Dzisiaj mamy: Niedziela, 3 Grudzień 2023

Raport Klarna: e-butiki wypierają sprzedaż stacjonarną

2022.06.02

Według najnowszego raportu „Modna Polska. Polak nowej generacji na zakupach”, stworzonego przez znany szwedzki fintech, 91% badanych kupuje produkty z kategorii fashion co najmniej raz w miesiącu, a 11% – raz w tygodniu (te osoby nazywane są frequent shopperami). To na podstawie ich zachowań można poznać trendy obowiązujące w społeczności miłośników mody. Jakie wnioski przyniósł raport?

Chęć korzystania z płatności odroczonych i popularność automatów paczkowych

Dla polskich konsumentów branży fashion bardzo ważne są elastyczne formy płatności oraz innowacyjne rozwiązania, które ułatwiają zakupy. Aż 67% z nich twierdzi, że byłoby bardziej pozytywnie nastawionych do złożenia zamówienia w e-sklepie, gdyby zyskało możliwość otrzymania towaru przed jego opłaceniem. Ponadto, Polacy często kupują poprzez urządzenia mobilne, korzystają z automatów paczkowych, a ubrania przymierzają we własnych domach.

Kanał online dominuje nad tradycyjną sprzedażą

Ponad połowa ankietowanych (55%) częściej kupuje odzież przez Internet niż stacjonarnie. Jedynie 22% z nich najpierw odwiedza sklepy stacjonarne. Polska zajęła 7. miejsce spośród 12 przebadanych państw, jednak w przypadku tzw. frequent shoppers nasz kraj znajduje się na szczycie rankingu. 55% frequent shopperów robi zakupy na urządzeniach mobilnych (dla porównania – w przypadku przeciętnego polskiego konsumenta mody jest to 35%), przy czym zbliżają się do badanych ze Stanów Zjednoczonych (51%). 74% wybiera automaty paczkowe jako sposób dostawy (dużo częściej niż klienci z innych krajów).

Innowacje technologiczne są bardzo ważne

Najważniejszym źródłem inspiracji dla polskich kupujących ubrania i dodatki są znajomi i przyjaciele (41%) – przy czym nie ma tutaj znaczenia ani płeć, ani wiek czy zarobki. Z kolei dla 56% frequent shopperów najistotniejsze są polecenia w mediach społecznościowych. Zdecydowana większość wszystkich ankietowanych (93%) uważa, że sklepy internetowe powinny inwestować w nowe technologie, aby sprostać oczekiwaniom konsumentów. Najczęściej wskazywanymi innowacjami są: elastyczne opcje płatności (78%), aplikacja zakupowa (60%) i wirtualne przymierzalnie (38%).

Ochrona środowiska, inkluzywność i lokalność

Kolejną ważną kwestią jest zainteresowanie e-klientów polskimi markami – 84% z nich twierdzi, że posiada w swojej garderobie ich produkty. Ponadto, coraz większe znaczenie zyskuje kwestia zrównoważonego rozwoju. 65% kupujących towary z branży fashion bierze pod uwagę stosunek firmy do ochrony środowiska. Liczy się dla nich również inkluzywność – 31% ankietowanych uważa, że osoby plus size powinny być lepiej reprezentowane, 28% zwraca uwagę na niedoreprezentowanie osób w wieku powyżej 55 lat.

Na początek Internet

Cały czas rośnie popularność kanału online. 45% kupujących produkty z branży modowej poszukuje odzieży czy dodatków za pośrednictwem wyszukiwarek internetowych, a 42% – na marketplace’ach. 63% badanych podczas zakupów korzysta z komputerów. Coraz więcej osób interesuje się innowacyjnymi rozwiązaniami z branży e-commerce. 19% ankietowanych brało udział w livestreamowych zakupach (Polska zajmuje tutaj drugie miejsce, zaraz po USA). W przypadku frequent shopperów jest to aż 60%.

Polecamy
Ecomersy basic
#Ecomersy Basic #105: Personalizacja w e-commerce. Mów tak, by Cię słyszano

#Ecomersy Basic #105: Personalizacja w e-commerce. Mów tak, by Cię słyszano

2023.12.01
W świecie e-commerce personalizacja staje się coraz ważniejsza – sklepów internetowych przybywa, konkurencja rośnie, a klienci mają duże wymagania. Doskonałą metodą na wyróżnienie się z tłumu jest umiejętność dostarczania spersonalizowanych doświadczeń zakupowych. Zastanówmy się, dlaczego są one tak ważne dla budowania trwałych relacji z konsumentami i w jaki sposób możesz...
#EcomersyBasic #104: Jak zdobywać lajki na firmowym profilu FB?

#EcomersyBasic #104: Jak zdobywać lajki na firmowym profilu FB?

2023.11.24
Facebook od kilku (a nawet kilkunastu) lat pozostaje jednym z najpopularniejszych serwisów społecznościowych na świecie. Jeśli prowadzisz firmowy profil na tej platformie i chcesz dotrzeć do większej liczby użytkowników, z pewnością zdajesz sobie sprawę, jak istotne w budowaniu zasięgu i zaangażowania są lajki. Zastanawiasz się, jak skutecznie zdobywać te cenne...
#EcomersyBasic #103: Jak sobie radzić z sezonowymi spadkami sprzedaży w sklepie internetowym?

#EcomersyBasic #103: Jak sobie radzić z sezonowymi spadkami sprzedaży w sklepie internetowym?

2023.11.16
Dynamika rynku e-commerce często podlega zmianom, a sklepy online muszą skutecznie radzić sobie z sezonowymi spadkami sprzedaży. Regularne fluktuacje popytu mogą stanowić wyzwanie dla przedsiębiorców, ponieważ wymagają elastyczności i strategicznego podejście. W tym kontekście istotne staje się pytanie: jak efektywnie zarządzać e-sklepem w różnych okresach roku, utrzymując stabilność i zadowolenie...
#EcomersyBasic #102: Jak podnieść obrót w e-sklepie przed Świętami Bożego Narodzenia?

#EcomersyBasic #102: Jak podnieść obrót w e-sklepie przed Świętami Bożego Narodzenia?

2023.11.09
Mamy połowę listopada, jesteśmy jeszcze przed Black Friday – wydawać by się mogło, że do Świąt Bożego Narodzenia pozostało dużo czasu. W świecie e-commerce czas płynie nieco innym rytmem, a do dużych wydarzeń warto przygotowywać się wcześniej. W dzisiejszym artykule zastanowimy się, jak „rozruszać” sklep internetowy jeszcze przed Gwiazdką, aby...