Zmiany w e-commerce – obowiązek udostępniania danych fiskusowi
Unia Europejska przygotowała projekt nowej ustawy, która jest oparta na dyrektywie DAC7. Dotyczy ona rejestrowania każdej sprzedaży w Internecie, aby skuteczniej wykrywać przedsiębiorców, którzy unikają płacenia podatków. Co jeszcze wiemy o tym przedsięwzięciu i kiedy wejdzie w życie?
Dyrektywa DAC7
Projekt nowelizacji przepisów o zmianie ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw, wdrażający przepisy unijnej dyrektywy DAC7 z dnia 17 kwietnia 2023 roku, zakłada wprowadzenie zmian, których celem jest wykrycie sprzedawców prowadzących działalność gospodarczą w Internecie, ale nie odprowadzających od niej podatków. Dyrektywa DAC7 dotyczy e-handlu oraz najmu przez Internet (lokali mieszkalnych, miejsc parkingowych, samochodów, innych środków transportu).
Obowiązki właścicieli marketplace’ów
Wprowadzona kilka miesięcy temu unijna dyrektywa DAC7 zobowiązuje poszczególne państwa członkowskie do udostępniania szczegółowych danych związanych z transakcjami handlowymi, sprzedawcami działającymi na platformach oraz osiągniętymi przez nich zyskami. Nowe wymogi sprawozdawcze będą skupiać się przede wszystkim na operatorach zarządzających platformami sprzedażowymi. Zostaną zobowiązani do udostępniania fiskusowi takich danych, jak imię i nazwisko/nazwę firmy, główny adres, numer NIP/PESEL/datę urodzenia.
Kiedy przepisy wejdą w życie?
Projekt ustawy zakłada, że administratorzy platform sprzedażowych będą mieli obowiązek przesłania raportu o sprzedającym do urzędu skarbowego w przypadku, kiedy sprzedający wykona na jednej platformie w ciągu roku więcej niż 30 transakcji o wartości ponad 2 tys. euro. Początkowo nowe przepisy miały zostać wprowadzone w maju 2023 roku, jednak termin ich obowiązywania został przesunięty na wrzesień. Aktualnie ustawa dalej nie została przegłosowana.