Dzisiaj mamy: Sobota, 1 Październik 2022

Skarbówka kontra platformy e-commerce. Branżę czekają zmiany

2022.08.23

Platformy e-commerce będą musiały przekazywać Krajowej Administracji Skarbowej informacje o sprzedawcach, którzy oferują swoje towary czy usługi za ich pośrednictwem. Celem zmian jest uszczelnienie systemu podatkowego. Operatorzy serwisów od 2024 roku zostaną objęci obowiązkiem przekazywania fiskusowi danych o obrotach na kontach poszczególnych użytkowników.

Dane sprzedających trafią do KAS

Działanie platform e-commerce często uznawane było za tzw. szarą strefę. Teraz jej właściciele oraz sprzedawcy muszą przywyknąć do nowych przepisów. Kontrolerzy zaczną sprawdzać, czy przychody przedsiębiorców oraz rozliczenia VAT w zeznaniach podatkowych zgadzają się z obrotami osiągniętymi przez dane serwisy, takie jak Allegro czy OLX. Warto wspomnieć, że w tej chwili platformy udostępniają takie informacje tylko i wyłącznie na żądanie. Marketplace’y będą musiały dzielić się również danymi o e-handlu poza granicami kraju. Fiskus dowie się więc o wszystkich transakcjach przeprowadzanych na terenie Unii Europejskiej. Obowiązek sprawozdawczy nie obejmie jednak drobnych handlarzy, którzy dokonują sprzedaży o niewielkiej wartości (do 2 tys. euro) mniej niż 30 razy w ciągu roku, a później kwartału, oraz podmiotów rządowych, hoteli czy spółek notowanych na giełdzie.

Kontrola spółek związanych z e-commerce

Niedawno Krajowa Administracja Skarbowa z Małopolski zdecydowała się na kontrolę kilku powiązanych firm działających w branży sprzedaży internetowej. Jak informuje resort finansów, należą one do międzynarodowej grupy kapitałowej i prowadzą platformy e-commerce. Spółkom zarzuca się wliczanie wydatków bezpośrednio związanych z emisją nowych udziałów do kosztów uzyskania przychodów. Skarbówka stwierdziła również, że polskie firmy zaciągały pożyczki od powiązanej z nimi luksemburskiej spółki na nierynkowych zasadach, a w kosztach podatkowych wykazywały zawyżone odsetki. Podmioty, które zostały poddane kontroli, zgodziły się z zarzutami i złożyły korekty deklaracji, a następnie wpłaciły zaległy podatek (więcej niż 30 mln CIT z odsetkami).

Postępowanie UOKiK wobec Allegro

Wiadomo także, że jakiś czas temu UOKiK rozpoczęło dwa osobne postępowania wobec Allegro (antymonopolowe i wyjaśniające). Jeszcze w sierpniu br. urzędnicy stwierdzili, że spółka nadużywa dominującej pozycji na rynku handlu elektronicznego B2C poprzez faworyzowanie własnej sprzedaży detalicznej. Allegro nie zgadza się jednak z decyzją UOKiK, informując, że 99% sprzedaży na platformie pochodzi od niezależnych użytkowników, a własna sprzedaż detaliczna spółki generuje jedynie pozostały 1%.

Podsumowanie

Regulacje dotyczące sprawozdawczości operatorów platform e-commerce mają wejść w życie już niedługo – projekt ustawy jest w przygotowaniu. Ministerstwo zapewnia jednak, że nowe przepisy nie powinny być postrzegane jako obciążenie, a jedynie ujednoliceniem sposobu przekazywania informacji. Chodzi przede wszystkim o transparentność i uczciwą konkurencję na rynku e-commerce i poza nim.

Polecamy
Ecomersy basic
#EcomersyBasic #48: Reels. Co musisz wiedzieć o krótkich filmach na Instagram i Facebooka?

#EcomersyBasic #48: Reels. Co musisz wiedzieć o krótkich filmach na Instagram i Facebooka?

2022.09.30
Modę na krótkie, kreatywne filmiki zapoczątkował TikTok. Jako że aplikacja cieszy się tak ogromną popularnością, dwa konkurencyjne serwisy postanowiły przejąć od niej format niedługich video, dzięki którym można promować swoją markę i nie tylko. Na początku Reelsy pojawiły się na Instagramie, potem przyszedł czas na Facebooka. Jeżeli chcesz dowiedzieć się,...
#EcomesyBasic #47: White Hat SEO i Black Hat SEO, czyli dobre i złe techniki pozycjonowania

#EcomesyBasic #47: White Hat SEO i Black Hat SEO, czyli dobre i złe techniki pozycjonowania

2022.09.23
By sklep internetowy był dobrze widoczny w wyszukiwarce, musi zostać skutecznie wypozycjonowany. W tym celu stosuje się różne techniki SEO, które w określony sposób wpływają na miejsce witryny w wynikach wyszukiwania. Można je zwyczajowo podzielić na White Hat SEO oraz Black Hat SEO. Czym się od siebie różnią i które...
#EcomersyBasic #46: Czym jest customer experience?

#EcomersyBasic #46: Czym jest customer experience?

2022.09.16
Customer experience (w skrócie CX) to, najprościej mówiąc, suma doświadczeń klienta związanych z daną firmą. Obejmuje całość relacji na linii konsument-marka, od momentu uświadomienia sobie, że konkretna firma istnieje, aż do chwili ostatniej interakcji. Oznacza to, że właściwie każdy element tej relacji ma znaczenie. Celem jest optymalizacja doświadczeń klienta.
#EcomersyBasic #45: Czym jest breadcrumbs? Menu okruszkowe bez tajemnic

#EcomersyBasic #45: Czym jest breadcrumbs? Menu okruszkowe bez tajemnic

2022.09.09
Breadcrumbs (z ang. okruszki chleba) to inaczej forma nawigacji na stronie internetowej, która wskazuje, w jakim miejscu w witrynie obecnie się znajdujemy. Na pewno kojarzysz bajkę o Jasiu i Małgosi – jej bohaterowie rzucali za sobą okruszki chleba, aby upewnić się, że nie zgubią się w lesie i odnajdą drogę...