Raport Klarna: e-butiki wypierają sprzedaż stacjonarną
Według najnowszego raportu „Modna Polska. Polak nowej generacji na zakupach”, stworzonego przez znany szwedzki fintech, 91% badanych kupuje produkty z kategorii fashion co najmniej raz w miesiącu, a 11% – raz w tygodniu (te osoby nazywane są frequent shopperami). To na podstawie ich zachowań można poznać trendy obowiązujące w społeczności miłośników mody. Jakie wnioski przyniósł raport?
Chęć korzystania z płatności odroczonych i popularność automatów paczkowych
Dla polskich konsumentów branży fashion bardzo ważne są elastyczne formy płatności oraz innowacyjne rozwiązania, które ułatwiają zakupy. Aż 67% z nich twierdzi, że byłoby bardziej pozytywnie nastawionych do złożenia zamówienia w e-sklepie, gdyby zyskało możliwość otrzymania towaru przed jego opłaceniem. Ponadto, Polacy często kupują poprzez urządzenia mobilne, korzystają z automatów paczkowych, a ubrania przymierzają we własnych domach.
Kanał online dominuje nad tradycyjną sprzedażą
Ponad połowa ankietowanych (55%) częściej kupuje odzież przez Internet niż stacjonarnie. Jedynie 22% z nich najpierw odwiedza sklepy stacjonarne. Polska zajęła 7. miejsce spośród 12 przebadanych państw, jednak w przypadku tzw. frequent shoppers nasz kraj znajduje się na szczycie rankingu. 55% frequent shopperów robi zakupy na urządzeniach mobilnych (dla porównania – w przypadku przeciętnego polskiego konsumenta mody jest to 35%), przy czym zbliżają się do badanych ze Stanów Zjednoczonych (51%). 74% wybiera automaty paczkowe jako sposób dostawy (dużo częściej niż klienci z innych krajów).
Innowacje technologiczne są bardzo ważne
Najważniejszym źródłem inspiracji dla polskich kupujących ubrania i dodatki są znajomi i przyjaciele (41%) – przy czym nie ma tutaj znaczenia ani płeć, ani wiek czy zarobki. Z kolei dla 56% frequent shopperów najistotniejsze są polecenia w mediach społecznościowych. Zdecydowana większość wszystkich ankietowanych (93%) uważa, że sklepy internetowe powinny inwestować w nowe technologie, aby sprostać oczekiwaniom konsumentów. Najczęściej wskazywanymi innowacjami są: elastyczne opcje płatności (78%), aplikacja zakupowa (60%) i wirtualne przymierzalnie (38%).
Ochrona środowiska, inkluzywność i lokalność
Kolejną ważną kwestią jest zainteresowanie e-klientów polskimi markami – 84% z nich twierdzi, że posiada w swojej garderobie ich produkty. Ponadto, coraz większe znaczenie zyskuje kwestia zrównoważonego rozwoju. 65% kupujących towary z branży fashion bierze pod uwagę stosunek firmy do ochrony środowiska. Liczy się dla nich również inkluzywność – 31% ankietowanych uważa, że osoby plus size powinny być lepiej reprezentowane, 28% zwraca uwagę na niedoreprezentowanie osób w wieku powyżej 55 lat.
Na początek Internet
Cały czas rośnie popularność kanału online. 45% kupujących produkty z branży modowej poszukuje odzieży czy dodatków za pośrednictwem wyszukiwarek internetowych, a 42% – na marketplace’ach. 63% badanych podczas zakupów korzysta z komputerów. Coraz więcej osób interesuje się innowacyjnymi rozwiązaniami z branży e-commerce. 19% ankietowanych brało udział w livestreamowych zakupach (Polska zajmuje tutaj drugie miejsce, zaraz po USA). W przypadku frequent shopperów jest to aż 60%.