Dzisiaj mamy: Niedziela, 1 Październik 2023

Zmiany w branży e-commerce – nowa dyrektywa Omnibus

2022.05.25

Na przedsiębiorców działających w branży e-commerce czekają duże zmiany. Wiążą się z pojawieniem się unijnej dyrektywy Omnibus, która ma na celu wzmocnienie praw konsumenta oraz uregulowanie kwestii związanych z obniżkami cen czy publikowaniem opinii. Sklepy internetowe mają czas do 28 maja br., aby wprowadzić konieczne aktualizacje. 

Czego dotyczy dyrektywa?

Zmiany obejmą kilka obszarów: promocje, wyprzedaże, przeceny; treści reklamowe; opinie o produkcie lub usłudze; wyraźny podział obowiązków. Pierwszy z nich obliguje przedsiębiorców, którzy decydują się na wprowadzenie obniżek, do umieszczenia informacji o najniższej cenie obowiązującej w ciągu ostatnich 30 dni lub od dnia wejścia do sprzedaży. Z kolei reklamy powinny być czytelne i jawne, umożliwiając przy tym rzeczywiste porównanie cen.


- Zmiana przepisów ma zapobiegać sztucznemu zawyżaniu cen. Nowa dyrektywa wymusi na sprzedawcach zmianę dotychczasowych zachowań. Kupujący będą musieli zostać poinformowani o najniższej cenie towaru w czasie do 30 dni przed obniżką. - mówi Gabriel Besta, CEO agencji e-commerce Medializer –  Na wprowadzenie zmian w życie pozostało zaledwie kilka dni.


Nowe obowiązki sprzedawców

Ponadto, przedsiębiorcy będą musieli dzielić się głównymi informacjami o parametrach, które przesądzają o kolejności produktów czy usług w wynikach wyszukiwania. Skończy się również wystawianie fałszywych opinii: każdą recenzję trzeba będzie zweryfikować i powiadomić o jej autentyczności. Dyrektywa unijna zawiera też przepis o konieczności informowania konsumentów o obowiązkach sprzedającego oraz właściciela platformy, głównie w zakresie reklamacji czy zwrotów. Za nieprzestrzeganie nowych zasad grożą kary finansowe, nawet do 40 tys. zł.


- Co dyrektywa Omnibus zmienia w  przypadku marketplace’ów? Podobnie jak wyszukiwarki internetowe, portale tego typu będą musiały dbać o wyraźne zaznaczenie granicy pomiędzy reklamą płatną a organiczną. Tak, by użytkownicy nie mieli wątpliwości. – mówi Jakub Hellwig, jeden z właścicieli joyful.pl, marketplace'u z odzieżą  z polskich butików.


 

Polecamy
Ecomersy basic
EcomersyBasic #96: Zarządzanie firmowym Instagramem z poziomu FB. Jak to zrobić?

EcomersyBasic #96: Zarządzanie firmowym Instagramem z poziomu FB. Jak to zrobić?

2023.09.29
Działania w mediach społecznościowych stało się nieodłączną częścią strategii marketingowej wielu firm. Instagram – jako jeden z najpopularniejszych serwisów – oferuje wiele możliwości dotarcia do potencjalnych klientów. Najwygodniejszym i najprostszym sposobem zarządzania firmowym kontem na tej platformie jest korzystanie z narzędzi udostępnianych przez Facebooka (Meta posiada zarówno Instagrama, jak i...
#EcomersyBasic #95: Jak wybrać nazwę dla sklepu internetowego?

#EcomersyBasic #95: Jak wybrać nazwę dla sklepu internetowego?

2023.09.21
W dynamicznym świecie handlu internetowego, gdzie konkurencja jest ogromna, odpowiednia nazwa e-sklepu ma bardzo duże znaczenie. W końcu to właśnie ona będzie Ci towarzyszyć przez cały czas, to ją będą rozpoznawać klienci i to ona będzie budzić rozmaite skojarzenia z Twoją marką. Wybór właściwej nazwy dla swojego sklepu internetowego może...
#EcomersyBasic #94: Czym jest efekt kuli śnieżnej w e-commerce?

#EcomersyBasic #94: Czym jest efekt kuli śnieżnej w e-commerce?

2023.09.15
W świecie e-commerce sukces nie zawsze wymaga ogromnych, kosztownych kampanii marketingowych. Czasami niewielkie i niepozorne działania mogą prowadzić do eksplozji sprzedaży i zwiększenia popularności marki. To zjawisko znane jest jako efekt kuli śnieżnej i nierzadko należy do kluczowych elementów strategii różnych firm. Aby lepiej je zrozumieć, wystarczy wyobrazić sobie, że...
EcomersyBasic #93: 5 sposobów na to, jak przyspieszyć działanie sklepu internetowego

EcomersyBasic #93: 5 sposobów na to, jak przyspieszyć działanie sklepu internetowego

2023.09.07
Wciąż rosnąca popularność e-commerce sprawia, że liczba sklepów internetowych cały czas się powiększa – oznacza to konieczność wpasowania się w pewne standardy, które obowiązują w tej branży. Jeżeli chcemy utrzymać się na rynku handlu online, powinniśmy upewnić się, że nasz e-sklep działa bez zarzutu, czyli przede wszystkim szybko. Właśnie tego...