Dzisiaj mamy: Środa, 28 Luty 2024

Czym jest unikalna propozycja sprzedaży i dlaczego musisz ją mieć?

2022.12.06

Wysoka jakość? Atrakcyjne ceny? Darmowa wysyłka? Brzmi dobrze, ale… nie wystarczy. Gdy konkurujesz z innymi e-biznesami o klienta, musisz wziąć pod uwagę to, że ma on w zasięgu ręki mnóstwo podobnych ofert. By przyciągnąć go do siebie, musisz zaoferować coś więcej – coś, co wyróżni Twój produkt lub usługę spośród nich. Tym czymś jest USP, czyli unikalna propozycja sprzedaży.

USP – czym jest unikalna propozycja sprzedaży?

USP (ang. Unique Selling Proposition) to element (bądź elementy), który wyróżnia produkt, usługę czy też markę spośród innych. Jest to taka cecha, która ma się kojarzyć klientowi z danym produktem, odpowiadać na jego potrzebę i pytanie: dlaczego właśnie ten, a nie inny? Inaczej rzecz ujmując, jest to konkretna korzyść, którą klient otrzyma, jeśli kupi ten produkt. To niepowtarzalny aspekt produktu lub marki, mocna strona. Właściwie dobrana USP idealnie gra w kampaniach reklamowych jako ten element, który na stałe kojarzy się odbiorcy właśnie z tym produktem/brandem. Obietnica dawana w USP musi być nie tylko unikalna, ale też prawdziwa i czytelna.

Przykłady USP, czyli unikalna propozycja sprzedaży w praktyce

Właściwie zaprojektowana USP od razu łączy się z daną marką. Odpadają wszelkie ogólniki – taką darmową wysyłkę czy zniżkę na pierwsze zakupy proponuje klientom bardzo wiele firm. USP ma być wyróżnikiem – czymś, czego odbiorcy nie znajdą nigdzie indziej. Co ważne – niekoniecznie chodzi o to, że produkt ma być unikalny. To, co ma być wyjątkowe, to wrażenie, jakie generuje. Jeśli USP jest precyzyjnie wycelowana w potrzeby odbiorcy, wtedy ma szansę przekonać, że rzeczywiście jest to właśnie ten produkt, którego on potrzebuje. Przykłady dobrych USP? Opcja personalizacji produktu, zaakcentowanie troski o środowisko i dawanie temu wyrazu w ekologicznym opakowaniu przesyłek albo obietnica otrzymania czegoś unikalnego i niepowtarzalnego. USP dla produktów premium może być obietnicą luksusu i poczucia wyjątkowości. Może to być jakaś konkretna, fizyczna cecha produktu, która wyróżnia go spośród innych tego typu (np. opatentowany kształt lub technologia).


Zobacz też: EcomersyBasic #34: Polityka cenowa w sklepie internetowym. Jak ją opracować?


Jak znaleźć USP dla swojego produktu?

Podstawą dla ustalenia skutecznej USP jest przede wszystkim analiza mocnych stron produktu i marki. Zwróć uwagę na wszystkie aspekty: parametry produktów, ceny, łańcuch dostaw, opakowania itd. Ogromne znaczenie ma też analiza konkurencji – ważne, by sprawdzić, czego inni NIE oferują i właśnie w tych miejscach poszukać unikalnej wartości dla swoich produktów czy marki. Dobrze jest znaleźć niszę na rynku – w niej łatwiej się wyróżnić. Nie można też pominąć badania potrzeb klientów. Zajmij się wyznaczeniem precyzyjnej grupy docelowej, z określonymi potrzebami, budżetem itd. – słowem: buyer persony, na której zapotrzebowanie natychmiast odpowie Twój produkt. Znajdź dla niego znak rozpoznawczy! Pamiętaj, że USP musi być spójna z kluczowymi wartościami Twojej marki.

Jak wykorzystać USP do zwiększenia sprzedaży?

Unikalna propozycja sprzedażowa musi zrosnąć się z Twoim produktem, dlatego warto komunikować ją regularnie wszelkimi dostępnymi kanałami kontaktu z klientami. Zadbaj o to, by była widoczna na Twojej witrynie – w nagłówkach, wyskakujących okienkach, na landing page, na karcie produktu – wszędzie, gdzie jest to możliwe. Oczywiście USP musi być sformułowana krótko i zwięźle – żaden użytkownik nie będzie czytać elaboratów. USP powinna się pojawiać także w kampaniach marketingowych Google Ads czy Facebook Ads, w działaniach z influencerami, w treściach content marketingowych, newsletterach – dosłownie wszędzie. Pamiętaj, że to ma być dowód na to, że Twój produkt jest lepszy od konkurencji – dlatego też trzeba zadbać o wysoką jakość komunikatów zawierających USP. Testy, recenzje, certyfikaty, tutoriale video – wykorzystuj wszystkie te środki, by utwierdzać odbiorców w poczuciu, że to właśnie Twój brand jest wyjątkowy.

Podsumowanie

Unikalna propozycja sprzedaży to coś, czego potrzebuje Twoja marka – nie ma co do tego żadnych wątpliwości. Często jest to być albo nie być dla brandu. Jeżeli w Twojej strategii marketingowej zabraknie USP, a działasz w branży pełnej konkurencji, szybko może się okazać, że klienci po prostu pójdą do kogoś innego.

Polecamy
Ecomersy basic
Ecomersy Basic #112: Influencer marketing w e-commerce. Czy warto?

Ecomersy Basic #112: Influencer marketing w e-commerce. Czy warto?

2024.02.16
W branży e-commerce dominuje kilka podstawowych form promocji, a jedną z nich jest influencer marketing, który polega na współpracy z twórcami internetowymi. Osoby działające aktywnie w sieci reklamują konkretne produkty bądź usługi, dzięki czemu więcej użytkowników może się nimi zainteresować. Jeżeli prowadzisz własny sklep internetowy, powinieneś wiedzieć, że influencer marketing...
Ecomersy Basic #111: Marka osobista. 5 sposobów na nawiązanie przyjacielskich relacji z Klientem

Ecomersy Basic #111: Marka osobista. 5 sposobów na nawiązanie przyjacielskich relacji z Klientem

2024.02.02
W dzisiejszym świecie e-commerce konkurencja jest bardzo duża, co oznacza, że aby wyróżnić się na jej tle, trzeba zaplanować i wdrożyć odpowiednią strategię. Wiele sklepów internetowych decyduje się na kreowanie marki osobistej, a więc skupia się na tworzeniu konkretnego wizerunku. W końcu nie chodzi już tylko o to, co sprzedajesz,...
#EcomersyBasic #110: Czym jest intencja wyszukiwania w SEO?

#EcomersyBasic #110: Czym jest intencja wyszukiwania w SEO?

2024.01.19
Algorytmy Google już od kilku lat rozwijają się w taki sposób, by wyszukiwarka jak najlepiej służyła użytkownikom. Właśnie dlatego mało wartościowe treści są nisko pozycjonowane, z kolei merytoryczne teksty znajdują się wyżej w wynikach wyszukiwania. Głównym celem jest bowiem odpowiadanie na potrzeby odbiorców, którzy zadają różnego rodzaju pytania. Wpisują oni...
#Ecomersy Basic #109: Najważniejsze daty dla e-commerce w 2024 r.

#Ecomersy Basic #109: Najważniejsze daty dla e-commerce w 2024 r.

2024.01.05
Zaczął się nowy rok! Co to oznacza dla branży e-commerce, a przede wszystkim dla Ciebie, przedsiębiorcy? W dynamicznym świecie handlu internetowego bardzo ważne jest to, by pozostawać na bieżąco z najnowszymi trendami i nadchodzącymi wydarzeniami – a w te ostatnie 2024 z pewnością będzie obfitować. Czy chcesz poznać najważniejsze daty,...