Dzisiaj mamy: Wtorek, 9 Sierpień 2022

Unijny Omnibus – czy już obowiązuje w Polsce?

2022.07.20

Unijna dyrektywa Omnibus, której celem jest poprawa ochrony praw konsumentów w e-handlu, jeszcze nie działa w Polsce, mimo że państwa członkowskie miały ją wdrożyć do 28 maja 2022 roku. Prace nad jej zaimplementowaniem do rodzimego porządku prawnego wciąż jeszcze są na etapie legislacyjnym.

Założenia dyrektywy

Omnibus zakazuje sprzedawcom kupowania opinii, a oprócz tego – nakazuje, by szczegółowo informować o cenach produktów, które zostały objęte promocją. Kary finansowe za złamanie przepisów są wysokie: wynoszą 2 miliony zł lub 10% dochodów firmy. W Polsce jeszcze nie ma instytucji kontrolującej przestrzeganie dyrektywy, ale jej postanowienia już uchodzą za wiążące.

Weryfikacja opinii i zakaz sztucznych obniżek

Według nowych rozporządzeń, przedsiębiorstwa związane z e-commerce muszą dokonywać weryfikacji każdej opinii, aby uniknąć sytuacji, w której internetowe recenzje nie są autentyczne. Muszą również wskazać, w jaki sposób tej weryfikacji dokonały. Z kolei w przypadku promocji obok nowej ceny należy umieścić najniższą cenę, jaka obowiązywała w ciągu ostatnich 30 dni.

Jawność i transparentność

Sklepy internetowe oraz platformy e-commerce są również zobowiązane, aby udostępniać główne parametry, które decydują o widoczności produktów pokazujących się internautom w wynikach wyszukiwania. Mamy tutaj na myśli takie elementy, jak ocena jakości towarów czy usług, ogólny ranking sprzedawcy czy cechy wizualne oferty. Użytkownicy marketplace’ów mogą też od razu dowiedzieć się, czy dany sprzedający jest osobą fizyczną, czy prawną.

Polecamy
Ecomersy basic
#EcomersyBasic #40: Dlaczego sklep internetowy musi być responsywny?

#EcomersyBasic #40: Dlaczego sklep internetowy musi być responsywny?

2022.08.05
Aby sklep online działał jak najlepiej, powinien spełniać potrzeby wszystkich klientów – zarówno tych, którzy korzystają z komputerów, jak i urządzeń mobilnych (przede wszystkim smartfonów oraz tabletów). Witryna dopasowana do różnych rodzajów i wielkości ekranów to witryna responsywna, czyli dostosowująca się do konkretnej szerokości. Dlaczego warto zadbać o ten aspekt?...
#EcomersyBasic 39: Atrakcyjne opakowanie i jego rola w e-commerce

#EcomersyBasic 39: Atrakcyjne opakowanie i jego rola w e-commerce

2022.07.29
Na poziom sprzedaży mają wpływ różne czynniki, czasami nawet bardzo zaskakujące. Opakowanie wydaje się zbędną częścią zakupu, mam posłużyć jedynie dla zabezpieczenia towaru. Nic bardziej mylnego, w opakowania tkwi spory potencjał, który należy odkryć i wykorzystać. Opakowanie jest pierwszym elementem, jaki zobaczy Twój klient, dlatego musisz się postarać, żeby to...
EcomersyBasic #38: Jak skutecznie prowadzić blog w sklepie internetowym?

EcomersyBasic #38: Jak skutecznie prowadzić blog w sklepie internetowym?

2022.07.22
Skutecznie prowadzony blog w sklepie internetowym przyciągnie odbiorców, a co za tym idzie potencjalnych klientów. Warto pomyśleć o ciekawych treściach, które przyciągną stałą grupę odbiorców i wygenerują ruch prowadzący do zwiększenia sprzedaży. Dzięki kilku ważnym zasadom stworzysz wartościowe treści, które skutecznie wypromują Twój sklep internetowy.
EcomersyBasic #37: Zwroty w sklepie internetowym. Know-how

EcomersyBasic #37: Zwroty w sklepie internetowym. Know-how

2022.07.15
Odpowiednia polityka zwrotów w sklepie internetowym ma ogromne znaczenie. Klienci oczekują szybkich, wygodnych i najlepiej bezpłatnych sposobów, by móc oddać swoją przesyłkę. Część z nich nie zdecyduje się na zakupy, jeżeli nie spełnisz ich oczekiwań w tym względzie. Dlatego tak ważne jest, by opracować optymalne zasady zwrotów – takie, które...