Dzisiaj mamy: Wtorek, 28 Czerwiec 2022

Zmiany w branży e-commerce – nowa dyrektywa Omnibus

2022.05.25

Na przedsiębiorców działających w branży e-commerce czekają duże zmiany. Wiążą się z pojawieniem się unijnej dyrektywy Omnibus, która ma na celu wzmocnienie praw konsumenta oraz uregulowanie kwestii związanych z obniżkami cen czy publikowaniem opinii. Sklepy internetowe mają czas do 28 maja br., aby wprowadzić konieczne aktualizacje. 

Czego dotyczy dyrektywa?

Zmiany obejmą kilka obszarów: promocje, wyprzedaże, przeceny; treści reklamowe; opinie o produkcie lub usłudze; wyraźny podział obowiązków. Pierwszy z nich obliguje przedsiębiorców, którzy decydują się na wprowadzenie obniżek, do umieszczenia informacji o najniższej cenie obowiązującej w ciągu ostatnich 30 dni lub od dnia wejścia do sprzedaży. Z kolei reklamy powinny być czytelne i jawne, umożliwiając przy tym rzeczywiste porównanie cen.


- Zmiana przepisów ma zapobiegać sztucznemu zawyżaniu cen. Nowa dyrektywa wymusi na sprzedawcach zmianę dotychczasowych zachowań. Kupujący będą musieli zostać poinformowani o najniższej cenie towaru w czasie do 30 dni przed obniżką. - mówi Gabriel Besta, CEO agencji e-commerce Medializer –  Na wprowadzenie zmian w życie pozostało zaledwie kilka dni.


Nowe obowiązki sprzedawców

Ponadto, przedsiębiorcy będą musieli dzielić się głównymi informacjami o parametrach, które przesądzają o kolejności produktów czy usług w wynikach wyszukiwania. Skończy się również wystawianie fałszywych opinii: każdą recenzję trzeba będzie zweryfikować i powiadomić o jej autentyczności. Dyrektywa unijna zawiera też przepis o konieczności informowania konsumentów o obowiązkach sprzedającego oraz właściciela platformy, głównie w zakresie reklamacji czy zwrotów. Za nieprzestrzeganie nowych zasad grożą kary finansowe, nawet do 40 tys. zł.


- Co dyrektywa Omnibus zmienia w  przypadku marketplace’ów? Podobnie jak wyszukiwarki internetowe, portale tego typu będą musiały dbać o wyraźne zaznaczenie granicy pomiędzy reklamą płatną a organiczną. Tak, by użytkownicy nie mieli wątpliwości. – mówi Jakub Hellwig, jeden z właścicieli joyful.pl, marketplace'u z odzieżą  z polskich butików.


 

Polecamy
Ecomersy basic
EcomersyBasic #34: Polityka cenowa w sklepie internetowym. Jak ją opracować?

EcomersyBasic #34: Polityka cenowa w sklepie internetowym. Jak ją opracować?

2022.06.23
Polityka cenowa to zbiór reguł, jakimi kieruje się dana firma przy ustalaniu cen za produkty bądź usługi. W jej skład wchodzą następujące czynniki: koszty produkcji, wartość danego produktu czy usługi, zapotrzebowanie na ok
EcomersyBasic #33: 20 strategii marketingowych, dzieki którym wypromujesz markę

EcomersyBasic #33: 20 strategii marketingowych, dzieki którym wypromujesz markę

2022.06.17
Aby zbudować widoczność w sieci, niezbędne są konkretne działania marketingowe. W tym celu można wykorzystać rozmaite strategie. Najważniejsze jest to, by dopasować je do profilu swojej działalności i stworzyć konkretny plan. Nie można działać w ciemno – trzeba z góry wiedzieć, co chce się osiągnąć, a także jakimi środkami. Przygotowaliśmy...
EcomersyBasic #32: Jak skutecznie wspierać pozycjonowanie sklepu internetowego? Lista działań

EcomersyBasic #32: Jak skutecznie wspierać pozycjonowanie sklepu internetowego? Lista działań

2022.06.10
Sklep internetowy podobnie jak każdy biznes potrzebuje trafnego ruchu. Dobrze zaplanowane pozycjonowanie pozwoli na osiągnięcie zadowalających, a nawet doskonałych wyników. Odpowiedni dobór działań sprawi, że twój sklep internetowy wygeneruje wysoki poziom sprzedaży. Warto zastanowić się nad różnymi czynnikami, których być może nie ma w strategii SEO, a które w znaczący...
EcomersyBasic #31: Czym jest marketing mix?

EcomersyBasic #31: Czym jest marketing mix?

2022.06.03
Marketing mix to inaczej kompozycja marketingowa lub – w bardziej dosłownym tłumaczeniu – mieszanka marketingowa. Obejmuje zespół elementów, za pomocą których można oddziaływać na rynek. Najbardziej popularną koncepcją jest tzw. „4p”, czyli product (produkt), price (cena), place (miejsce) oraz promotion (promocja). Wszystkie te składniki są ze sobą ściśle powiązane.