Unijny Omnibus – czy już obowiązuje w Polsce?
Unijna dyrektywa Omnibus, której celem jest poprawa ochrony praw konsumentów w e-handlu, jeszcze nie działa w Polsce, mimo że państwa członkowskie miały ją wdrożyć do 28 maja 2022 roku. Prace nad jej zaimplementowaniem do rodzimego porządku prawnego wciąż jeszcze są na etapie legislacyjnym.
Założenia dyrektywy
Omnibus zakazuje sprzedawcom kupowania opinii, a oprócz tego – nakazuje, by szczegółowo informować o cenach produktów, które zostały objęte promocją. Kary finansowe za złamanie przepisów są wysokie: wynoszą 2 miliony zł lub 10% dochodów firmy. W Polsce jeszcze nie ma instytucji kontrolującej przestrzeganie dyrektywy, ale jej postanowienia już uchodzą za wiążące.
Weryfikacja opinii i zakaz sztucznych obniżek
Według nowych rozporządzeń, przedsiębiorstwa związane z e-commerce muszą dokonywać weryfikacji każdej opinii, aby uniknąć sytuacji, w której internetowe recenzje nie są autentyczne. Muszą również wskazać, w jaki sposób tej weryfikacji dokonały. Z kolei w przypadku promocji obok nowej ceny należy umieścić najniższą cenę, jaka obowiązywała w ciągu ostatnich 30 dni.
Jawność i transparentność
Sklepy internetowe oraz platformy e-commerce są również zobowiązane, aby udostępniać główne parametry, które decydują o widoczności produktów pokazujących się internautom w wynikach wyszukiwania. Mamy tutaj na myśli takie elementy, jak ocena jakości towarów czy usług, ogólny ranking sprzedawcy czy cechy wizualne oferty. Użytkownicy marketplace’ów mogą też od razu dowiedzieć się, czy dany sprzedający jest osobą fizyczną, czy prawną.