Dzisiaj mamy: Piątek, 26 Kwiecień 2024

Zmiany w branży e-commerce – nowa dyrektywa Omnibus

2022.05.25

Na przedsiębiorców działających w branży e-commerce czekają duże zmiany. Wiążą się z pojawieniem się unijnej dyrektywy Omnibus, która ma na celu wzmocnienie praw konsumenta oraz uregulowanie kwestii związanych z obniżkami cen czy publikowaniem opinii. Sklepy internetowe mają czas do 28 maja br., aby wprowadzić konieczne aktualizacje. 

Czego dotyczy dyrektywa?

Zmiany obejmą kilka obszarów: promocje, wyprzedaże, przeceny; treści reklamowe; opinie o produkcie lub usłudze; wyraźny podział obowiązków. Pierwszy z nich obliguje przedsiębiorców, którzy decydują się na wprowadzenie obniżek, do umieszczenia informacji o najniższej cenie obowiązującej w ciągu ostatnich 30 dni lub od dnia wejścia do sprzedaży. Z kolei reklamy powinny być czytelne i jawne, umożliwiając przy tym rzeczywiste porównanie cen.


- Zmiana przepisów ma zapobiegać sztucznemu zawyżaniu cen. Nowa dyrektywa wymusi na sprzedawcach zmianę dotychczasowych zachowań. Kupujący będą musieli zostać poinformowani o najniższej cenie towaru w czasie do 30 dni przed obniżką. - mówi Gabriel Besta, CEO agencji e-commerce Medializer –  Na wprowadzenie zmian w życie pozostało zaledwie kilka dni.


Nowe obowiązki sprzedawców

Ponadto, przedsiębiorcy będą musieli dzielić się głównymi informacjami o parametrach, które przesądzają o kolejności produktów czy usług w wynikach wyszukiwania. Skończy się również wystawianie fałszywych opinii: każdą recenzję trzeba będzie zweryfikować i powiadomić o jej autentyczności. Dyrektywa unijna zawiera też przepis o konieczności informowania konsumentów o obowiązkach sprzedającego oraz właściciela platformy, głównie w zakresie reklamacji czy zwrotów. Za nieprzestrzeganie nowych zasad grożą kary finansowe, nawet do 40 tys. zł.


- Co dyrektywa Omnibus zmienia w  przypadku marketplace’ów? Podobnie jak wyszukiwarki internetowe, portale tego typu będą musiały dbać o wyraźne zaznaczenie granicy pomiędzy reklamą płatną a organiczną. Tak, by użytkownicy nie mieli wątpliwości. – mówi Jakub Hellwig, jeden z właścicieli joyful.pl, marketplace'u z odzieżą  z polskich butików.


 

Polecamy