Dzisiaj mamy: Niedziela, 26 Marzec 2023

E-commerce w Polsce rośnie w siłę. Rozwija się też rynek magazynowy

2022.06.21

W ciągu zaledwie dwóch lat obroty sklepów internetowych w Polsce zwiększyły się dwukrotnie. Dynamiczny rozwój e-commerce wiąże się również ze wzmocnieniem branży logistycznej. Obecnie na rynku funkcjonuje ponad 25 milionów metrów kwadratowych nowoczesnych powierzchni magazynowych, a kolejne 4,5 miliona jest w fazie budowy.

Coraz większa wartość rynku e-commerce

Główną przyczyną takiego stanu rzeczy jest, rzecz jasna, pandemia. To właśnie ona znacznie przyspieszyła progres polskiego e-commerce i, co za tym idzie, zarówno branży logistycznej, jak i magazynowej. Przedsiębiorcy postanowili wykorzystać okazję i dostosować się do gwałtownie wzrastającej popularności zakupów online. Wartość rynku sprzedaży internetowej w 2020 roku przekroczyła 100 mld zł, a 77% osób składało zamówienia w sieci (o 15 punktów procentowych więcej niż w 2019). Rośnie też liczba zarejestrowanych e-sklepów – w grudniu 2021 roku ich liczba wynosiła już 52,3 tys. (dla porównania – w styczniu 2021 było to 44,5 tys.).

Nowe wymagania wobec branży logistycznej

Według danych udostępnionych przez GUS, średni udział e-commerce w sprzedaży detalicznej w 2021 roku zwiększył się o ponad 100% w zestawieniu z 2019, osiągając poziom 9% (w kwietniu 2021 wynosił nawet 10,8%, a w listopadzie – 11,4%). Z tego właśnie powodu wzrosły wymagania wobec rynku logistyki. Szybko okazało się, że potrzebne są większe powierzchnie magazynowe, które powinny spełniać różnorodne funkcje i zostać rozmieszczone w wielu rozmaitych lokalizacjach. Na to, gdzie magazyny są budowane, ma wpływ wiele czynników, m.in. coraz większa popularność outsourcingu logistycznego czy główne kierunki rozwoju e-commerce (q-commerce, re-commerce, Last Mile Logistics).



Zobacz też: Czym jest dropshipping? Sprytny biznes e-commerce małym kosztem


Jak radzą sobie firmy kurierskie? DHL przykładem

Jak twierdzi dr Anna Kania-Okieńczyc, Vice President, Marketing and Custromer Experience Director DHL Parcel Polska, „mamy do czynienia z prawdziwą rewolucją na rynku e-commerce”. Paczki pochodzące z zamówień internetowych stanowią ponad 60% wszystkich obsługiwanych przez firmę przesyłek. Dlatego właśnie potrzebne jest regularne wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań oraz terminowość, bezpieczeństwo i personalizacja. Warto także wspomnieć, że na przełomie września i października ubiegłego roku platforma AliExpress uruchomiła swoje pierwsze centrum logistyczne w Polsce, a w Świebodzinie otwarte zostało kolejne centrum dystrybucyjne Amazona.

Polecamy
Ecomersy basic
Ecomersy Basic #70: Czym jest strategia komunikacyjna marki?

Ecomersy Basic #70: Czym jest strategia komunikacyjna marki?

2023.03.24
Sposób, w jaki komunikujemy się z naszymi odbiorcami, ma ogromny wpływ na wizerunek marki. Dlatego właśnie strategia komunikacyjna jest równie istotna, co biznesplan. To naprawdę rozległe określenie, które kryje w sobie mnóstwo elementów. W dzisiejszym artykule postaramy się nakreślić najważniejsze kwestie związane z tworzeniem takiej strategii i wykorzystywaniem jej do...
EcomersyBasic #69: Jak dbać o dobre opinie o sklepie internetowym?

EcomersyBasic #69: Jak dbać o dobre opinie o sklepie internetowym?

2023.03.17
E-commerce w Polsce rozwija się prężnie, co oznacza, że sklepów internetowych cały czas przybywa. Klienci muszą więc znajdować sposoby, by wybrać odpowiednie miejsce na zrobienie zakupów online. Skąd wiadomo, że dany e-sklep spełni ich oczekiwania? Internauci często kierują się opiniami innych osób – poprzednich konsumentów, którzy wcześniej byli na ich...
EcomersyBasic #68: SXO - więcej niż SEO

EcomersyBasic #68: SXO - więcej niż SEO

2023.03.10
Właściciele sklepów internetowych i wszystkie osoby związane z e-commerce doskonale zdają sobie sprawę, że świat marketingu online stale się zmienia. W branży zaczynają dominować nowe trendy i strategie, wprowadzane są coraz nowocześniejsze narzędzia. Wszystko po to, by odpowiedzieć na aktualne potrzeby i wymagania konsumentów. Większa liczba odwiedzających stronę przekłada się...
EcomersyBasic #67: Jak zmniejszyć liczbę zapytań o zwroty w sklepie internetowym?

EcomersyBasic #67: Jak zmniejszyć liczbę zapytań o zwroty w sklepie internetowym?

2023.03.03
Aby sklep internetowy mógł działać jak dobrze naoliwiona maszyna, powinniśmy zadbać o każdy aspekt jego funkcjonowania. Na pewno zdajesz sobie sprawę, jak duże znaczenie dla klientów ma polityka zwrotów. Istnieje wiele metod, które pozwalają na usprawnienie całego procesu. Bardzo ważne jest to, aby klient posiadał jasne informacje na temat oddawania...