Dzisiaj mamy: Czwartek, 25 Lipiec 2024

AI w e-commerce. Do czego będziemy wykorzystywać sztuczną inteligencję?

2023.03.23

Technologia cały czas idzie do przodu, a jej wpływy możemy obserwować w różnych dziedzinach życia. Coraz częściej mówi się o sztucznej inteligencji – już nie tylko w futurystycznych filmach czy książkach. AI przenika do e-commerce i marketingu internetowego, zmieniając oblicze sprzedaży online. Każda osoba związana z tą branżą powinna starać się być na bieżąco z tego typu kwestiami, dlatego właśnie dzisiaj pokrótce przedstawimy rolę sztucznej inteligencji w elektronicznym handlu.

AI i chatboty

Skrót AI pochodzi od angielskiego wyrażenia Artificial Intelligence, oznacza więc sztuczną inteligencję – inteligencję wykazywaną przez urządzenia sztuczne. Obejmuje tworzenie modeli zachowań inteligentnych oraz programów komputerowych, które symulują te zachowania. Najbardziej znanym przykładem AI jest ChatGPT, popularny chatbot opracowany przez firmę OpenAI. Ma on za zadanie generować odpowiedzi na pytania zadawane przez użytkowników. Warto wiedzieć, że chatboty są coraz częstszym rozwiązaniem w sklepach internetowych – nazywamy je wirtualnymi asystentami. Wchodzą oni w interakcję z klientami, pomagając im w różnych kwestiach, udzielając porad i wskazówek. Tego typu aplikacje gwarantują konsumentom natychmiastowe odpowiedzi, a coraz bardziej zaawansowane systemy – na rozstrzyganie problemów wymagających większej wiedzy.

Generatory grafik i kreatory domen

Bardzo dużym ułatwieniem dla osób działających w branży e-commerce są generatory grafik oparte na sztucznej inteligencji. Przykładem darmowego programu, który wykorzystuje tę technologię, może być znana Canva. Aby stworzyć odpowiedni obraz, należy podzielić się krótkim, precyzyjnym opisem – w ten sposób otrzymamy wizualizację tego, co chcemy przekazać. Coraz większą rozpoznawalność zyskują też kreatory domen, np. narzędzie niedawno udostępnione przez cyber_Folks. Aby stworzyć indywidualną nazwę domenową, wystarczy opisać swój pomysł w kilku słowach. Open AI następnie wygeneruje propozycje nazw dla sklepu czy strony www.


Zobacz też: OpenAI szykuje nowe narzędzia związane ze sztuczną inteligencją


Sztuczna inteligencja w internetowych zakupach

Warto wspomnieć również o narzędziach ułatwiających klientom zakupy online. Wiele z nich nie cieszy się na razie dużą popularnością, jednak to prawdopodobnie tylko kwestia czasu. Pierwszy to tzw. visual search, czyli wyszukiwanie obrazem, które pozwala wyświetlić wyniki wyszukiwania powiązane z danym zdjęciem/grafiką. Okazuje się niezwykle przydatne dla wzrokowców i osób chcących znaleźć np. produkt podobny do tego widocznego na fotografii. Drugi to voice search – technologia rozpoznawania mowy. Umożliwia szybkie wyszukiwanie fraz bez użycia klawiatury, dzięki czemu można zaoszczędzić czas, a zakupy stają się wygodniejsze. Chcielibyśmy jeszcze dorzucić wzmiankę o AR – Augmented Reality (czyli rozszerzonej rzeczywistości). Narzędzie to stanowi ścieżkę między dwoma światami: wirtualnym i realnym. Działa ono w następujący sposób: obraz zostaje przetworzony i umieszczony w formie modelu 3D w zeskanowanej przestrzeni. Dlaczego AR to interesująca opcja dla konsumentów? Ponieważ pozwala przybliżyć produkt i obejrzeć go z każdej strony. Rozszerzona rzeczywistość jest wykorzystywana przez niektóre marki odzieżowe.

Krótkie podsumowanie

Zbierając informacje o narzędziach opartych na sztucznej inteligencji, chciałoby się powiedzieć: przyszłość to dziś. Jeszcze niedawno nie wyobrażaliśmy sobie, że niektóre z tych rozwiązań wejdą w życie. Warto śledzić, jak zmienia się branża e-commerce, w jaki sposób nowoczesne technologie wpływają na klientów, czy oddziałują na ich oczekiwania względem sklepów internetowych.

AI
Polecamy