Dzisiaj mamy: Czwartek, 18 Sierpień 2022

E-commerce w Polsce rośnie w siłę. Rozwija się też rynek magazynowy

2022.06.21

W ciągu zaledwie dwóch lat obroty sklepów internetowych w Polsce zwiększyły się dwukrotnie. Dynamiczny rozwój e-commerce wiąże się również ze wzmocnieniem branży logistycznej. Obecnie na rynku funkcjonuje ponad 25 milionów metrów kwadratowych nowoczesnych powierzchni magazynowych, a kolejne 4,5 miliona jest w fazie budowy.

Coraz większa wartość rynku e-commerce

Główną przyczyną takiego stanu rzeczy jest, rzecz jasna, pandemia. To właśnie ona znacznie przyspieszyła progres polskiego e-commerce i, co za tym idzie, zarówno branży logistycznej, jak i magazynowej. Przedsiębiorcy postanowili wykorzystać okazję i dostosować się do gwałtownie wzrastającej popularności zakupów online. Wartość rynku sprzedaży internetowej w 2020 roku przekroczyła 100 mld zł, a 77% osób składało zamówienia w sieci (o 15 punktów procentowych więcej niż w 2019). Rośnie też liczba zarejestrowanych e-sklepów – w grudniu 2021 roku ich liczba wynosiła już 52,3 tys. (dla porównania – w styczniu 2021 było to 44,5 tys.).

Nowe wymagania wobec branży logistycznej

Według danych udostępnionych przez GUS, średni udział e-commerce w sprzedaży detalicznej w 2021 roku zwiększył się o ponad 100% w zestawieniu z 2019, osiągając poziom 9% (w kwietniu 2021 wynosił nawet 10,8%, a w listopadzie – 11,4%). Z tego właśnie powodu wzrosły wymagania wobec rynku logistyki. Szybko okazało się, że potrzebne są większe powierzchnie magazynowe, które powinny spełniać różnorodne funkcje i zostać rozmieszczone w wielu rozmaitych lokalizacjach. Na to, gdzie magazyny są budowane, ma wpływ wiele czynników, m.in. coraz większa popularność outsourcingu logistycznego czy główne kierunki rozwoju e-commerce (q-commerce, re-commerce, Last Mile Logistics).



Zobacz też: Czym jest dropshipping? Sprytny biznes e-commerce małym kosztem


Jak radzą sobie firmy kurierskie? DHL przykładem

Jak twierdzi dr Anna Kania-Okieńczyc, Vice President, Marketing and Custromer Experience Director DHL Parcel Polska, „mamy do czynienia z prawdziwą rewolucją na rynku e-commerce”. Paczki pochodzące z zamówień internetowych stanowią ponad 60% wszystkich obsługiwanych przez firmę przesyłek. Dlatego właśnie potrzebne jest regularne wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań oraz terminowość, bezpieczeństwo i personalizacja. Warto także wspomnieć, że na przełomie września i października ubiegłego roku platforma AliExpress uruchomiła swoje pierwsze centrum logistyczne w Polsce, a w Świebodzinie otwarte zostało kolejne centrum dystrybucyjne Amazona.

Polecamy
Ecomersy basic
#EcomersyBasic #41: Płatności odroczone w e-commerce. Czy warto?

#EcomersyBasic #41: Płatności odroczone w e-commerce. Czy warto?

2022.08.12
Coraz więcej mówi się i słyszy o płatnościach odroczonych, czyli BNPL (z ang. Buy Now, Pay Later), głównie za sprawą popularności takich marek, jak Twisto czy PayPo. W Polsce system ten nie jest jeszcze tak rozpowszechniony, jak na Zachodzie, jednak z czasem zyskuje coraz większy rozgłos. Zastanawiasz się, czy warto...
#EcomersyBasic #40: Dlaczego sklep internetowy musi być responsywny?

#EcomersyBasic #40: Dlaczego sklep internetowy musi być responsywny?

2022.08.05
Aby sklep online działał jak najlepiej, powinien spełniać potrzeby wszystkich klientów – zarówno tych, którzy korzystają z komputerów, jak i urządzeń mobilnych (przede wszystkim smartfonów oraz tabletów). Witryna dopasowana do różnych rodzajów i wielkości ekranów to witryna responsywna, czyli dostosowująca się do konkretnej szerokości. Dlaczego warto zadbać o ten aspekt?...
#EcomersyBasic 39: Atrakcyjne opakowanie i jego rola w e-commerce

#EcomersyBasic 39: Atrakcyjne opakowanie i jego rola w e-commerce

2022.07.29
Na poziom sprzedaży mają wpływ różne czynniki, czasami nawet bardzo zaskakujące. Opakowanie wydaje się zbędną częścią zakupu, mam posłużyć jedynie dla zabezpieczenia towaru. Nic bardziej mylnego, w opakowania tkwi spory potencjał, który należy odkryć i wykorzystać. Opakowanie jest pierwszym elementem, jaki zobaczy Twój klient, dlatego musisz się postarać, żeby to...
EcomersyBasic #38: Jak skutecznie prowadzić blog w sklepie internetowym?

EcomersyBasic #38: Jak skutecznie prowadzić blog w sklepie internetowym?

2022.07.22
Skutecznie prowadzony blog w sklepie internetowym przyciągnie odbiorców, a co za tym idzie potencjalnych klientów. Warto pomyśleć o ciekawych treściach, które przyciągną stałą grupę odbiorców i wygenerują ruch prowadzący do zwiększenia sprzedaży. Dzięki kilku ważnym zasadom stworzysz wartościowe treści, które skutecznie wypromują Twój sklep internetowy.