Dzisiaj mamy: Czwartek, 22 Luty 2024

E-commerce w Polsce rośnie w siłę. Rozwija się też rynek magazynowy

2022.06.21

W ciągu zaledwie dwóch lat obroty sklepów internetowych w Polsce zwiększyły się dwukrotnie. Dynamiczny rozwój e-commerce wiąże się również ze wzmocnieniem branży logistycznej. Obecnie na rynku funkcjonuje ponad 25 milionów metrów kwadratowych nowoczesnych powierzchni magazynowych, a kolejne 4,5 miliona jest w fazie budowy.

Coraz większa wartość rynku e-commerce

Główną przyczyną takiego stanu rzeczy jest, rzecz jasna, pandemia. To właśnie ona znacznie przyspieszyła progres polskiego e-commerce i, co za tym idzie, zarówno branży logistycznej, jak i magazynowej. Przedsiębiorcy postanowili wykorzystać okazję i dostosować się do gwałtownie wzrastającej popularności zakupów online. Wartość rynku sprzedaży internetowej w 2020 roku przekroczyła 100 mld zł, a 77% osób składało zamówienia w sieci (o 15 punktów procentowych więcej niż w 2019). Rośnie też liczba zarejestrowanych e-sklepów – w grudniu 2021 roku ich liczba wynosiła już 52,3 tys. (dla porównania – w styczniu 2021 było to 44,5 tys.).

Nowe wymagania wobec branży logistycznej

Według danych udostępnionych przez GUS, średni udział e-commerce w sprzedaży detalicznej w 2021 roku zwiększył się o ponad 100% w zestawieniu z 2019, osiągając poziom 9% (w kwietniu 2021 wynosił nawet 10,8%, a w listopadzie – 11,4%). Z tego właśnie powodu wzrosły wymagania wobec rynku logistyki. Szybko okazało się, że potrzebne są większe powierzchnie magazynowe, które powinny spełniać różnorodne funkcje i zostać rozmieszczone w wielu rozmaitych lokalizacjach. Na to, gdzie magazyny są budowane, ma wpływ wiele czynników, m.in. coraz większa popularność outsourcingu logistycznego czy główne kierunki rozwoju e-commerce (q-commerce, re-commerce, Last Mile Logistics).



Zobacz też: Czym jest dropshipping? Sprytny biznes e-commerce małym kosztem


Jak radzą sobie firmy kurierskie? DHL przykładem

Jak twierdzi dr Anna Kania-Okieńczyc, Vice President, Marketing and Custromer Experience Director DHL Parcel Polska, „mamy do czynienia z prawdziwą rewolucją na rynku e-commerce”. Paczki pochodzące z zamówień internetowych stanowią ponad 60% wszystkich obsługiwanych przez firmę przesyłek. Dlatego właśnie potrzebne jest regularne wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań oraz terminowość, bezpieczeństwo i personalizacja. Warto także wspomnieć, że na przełomie września i października ubiegłego roku platforma AliExpress uruchomiła swoje pierwsze centrum logistyczne w Polsce, a w Świebodzinie otwarte zostało kolejne centrum dystrybucyjne Amazona.

Polecamy
Ecomersy basic
Ecomersy Basic #112: Influencer marketing w e-commerce. Czy warto?

Ecomersy Basic #112: Influencer marketing w e-commerce. Czy warto?

2024.02.16
W branży e-commerce dominuje kilka podstawowych form promocji, a jedną z nich jest influencer marketing, który polega na współpracy z twórcami internetowymi. Osoby działające aktywnie w sieci reklamują konkretne produkty bądź usługi, dzięki czemu więcej użytkowników może się nimi zainteresować. Jeżeli prowadzisz własny sklep internetowy, powinieneś wiedzieć, że influencer marketing...
Ecomersy Basic #111: Marka osobista. 5 sposobów na nawiązanie przyjacielskich relacji z Klientem

Ecomersy Basic #111: Marka osobista. 5 sposobów na nawiązanie przyjacielskich relacji z Klientem

2024.02.02
W dzisiejszym świecie e-commerce konkurencja jest bardzo duża, co oznacza, że aby wyróżnić się na jej tle, trzeba zaplanować i wdrożyć odpowiednią strategię. Wiele sklepów internetowych decyduje się na kreowanie marki osobistej, a więc skupia się na tworzeniu konkretnego wizerunku. W końcu nie chodzi już tylko o to, co sprzedajesz,...
#EcomersyBasic #110: Czym jest intencja wyszukiwania w SEO?

#EcomersyBasic #110: Czym jest intencja wyszukiwania w SEO?

2024.01.19
Algorytmy Google już od kilku lat rozwijają się w taki sposób, by wyszukiwarka jak najlepiej służyła użytkownikom. Właśnie dlatego mało wartościowe treści są nisko pozycjonowane, z kolei merytoryczne teksty znajdują się wyżej w wynikach wyszukiwania. Głównym celem jest bowiem odpowiadanie na potrzeby odbiorców, którzy zadają różnego rodzaju pytania. Wpisują oni...
#Ecomersy Basic #109: Najważniejsze daty dla e-commerce w 2024 r.

#Ecomersy Basic #109: Najważniejsze daty dla e-commerce w 2024 r.

2024.01.05
Zaczął się nowy rok! Co to oznacza dla branży e-commerce, a przede wszystkim dla Ciebie, przedsiębiorcy? W dynamicznym świecie handlu internetowego bardzo ważne jest to, by pozostawać na bieżąco z najnowszymi trendami i nadchodzącymi wydarzeniami – a w te ostatnie 2024 z pewnością będzie obfitować. Czy chcesz poznać najważniejsze daty,...