Dzisiaj mamy: Środa, 7 Grudzień 2022

Unijny Omnibus – czy już obowiązuje w Polsce?

2022.07.20

Unijna dyrektywa Omnibus, której celem jest poprawa ochrony praw konsumentów w e-handlu, jeszcze nie działa w Polsce, mimo że państwa członkowskie miały ją wdrożyć do 28 maja 2022 roku. Prace nad jej zaimplementowaniem do rodzimego porządku prawnego wciąż jeszcze są na etapie legislacyjnym.

Założenia dyrektywy

Omnibus zakazuje sprzedawcom kupowania opinii, a oprócz tego – nakazuje, by szczegółowo informować o cenach produktów, które zostały objęte promocją. Kary finansowe za złamanie przepisów są wysokie: wynoszą 2 miliony zł lub 10% dochodów firmy. W Polsce jeszcze nie ma instytucji kontrolującej przestrzeganie dyrektywy, ale jej postanowienia już uchodzą za wiążące.

Weryfikacja opinii i zakaz sztucznych obniżek

Według nowych rozporządzeń, przedsiębiorstwa związane z e-commerce muszą dokonywać weryfikacji każdej opinii, aby uniknąć sytuacji, w której internetowe recenzje nie są autentyczne. Muszą również wskazać, w jaki sposób tej weryfikacji dokonały. Z kolei w przypadku promocji obok nowej ceny należy umieścić najniższą cenę, jaka obowiązywała w ciągu ostatnich 30 dni.

Jawność i transparentność

Sklepy internetowe oraz platformy e-commerce są również zobowiązane, aby udostępniać główne parametry, które decydują o widoczności produktów pokazujących się internautom w wynikach wyszukiwania. Mamy tutaj na myśli takie elementy, jak ocena jakości towarów czy usług, ogólny ranking sprzedawcy czy cechy wizualne oferty. Użytkownicy marketplace’ów mogą też od razu dowiedzieć się, czy dany sprzedający jest osobą fizyczną, czy prawną.

Polecamy
Ecomersy basic
#EcomersyBasic #56: Złe praktyki w sklepie internetowym, przez które tracisz klientów

#EcomersyBasic #56: Złe praktyki w sklepie internetowym, przez które tracisz klientów

2022.12.02
Na wyniki sprzedaży w sklepie internetowym wpływ ma bardzo wiele czynników. To nie tylko kwestia skuteczności kampanii, cen czy asortymentu. To również nie tylko sprawa SEO, o której w ramach cyklu Ecomersy Basic wspominaliśmy już wielokrotnie. Klienci rezygnują z zakupów w e-sklepie z rozmaitych powodów, a wiele z nich to...
#EcomersyBasic #55: Marketing w sklepie internetowym. Czy robisz to dobrze? 5 punktów, z którymi podniesiesz sprzedaż

#EcomersyBasic #55: Marketing w sklepie internetowym. Czy robisz to dobrze? 5 punktów, z którymi podniesiesz sprzedaż

2022.11.25
Sprzedaż w sklepie internetowym to nie tylko kampanie Google Ads czy Facebook Ads. Warto wykorzystywać także inne możliwości. To takie działania, które zwiększają widoczność marki, pomagają zdobyć nowych klientów i utrzymać tych, których już masz. Czy wiesz, jakie to sposoby?
#EcomersyBasic #54: Sprzedaż stacjonarna i internetowa. Jak je połączyć?

#EcomersyBasic #54: Sprzedaż stacjonarna i internetowa. Jak je połączyć?

2022.11.18
W czasie ogólnoświatowego lockdownu okazało się, że sama sprzedaż stacjonarna może nie wystarczyć, aby utrzymać się na rynku. Coraz więcej osób zaczęło więc myśleć o przeniesieniu się do Internetu. Kiedy pandemia nieco ustała, część klientów postanowiła wrócić do tradycyjnych form robienia zakupów, a branża e-commerce odnotowała pewne spadki. Wynika z...
#EcomersyBasic #53: Skuteczny e-mail z potwierdzeniem zamówienia

#EcomersyBasic #53: Skuteczny e-mail z potwierdzeniem zamówienia

2022.11.04
Komunikacja z klientami to jeden z najważniejszych elementów promocji. Bardzo często wykorzystywaną drogą kontaktu jest e-mail marketing, który obejmuje nie tylko newslettery, ale również tzw. maile transakcyjne. Użytkownicy otrzymują je w momencie założenia konta, a także po złożeniu zamówienia lub kiedy przesyłka zostanie wysłana. Jak wykorzystać wiadomości z potwierdzeniem zamówienia...