Dzisiaj mamy: Sobota, 24 Luty 2024

E-E-A-T – czyli skąd wzięła się dodatkowa literka E?

2023.01.17

Czy akronim E-A-T jest Ci znany? To pojęcie związane z tworzeniem contentu i algorytmami wyszukiwarki. Skrót ten pochodzi od trzech angielskich wyrazów – expertise (wiedza ekspercka), authoritativeness (siła autorytetu) oraz trustworthiness (zaufanie). Stał się niezwykle popularny w 2018 roku, kiedy Google wprowadziło aktualizację głównego algorytmu. Została ona nazwana Medical Update, ponieważ największy spadek widoczności odnotowały wtedy strony związane z medycyną i farmacją. E-A-T służył do oceny jakości witryny. W grudniu 2022 roku do skrótu doszła jeszcze jedna literka E. Dlaczego?

Wcześniejsza wersja, czyli E-A-T

Na początek warto wziąć pod lupę wcześniejszą wersję skrótu, a więc E-A-T, i powiedzieć o niej nieco więcej. Najprościej mówiąc, jest to jeden z ważniejszych kryteriów, które Google wykorzystuje do oceny ogólnej jakości danej witryny. Expertise – wiedza ekspercka – oznacza tutaj założenie, że autorzy treści publikowanych na stronie internetowej są ekspertami w swojej dziedzinie (albo z ekspertami współpracują). W ten sposób odbiorcy zyskują pewność, że otrzymają sprawdzone, rzetelne informacje. Authoritativeness – siła autorytetu – bazuje na przekonaniu, że witryna powinna cieszyć się autorytetem, podobnie jak osoby tworzące content. Z kolei trustworthiness – zaufanie – wiąże się z oceną, czy strona internetowa jest godna zaufania. Wszystko sprowadza się do tego, że Google nie chce promować tekstów słabych jakościowo i merytorycznie, dlatego powinny one spełniać pewne kryteria, aby zyskać wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania.


Zobacz też: Google Helpful Content – co niesie ze sobą nowa aktualizacja Google dla strategii SEO


Experience – doświadczenie

Dodatkowa litera E w akronimie E-E-A-T oznacza experience (doświadczenie). To niezwykle istotny punkt odniesienia, dzięki któremu można sprawdzić stopień znajomości tematu przez autora treści. Teksty pisane przez osoby posiadające doświadczenie w danej dziedzinie będą więc lepiej pozycjonowane. Dotyczy to także recenzji produktów – E-E-A-T ma za zadanie sprawdzić, czy użytkownik rzeczywiście korzystał z towaru, który recenzuje. Ponadto warto wspomnieć o kilku innych zmianach, jakie wprowadziło Google. Na kompleksową ocenę witryny składają się teraz także kwalifikacje jej twórców. Pojawiło się bowiem kryterium mające rozróżnić właściciela strony internetowej i faktycznego dostawcę treści.

Strony YMYL

E-E-A-T dotyczy przede wszystkim stron typu YMYL (z ang. Your Money, Your Life), czyli takich, które skupiają się na ważnych, życiowych tematach – związanych z finansami, bezpieczeństwem i zdrowiem. W przypadku tego typu witryn szczególnie ważne jest to, aby były tworzone przez ekspertów posiadających aktualną, fachową wiedzę (opartą o rzetelne źródła). W innym wypadku treści na nich publikowane mogą pogorszyć sytuację życiową użytkowników. Dlatego właśnie tak istotne stają się weryfikacja szkodliwości contentu oraz ocenianie reputacji autorów i samych witryn.

Polecamy
Ecomersy basic
Ecomersy Basic #112: Influencer marketing w e-commerce. Czy warto?

Ecomersy Basic #112: Influencer marketing w e-commerce. Czy warto?

2024.02.16
W branży e-commerce dominuje kilka podstawowych form promocji, a jedną z nich jest influencer marketing, który polega na współpracy z twórcami internetowymi. Osoby działające aktywnie w sieci reklamują konkretne produkty bądź usługi, dzięki czemu więcej użytkowników może się nimi zainteresować. Jeżeli prowadzisz własny sklep internetowy, powinieneś wiedzieć, że influencer marketing...
Ecomersy Basic #111: Marka osobista. 5 sposobów na nawiązanie przyjacielskich relacji z Klientem

Ecomersy Basic #111: Marka osobista. 5 sposobów na nawiązanie przyjacielskich relacji z Klientem

2024.02.02
W dzisiejszym świecie e-commerce konkurencja jest bardzo duża, co oznacza, że aby wyróżnić się na jej tle, trzeba zaplanować i wdrożyć odpowiednią strategię. Wiele sklepów internetowych decyduje się na kreowanie marki osobistej, a więc skupia się na tworzeniu konkretnego wizerunku. W końcu nie chodzi już tylko o to, co sprzedajesz,...
#EcomersyBasic #110: Czym jest intencja wyszukiwania w SEO?

#EcomersyBasic #110: Czym jest intencja wyszukiwania w SEO?

2024.01.19
Algorytmy Google już od kilku lat rozwijają się w taki sposób, by wyszukiwarka jak najlepiej służyła użytkownikom. Właśnie dlatego mało wartościowe treści są nisko pozycjonowane, z kolei merytoryczne teksty znajdują się wyżej w wynikach wyszukiwania. Głównym celem jest bowiem odpowiadanie na potrzeby odbiorców, którzy zadają różnego rodzaju pytania. Wpisują oni...
#Ecomersy Basic #109: Najważniejsze daty dla e-commerce w 2024 r.

#Ecomersy Basic #109: Najważniejsze daty dla e-commerce w 2024 r.

2024.01.05
Zaczął się nowy rok! Co to oznacza dla branży e-commerce, a przede wszystkim dla Ciebie, przedsiębiorcy? W dynamicznym świecie handlu internetowego bardzo ważne jest to, by pozostawać na bieżąco z najnowszymi trendami i nadchodzącymi wydarzeniami – a w te ostatnie 2024 z pewnością będzie obfitować. Czy chcesz poznać najważniejsze daty,...