Dzisiaj mamy: Sobota, 2 Grudzień 2023

Skarbówka kontra platformy e-commerce. Branżę czekają zmiany

2022.08.23

Platformy e-commerce będą musiały przekazywać Krajowej Administracji Skarbowej informacje o sprzedawcach, którzy oferują swoje towary czy usługi za ich pośrednictwem. Celem zmian jest uszczelnienie systemu podatkowego. Operatorzy serwisów od 2024 roku zostaną objęci obowiązkiem przekazywania fiskusowi danych o obrotach na kontach poszczególnych użytkowników.

Dane sprzedających trafią do KAS

Działanie platform e-commerce często uznawane było za tzw. szarą strefę. Teraz jej właściciele oraz sprzedawcy muszą przywyknąć do nowych przepisów. Kontrolerzy zaczną sprawdzać, czy przychody przedsiębiorców oraz rozliczenia VAT w zeznaniach podatkowych zgadzają się z obrotami osiągniętymi przez dane serwisy, takie jak Allegro czy OLX. Warto wspomnieć, że w tej chwili platformy udostępniają takie informacje tylko i wyłącznie na żądanie. Marketplace’y będą musiały dzielić się również danymi o e-handlu poza granicami kraju. Fiskus dowie się więc o wszystkich transakcjach przeprowadzanych na terenie Unii Europejskiej. Obowiązek sprawozdawczy nie obejmie jednak drobnych handlarzy, którzy dokonują sprzedaży o niewielkiej wartości (do 2 tys. euro) mniej niż 30 razy w ciągu roku, a później kwartału, oraz podmiotów rządowych, hoteli czy spółek notowanych na giełdzie.

Kontrola spółek związanych z e-commerce

Niedawno Krajowa Administracja Skarbowa z Małopolski zdecydowała się na kontrolę kilku powiązanych firm działających w branży sprzedaży internetowej. Jak informuje resort finansów, należą one do międzynarodowej grupy kapitałowej i prowadzą platformy e-commerce. Spółkom zarzuca się wliczanie wydatków bezpośrednio związanych z emisją nowych udziałów do kosztów uzyskania przychodów. Skarbówka stwierdziła również, że polskie firmy zaciągały pożyczki od powiązanej z nimi luksemburskiej spółki na nierynkowych zasadach, a w kosztach podatkowych wykazywały zawyżone odsetki. Podmioty, które zostały poddane kontroli, zgodziły się z zarzutami i złożyły korekty deklaracji, a następnie wpłaciły zaległy podatek (więcej niż 30 mln CIT z odsetkami).

Postępowanie UOKiK wobec Allegro

Wiadomo także, że jakiś czas temu UOKiK rozpoczęło dwa osobne postępowania wobec Allegro (antymonopolowe i wyjaśniające). Jeszcze w sierpniu br. urzędnicy stwierdzili, że spółka nadużywa dominującej pozycji na rynku handlu elektronicznego B2C poprzez faworyzowanie własnej sprzedaży detalicznej. Allegro nie zgadza się jednak z decyzją UOKiK, informując, że 99% sprzedaży na platformie pochodzi od niezależnych użytkowników, a własna sprzedaż detaliczna spółki generuje jedynie pozostały 1%.

Podsumowanie

Regulacje dotyczące sprawozdawczości operatorów platform e-commerce mają wejść w życie już niedługo – projekt ustawy jest w przygotowaniu. Ministerstwo zapewnia jednak, że nowe przepisy nie powinny być postrzegane jako obciążenie, a jedynie ujednoliceniem sposobu przekazywania informacji. Chodzi przede wszystkim o transparentność i uczciwą konkurencję na rynku e-commerce i poza nim.

Polecamy
Ecomersy basic
#Ecomersy Basic #105: Personalizacja w e-commerce. Mów tak, by Cię słyszano

#Ecomersy Basic #105: Personalizacja w e-commerce. Mów tak, by Cię słyszano

2023.12.01
W świecie e-commerce personalizacja staje się coraz ważniejsza – sklepów internetowych przybywa, konkurencja rośnie, a klienci mają duże wymagania. Doskonałą metodą na wyróżnienie się z tłumu jest umiejętność dostarczania spersonalizowanych doświadczeń zakupowych. Zastanówmy się, dlaczego są one tak ważne dla budowania trwałych relacji z konsumentami i w jaki sposób możesz...
#EcomersyBasic #104: Jak zdobywać lajki na firmowym profilu FB?

#EcomersyBasic #104: Jak zdobywać lajki na firmowym profilu FB?

2023.11.24
Facebook od kilku (a nawet kilkunastu) lat pozostaje jednym z najpopularniejszych serwisów społecznościowych na świecie. Jeśli prowadzisz firmowy profil na tej platformie i chcesz dotrzeć do większej liczby użytkowników, z pewnością zdajesz sobie sprawę, jak istotne w budowaniu zasięgu i zaangażowania są lajki. Zastanawiasz się, jak skutecznie zdobywać te cenne...
#EcomersyBasic #103: Jak sobie radzić z sezonowymi spadkami sprzedaży w sklepie internetowym?

#EcomersyBasic #103: Jak sobie radzić z sezonowymi spadkami sprzedaży w sklepie internetowym?

2023.11.16
Dynamika rynku e-commerce często podlega zmianom, a sklepy online muszą skutecznie radzić sobie z sezonowymi spadkami sprzedaży. Regularne fluktuacje popytu mogą stanowić wyzwanie dla przedsiębiorców, ponieważ wymagają elastyczności i strategicznego podejście. W tym kontekście istotne staje się pytanie: jak efektywnie zarządzać e-sklepem w różnych okresach roku, utrzymując stabilność i zadowolenie...
#EcomersyBasic #102: Jak podnieść obrót w e-sklepie przed Świętami Bożego Narodzenia?

#EcomersyBasic #102: Jak podnieść obrót w e-sklepie przed Świętami Bożego Narodzenia?

2023.11.09
Mamy połowę listopada, jesteśmy jeszcze przed Black Friday – wydawać by się mogło, że do Świąt Bożego Narodzenia pozostało dużo czasu. W świecie e-commerce czas płynie nieco innym rytmem, a do dużych wydarzeń warto przygotowywać się wcześniej. W dzisiejszym artykule zastanowimy się, jak „rozruszać” sklep internetowy jeszcze przed Gwiazdką, aby...