Dzisiaj mamy: Wtorek, 23 Kwiecień 2024

Czym jest Cyfrowy Paszport Produktu i co oznacza dla branży odzieżowej?

2024.04.02

Na przedsiębiorstwa odzieżowe czekają istotne zmiany – firmy będą musiały uaktualnić sposób gromadzenia i zarządzania danymi o produktach, gdy w 2026 roku zostaną wprowadzone tzw. Cyfrowe Paszporty Produktów. Konieczne stanie się dostosowanie do nowych wymagań dotyczących zbierania informacji o produktach.

CPP – skąd się wzięło?

Cyfrowy Paszport Produktu (CPP) to inicjatywa Unii Europejskiej, która służy określeniu tożsamości każdego produktu. Będzie on zawierał dane umożliwiające identyfikację, skład i pochodzenie w całym cyklu życia towaru. Paszport produktowy ma dotyczyć nie tylko artykułów wyprodukowanych w Europie, ale też sprowadzanych z innych rynków. Na pierwszy ogień pójdą baterie, elektronika i tekstylia. CPP jest częścią projektu regulacji „Zrównoważony Produkt”, który został przyjęty przez Komisję Europejską pod koniec marca 2022 roku. Aktualnie projekt regulacji jest w fazie prac, następnie zostanie poddany głosowaniu i ewentualnej implementacji.

Cyfrowy Paszport w branży fashion

Nowe rozwiązanie ma też na celu walkę z fast fashion i szkodliwymi praktykami stosowanymi w przemyśle odzieżowym. CPP dostarczy informacji m.in. o pochodzeniu surowców, transporcie czy generowanym śladzie węglowym. Paszport ma ułatwić konsumentom świadomy wybór i dostarczyć odpowiedzi na pytanie, co zrobić z daną rzeczą, kiedy już nie będzie zdatna do użytku. Dzięki CPP firmy będą mogły z większym powodzeniem śledzić dostawy, zarządzać zasobami i przestawiać się na bardziej ekologiczne materiały. Pomoże też producentom z sektorów premium i luksusowych wdrożyć narzędzia, które będą wspierać walkę z podróbkami.

Polecamy