Analiza SWOT – poznaj mocne i słabe strony e-sklepu
Czym jest analiza SWOT? Skrót ten pochodzi od słów Strengths, Weaknesses, Opportunities i Threats, które oznaczają: mocne strony, słabe strony, szanse oraz zagrożenia. Dzięki niej można przeprowadzić wewnętrzne badanie danego przedsiębiorstwa i ocenić jego działania pod kątem ogólnej efektywności. Znając wynik, warto poddać optymalizacji strategię prowadzenia firmy albo opracować całkiem nowy plan strategiczny. Zostań z nami, a wprowadzimy Cię w szczegóły.
Cztery słowa zawarte w skrócie SWOT
Na początku rozwińmy trochę bardziej pojęcia zawarte w skrócie SWOT. Strengths, czyli mocne strony, to atuty przedsiębiorstwa, które sprzyjają jej rozwojowi i wyróżniają na tle konkurencji, a należycie wykorzystane mogą przyczynić się wzrostu poziomu sprzedaży. Weaknesses, czyli słabe strony, to elementy wymagające zniwelowania bądź usunięcia – w przeciwnym wypadku będą hamować rozwój. Opportunities (szanse) to czynniki, które – odpowiednio rozwinięte – stworzą wiele możliwości i kierunków ekspansji. Z kolei threats, a więc zagrożenia, obecnie nie stanowią problemu, ale istnieje opcja, że kiedyś zaczną. Mocne i słabe strony dotyczą kwestii wewnętrznych w firmie, takich jak skład zespołu, reputacja, podział zadań, własność intelektualna. Szanse i zagrożenia wiążą się z okolicznościami zewnętrznymi, na które wpływają trendy rynkowe, ceny materiałów, poziom konkurencji. Dwa pierwsze właściciele mogą kontrolować, do dwóch ostatnich muszą się przystosować.
Zobacz też: Ecomersy Basic #24: Czym jest audyt e-commerce?
Jak przeprowadzić analizę SWOT?
Analizę SWOT warto przeprowadzać raz na jakiś czas, aby obserwować, w jakim kierunku zmierza Twoja firma. Tylko w ten sposób uda Ci się zrozumieć, co powinieneś zmienić, a co kontynuować. Aby odpowiednio przygotować się do badania, należy zebrać wszystkie potrzebne dane. W tym celu trzeba zgromadzić raporty sprzedażowe, informacje o działaniach marketingowych, a także zmianach w polityce cenowej. Zaangażuj również pracowników, zarówno tych na stanowiskach kierowniczych, jak i specjalistów niższych szczebli. Analiza może zostać przeprowadzona przez zewnętrznego konsultanta bądź odpowiednio wykwalifikowanego pracownika przedsiębiorstwa. Po pierwsze, wymagane jest określenie celu i przedmiotu analizy SWOT, następnie przedstawienie procedury wszystkim zaangażowanym, opracowanie indywidualnych list, złączenie ich i doprowadzenie do dyskusji. Dopiero wtedy można zacząć przygotowywać plan działania na przyszłość.
Szczegółowe wskazówki
Chcesz, by odpowiedzi pracowników były jak najbardziej precyzyjne i przydatne? Zadaj im konkretne pytania, takie jak: „w jaki sposób firma wyróżnia się na tle konkurencji”? „Czy dostrzegasz słabe strony funkcjonowania przedsiębiorstwa?”, „Jakie są najnowsze trendy w branży?”, „Czy klienci są niezadowoleni z jakiegoś produktu bądź usługi?”. Później przyjdzie czas na szczegółowe opracowanie danych. Zastanów się, w jaki sposób możesz wykorzystać mocne strony i jak wyeliminować bądź ograniczyć słabe strony. Umieść je w hierarchii: z którymi chcesz się uporać jak najszybciej, a które na razie powinny poczekać? Ustalenie priorytetów to kwestia kluczowa – dzięki niej da się uniknąć chaosu i rozpoczynania wielu zadań jednocześnie.
Kilka przykładów i podsumowanie
Chcesz, żebyśmy dostarczyli Ci konkretów? Wśród mocnych stron sklepu internetowego mogą znaleźć się: szeroki bądź wąski asortyment (w zależności od tego, do jakiej grupy odbiorczej chcesz trafić), atrakcyjna polityka zwrotów, korzystne warunki płatności i dostawy czy sprawnie działająca strona internetowa. Z kolei wśród słabych stron często widnieją: ograniczone formy płatności, niski budżet czy nieestetyczna bądź niewydolna witryna. Wszystkie te elementy mogą ulec poprawie, jeśli tylko dojdziesz do sedna problemu. A w tym celu niezbędna okaże się właśnie analiza SWOT. Najlepiej będzie, jeśli skonstruujesz ją w formie wykresu, aby stała się łatwiejsza do odczytania.