Dzisiaj mamy: Środa, 7 Grudzień 2022

Zmiany w branży e-commerce – nowa dyrektywa Omnibus

2022.05.25

Na przedsiębiorców działających w branży e-commerce czekają duże zmiany. Wiążą się z pojawieniem się unijnej dyrektywy Omnibus, która ma na celu wzmocnienie praw konsumenta oraz uregulowanie kwestii związanych z obniżkami cen czy publikowaniem opinii. Sklepy internetowe mają czas do 28 maja br., aby wprowadzić konieczne aktualizacje. 

Czego dotyczy dyrektywa?

Zmiany obejmą kilka obszarów: promocje, wyprzedaże, przeceny; treści reklamowe; opinie o produkcie lub usłudze; wyraźny podział obowiązków. Pierwszy z nich obliguje przedsiębiorców, którzy decydują się na wprowadzenie obniżek, do umieszczenia informacji o najniższej cenie obowiązującej w ciągu ostatnich 30 dni lub od dnia wejścia do sprzedaży. Z kolei reklamy powinny być czytelne i jawne, umożliwiając przy tym rzeczywiste porównanie cen.


- Zmiana przepisów ma zapobiegać sztucznemu zawyżaniu cen. Nowa dyrektywa wymusi na sprzedawcach zmianę dotychczasowych zachowań. Kupujący będą musieli zostać poinformowani o najniższej cenie towaru w czasie do 30 dni przed obniżką. - mówi Gabriel Besta, CEO agencji e-commerce Medializer –  Na wprowadzenie zmian w życie pozostało zaledwie kilka dni.


Nowe obowiązki sprzedawców

Ponadto, przedsiębiorcy będą musieli dzielić się głównymi informacjami o parametrach, które przesądzają o kolejności produktów czy usług w wynikach wyszukiwania. Skończy się również wystawianie fałszywych opinii: każdą recenzję trzeba będzie zweryfikować i powiadomić o jej autentyczności. Dyrektywa unijna zawiera też przepis o konieczności informowania konsumentów o obowiązkach sprzedającego oraz właściciela platformy, głównie w zakresie reklamacji czy zwrotów. Za nieprzestrzeganie nowych zasad grożą kary finansowe, nawet do 40 tys. zł.


- Co dyrektywa Omnibus zmienia w  przypadku marketplace’ów? Podobnie jak wyszukiwarki internetowe, portale tego typu będą musiały dbać o wyraźne zaznaczenie granicy pomiędzy reklamą płatną a organiczną. Tak, by użytkownicy nie mieli wątpliwości. – mówi Jakub Hellwig, jeden z właścicieli joyful.pl, marketplace'u z odzieżą  z polskich butików.


 

Polecamy
Ecomersy basic
#EcomersyBasic #56: Złe praktyki w sklepie internetowym, przez które tracisz klientów

#EcomersyBasic #56: Złe praktyki w sklepie internetowym, przez które tracisz klientów

2022.12.02
Na wyniki sprzedaży w sklepie internetowym wpływ ma bardzo wiele czynników. To nie tylko kwestia skuteczności kampanii, cen czy asortymentu. To również nie tylko sprawa SEO, o której w ramach cyklu Ecomersy Basic wspominaliśmy już wielokrotnie. Klienci rezygnują z zakupów w e-sklepie z rozmaitych powodów, a wiele z nich to...
#EcomersyBasic #55: Marketing w sklepie internetowym. Czy robisz to dobrze? 5 punktów, z którymi podniesiesz sprzedaż

#EcomersyBasic #55: Marketing w sklepie internetowym. Czy robisz to dobrze? 5 punktów, z którymi podniesiesz sprzedaż

2022.11.25
Sprzedaż w sklepie internetowym to nie tylko kampanie Google Ads czy Facebook Ads. Warto wykorzystywać także inne możliwości. To takie działania, które zwiększają widoczność marki, pomagają zdobyć nowych klientów i utrzymać tych, których już masz. Czy wiesz, jakie to sposoby?
#EcomersyBasic #54: Sprzedaż stacjonarna i internetowa. Jak je połączyć?

#EcomersyBasic #54: Sprzedaż stacjonarna i internetowa. Jak je połączyć?

2022.11.18
W czasie ogólnoświatowego lockdownu okazało się, że sama sprzedaż stacjonarna może nie wystarczyć, aby utrzymać się na rynku. Coraz więcej osób zaczęło więc myśleć o przeniesieniu się do Internetu. Kiedy pandemia nieco ustała, część klientów postanowiła wrócić do tradycyjnych form robienia zakupów, a branża e-commerce odnotowała pewne spadki. Wynika z...
#EcomersyBasic #53: Skuteczny e-mail z potwierdzeniem zamówienia

#EcomersyBasic #53: Skuteczny e-mail z potwierdzeniem zamówienia

2022.11.04
Komunikacja z klientami to jeden z najważniejszych elementów promocji. Bardzo często wykorzystywaną drogą kontaktu jest e-mail marketing, który obejmuje nie tylko newslettery, ale również tzw. maile transakcyjne. Użytkownicy otrzymują je w momencie założenia konta, a także po złożeniu zamówienia lub kiedy przesyłka zostanie wysłana. Jak wykorzystać wiadomości z potwierdzeniem zamówienia...