Dzisiaj mamy: Czwartek, 2 Maj 2024

Co Polacy myślą o sztucznej inteligencji? Raport Digital Poland

2023.10.12

Sztuczna inteligencja to jeden z najważniejszych tematów piątej edycji Digital Festival. Badanie pt. „Technologia w służbie społeczeństwu. Czy Polacy zostaną społeczeństwem 5.0?” przeprowadzone przez Fundację Digital Poland, GfK Polonia oraz T-Mobile Polska pokazuje, jak Polacy postrzegają szybki rozwój cyfryzacji, nowych technologii oraz AI. Jakie są najważniejsze wnioski z najnowszego raportu?

AI – sprzeciw czy tolerancja?

Niemal każdy ankietowany (88%) zetknął się z pojęciem „sztuczna inteligencja”, a w podejściu do AI dominuje tolerancja (41%) oraz akceptacja (34%). Zdecydowany sprzeciw wobec tej technologii deklaruje jedynie co siódmy badany. Więcej jest optymistów (56%) niż sceptyków (23%) cyfryzacji i nowych technologii. Z kolei aż 64% badanych twierdzi, że technologia tworzy sztuczny świat, a 54% zgadza się ze stwierdzeniem, że rozwój robotyki i sztucznej inteligencji jest zagrożeniem dla miejsc pracy.

Do czego stosowana jest sztuczna inteligencja?

Test wiedzy o sztucznej inteligencji zawarty w badaniu pokazuje, że Polacy poprawnie rozpoznają najbardziej popularne jej zastosowania. Mamy świadomość wykorzystania AI w takich narzędziach, jak wirtualni asystenci (80%), chatboty (77%) czy maszynowe tłumaczenie dokumentów (65%). Większość badanych nie rozpoznaje jednak, że sztuczna inteligencja służy też do prognozowania pogody czy filtrowania spamu.

Korzyści i ryzyka związane z AI

Można powiedzieć, że polskie społeczeństwo jest spolaryzowane, jeżeli chodzi o temat korzyści i ryzyk związanych ze sztuczną inteligencją. 24% ankietowanych widzi więcej korzyści, 27% – więcej ryzyk, a 33% uważa, że bilans plusów i minusów jest zrównoważony. Główne obawy dotyczą niewiadomych w zakresie rozwoju sztucznej inteligencji (64%) oraz gromadzenia zbyt wielu danych przez produkty i usługi AI. 4 na 10 Polaków uważa, że AI może pomóc ludzkości w rozwiązaniu rozmaitych problemów.

Polecamy