Cyberbezpieczeństwo staje się coraz ważniejsze dla e-sprzedawców. Raport PrestaShop
Z raportu przeprowadzonego przez PrestaShop wynika, że aż 46% przedsiębiorców zajmujących się internetową sprzedażą padło ofiarą cyberataku. W badaniu wzięli udział członkowie PrestaShop Million Club. Główna konkluzja brzmi następująco: dla przedstawicieli branży e-commerce coraz ważniejsze staje się bezpieczeństwo w sieci.
Z czym wiążą się ataki internetowych przestępców?
50% ankietowanych z Polski uważa, że liczba ataków hakerskich cały czas rośnie, jednak najwięcej tego typu zagrożeń odnotowuje się na terenie Ameryki Łacińskiej (80%). Według respondentów z Polski, Włoch, Francji, Hiszpanii i krajów Ameryki Łacińskiej najczęstszą formą cyberataku są złośliwe boty (47%). 29% wskazuje też na próby przejęcia kontroli nad serwerem, a 16% twierdzi, że grożono im konsekwencjami, jeżeli nie zapłacą okupu. Co drugi badany przedsiębiorca spotkał się z internetowymi niebezpieczeństwami więcej niż raz. Do najczęstszych konsekwencji ataków należą: czasowe zablokowanie działania witryny internetowej (67%), ataki pośrednie, w tym modyfikacje faktur przez dostawców, włamania na konto na Facebooku, wysyłanie fałszywych maili czy usuwanie baz danych (18%) oraz kradzież informacji (14%).
Zobacz też: Cyberbezpieczeństwo w Polsce. Sprawdź koniecznie, co warto wiedzieć!
Działania związane z bezpieczeństwem w sieci
Problemy z cyberbezpieczeństwem w polskich i zagranicznych e-biznesach rozwiązywane są w mniej niż jeden dzień. 51% właścicieli sklepów internetowych zdecydowało się na skorzystanie z usług firmy zajmującej się bezpieczeństwem IT, 39% – na instalację brakujących sterowników, a 25% – na ponowną instalację kopii zapasowej systemu. Co ciekawe, 2% respondentów postanowiło zapłacić okup, kiedy padło ofiarą ataku ransomware i utraty danych. Z raportu wynika również, że polscy przedsiębiorcy preferują rozwiązywanie problemów wewnętrznie. 7 na 10 sprzedawców z całego świata planuje w przyszłości podjąć współpracę z firmą oferującą usługi z zakresu bezpieczeństwa danych.
Lepiej zapobiegać niż leczyć
Dzięki szybkiej reakcji na cyberatak można ograniczyć jego negatywne skutki. 78% badanych odczuło niewielkie skutki finansowe, a jedynie 2% zadeklarowało znaczący wpływ ataku na sytuację finansową firmy. Respondenci ze wszystkich krajów zaznaczają, że cyberataki, które ich dotknęły, nie niosły ze sobą ryzyka bankructwa ich przedsiębiorstw. Warto wspomnieć, że dla 90% osób prowadzących biznes e-commerce kwestie związane z bezpieczeństwem w sieci stanowią wyzwanie, z kolei 24% traktuje je priorytetowo. Badani starają się chronić płatności oraz wrażliwe dane osobowe, tworzyć kopie zapasowe oraz regularnie aktualizować system, na którym opiera się dany