Dzisiaj mamy: Wtorek, 9 Sierpień 2022

Raport Marketplanet dowodzi, że rynek e-commerce B2B w Polsce cały czas rośnie

2022.06.29

Z najnowszego raportu Marketplanet pt. „Rynek e-commerce B2B w Polsce. Jak kupują i sprzedają polskie firmy?” wynika, że całkowita wartość transakcji, które zostały zawarte w 2021 roku między krajowymi przedsiębiorstwami, wyniosła ponad 3,5 bln zł. Z kolei wartość rocznego rynku transakcji B2B przekroczyła 600 mld zł.

Wzrost przychodów

Badanie zostało przeprowadzono na grupie liczącej niemal tysiąc polskich firm. Można się z niego dowiedzieć, że jednym z najważniejszych elementów dla procesów e-commerce B2B jest dostęp do narzędzi oraz systemów zakupowych. Co piąty ankietowany deklaruje nawet 25-procentowy wzrost przychodów ze sprzedaży B2B w kanałach online w czasie pandemii, natomiast co czwarta firma zarejestrowała wzrost przychodów rzędu 25-50%.

Zachowania konsumenckie B2B

Polskie przedsiębiorstwa mają już prawie 20-procentowy udział w całej sprzedaży e-commerce, wciąż jednak znajdują się poniżej średniej europejskiej. Rozwój sektora B2B wiąże się z postępującą digitalizacją oraz usprawnieniem procesów biznesowych. Raport Marketplanet opisuje ten rynek z perspektywy sprzedawców i kupujących. Ci ostatni najczęściej korzystają z marketplace’ów (48%), płatnych rozwiązań chmurowych (34%) lub własnych narzędzi zakupowych (34%). 23% z nich korzysta z własnych narzędzi zakupowych, ale hostowanych u zewnętrznych operatorów.

Kontakt kupujących z dostawcami

Więcej niż 46% badanych dostawców deklaruje, że ich firmy posługują się własnymi kanałami online, a 31% wykorzystuje portale branżowe. 50% wciąż prowadzi sprzedaż offline, z czego 15% w sklepach stacjonarnych, a 13% na targach branżowych. Na dynamiczny rozwój e-commerce B2B wpływa pojawienie się na rynku kadry menadżerskiej z „pokolenia Y” (millenialsów), którzy dorastali wraz z technologią. Warto również wspomnieć, że kupujący kontaktują się dostawcami poprzez systemy zakupowe, przede wszystkim w zakresie ofertowania (69%), składania zamówień (59%), oceny dostawy (35%) i i wykorzystania katalogu zewnętrznego e-sklepów (35%).

Polecamy
Ecomersy basic
#EcomersyBasic #40: Dlaczego sklep internetowy musi być responsywny?

#EcomersyBasic #40: Dlaczego sklep internetowy musi być responsywny?

2022.08.05
Aby sklep online działał jak najlepiej, powinien spełniać potrzeby wszystkich klientów – zarówno tych, którzy korzystają z komputerów, jak i urządzeń mobilnych (przede wszystkim smartfonów oraz tabletów). Witryna dopasowana do różnych rodzajów i wielkości ekranów to witryna responsywna, czyli dostosowująca się do konkretnej szerokości. Dlaczego warto zadbać o ten aspekt?...
#EcomersyBasic 39: Atrakcyjne opakowanie i jego rola w e-commerce

#EcomersyBasic 39: Atrakcyjne opakowanie i jego rola w e-commerce

2022.07.29
Na poziom sprzedaży mają wpływ różne czynniki, czasami nawet bardzo zaskakujące. Opakowanie wydaje się zbędną częścią zakupu, mam posłużyć jedynie dla zabezpieczenia towaru. Nic bardziej mylnego, w opakowania tkwi spory potencjał, który należy odkryć i wykorzystać. Opakowanie jest pierwszym elementem, jaki zobaczy Twój klient, dlatego musisz się postarać, żeby to...
EcomersyBasic #38: Jak skutecznie prowadzić blog w sklepie internetowym?

EcomersyBasic #38: Jak skutecznie prowadzić blog w sklepie internetowym?

2022.07.22
Skutecznie prowadzony blog w sklepie internetowym przyciągnie odbiorców, a co za tym idzie potencjalnych klientów. Warto pomyśleć o ciekawych treściach, które przyciągną stałą grupę odbiorców i wygenerują ruch prowadzący do zwiększenia sprzedaży. Dzięki kilku ważnym zasadom stworzysz wartościowe treści, które skutecznie wypromują Twój sklep internetowy.
EcomersyBasic #37: Zwroty w sklepie internetowym. Know-how

EcomersyBasic #37: Zwroty w sklepie internetowym. Know-how

2022.07.15
Odpowiednia polityka zwrotów w sklepie internetowym ma ogromne znaczenie. Klienci oczekują szybkich, wygodnych i najlepiej bezpłatnych sposobów, by móc oddać swoją przesyłkę. Część z nich nie zdecyduje się na zakupy, jeżeli nie spełnisz ich oczekiwań w tym względzie. Dlatego tak ważne jest, by opracować optymalne zasady zwrotów – takie, które...