Skutki rosnącej inflacji. Jak radzą sobie Polacy? Raport Revolut
Revolut to globalna aplikacja finansowa, z której korzysta ponad 25 milionów klientów z całego świata. Firma postanowiła sporządzić raport na temat inflacji, zapraszając do badania 6 tys. osób z 6 różnych krajów. Wśród tych państw znalazła się Polska – na pytania odpowiedziało 1000 ankietowanych.
Przewidywania na przyszłość
69% Polaków uważa, że w 2023 roku inflacja i ceny będą dalej rosnąć. 22% twierdzi natomiast, że ceny pozostaną na obecnym poziomie, a 8% – że będą spadać. Tę ostatnią opinię podzielają przede wszystkim mężczyźni (11%), osoby w wieku 35-44 lat (11%) oraz mieszkańcy województwa podkarpackiego (13%). Z kolei wzrost cen i inflacji przewidują głównie kobiety (71%) i osoby w przedziale wiekowym 18-24 (79%).
W kogo uderza inflacja?
W opinii polskich ankietowanych najbardziej narażeni na negatywne skutki inflacji są emeryci (57%), pracujący rodzice z dziećmi (47%) i osoby pracujące, mieszkające samotnie (45%). 32% uważa, że mikroprzedsiębiorcy mogą mieć kłopoty. Z kolei mniejsze skutki sytuacji gospodarczej mają odczuć pracujące pary mieszkające wspólnie (17%) i studenci mieszkający ze współlokatorami (17%). Dużo zależy od wieku badanych – osoby w wieku 18-24 uważają, że inflacja uderza w studentów (35%), jednak starsi (65+) nie podzielają tego poglądu. Według nich najbardziej ucierpią właśnie emeryci (81%).
Podwyżki w pracy – czy Polacy je dostają?
Najlepszym sposobem na walkę z wyższymi cenami jest większa pensja. 44% Polaków (w tym 36% kobiet i 52% mężczyzn) przyznało, że otrzymali podwyżkę – odpowiednio do poziomu inflacji (8%), powyżej inflacji (2%), lub poniżej poziomu inflacji (34%). Tyle samo osób (44%) wskazało jednak, że ich wynagrodzenie się nie zwiększyło. 15% ma nadzieję, że otrzyma podwyżkę w 2023 roku, 11% planuje ją wynegocjować. 18% uważa, że raczej podwyżki nie dostanie. 4% musiało zmierzyć się z redukcją wynagrodzenia.
Jak radzimy sobie z inflacją?
54% badanych z Polski przyznało, że inflacja nauczyła ich wydawać mniej i lepiej kontrolować wydatki. 24% zamierza więcej odkładać na trudne czasy, 12% planuje podjąć dodatkową pracę, a 8% – inwestować. 6% woli płacić za doświadczenia niż za przedmioty. Jedynie 11% osób uważa, że inflacja nie wpłynie na ich zwyczaje. Taki sam odsetek ankietowanych chce w 2023 roku przeznaczać więcej pieniędzy na organizacje charytatywne.