Dzisiaj mamy: Sobota, 27 Kwiecień 2024

Digital storytelling, czyli cyfrowe opowieści

2022.09.15

Nawet jeżeli pojęcie digital storytellingu jest Ci obce, bez wątpienia słyszałeś o samym storytellingu, czyli – krótko mówiąc – sztuce tworzenia opowieści. W świecie e-commerce funkcjonuje również nazwa marketingu narracyjnego. Cyfrowe historie oprócz interesującej fabuły pozwalają na wykorzystanie narzędzi oferowanych przez nowoczesne technologie – animacji, dźwięków, muzyki i innych. Zostań z nami, aby dowiedzieć się więcej.

„Zwykły” storytelling a digital storytelling

Ludzie uwielbiają ciekawe opowieści – i to zarówno jeżeli chodzi o ich tworzenie, jak i przyjmowanie. Tak było zawsze i nic nie wskazuje na to, by cokolwiek miało się zmienić. Wystarczy przypomnieć sobie starożytne mity, ustne podania, legendy czy baśnie. Zajmujące historie przyciągają odbiorców, dlatego nierzadko stosuje się je jako jedną z metod budowania wizerunku marki – na tym polega marketing narracyjny. Digital storytelling umożliwia dostarcza dodatkowych metod wpływania na odbiorcę, dlatego warto wprowadzić go do swojej strategii promocyjnej. Poprzez interaktywne doświadczenia przyciągniesz do siebie nowych klientów i sprawisz, że tak łatwo o Tobie nie zapomną. Tego typu opowieści wymagają bowiem zaangażowania i uwagi, a co za tym idzie – oddziałują na skuteczność komunikacji.

Podstawowe elementy storytellingu

Aby historia mogła zaistnieć, musi posiadać kilka elementów: kontekst (inaczej tło pozwalające zrozumieć fundamenty danej opowieści i umiejscowić ją w czasie oraz przestrzeni), bohatera/bohaterów (najczęściej protagonistę – osobę, z którą większość z nas może się utożsamić, i antagonistę – jego rywala), fabułę (układ zdarzeń), konflikt (pojawiający się wraz z przeciwnikiem czy przeszkodą), zwrot akcji (zaskakującą zmianę) oraz rozwiązanie (puentę, przesłanie mające płynąć z przedstawionej narracji). Na tych komponentach opiera się każda opowieść w klasycznym storytellingu, którego podstawą jest słowo pisane. Jego cyfrowa wersja dostarcza jednak dodatkowych możliwości. Marki tworzą więc treści łączące różne formaty – tekst, obraz, filmy, materiały audio oraz elementy interaktywne. Ta innowacyjność wiąże się z odmiennymi środkami wyrazu, potęgującymi zaangażowanie konsumentów.

Rodzaje cyfrowych opowieści

Jeżeli chodzi o konkretne przykłady digital storytellingu, wymienić warto takie jego rodzaje, jak gry, aplikacje, podcasty, treści w mediach społecznościowych, prezentacje multimedialne czy wycieczki w wirtualnej rzeczywistości. Bardzo istotną właściwością jest wcześniej wspominana interaktywność, która pozwala odbiorcom na aktywne uczestnictwo w danej opowieści. Komunikaty nie są bowiem nadawane jednokierunkowo – wymagają reakcji od adresatów. Mówimy tutaj m.in. o lajkach czy komentarzach albo wyborze jednej z proponowanych opcji w grach bądź quizach W ten sposób potencjalny konsument czuje, że naprawdę tworzy relację z daną marką i ma realny wpływ na jej kształt, a przy tym konstruuje swoją własną, indywidualną opowieść.

Jak tworzyć dobre historie?

Aby Twoje umiejętności storytellingowe robiły wrażenie na innych, powinieneś pamiętać o kilku zasadach. Skuteczna narracja przyniesie wymierne korzyści, dlatego warto się do nich zastosować. Po pierwsze, trzeba mieć pomysł na opowieść. Niby oczywiste, jednak nie każdy tymi pomysłami dysponuje. Nie chodzi o to, żeby starać się być jak najbardziej oryginalnym i kreatywnym, czasami kosztem wiarygodności, ale żeby wiedzieć, do czego się zmierza i co chce się przekazać. Nawet pozornie banalne i oklepane koncepty da się ograć w intrygujący sposób. Po drugie, historia powinna być uniwersalna, „ludzka”, pozwalać utożsamić się z bohaterem, odnaleźć w nim cząstkę siebie. Ważne, by wydawała się autentyczna i zgodna z wartościami marki. Po trzecie, storytelling nie mógłby istnieć bez emocji, dlatego musisz nauczyć się je wywoływać (tylko nie tanimi chwytami – odbiorcy tego nie lubią). Po czwarte, skuteczny marketing narracyjny przedstawia dany produkt jako rozwiązanie konfliktu czy odpowiedź na problemy postaci, dlatego nie zapomnij o umieszczeniu go w swojej opowieści.


Zobacz też: Jak tworzyć teksty, które mają wpływ na sprzedaż?


Jak storytelling oddziałuje na klientów?

Każdy efektywny storytelling, nie tylko cyfrowy, wywiera wpływ na konsumenta, którego należy potraktować jako głównego bohatera opowieści. Poprzez formę narracyjną bez wątpienia łatwiej będzie mu zapamiętać Twój biznes i sprzedawane przez Ciebie produkty. Mając do wyboru dwie firmy z tymi samymi towarami, klient zawsze zdecyduje się na tę, która odpowiada jego potrzebom emocjonalnym, dlatego tak ważne jest nieustanne rozwijanie więzi pomiędzy marką a odbiorcą. Opowieści nakłaniają innych do przyjęcia Twojej perspektywy, inspirują i motywują do określonych działań, wzbudzają w nich pragnienia, a następnie pokazują, że są w stanie je zaspokoić, a przy tym pozwala wyróżnić się na tle konkurencji. Każda historia jest odbierana w nieco inny sposób, ponieważ różne osoby przekładają ją na swoje indywidualne doświadczenia.

Ważne cechy i reguły digital storytellingu

Chcielibyśmy udzielić Ci jeszcze kilku praktycznych rad. Wprowadzając w życie swoją opowieść, zadbaj o odpowiedni język (dostosowany do konkretnej grupy docelowej), a także o jakościową komunikację niewerbalną. Jako że cyfrowy storytelling pozwala na połączenie słowa z obrazem, wykorzystaj to jak najlepiej! Gesty, mimika, ruch – to wszystko rzutuje na odbiór i zwiększa emocje. Wyznacz też cel, który chcesz osiągnąć. Zależy Ci na tym, by klient od razu zapragnął kupić Twój produkt, a może na tym, by podzielił się swoimi wrażeniami z bliskimi? W końcu każda spójna historia wie, dokąd prowadzi – określ swoje intencje i trzymaj się ich. Spróbuj również zafascynować swoich odbiorców i pokazać im, że Twoja oferta wiąże się z jakąś gratyfikacją.

Zalety digital storytellingu z perspektywy marketingowej

Cyfrowe historie kryją w sobie ogromny potencjał, którego aż szkoda nie wykorzystać. Łączą w sobie elementy standardowego storytellingu oraz możliwości dostarczane przez nowoczesne technologie. Dzięki temu właściciele biznesów zyskują nowe sposoby, by promować swoje marki. Do największych zalet digital storytellingu należą: budowanie autentycznego wizerunku firmy, tworzenie długotrwałej więzi z klientami, łatwość w wywoływaniu silnych emocji u odbiorców, większą zapamiętywalność, wzbudzanie zaufania, skracanie dystansu, wybicie się na rynku, opcja zaprezentowania wyznawanych przez markę wartości.

Polecamy