Dzisiaj mamy: Sobota, 1 Październik 2022

Czy kryzys inflacyjny sprawi, że więcej osób będzie kupować przez Internet? Raport Izby Gospodarki Elektronicznej

2022.09.13

Badanie pt. „W kryzysie do e-commerce” powstało na przełomie sierpnia i września. Zostało przygotowane przez Izbę Gospodarki Elektronicznej, a jej celem jest przede wszystkim pokazanie, jak Polacy postrzegają sytuację ekonomiczną własnego kraju i jak ich przekonania wpływają na nawyki konsumenckie. Ankiecie poddało się 1526 osób. Poniżej przedstawiamy najważniejsze wnioski płynące z raportu.

Jakie problemy czekają na Polaków jesienią?

Pod koniec lata 2022 wielu Polaków martwi się o to, co będzie się działo jesienią. 54% respondentów obawia się wzrostu cen, 49% – powrotu pandemii, 41% – kryzysu gospodarczego w kraju, a 34% – kryzysu gospodarczego na świecie. Co drugi badany przejmuje się też sytuacją w Ukrainie oraz jej konsekwencjami ekonomicznymi. 33% osób czuje lęk w związku z możliwymi przerwami w dostawie energii, a 30% – w związku z kryzysem ekologicznym. Co czwarty ankietowany przewiduje, że inflacja przekroczy jesienią 20%. Jeżeli chodzi o kondycję gospodarstw domowych pod względem zabezpieczenia finansowego, jedynie 48% respondentów posiada jakiekolwiek oszczędności. Wśród internetowych konsumentów zabezpieczeniem finansowym może pochwalić się mniej niż 60%.

Polacy nie pozostają bierni

Skutki wysokiej inflacji najdotkliwiej odczuły kobiety, osoby w związkach, osoby zarabiające do 5 tys. zł na miesiąc oraz osoby w wieku 45+. Polacy nie pozostają jednak bierni i starają się wprowadzać w życie różnego rodzaju strategie finansowe. 78% gospodarstw domowych prowadzi własny budżet, a kolejne 20% prawdopodobnie zacznie go prowadzić w ciągu najbliższych miesięcy. Najczęściej są to gospodarstwa, w których zarobki domowników nie przekraczają 5 tys. zł. Swoje finanse zamierzają kontrolować również osoby młode (18-24), mieszkańcy dużych i największych miast, osoby w związkach, osoby z wykształceniem średnim i zawodowym oraz osoby, które przeszły COVID-19. Oprócz tego, 34% badanych dorabia do swojej pensji poprzez pracę stałą lub dorywczą u więcej niż jednego pracodawcy. Na ten krok najczęściej decydują się kobiety, osoby z grupy wiekowej 18-24 i mieszkańcy dużych miast. 38% osób stara się inwestować swoje pieniądze.


Zobacz też: Branża e-commerce w obliczu inflacji. Jak poradzić sobie z kryzysem?


Strategie finansowe w czasach kryzysu

Polacy coraz rzadziej płacą gotówką, ponieważ nie uznają jej już za tak wygodną formę płatności. Wskazują na to wyniki kolejnych edycji badania przeprowadzanego przez e-Izbę pt. „Omni-commerce. Kupuję wygodnie”. W czerwcu tego roku jedynie co ósmy badany płacił za zakupy online przy odbiorze, a co czwarty – gotówką w sklepie stacjonarnym. Co więcej, respondenci uważają, że wydatki dokonywane kartą, przelewem lub BLIK-iem łatwiej kontrolować. W związku z inflacją i nadchodzącym kryzysem gospodarczym 79% ankietowanych Polaków zmieniło swoje zachowania zakupowe. Ich najpopularniejsze strategie zakupowe to: e-zakupy, promo-hunting (szukanie produktów w okazyjnych cenach), quality shopping (rzadsze kupowanie dobrych jakości towarów), zakupy małego ryzyka (z opcją łatwego zwrotu i płatności odroczonych), zaciskanie pasa (kupowanie wyłącznie niezbędnych produktów) oraz ASAP shopping (jak najszybszy zakup, aby wyprzedzić wzrost cen).

Zakupy online, promo-hunting

Zakupy przez Internet to najczęściej wskazywany sposób, aby poprawić stan swojego budżetu domowego. 64% ankietowanych zwraca uwagę, że kupując online, można łatwiej porównać oferty, lepiej przemyśleć swój wybór i kierować się większym rozsądkiem. 72% jest zdania, że dzięki zakupom w sieci można lepiej kontrolować swoje wydatki, a 71% ceni sobie opcję zwrotu przez podawania przyczyny. 31% badanych uważa, że e-zakupy to najlepsza strategia na czas kryzysu, a 58% – że są one optymalne. Za e-commerce przemawiają głównie niższe ceny produktów niż w sklepach stacjonarnych (według 34% e-konsumentów), częstsze i bardziej atrakcyjne promocje (odpowiednio 36% i 25%), większy wybór marek (32%) i możliwość znacznie łatwiejszego i szybszego porównywania ofert (36%). Jeżeli chodzi o promo-hunting, badani, którzy szukają okazji w Internecie, najczęściej sprawdzają produkty i porównują promocje w dwóch, trzech miejscach (23%), a osoby poszukujące okazji stacjonarnie – w pięciu miejscach (35%). 57% respondentów twierdzi, że w dobie kryzysu trzeba kupować produkty tańsze. 12% deklaruje, że porównuje oferty w różnych sklepach online i offline, 12% czeka na wyprzedaże, a 8% kieruje się wyłącznie ceną. 78% konsumentów zdecydowało się przenieść część lub całość swoich zakupów do Internetu.

Quality shopping, zakupy małego ryzyka, zaciskanie pasa, ASAP shopping

43% ankietowanych zaznacza, że według nich najlepszą strategią w obliczu nadchodzącego kryzysu jest kupowanie wysokojakościowych produktów – głównie ze względu na ich trwałość. Respondenci cenią sobie również bezpłatne i bezproblemowe zwroty, a także płatności odroczone. Wspomina o nich odpowiednio 21% i 19% osób. 18% wskazuje na długi okres zwrotu. 59% badanych opowiada się za odłożeniem w czasie wszystkich zbędnych wydatków. 4 na 10 konsumentów z kolei preferuje jak najszybsze nabywanie wszystkich potrzebnych przedmiotów, zanim ceny wzrosną jeszcze bardziej. Zakupy na zapas praktykuje 12% ankietowanych.

E-commerce odpowiedzią na problemy

E-commerce uznawane jest za lek na kryzys przez coraz więcej osób. Wyróżnia się szybkością, wygodą oraz bezpieczeństwem. Polacy zgadzają się ze stwierdzeniem, że zakupy internetowe to oszczędność pieniędzy (ceny są niższe, a promocje bardziej atrakcyjne), mniejsze ryzyko (ponieważ można oddać produkt bez podawania przyczyny), oraz szybkość (nie trzeba ruszać się z domu). Do tego dochodzi większa ekologiczność (nie trzeba poruszać się samochodem, by dotrzeć do sklepu) i kontrola nad wydatkami. 78% konsumentów zaczęło przekierowywać swoje zakupy do Internetu kategoria po kategorii, natomiast 56% ma zamiar kontynuować lub rozpocząć ten proces. Dotyczy do przede wszystkim rozrywki (19%), zamawiania jedzenia (18%), nauki (16%), kupowania RTV/AGD (14%), mody (13%), artykułów wyposażenia wnętrz (12%), kosmetyków (12%) oraz produktów dziecięcych (11%). 42% badanych potwierdza, że ze względu na kryzys znacznie częściej kupuje w sieci.

Dlaczego właśnie zakupy online?

Do najważniejszych powodów, dla których e-commerce stało się tak popularne, należą: częstsze promocje (34% wskazań), niższe ceny produktów (34%), łatwiejsze porównywanie cen i cech produktów (32%), większy wybór marek (32%), większy wybór produktów (27%), bardziej atrakcyjne promocje (24%), dedykowane promocje za zakupy na określonych warunkach (22%), łatwiejsze zwroty (21%) oraz możliwość tańszych zakupów na zagranicznych platformach (18%). 58% konsumentów uważa, że zakupy online są bardziej optymalne niż stacjonarne, z kolei 62% deklaruje, że woli szukać promocji w sieci bądź omni-channelowo. W razie kryzysu e-konsumenci planują korzystać z różnych udogodnień, takich jak zakupy w sprawdzonych miejscach (30%), zakupy większych ilości produktów (27%), zakupy z opcją darmowego zwrotu (12%), programy/aplikacje lojalnościowe (7%), zakupy na platformach/w e-sklepach zagranicznych (5%), tańsze zamienniki produktów (4%), gazetki zakupowe/aplikacje z gazetkami (3%), zakupy z darmową dostawą (2%), porównywarki cenowe (1%) oraz płatności odroczone/kredytowanie zakupu (1%).

Krótkie podsumowanie

Raport wyraźnie pokazuje tendencje, które mają miejsce na rynku. Coraz więcej Polaków kieruje się w stronę e-commerce, ponieważ internetowe zakupy uważa za bardziej korzystne w czasach kryzysu. Wygląda na to, że w ciągu kolejnych kilku miesięcy branża może jeszcze bardziej się rozwinąć i przyciągnąć więcej użytkowników.

Polecamy
Ecomersy basic
#EcomersyBasic #48: Reels. Co musisz wiedzieć o krótkich filmach na Instagram i Facebooka?

#EcomersyBasic #48: Reels. Co musisz wiedzieć o krótkich filmach na Instagram i Facebooka?

2022.09.30
Modę na krótkie, kreatywne filmiki zapoczątkował TikTok. Jako że aplikacja cieszy się tak ogromną popularnością, dwa konkurencyjne serwisy postanowiły przejąć od niej format niedługich video, dzięki którym można promować swoją markę i nie tylko. Na początku Reelsy pojawiły się na Instagramie, potem przyszedł czas na Facebooka. Jeżeli chcesz dowiedzieć się,...
#EcomesyBasic #47: White Hat SEO i Black Hat SEO, czyli dobre i złe techniki pozycjonowania

#EcomesyBasic #47: White Hat SEO i Black Hat SEO, czyli dobre i złe techniki pozycjonowania

2022.09.23
By sklep internetowy był dobrze widoczny w wyszukiwarce, musi zostać skutecznie wypozycjonowany. W tym celu stosuje się różne techniki SEO, które w określony sposób wpływają na miejsce witryny w wynikach wyszukiwania. Można je zwyczajowo podzielić na White Hat SEO oraz Black Hat SEO. Czym się od siebie różnią i które...
#EcomersyBasic #46: Czym jest customer experience?

#EcomersyBasic #46: Czym jest customer experience?

2022.09.16
Customer experience (w skrócie CX) to, najprościej mówiąc, suma doświadczeń klienta związanych z daną firmą. Obejmuje całość relacji na linii konsument-marka, od momentu uświadomienia sobie, że konkretna firma istnieje, aż do chwili ostatniej interakcji. Oznacza to, że właściwie każdy element tej relacji ma znaczenie. Celem jest optymalizacja doświadczeń klienta.
#EcomersyBasic #45: Czym jest breadcrumbs? Menu okruszkowe bez tajemnic

#EcomersyBasic #45: Czym jest breadcrumbs? Menu okruszkowe bez tajemnic

2022.09.09
Breadcrumbs (z ang. okruszki chleba) to inaczej forma nawigacji na stronie internetowej, która wskazuje, w jakim miejscu w witrynie obecnie się znajdujemy. Na pewno kojarzysz bajkę o Jasiu i Małgosi – jej bohaterowie rzucali za sobą okruszki chleba, aby upewnić się, że nie zgubią się w lesie i odnajdą drogę...