E-commerce w Polsce rośnie w siłę. Rozwija się też rynek magazynowy
W ciągu zaledwie dwóch lat obroty sklepów internetowych w Polsce zwiększyły się dwukrotnie. Dynamiczny rozwój e-commerce wiąże się również ze wzmocnieniem branży logistycznej. Obecnie na rynku funkcjonuje ponad 25 milionów metrów kwadratowych nowoczesnych powierzchni magazynowych, a kolejne 4,5 miliona jest w fazie budowy.
Coraz większa wartość rynku e-commerce
Główną przyczyną takiego stanu rzeczy jest, rzecz jasna, pandemia. To właśnie ona znacznie przyspieszyła progres polskiego e-commerce i, co za tym idzie, zarówno branży logistycznej, jak i magazynowej. Przedsiębiorcy postanowili wykorzystać okazję i dostosować się do gwałtownie wzrastającej popularności zakupów online. Wartość rynku sprzedaży internetowej w 2020 roku przekroczyła 100 mld zł, a 77% osób składało zamówienia w sieci (o 15 punktów procentowych więcej niż w 2019). Rośnie też liczba zarejestrowanych e-sklepów – w grudniu 2021 roku ich liczba wynosiła już 52,3 tys. (dla porównania – w styczniu 2021 było to 44,5 tys.).
Nowe wymagania wobec branży logistycznej
Według danych udostępnionych przez GUS, średni udział e-commerce w sprzedaży detalicznej w 2021 roku zwiększył się o ponad 100% w zestawieniu z 2019, osiągając poziom 9% (w kwietniu 2021 wynosił nawet 10,8%, a w listopadzie – 11,4%). Z tego właśnie powodu wzrosły wymagania wobec rynku logistyki. Szybko okazało się, że potrzebne są większe powierzchnie magazynowe, które powinny spełniać różnorodne funkcje i zostać rozmieszczone w wielu rozmaitych lokalizacjach. Na to, gdzie magazyny są budowane, ma wpływ wiele czynników, m.in. coraz większa popularność outsourcingu logistycznego czy główne kierunki rozwoju e-commerce (q-commerce, re-commerce, Last Mile Logistics).
Zobacz też: Czym jest dropshipping? Sprytny biznes e-commerce małym kosztem
Jak radzą sobie firmy kurierskie? DHL przykładem
Jak twierdzi dr Anna Kania-Okieńczyc, Vice President, Marketing and Custromer Experience Director DHL Parcel Polska, „mamy do czynienia z prawdziwą rewolucją na rynku e-commerce”. Paczki pochodzące z zamówień internetowych stanowią ponad 60% wszystkich obsługiwanych przez firmę przesyłek. Dlatego właśnie potrzebne jest regularne wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań oraz terminowość, bezpieczeństwo i personalizacja. Warto także wspomnieć, że na przełomie września i października ubiegłego roku platforma AliExpress uruchomiła swoje pierwsze centrum logistyczne w Polsce, a w Świebodzinie otwarte zostało kolejne centrum dystrybucyjne Amazona.