Dzisiaj mamy: Czwartek, 19 Maj 2022

Czym jest dropshipping? Sprytny biznes e-commerce małym kosztem

Czwartek, 14 Październik 2021

W dobie lawinowo rosnącej liczby biznesów e-commerce siłą rzeczy wzrasta zainteresowanie różnorodnymi sposobami na zarobek w Internecie. Sprzedaż online wciąż się zwiększa i jak grzyby po deszczu wyrastają nowe e-sklepy – zapotrzebowanie na rynku wciąż jest duże i nie jest wcale tak trudno znaleźć swoją niszę. Nie każdy jednak, kto ma pomysł na świetny e-biznes, ma fundusze na jego uruchomienie. Postawienie sklepu internetowego to jedno, zaś inwestycja w towar, magazyn itd. to duże pieniądze. Czy da się rozkręcić e-sklep bez dużej inwestycji? Jest na to sposób – dropshipping.

Co to jest dropshipping?

Najprościej rzecz ujmując, dropshipping polega na handlowaniu towarem, którego fizycznie nie ma się na stanie. Produkty dostępne w e-sklepie trafiają do klientów bezpośrednio z hurtowni, z którą właściciel sklepu ma podpisaną umowę, a zysk czerpie się z narzuconej za pośrednictwo marży. Zamówienie złożone w sklepie internetowym trafia do hurtowni, która zajmuje się przygotowaniem paczki i wysyłką towaru do klienta. Główne zadanie prowadzącego sklep to dbanie o skuteczną promocję, by jak najwięcej klientów dokonywało zakupów.

Dropshipping – świetny pomysł na biznes e-commerce

Model dropshippingu idealnie się sprawdzi, gdy chcesz szybko rozkręcić e-biznes bez ponoszenia od samego początku dużych kosztów. Kluczem do sukcesu jest w tym wypadku rozpoznanie rynku. Trzeba dobrze przemyśleć, jakim towarem chcesz handlować. Należy wybrać odpowiednie produkty. Co to znaczy? Jeżeli chcesz prowadzić dobry, skuteczny biznes e-commerce w modelu dropshipping, zdecyduj się na produkty, na które jest spory popyt, a niska podaż – im mniej sklepów z takim zaopatrzeniem, tym lepiej dla Ciebie. Weź pod uwagę ryzyko zwrotu – wybieraj taki towar, który jest obciążony mniejszym ryzykiem odsyłania przez klientów oraz reklamacji. Dobrze jest też postawić na takie produkty, które kupowane są częściej niż raz ze względu na zużycie.

Zalety dropshippingu

Dropshipping? Brzmi jak idealny przepis na e-biznes. Rzeczywiście – model ten ma sporo zalet. Przede wszystkim nie ponosisz ogromnych kosztów już na początku. Wystarczy jedynie uruchomić sklep internetowy i zintegrować go z wybranymi hurtowniami. Co więcej, niektóre platformy sprzedażowe są wręcz przygotowane pod sklepy dropshippingowe i oferują system już zintegrowany z hurtowniami. Nie potrzebujesz magazynu, nie musisz inwestować w towar. Nie ponosisz ryzyka związanego z długim przechowywaniem towaru. Sprawia to, że koszty prowadzenia takiej działalności są naprawdę niskie. 

Kolejną zaletą dropshippingu jest całkowite przeniesienie odpowiedzialności za kompletowanie i wysyłanie zamówień na hurtownię. Zamówienie z Twojego e-sklepu trafia od razu do niej. Oszczędzasz dzięki temu mnóstwo czasu, a także pieniądze – nie musisz zatrudniać nikogo do pakowania i wysyłania paczek. Niektóre hurtownie świadczą także usługi dodatkowe – mogą naklejać etykietki z logo Twojego sklepu na paczki, a także dołączać Twoje materiały promocyjne i inne dodatki do zamówień. Do zalet można zaliczyć też fakt, iż prowadzenie sklepu dropshippingowego to praca, którą możesz wykonywać z dowolnego miejsca – wystarczy Ci laptop z dostępem do Internetu.

Jakie są wady dropshippingu?

Warto mieć na uwadze to, że niektóre zalety dropshippingu są jednocześnie wadami tego modelu. Przesunięcie obsługi zamówień na hurtownię sprawia, że nie masz nad nimi żadnej kontroli. W przypadku ewentualnych reklamacji czy zwrotów może to generować rozmaite problemy. Całkowita zależność od hurtowni sprawia, że masz niewielkie możliwości manewru, np. ceną. Co więcej, działając całkowicie zdalnie, nie masz żadnego wpływu na sposób pakowania paczek czy szybkość wysyłki. To rodzi również problem z dostępnością towaru – nie masz kontroli nad stanami magazynowymi, jeśli więc w hurtowni braknie asortymentu, a w Twoim e-sklepie nie będzie tej informacji, będziesz mieć spory problem ze spełnieniem oczekiwań klientów. 

Gdy prowadzisz e-sklep w modelu dropshipping, trudno będzie Ci pozyskać odpowiednie materiały promocyjne. Jeśli zamarzy Ci się kampania marketingowa z użyciem własnych zdjęć, a nie tych ze strony hurtowni, najpewniej będziesz musiał/a… zamówić sprzedawane przez siebie produkty. Poza tym tylko nieliczne hurtownie wykonują usługi personalizacji przesyłek – może się okazać, że po prostu nie masz takiej możliwości. Trudności będzie sprawiać również sytuacja, w której będziesz współpracować z kilkoma hurtowniami. Jeżeli klient w jednym zamówieniu kupi przedmioty z różnych hurtowni, koszty wysyłki znacząco wzrastają – każdy z dostawców będzie musiał przygotować osobną przesyłkę. Koniecznie weź to pod uwagę podczas ustalania cen w swoim e-sklepie.

Dropshipping krok po kroku

Jak stworzyć własny biznes e-commerce w modelu dropshipping? To całkiem prosty i relatywnie tani pomysł na firmę. Należy tylko zadbać o właściwie skonstruowany, przejrzysty e-sklep, dobrą integrację z hurtowniami oraz skuteczny marketing. Jak stworzyć sklep dropshipping?

Budowa sklepu internetowego
Jeśli chodzi o e-sklep dropshipping, wiele zależy od Twojego budżetu. Na rynku dostępne są różne rozwiązania. Możesz postawić swój sklep internetowy samodzielnie, wykorzystując darmową platformę Wordpress z dodatkiem WooCommerce. Istnieją także platformy e-commerce przygotowane pod prowadzenie sklepów w modelu dropshipping, już wstępnie zintegrowane z licznymi hurtowniami. Jeżeli jednak dysponujesz kapitałem na start, lepiej skorzystać z usług agencji specjalizujących się w tworzeniu sklepów internetowych, które zadbają o wszystko od początku do końca i będą służyć wsparciem technicznym.

Hurtownie

Dziś bardzo łatwo znaleźć hurtownie umożliwiające integrację ze sklepem dropshipping. Można współpracować z każdą hurtownią, która udostępnia gotową bazę swoich produktów (w formie API albo plików CSV lub XML). W zależności od formy bazy danych, integracja będzie przebiegać nieco inaczej, a zamówienia mogą być kierowane do hurtowni automatycznie lub ręcznie – to samo dotyczy też aktualizacji stanów magazynowych. Pamiętaj, by uważnie czytać warunki współpracy – upewnij się na przykład, że hurtownia nie narzuca minimalnej ceny towaru w sprzedaży detalicznej. Uważnie sprawdź każdą hurtownię – jakość produktów, opinie klientów itd. Dowiedz się też, jakie dokładnie możliwości oferuje, np. czy obsługuje reklamacje we własnym zakresie, czy wysyła za granicę itp.

Pozycjonowanie, marketing, promocja

Czuwanie nad eksponowaniem swojego sklepu w sieci (i nie tylko!) jest Twoim najważniejszym zadaniem, jeśli zajmujesz się dropshippingiem. Twój e-sklep musi dotrzeć do świadomości klientów! By to się stało, musisz przygotować skuteczną kampanię promocyjną. Dobra reklama to jednak nie wszystko. Zastanów się nad sposobem komunikacji z klientami i wykorzystaniem mediów społecznościowych. Kluczowe jest również pozyskiwanie organicznego ruchu w sklepie internetowym – koniecznie zadbaj o to, by był on dobrze przygotowany pod względem SEO – zarówno jeśli chodzi o samą witrynę, jak i teksty na niej zawarte. Jeśli się na tym nie znasz, zlecaj pisanie specjalistom od SEO copywritingu, którzy wiedzą, jak tworzyć treści skutecznie przyciągające uwagę i skłaniające do zakupów. Zainteresuj się również retargetingiem, remarketingiem i innymi sposobami na to, jak przekonać odbiorcę reklamy do tego, że potrzebuje Twojego towaru. Pamiętaj, że działania marketingowe nie mogą być jednorazowe – to ciągła praca nad przyciąganiem potencjalnych klientów do Twojego e-sklepu.

Perspektywy rozwoju e-sklepu dropshipping

Gdy już Twój sklep powstanie i zacznie przynosić dochody, z czasem możesz pomyśleć o rozszerzaniu swojej działalności. Drogi rozwoju biznesu e-commerce są rozmaite, poczynając od zwiększania różnorodności oferty. Możesz na przykład zdecydować się na połączenie sprzedaży własnych produktów z modelem dropshippingu. Niektórzy decydują się również na uruchomienie usługi w modelu cross-docking, czyli własnego magazynu przeładunkowego, który zbiera zamówienia z różnych hurtowni i łączy je w paczki dla konkretnych klientów. Wymaga to oczywiście sporych inwestycji i doświadczenia logistycznego – to jednak jedynie przykładowa ścieżka z wielu możliwości rozwoju. 

Dropshipping jest jedną z prostszych (i, nie zapominajmy o tym – tańszych) dróg, by zacząć prowadzić biznes e-commerce. Każda firma, która odnosi dziś spore sukcesy, zaczynała od małych kroków, prawda?

Polecamy
Ecomersy basic
EcomersyBasic #28: Marketing szeptany. Czym jest? Czy warto?

EcomersyBasic #28: Marketing szeptany. Czym jest? Czy warto?

Piątek, 13 Maj 2022
W zeszłym tygodniu opublikowaliśmy tekst na temat opinii klientów i ich wpływu na sprzedaż w e-sklepie. Wiemy więc, że oceny oraz rekomendacje innych mają duże znaczenie dla większości konsumentów. Dlatego właśnie wiele firm decyduje się na charakterystyczną formę promocji, która nazywana jest marketingiem szeptanym (inaczej buzz marketing, word of mouth...
EcomersyBasic #27: Opinie klientów i ich wpływ na sprzedaż w e-sklepie

EcomersyBasic #27: Opinie klientów i ich wpływ na sprzedaż w e-sklepie

Piątek, 6 Maj 2022
Niedawno pisaliśmy o znaczeniu marketingu rekomendacyjnego w e-commerce, czyli o tym, jaki wpływ na klientów mogą mieć opinie innych. Sprawdzenie, w jaki sposób poprzedni konsumenci ocenili dany sklep internetowy, usługę czy produkt, to często jedyny znany sposób na weryfikację. Czasami zdarza się jednak, że recenzje są nieprawdziwe – i to...
Ecomersy Basic #26: Analiza biznesowa w e-commerce. Dlaczego warto?

Ecomersy Basic #26: Analiza biznesowa w e-commerce. Dlaczego warto?

Piątek, 29 Kwiecień 2022
Planujesz rozpocząć działalność? Zastanawiasz się, jak usprawnić działanie swojego e-biznesu? Chcesz mieć lepszy wgląd w funkcjonowanie Twojego przedsiębiorstwa? Warto pomyśleć nad przeprowadzeniem analizy biznesowej, dzięki której uda Ci się lepiej zrozumieć potrzeby biznesowe i technologiczne własnej firmy. W tym celu można skorzystać z usług eksperta – odpowiednio wykwalifikowanego analityka. Możesz...
Ecomersy Basic #25: Marketing rekomendacyjny w sklepie internetowym

Ecomersy Basic #25: Marketing rekomendacyjny w sklepie internetowym

Piątek, 22 Kwiecień 2022
Polecenia odgrywają bardzo ważną rolę w Internecie. Mamy tu na myśli zarówno zakupy online, jak i inne obszary działania w sieci. Ogromna liczba e-sklepów i dostępnych produktów czasami może przytłaczać, dlatego trzeba wybrać jakiś sposób selekcji. Wiele osób stawia właśnie na rekomendacje, czyli pozytywne opinie na temat konkretnych marek. Chcesz,...