Dzisiaj mamy: Niedziela, 27 Listopad 2022

E-commerce w Polsce rośnie w siłę. Rozwija się też rynek magazynowy

2022.06.21

W ciągu zaledwie dwóch lat obroty sklepów internetowych w Polsce zwiększyły się dwukrotnie. Dynamiczny rozwój e-commerce wiąże się również ze wzmocnieniem branży logistycznej. Obecnie na rynku funkcjonuje ponad 25 milionów metrów kwadratowych nowoczesnych powierzchni magazynowych, a kolejne 4,5 miliona jest w fazie budowy.

Coraz większa wartość rynku e-commerce

Główną przyczyną takiego stanu rzeczy jest, rzecz jasna, pandemia. To właśnie ona znacznie przyspieszyła progres polskiego e-commerce i, co za tym idzie, zarówno branży logistycznej, jak i magazynowej. Przedsiębiorcy postanowili wykorzystać okazję i dostosować się do gwałtownie wzrastającej popularności zakupów online. Wartość rynku sprzedaży internetowej w 2020 roku przekroczyła 100 mld zł, a 77% osób składało zamówienia w sieci (o 15 punktów procentowych więcej niż w 2019). Rośnie też liczba zarejestrowanych e-sklepów – w grudniu 2021 roku ich liczba wynosiła już 52,3 tys. (dla porównania – w styczniu 2021 było to 44,5 tys.).

Nowe wymagania wobec branży logistycznej

Według danych udostępnionych przez GUS, średni udział e-commerce w sprzedaży detalicznej w 2021 roku zwiększył się o ponad 100% w zestawieniu z 2019, osiągając poziom 9% (w kwietniu 2021 wynosił nawet 10,8%, a w listopadzie – 11,4%). Z tego właśnie powodu wzrosły wymagania wobec rynku logistyki. Szybko okazało się, że potrzebne są większe powierzchnie magazynowe, które powinny spełniać różnorodne funkcje i zostać rozmieszczone w wielu rozmaitych lokalizacjach. Na to, gdzie magazyny są budowane, ma wpływ wiele czynników, m.in. coraz większa popularność outsourcingu logistycznego czy główne kierunki rozwoju e-commerce (q-commerce, re-commerce, Last Mile Logistics).



Zobacz też: Czym jest dropshipping? Sprytny biznes e-commerce małym kosztem


Jak radzą sobie firmy kurierskie? DHL przykładem

Jak twierdzi dr Anna Kania-Okieńczyc, Vice President, Marketing and Custromer Experience Director DHL Parcel Polska, „mamy do czynienia z prawdziwą rewolucją na rynku e-commerce”. Paczki pochodzące z zamówień internetowych stanowią ponad 60% wszystkich obsługiwanych przez firmę przesyłek. Dlatego właśnie potrzebne jest regularne wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań oraz terminowość, bezpieczeństwo i personalizacja. Warto także wspomnieć, że na przełomie września i października ubiegłego roku platforma AliExpress uruchomiła swoje pierwsze centrum logistyczne w Polsce, a w Świebodzinie otwarte zostało kolejne centrum dystrybucyjne Amazona.

Polecamy
Ecomersy basic
#EcomersyBasic #55: Marketing w sklepie internetowym. Czy robisz to dobrze? 5 punktów, z którymi podniesiesz sprzedaż

#EcomersyBasic #55: Marketing w sklepie internetowym. Czy robisz to dobrze? 5 punktów, z którymi podniesiesz sprzedaż

2022.11.25
Sprzedaż w sklepie internetowym to nie tylko kampanie Google Ads czy Facebook Ads. Warto wykorzystywać także inne możliwości. To takie działania, które zwiększają widoczność marki, pomagają zdobyć nowych klientów i utrzymać tych, których już masz. Czy wiesz, jakie to sposoby?
#EcomersyBasic #54: Sprzedaż stacjonarna i internetowa. Jak je połączyć?

#EcomersyBasic #54: Sprzedaż stacjonarna i internetowa. Jak je połączyć?

2022.11.18
W czasie ogólnoświatowego lockdownu okazało się, że sama sprzedaż stacjonarna może nie wystarczyć, aby utrzymać się na rynku. Coraz więcej osób zaczęło więc myśleć o przeniesieniu się do Internetu. Kiedy pandemia nieco ustała, część klientów postanowiła wrócić do tradycyjnych form robienia zakupów, a branża e-commerce odnotowała pewne spadki. Wynika z...
#EcomersyBasic #53: Skuteczny e-mail z potwierdzeniem zamówienia

#EcomersyBasic #53: Skuteczny e-mail z potwierdzeniem zamówienia

2022.11.04
Komunikacja z klientami to jeden z najważniejszych elementów promocji. Bardzo często wykorzystywaną drogą kontaktu jest e-mail marketing, który obejmuje nie tylko newslettery, ale również tzw. maile transakcyjne. Użytkownicy otrzymują je w momencie założenia konta, a także po złożeniu zamówienia lub kiedy przesyłka zostanie wysłana. Jak wykorzystać wiadomości z potwierdzeniem zamówienia...
#EcomersyBasic #52: Zakładka „O nas” – jak pokazać sklep w najlepszym świetle?

#EcomersyBasic #52: Zakładka „O nas” – jak pokazać sklep w najlepszym świetle?

2022.10.28
Chcesz, żeby osoby odwiedzające Twój sklep internetowy mogły lepiej poznać stworzoną przez Ciebie markę? Zależy Ci, aby potencjalni klienci zapamiętali najważniejsze informacje, a przy tym poczuli się zachęceni do pozostania na stronie? W takim razie powinieneś się przekonać, jaki potencjał kryje w sobie zakładka „O nas”. Co warto w niej...