Dzisiaj mamy: Czwartek, 28 Marzec 2024

Raport Marketplanet dowodzi, że rynek e-commerce B2B w Polsce cały czas rośnie

2022.06.29

Z najnowszego raportu Marketplanet pt. „Rynek e-commerce B2B w Polsce. Jak kupują i sprzedają polskie firmy?” wynika, że całkowita wartość transakcji, które zostały zawarte w 2021 roku między krajowymi przedsiębiorstwami, wyniosła ponad 3,5 bln zł. Z kolei wartość rocznego rynku transakcji B2B przekroczyła 600 mld zł.

Wzrost przychodów

Badanie zostało przeprowadzono na grupie liczącej niemal tysiąc polskich firm. Można się z niego dowiedzieć, że jednym z najważniejszych elementów dla procesów e-commerce B2B jest dostęp do narzędzi oraz systemów zakupowych. Co piąty ankietowany deklaruje nawet 25-procentowy wzrost przychodów ze sprzedaży B2B w kanałach online w czasie pandemii, natomiast co czwarta firma zarejestrowała wzrost przychodów rzędu 25-50%.

Zachowania konsumenckie B2B

Polskie przedsiębiorstwa mają już prawie 20-procentowy udział w całej sprzedaży e-commerce, wciąż jednak znajdują się poniżej średniej europejskiej. Rozwój sektora B2B wiąże się z postępującą digitalizacją oraz usprawnieniem procesów biznesowych. Raport Marketplanet opisuje ten rynek z perspektywy sprzedawców i kupujących. Ci ostatni najczęściej korzystają z marketplace’ów (48%), płatnych rozwiązań chmurowych (34%) lub własnych narzędzi zakupowych (34%). 23% z nich korzysta z własnych narzędzi zakupowych, ale hostowanych u zewnętrznych operatorów.

Kontakt kupujących z dostawcami

Więcej niż 46% badanych dostawców deklaruje, że ich firmy posługują się własnymi kanałami online, a 31% wykorzystuje portale branżowe. 50% wciąż prowadzi sprzedaż offline, z czego 15% w sklepach stacjonarnych, a 13% na targach branżowych. Na dynamiczny rozwój e-commerce B2B wpływa pojawienie się na rynku kadry menadżerskiej z „pokolenia Y” (millenialsów), którzy dorastali wraz z technologią. Warto również wspomnieć, że kupujący kontaktują się dostawcami poprzez systemy zakupowe, przede wszystkim w zakresie ofertowania (69%), składania zamówień (59%), oceny dostawy (35%) i i wykorzystania katalogu zewnętrznego e-sklepów (35%).

Polecamy