Dzisiaj mamy: Wtorek, 19 Marzec 2024

AI w e-commerce. Do czego będziemy wykorzystywać sztuczną inteligencję?

2023.03.23

Technologia cały czas idzie do przodu, a jej wpływy możemy obserwować w różnych dziedzinach życia. Coraz częściej mówi się o sztucznej inteligencji – już nie tylko w futurystycznych filmach czy książkach. AI przenika do e-commerce i marketingu internetowego, zmieniając oblicze sprzedaży online. Każda osoba związana z tą branżą powinna starać się być na bieżąco z tego typu kwestiami, dlatego właśnie dzisiaj pokrótce przedstawimy rolę sztucznej inteligencji w elektronicznym handlu.

AI i chatboty

Skrót AI pochodzi od angielskiego wyrażenia Artificial Intelligence, oznacza więc sztuczną inteligencję – inteligencję wykazywaną przez urządzenia sztuczne. Obejmuje tworzenie modeli zachowań inteligentnych oraz programów komputerowych, które symulują te zachowania. Najbardziej znanym przykładem AI jest ChatGPT, popularny chatbot opracowany przez firmę OpenAI. Ma on za zadanie generować odpowiedzi na pytania zadawane przez użytkowników. Warto wiedzieć, że chatboty są coraz częstszym rozwiązaniem w sklepach internetowych – nazywamy je wirtualnymi asystentami. Wchodzą oni w interakcję z klientami, pomagając im w różnych kwestiach, udzielając porad i wskazówek. Tego typu aplikacje gwarantują konsumentom natychmiastowe odpowiedzi, a coraz bardziej zaawansowane systemy – na rozstrzyganie problemów wymagających większej wiedzy.

Generatory grafik i kreatory domen

Bardzo dużym ułatwieniem dla osób działających w branży e-commerce są generatory grafik oparte na sztucznej inteligencji. Przykładem darmowego programu, który wykorzystuje tę technologię, może być znana Canva. Aby stworzyć odpowiedni obraz, należy podzielić się krótkim, precyzyjnym opisem – w ten sposób otrzymamy wizualizację tego, co chcemy przekazać. Coraz większą rozpoznawalność zyskują też kreatory domen, np. narzędzie niedawno udostępnione przez cyber_Folks. Aby stworzyć indywidualną nazwę domenową, wystarczy opisać swój pomysł w kilku słowach. Open AI następnie wygeneruje propozycje nazw dla sklepu czy strony www.


Zobacz też: OpenAI szykuje nowe narzędzia związane ze sztuczną inteligencją


Sztuczna inteligencja w internetowych zakupach

Warto wspomnieć również o narzędziach ułatwiających klientom zakupy online. Wiele z nich nie cieszy się na razie dużą popularnością, jednak to prawdopodobnie tylko kwestia czasu. Pierwszy to tzw. visual search, czyli wyszukiwanie obrazem, które pozwala wyświetlić wyniki wyszukiwania powiązane z danym zdjęciem/grafiką. Okazuje się niezwykle przydatne dla wzrokowców i osób chcących znaleźć np. produkt podobny do tego widocznego na fotografii. Drugi to voice search – technologia rozpoznawania mowy. Umożliwia szybkie wyszukiwanie fraz bez użycia klawiatury, dzięki czemu można zaoszczędzić czas, a zakupy stają się wygodniejsze. Chcielibyśmy jeszcze dorzucić wzmiankę o AR – Augmented Reality (czyli rozszerzonej rzeczywistości). Narzędzie to stanowi ścieżkę między dwoma światami: wirtualnym i realnym. Działa ono w następujący sposób: obraz zostaje przetworzony i umieszczony w formie modelu 3D w zeskanowanej przestrzeni. Dlaczego AR to interesująca opcja dla konsumentów? Ponieważ pozwala przybliżyć produkt i obejrzeć go z każdej strony. Rozszerzona rzeczywistość jest wykorzystywana przez niektóre marki odzieżowe.

Krótkie podsumowanie

Zbierając informacje o narzędziach opartych na sztucznej inteligencji, chciałoby się powiedzieć: przyszłość to dziś. Jeszcze niedawno nie wyobrażaliśmy sobie, że niektóre z tych rozwiązań wejdą w życie. Warto śledzić, jak zmienia się branża e-commerce, w jaki sposób nowoczesne technologie wpływają na klientów, czy oddziałują na ich oczekiwania względem sklepów internetowych.

AI
Polecamy
Ecomersy basic
Ecomersy Basic #113: Jak działają TikTok Ads? Poznaj alternatywę dla Meta Ads

Ecomersy Basic #113: Jak działają TikTok Ads? Poznaj alternatywę dla Meta Ads

2024.03.08
Większość sklepów internetowych promuje się na Facebooku i Instagramie, posługując się Meta Ads – jednym z najbardziej znanych systemów reklamowych w sieci. Coraz więcej przedsiębiorców działa aktywnie również na TikToku, czyli najpopularniejszym na świecie serwisie do nagrywania i oglądania krótkich filmów. Z aplikacji tej korzystają miliony użytkowników, co z jednej...
Ecomersy Basic #112: Influencer marketing w e-commerce. Czy warto?

Ecomersy Basic #112: Influencer marketing w e-commerce. Czy warto?

2024.02.16
W branży e-commerce dominuje kilka podstawowych form promocji, a jedną z nich jest influencer marketing, który polega na współpracy z twórcami internetowymi. Osoby działające aktywnie w sieci reklamują konkretne produkty bądź usługi, dzięki czemu więcej użytkowników może się nimi zainteresować. Jeżeli prowadzisz własny sklep internetowy, powinieneś wiedzieć, że influencer marketing...
Ecomersy Basic #111: Marka osobista. 5 sposobów na nawiązanie przyjacielskich relacji z Klientem

Ecomersy Basic #111: Marka osobista. 5 sposobów na nawiązanie przyjacielskich relacji z Klientem

2024.02.02
W dzisiejszym świecie e-commerce konkurencja jest bardzo duża, co oznacza, że aby wyróżnić się na jej tle, trzeba zaplanować i wdrożyć odpowiednią strategię. Wiele sklepów internetowych decyduje się na kreowanie marki osobistej, a więc skupia się na tworzeniu konkretnego wizerunku. W końcu nie chodzi już tylko o to, co sprzedajesz,...
#EcomersyBasic #110: Czym jest intencja wyszukiwania w SEO?

#EcomersyBasic #110: Czym jest intencja wyszukiwania w SEO?

2024.01.19
Algorytmy Google już od kilku lat rozwijają się w taki sposób, by wyszukiwarka jak najlepiej służyła użytkownikom. Właśnie dlatego mało wartościowe treści są nisko pozycjonowane, z kolei merytoryczne teksty znajdują się wyżej w wynikach wyszukiwania. Głównym celem jest bowiem odpowiadanie na potrzeby odbiorców, którzy zadają różnego rodzaju pytania. Wpisują oni...