Dzisiaj mamy: Wtorek, 6 Czerwiec 2023

Unijny Omnibus – czy już obowiązuje w Polsce?

2022.07.20

Unijna dyrektywa Omnibus, której celem jest poprawa ochrony praw konsumentów w e-handlu, jeszcze nie działa w Polsce, mimo że państwa członkowskie miały ją wdrożyć do 28 maja 2022 roku. Prace nad jej zaimplementowaniem do rodzimego porządku prawnego wciąż jeszcze są na etapie legislacyjnym.

Założenia dyrektywy

Omnibus zakazuje sprzedawcom kupowania opinii, a oprócz tego – nakazuje, by szczegółowo informować o cenach produktów, które zostały objęte promocją. Kary finansowe za złamanie przepisów są wysokie: wynoszą 2 miliony zł lub 10% dochodów firmy. W Polsce jeszcze nie ma instytucji kontrolującej przestrzeganie dyrektywy, ale jej postanowienia już uchodzą za wiążące.

Weryfikacja opinii i zakaz sztucznych obniżek

Według nowych rozporządzeń, przedsiębiorstwa związane z e-commerce muszą dokonywać weryfikacji każdej opinii, aby uniknąć sytuacji, w której internetowe recenzje nie są autentyczne. Muszą również wskazać, w jaki sposób tej weryfikacji dokonały. Z kolei w przypadku promocji obok nowej ceny należy umieścić najniższą cenę, jaka obowiązywała w ciągu ostatnich 30 dni.

Jawność i transparentność

Sklepy internetowe oraz platformy e-commerce są również zobowiązane, aby udostępniać główne parametry, które decydują o widoczności produktów pokazujących się internautom w wynikach wyszukiwania. Mamy tutaj na myśli takie elementy, jak ocena jakości towarów czy usług, ogólny ranking sprzedawcy czy cechy wizualne oferty. Użytkownicy marketplace’ów mogą też od razu dowiedzieć się, czy dany sprzedający jest osobą fizyczną, czy prawną.

Polecamy
Ecomersy basic
EcomersyBasic #80: Retargeting w e-commerce. Czym jest? Dlaczego warto o nim wiedzieć?

EcomersyBasic #80: Retargeting w e-commerce. Czym jest? Dlaczego warto o nim wiedzieć?

2023.06.02
Wiele osób odwiedzających Twój sklep internetowy nie finalizuje swojego zakupu, przerywającym tym samym cały proces. Dzieje się tak z różnych powodów – złożenie zamówienia często wymaga głębszego zastanowienia. Warto jednak wiedzieć, że istnieją sposoby, by skłonić potencjalnego klienta do powrotu na Twoją stronę. Niektóre z tych działań nazywamy retargetingiem. Zaintrygowany?...
EcomersyBasic#79: Piksel Facebooka. Czym jest, jak go zainstalować?

EcomersyBasic#79: Piksel Facebooka. Czym jest, jak go zainstalować?

2023.05.26
Jeżeli prowadzisz własny sklep internetowy, prawdopodobnie reklamujesz go w mediach społecznościowych – głównie na Facebooku, gdzie można uruchamiać liczne kampanie promocyjne. Bardzo ważnym elementem tego typu kampanii jest tzw. piksel Facebooka. Nazwa ta brzmi trochę enigmatycznie, jednak wszystko Ci wyjaśnimy – każda osoba mająca biznes online powinna co nieco o...
EcomersyBasic #77: Wideo w social ads. Co zrobić, by było skuteczne?

EcomersyBasic #77: Wideo w social ads. Co zrobić, by było skuteczne?

2023.05.12
W dzisiejszym świecie większość firm stara się eksplorować video marketing, czyli działania reklamowe oparte na tworzeniu krótszych i dłuższych filmików. Popularność tej strategii gwałtownie wzrosła, gdy Tik Tok stał się numerem jeden wśród serwisów społecznościowych. Kreatywne połączenie obrazu i dźwięku przyciąga uwagę większości odbiorców. Warto jednak wiedzieć, że atrakcyjne, a...
EcomersyBasic #76: Jak tworzyć skuteczne treści do reklam w social mediach?

EcomersyBasic #76: Jak tworzyć skuteczne treści do reklam w social mediach?

2023.05.05
W dzisiejszych czasach trudno wyobrazić sobie prowadzenie biznesu bez firmowych profili w mediach społecznościowych. Wśród tego typu portali ciągle dominuje Facebook, jednak Instagram depcze mu po piętach, a na podium wspina się również Tik Tok, który od kilku lat podbija świat social mediów. Chcesz, by Twoje treści reklamowe zyskały na...