Dzisiaj mamy: Sobota, 9 Grudzień 2023

Co Polacy myślą o sztucznej inteligencji? Raport Digital Poland

2023.10.12

Sztuczna inteligencja to jeden z najważniejszych tematów piątej edycji Digital Festival. Badanie pt. „Technologia w służbie społeczeństwu. Czy Polacy zostaną społeczeństwem 5.0?” przeprowadzone przez Fundację Digital Poland, GfK Polonia oraz T-Mobile Polska pokazuje, jak Polacy postrzegają szybki rozwój cyfryzacji, nowych technologii oraz AI. Jakie są najważniejsze wnioski z najnowszego raportu?

AI – sprzeciw czy tolerancja?

Niemal każdy ankietowany (88%) zetknął się z pojęciem „sztuczna inteligencja”, a w podejściu do AI dominuje tolerancja (41%) oraz akceptacja (34%). Zdecydowany sprzeciw wobec tej technologii deklaruje jedynie co siódmy badany. Więcej jest optymistów (56%) niż sceptyków (23%) cyfryzacji i nowych technologii. Z kolei aż 64% badanych twierdzi, że technologia tworzy sztuczny świat, a 54% zgadza się ze stwierdzeniem, że rozwój robotyki i sztucznej inteligencji jest zagrożeniem dla miejsc pracy.

Do czego stosowana jest sztuczna inteligencja?

Test wiedzy o sztucznej inteligencji zawarty w badaniu pokazuje, że Polacy poprawnie rozpoznają najbardziej popularne jej zastosowania. Mamy świadomość wykorzystania AI w takich narzędziach, jak wirtualni asystenci (80%), chatboty (77%) czy maszynowe tłumaczenie dokumentów (65%). Większość badanych nie rozpoznaje jednak, że sztuczna inteligencja służy też do prognozowania pogody czy filtrowania spamu.

Korzyści i ryzyka związane z AI

Można powiedzieć, że polskie społeczeństwo jest spolaryzowane, jeżeli chodzi o temat korzyści i ryzyk związanych ze sztuczną inteligencją. 24% ankietowanych widzi więcej korzyści, 27% – więcej ryzyk, a 33% uważa, że bilans plusów i minusów jest zrównoważony. Główne obawy dotyczą niewiadomych w zakresie rozwoju sztucznej inteligencji (64%) oraz gromadzenia zbyt wielu danych przez produkty i usługi AI. 4 na 10 Polaków uważa, że AI może pomóc ludzkości w rozwiązaniu rozmaitych problemów.

Polecamy
Ecomersy basic
#Ecomersy Basic #106: Jak opinie o firmie i produkcie wpływają na decyzje zakupowe?

#Ecomersy Basic #106: Jak opinie o firmie i produkcie wpływają na decyzje zakupowe?

2023.12.08
Klienci sklepów internetowych mają mniej możliwości weryfikacji produktów niż klienci sklepów stacjonarnych – nie mogą ich dotknąć ani zobaczyć. Właśnie dlatego kupujący chwytają się różnych sposobów, aby upewnić się, że nie zostaną oszukani albo że nie otrzymają wadliwego towaru. Jednym z najważniejszych czynników wpływających na decyzje zakupowe są opinie innych...
#Ecomersy Basic #105: Personalizacja w e-commerce. Mów tak, by Cię słyszano

#Ecomersy Basic #105: Personalizacja w e-commerce. Mów tak, by Cię słyszano

2023.12.01
W świecie e-commerce personalizacja staje się coraz ważniejsza – sklepów internetowych przybywa, konkurencja rośnie, a klienci mają duże wymagania. Doskonałą metodą na wyróżnienie się z tłumu jest umiejętność dostarczania spersonalizowanych doświadczeń zakupowych. Zastanówmy się, dlaczego są one tak ważne dla budowania trwałych relacji z konsumentami i w jaki sposób możesz...
#EcomersyBasic #104: Jak zdobywać lajki na firmowym profilu FB?

#EcomersyBasic #104: Jak zdobywać lajki na firmowym profilu FB?

2023.11.24
Facebook od kilku (a nawet kilkunastu) lat pozostaje jednym z najpopularniejszych serwisów społecznościowych na świecie. Jeśli prowadzisz firmowy profil na tej platformie i chcesz dotrzeć do większej liczby użytkowników, z pewnością zdajesz sobie sprawę, jak istotne w budowaniu zasięgu i zaangażowania są lajki. Zastanawiasz się, jak skutecznie zdobywać te cenne...
#EcomersyBasic #103: Jak sobie radzić z sezonowymi spadkami sprzedaży w sklepie internetowym?

#EcomersyBasic #103: Jak sobie radzić z sezonowymi spadkami sprzedaży w sklepie internetowym?

2023.11.16
Dynamika rynku e-commerce często podlega zmianom, a sklepy online muszą skutecznie radzić sobie z sezonowymi spadkami sprzedaży. Regularne fluktuacje popytu mogą stanowić wyzwanie dla przedsiębiorców, ponieważ wymagają elastyczności i strategicznego podejście. W tym kontekście istotne staje się pytanie: jak efektywnie zarządzać e-sklepem w różnych okresach roku, utrzymując stabilność i zadowolenie...