryzacja to pojęcie kojarzące się przede wszystkim ze sklepami stacjonarnymi. Można je jednak odnieść również do sprzedaży internetowej. Najprościej mówiąc, jest to zespół działań rachunkowych, które prowadzą do precyzyjnego ustalenia stanu liczbowego i wartości majątku firmy. W inwentaryzacji nie może zabraknąć szczegółowego raportu dotyczącego składników majątkowych oraz źródeł ich pochodzenia....