Dzisiaj mamy: Sobota, 1 Październik 2022

Analiza SWOT – poznaj mocne i słabe strony e-sklepu

2022.04.20

Czym jest analiza SWOT? Skrót ten pochodzi od słów Strengths, Weaknesses, Opportunities i Threats, które oznaczają: mocne strony, słabe strony, szanse oraz zagrożenia. Dzięki niej można przeprowadzić wewnętrzne badanie danego przedsiębiorstwa i ocenić jego działania pod kątem ogólnej efektywności. Znając wynik, warto poddać optymalizacji strategię prowadzenia firmy albo opracować całkiem nowy plan strategiczny. Zostań z nami, a wprowadzimy Cię w szczegóły.

Cztery słowa zawarte w skrócie SWOT

Na początku rozwińmy trochę bardziej pojęcia zawarte w skrócie SWOT. Strengths, czyli mocne strony, to atuty przedsiębiorstwa, które sprzyjają jej rozwojowi i wyróżniają na tle konkurencji, a należycie wykorzystane mogą przyczynić się wzrostu poziomu sprzedaży. Weaknesses, czyli słabe strony, to elementy wymagające zniwelowania bądź usunięcia – w przeciwnym wypadku będą hamować rozwój. Opportunities (szanse) to czynniki, które – odpowiednio rozwinięte – stworzą wiele możliwości i kierunków ekspansji. Z kolei threats, a więc zagrożenia, obecnie nie stanowią problemu, ale istnieje opcja, że kiedyś zaczną. Mocne i słabe strony dotyczą kwestii wewnętrznych w firmie, takich jak skład zespołu, reputacja, podział zadań, własność intelektualna. Szanse i zagrożenia wiążą się z okolicznościami zewnętrznymi, na które wpływają trendy rynkowe, ceny materiałów, poziom konkurencji. Dwa pierwsze właściciele mogą kontrolować, do dwóch ostatnich muszą się przystosować.


Zobacz też: Ecomersy Basic #24: Czym jest audyt e-commerce?


Jak przeprowadzić analizę SWOT?

Analizę SWOT warto przeprowadzać raz na jakiś czas, aby obserwować, w jakim kierunku zmierza Twoja firma. Tylko w ten sposób uda Ci się zrozumieć, co powinieneś zmienić, a co kontynuować. Aby odpowiednio przygotować się do badania, należy zebrać wszystkie potrzebne dane. W tym celu trzeba zgromadzić raporty sprzedażowe, informacje o działaniach marketingowych, a także zmianach w polityce cenowej. Zaangażuj również pracowników, zarówno tych na stanowiskach kierowniczych, jak i specjalistów niższych szczebli. Analiza może zostać przeprowadzona przez zewnętrznego konsultanta bądź odpowiednio wykwalifikowanego pracownika przedsiębiorstwa. Po pierwsze, wymagane jest określenie celu i przedmiotu analizy SWOT, następnie przedstawienie procedury wszystkim zaangażowanym, opracowanie indywidualnych list, złączenie ich i doprowadzenie do dyskusji. Dopiero wtedy można zacząć przygotowywać plan działania na przyszłość.

Szczegółowe wskazówki

Chcesz, by odpowiedzi pracowników były jak najbardziej precyzyjne i przydatne? Zadaj im konkretne pytania, takie jak: „w jaki sposób firma wyróżnia się na tle konkurencji”? „Czy dostrzegasz słabe strony funkcjonowania przedsiębiorstwa?”, „Jakie są najnowsze trendy w branży?”, „Czy klienci są niezadowoleni z jakiegoś produktu bądź usługi?”.  Później przyjdzie czas na szczegółowe opracowanie danych. Zastanów się, w jaki sposób możesz wykorzystać mocne strony i jak wyeliminować bądź ograniczyć słabe strony. Umieść je w hierarchii: z którymi chcesz się uporać jak najszybciej, a które na razie powinny poczekać? Ustalenie priorytetów to kwestia kluczowa – dzięki niej da się uniknąć chaosu i rozpoczynania wielu zadań jednocześnie.

Kilka przykładów i podsumowanie

Chcesz, żebyśmy dostarczyli Ci konkretów? Wśród mocnych stron sklepu internetowego mogą znaleźć się: szeroki bądź wąski asortyment (w zależności od tego, do jakiej grupy odbiorczej chcesz trafić), atrakcyjna polityka zwrotów, korzystne warunki płatności i dostawy czy sprawnie działająca strona internetowa. Z kolei wśród słabych stron często widnieją: ograniczone formy płatności, niski budżet czy nieestetyczna bądź niewydolna witryna. Wszystkie te elementy mogą ulec poprawie, jeśli tylko dojdziesz do sedna problemu. A w tym celu niezbędna okaże się właśnie analiza SWOT. Najlepiej będzie, jeśli skonstruujesz ją w formie wykresu, aby stała się łatwiejsza do odczytania.

Polecamy
Ecomersy basic
#EcomersyBasic #48: Reels. Co musisz wiedzieć o krótkich filmach na Instagram i Facebooka?

#EcomersyBasic #48: Reels. Co musisz wiedzieć o krótkich filmach na Instagram i Facebooka?

2022.09.30
Modę na krótkie, kreatywne filmiki zapoczątkował TikTok. Jako że aplikacja cieszy się tak ogromną popularnością, dwa konkurencyjne serwisy postanowiły przejąć od niej format niedługich video, dzięki którym można promować swoją markę i nie tylko. Na początku Reelsy pojawiły się na Instagramie, potem przyszedł czas na Facebooka. Jeżeli chcesz dowiedzieć się,...
#EcomesyBasic #47: White Hat SEO i Black Hat SEO, czyli dobre i złe techniki pozycjonowania

#EcomesyBasic #47: White Hat SEO i Black Hat SEO, czyli dobre i złe techniki pozycjonowania

2022.09.23
By sklep internetowy był dobrze widoczny w wyszukiwarce, musi zostać skutecznie wypozycjonowany. W tym celu stosuje się różne techniki SEO, które w określony sposób wpływają na miejsce witryny w wynikach wyszukiwania. Można je zwyczajowo podzielić na White Hat SEO oraz Black Hat SEO. Czym się od siebie różnią i które...
#EcomersyBasic #46: Czym jest customer experience?

#EcomersyBasic #46: Czym jest customer experience?

2022.09.16
Customer experience (w skrócie CX) to, najprościej mówiąc, suma doświadczeń klienta związanych z daną firmą. Obejmuje całość relacji na linii konsument-marka, od momentu uświadomienia sobie, że konkretna firma istnieje, aż do chwili ostatniej interakcji. Oznacza to, że właściwie każdy element tej relacji ma znaczenie. Celem jest optymalizacja doświadczeń klienta.
#EcomersyBasic #45: Czym jest breadcrumbs? Menu okruszkowe bez tajemnic

#EcomersyBasic #45: Czym jest breadcrumbs? Menu okruszkowe bez tajemnic

2022.09.09
Breadcrumbs (z ang. okruszki chleba) to inaczej forma nawigacji na stronie internetowej, która wskazuje, w jakim miejscu w witrynie obecnie się znajdujemy. Na pewno kojarzysz bajkę o Jasiu i Małgosi – jej bohaterowie rzucali za sobą okruszki chleba, aby upewnić się, że nie zgubią się w lesie i odnajdą drogę...