Dzisiaj mamy: Czwartek, 19 Maj 2022

Analiza SWOT – poznaj mocne i słabe strony e-sklepu

Środa, 20 Kwiecień 2022

Czym jest analiza SWOT? Skrót ten pochodzi od słów Strengths, Weaknesses, Opportunities i Threats, które oznaczają: mocne strony, słabe strony, szanse oraz zagrożenia. Dzięki niej można przeprowadzić wewnętrzne badanie danego przedsiębiorstwa i ocenić jego działania pod kątem ogólnej efektywności. Znając wynik, warto poddać optymalizacji strategię prowadzenia firmy albo opracować całkiem nowy plan strategiczny. Zostań z nami, a wprowadzimy Cię w szczegóły.

Cztery słowa zawarte w skrócie SWOT

Na początku rozwińmy trochę bardziej pojęcia zawarte w skrócie SWOT. Strengths, czyli mocne strony, to atuty przedsiębiorstwa, które sprzyjają jej rozwojowi i wyróżniają na tle konkurencji, a należycie wykorzystane mogą przyczynić się wzrostu poziomu sprzedaży. Weaknesses, czyli słabe strony, to elementy wymagające zniwelowania bądź usunięcia – w przeciwnym wypadku będą hamować rozwój. Opportunities (szanse) to czynniki, które – odpowiednio rozwinięte – stworzą wiele możliwości i kierunków ekspansji. Z kolei threats, a więc zagrożenia, obecnie nie stanowią problemu, ale istnieje opcja, że kiedyś zaczną. Mocne i słabe strony dotyczą kwestii wewnętrznych w firmie, takich jak skład zespołu, reputacja, podział zadań, własność intelektualna. Szanse i zagrożenia wiążą się z okolicznościami zewnętrznymi, na które wpływają trendy rynkowe, ceny materiałów, poziom konkurencji. Dwa pierwsze właściciele mogą kontrolować, do dwóch ostatnich muszą się przystosować.


Zobacz też: Ecomersy Basic #24: Czym jest audyt e-commerce?


Jak przeprowadzić analizę SWOT?

Analizę SWOT warto przeprowadzać raz na jakiś czas, aby obserwować, w jakim kierunku zmierza Twoja firma. Tylko w ten sposób uda Ci się zrozumieć, co powinieneś zmienić, a co kontynuować. Aby odpowiednio przygotować się do badania, należy zebrać wszystkie potrzebne dane. W tym celu trzeba zgromadzić raporty sprzedażowe, informacje o działaniach marketingowych, a także zmianach w polityce cenowej. Zaangażuj również pracowników, zarówno tych na stanowiskach kierowniczych, jak i specjalistów niższych szczebli. Analiza może zostać przeprowadzona przez zewnętrznego konsultanta bądź odpowiednio wykwalifikowanego pracownika przedsiębiorstwa. Po pierwsze, wymagane jest określenie celu i przedmiotu analizy SWOT, następnie przedstawienie procedury wszystkim zaangażowanym, opracowanie indywidualnych list, złączenie ich i doprowadzenie do dyskusji. Dopiero wtedy można zacząć przygotowywać plan działania na przyszłość.

Szczegółowe wskazówki

Chcesz, by odpowiedzi pracowników były jak najbardziej precyzyjne i przydatne? Zadaj im konkretne pytania, takie jak: „w jaki sposób firma wyróżnia się na tle konkurencji”? „Czy dostrzegasz słabe strony funkcjonowania przedsiębiorstwa?”, „Jakie są najnowsze trendy w branży?”, „Czy klienci są niezadowoleni z jakiegoś produktu bądź usługi?”.  Później przyjdzie czas na szczegółowe opracowanie danych. Zastanów się, w jaki sposób możesz wykorzystać mocne strony i jak wyeliminować bądź ograniczyć słabe strony. Umieść je w hierarchii: z którymi chcesz się uporać jak najszybciej, a które na razie powinny poczekać? Ustalenie priorytetów to kwestia kluczowa – dzięki niej da się uniknąć chaosu i rozpoczynania wielu zadań jednocześnie.

Kilka przykładów i podsumowanie

Chcesz, żebyśmy dostarczyli Ci konkretów? Wśród mocnych stron sklepu internetowego mogą znaleźć się: szeroki bądź wąski asortyment (w zależności od tego, do jakiej grupy odbiorczej chcesz trafić), atrakcyjna polityka zwrotów, korzystne warunki płatności i dostawy czy sprawnie działająca strona internetowa. Z kolei wśród słabych stron często widnieją: ograniczone formy płatności, niski budżet czy nieestetyczna bądź niewydolna witryna. Wszystkie te elementy mogą ulec poprawie, jeśli tylko dojdziesz do sedna problemu. A w tym celu niezbędna okaże się właśnie analiza SWOT. Najlepiej będzie, jeśli skonstruujesz ją w formie wykresu, aby stała się łatwiejsza do odczytania.

Polecamy
Ecomersy basic
EcomersyBasic #28: Marketing szeptany. Czym jest? Czy warto?

EcomersyBasic #28: Marketing szeptany. Czym jest? Czy warto?

Piątek, 13 Maj 2022
W zeszłym tygodniu opublikowaliśmy tekst na temat opinii klientów i ich wpływu na sprzedaż w e-sklepie. Wiemy więc, że oceny oraz rekomendacje innych mają duże znaczenie dla większości konsumentów. Dlatego właśnie wiele firm decyduje się na charakterystyczną formę promocji, która nazywana jest marketingiem szeptanym (inaczej buzz marketing, word of mouth...
EcomersyBasic #27: Opinie klientów i ich wpływ na sprzedaż w e-sklepie

EcomersyBasic #27: Opinie klientów i ich wpływ na sprzedaż w e-sklepie

Piątek, 6 Maj 2022
Niedawno pisaliśmy o znaczeniu marketingu rekomendacyjnego w e-commerce, czyli o tym, jaki wpływ na klientów mogą mieć opinie innych. Sprawdzenie, w jaki sposób poprzedni konsumenci ocenili dany sklep internetowy, usługę czy produkt, to często jedyny znany sposób na weryfikację. Czasami zdarza się jednak, że recenzje są nieprawdziwe – i to...
Ecomersy Basic #26: Analiza biznesowa w e-commerce. Dlaczego warto?

Ecomersy Basic #26: Analiza biznesowa w e-commerce. Dlaczego warto?

Piątek, 29 Kwiecień 2022
Planujesz rozpocząć działalność? Zastanawiasz się, jak usprawnić działanie swojego e-biznesu? Chcesz mieć lepszy wgląd w funkcjonowanie Twojego przedsiębiorstwa? Warto pomyśleć nad przeprowadzeniem analizy biznesowej, dzięki której uda Ci się lepiej zrozumieć potrzeby biznesowe i technologiczne własnej firmy. W tym celu można skorzystać z usług eksperta – odpowiednio wykwalifikowanego analityka. Możesz...
Ecomersy Basic #25: Marketing rekomendacyjny w sklepie internetowym

Ecomersy Basic #25: Marketing rekomendacyjny w sklepie internetowym

Piątek, 22 Kwiecień 2022
Polecenia odgrywają bardzo ważną rolę w Internecie. Mamy tu na myśli zarówno zakupy online, jak i inne obszary działania w sieci. Ogromna liczba e-sklepów i dostępnych produktów czasami może przytłaczać, dlatego trzeba wybrać jakiś sposób selekcji. Wiele osób stawia właśnie na rekomendacje, czyli pozytywne opinie na temat konkretnych marek. Chcesz,...