Conversational commerce, czyli zakupy na czasie – prognozy SMSAPI i Shopera
Na rynku handlu internetowego rozwija się nowy trend – conversational commerce, czyli zakupy na czacie. Klienci e-sklepów mogą pytać o rady chatboty, korzystać z pomocy doradców właśnie poprzez komunikatory lub składać w ten sposób zamówienia. Takimi przewidywaniami dzielą się SMSAPI i Shoper w raporcie „Komunikacja sklepów internetowych”.
Sposób na porzucone koszyki
Wiele konsumentów w trakcie zakupów porzuca swoje koszyki (według Baymard Institute średni wskaźnik wynosi 70%). Skutecznym antidotum może być kontakt klienta ze sklepem poprzez chat czy SMS. Zgodnie z raportem „Komunikacja sklepów internetowych” stworzonym przez SMSAPI i Shoper, połowa respondentów chciałaby otrzymywać preferowanym przez siebie kanałem powiadomienia o wcześniej dodanych do koszyka produktach.
Chat commerce
Osoby, które są zadowolone z całego procesu zakupowego, wydają więcej. Pozytywne doświadczenia często opierają się na możliwości odbycia szybkiej rozmowy na chacie i natychmiastowego uzyskania potrzebnych odpowiedzi. To właśnie na takich procesach opiera się conversational commerce (inaczej chat commerce czy marketing konwersacyjny). Jego głównym zadaniem jest dostarczanie klientom spersonalizowanych rekomendacji i rad.
Klienci chętnie korzystają z chatów
Warto wspomnieć o najważniejszych kanałach do dwustronnej komunikacji: chatbocie, asystencie głosowym, czacie na żywo czy poprzez popularne aplikacje, takie jak Messenger bądź WhatsApp. Można też pozostawić konsumentom swój numer telefonu. Według danych dostarczonych przez agencję Symetria UX 54% internautów korzystało z chatbotów podczas zakupów, a 28% zgłosiło tą drogą błąd czy reklamację.