Pozycjonowanie międzynarodowe – czy jest potrzebne?
Wielokrotnie pisaliśmy o tym, jak ważne są działania związane z SEO, jednak wszystkie te informacje dotyczyły rozwiązań, które sprawdzają się w Polsce. Zastanawiałeś się kiedyś, jak promować swoją witrynę zagranicą? Dzisiaj chcielibyśmy pokrótce przedstawić Ci, na czym polega pozycjonowanie międzynarodowe i odpowiedzieć sobie na pytanie, czy jest ono potrzebne właścicielom polskich firm. Zapraszamy do lektury!
Od czego zacząć?
Na samym wstępie warto zaznaczyć, że pozycjonowanie międzynarodowe okaże się bardzo trudne, a nawet niemożliwe, jeżeli nie dysponujesz odpowiednimi zasobami – i to zarówno finansowymi, jak i ludzkimi. Jest więc przeznaczone dla przedsiębiorców, którzy od samego początku stawiali na działalność globalną oraz dla tych, których firmy są już rozwinięte na rynku polskim i które są gotowe na ekspansję zagraniczną. Do całego procesu trzeba się solidnie przygotować, aby rzeczywiście przyniósł on rezultaty. Zacznij od przeprowadzenia podstawowej analizy: sprawdź, z jakich lokalizacji pochodzi ruch na Twojej stronie, w jakim języku (lub językach) mówią użytkownicy, czy Twoja konkurencja inwestuje w zagraniczne SEO. Jeżeli oczywiście do tej pory nie udało Ci się zgromadzić odbiorców poza Polską, nic nie stoi na przeszkodzie, by spróbować – będziesz musiał jednak włożyć w to dużo więcej pracy i pieniędzy. Przyda Ci się również ogólny audyt SEO.
Wybierz kraj, w którym chcesz pozycjonować swoją stronę
Wstępne badanie przeprowadzone? No dobrze. W takim razie od czego zacząć działania zmierzające do pozycjonowania Twojej firmy na arenie międzynarodowej? Najpierw trzeba wybrać kraj, do którego mieszkańców chcesz dotrzeć ze swoją ofertą. Nie musi to być tylko jedno państwo, jednak skuteczna optymalizacja w wielu krajach wymaga jeszcze większych nakładów finansowych, dlatego najlepiej zacząć właśnie od jednego. Warto mierzyć siły na zamiary i nie doprowadzić do przepalenia budżetu. Najpierw należy zdobyć potrzebną wiedzę na temat rynku, na którym chcesz zaistnieć. Mamy tutaj na myśli przede wszystkim kulturę, język, klientów i aspekty związane z różnicami w odbiorze witryny. Są to absolutne podstawy podstaw. Jeżeli chodzi o bardziej szczegółowe informacje, przydatny okaże się dokładny audyt SEO, który pokaże Ci, w jaki sposób przeprowadzić działania dotyczące pozycjonowania na konkretnym rynku zagranicznym. Możesz zlecić go pojedynczemu specjaliście czy agencji. Powinien zawierać głównie: charakterystykę konkurencyjnych stron, kwestie techniczne, średni czas potrzebny na zdobycie pierwszych wejść z wyszukiwarki (nie we wszystkich krajach dominującą wyszukiwarką jest Google!), oszacowanie kosztów, potencjalne źródła ruchu.
Zobacz też: Czym jest automatyzacja pozycjonowania?
Na jaką domenę się zdecydować?
Teraz czas na wybór domeny. Aby pozycjonować się za granicą, niestety nie możemy korzystać z polskiego adresu www, ponieważ wpłynie to negatywnie na odbiór strony i samą optymalizację. Co to oznacza? Preferowanym rozwiązaniem jest wykorzystanie domeny dedykowanej dla kraju docelowego (ccTLD). Dla przykładu – w Niemczech jest to .de, w Wielkiej Brytanii: .co.uk, a w Hiszpanii: .es. Warto jednak wiedzieć, że w niektórych państwach pozyskiwanie domen krajowych przez obywateli innych państw jest trudne ze względu na różne ograniczenia. Nierzadko stosuje się również ogólne rozszerzenie .com, jednak wcześniej należy zweryfikować jego efektywność pod kątem danego rynku. Adresy zakończone na .com (podobnie jak. clinic, .store czy .tech) to domeny najwyższego poziomu (TLD lub gTLD) z opcjonalnymi wersjami językowymi. Nie są one przypisane do żadnego kraju, a więc nie odznaczają się tak dużą naturalnością, jak domeny krajowe, co oznacza, że zwiększanie ich widoczności może być utrudnione.
Język docelowy, słowa kluczowe i link building
Kolejną niezwykle ważną kwestią jest język. Jeszcze przed rozpoczęciem działań SEO należy przygotować wersję językową strony dla rynku docelowego. Tłumaczenie powinno zostać stworzone przez osobę posiadającą odpowiednie kompetencje. Nie wolno pomijać w nim żadnych elementów (takich jak polityka prywatności czy regulamin). Następnie przyjdzie czas na dopasowanie słów kluczowych w języku docelowym. Warto wspomnieć, że content zawarty na stronie kierowanej do użytkowników z zagranicy nie powinien być kopią contentu z polskiej wersji witryny. Każdy kraj ma bowiem swoją własną specyfikę i własne zasady, a internauci posługują się innymi frazami. Można je sprawdzić w konkretnych narzędziach SEO i poprzez analizę konkurencji. Duże znaczenie mają także linki. Zadbaj o to, by odnośniki prowadzące do Twojej domeny pochodziły z kraju docelowego i żeby były zgodne językowo.
Czekają Cię spore zmiany
Aby pozycjonowanie międzynarodowe było skuteczne, musisz upewnić się, że Twoja strona internetowa jest gotowa na zmiany. Trudno osiągnąć sukces bez solidnych fundamentów. Zwróć uwagę na: poprawną konfigurację i strukturę witryny, certyfikat SSL, kwestie prawne obowiązujące w kraju docelowym, optymalizację techniczną, wsparcie dla robotów indeksujących treści pod kątem multijęzyczności. Jeżeli zastanawiasz się nad kosztami, trudno w tym przypadku o szczegółowy szacunek, ponieważ wszystko zależy od tego, jakich efektów oczekujesz. Budżet trzeba przeznaczyć na zakup domeny, tłumacza i/lub specjalistę SEO, pozyskiwanie wartościowych linków, tworzenie nowych treści, reklamę zagraniczną.
Podsumowanie: czy warto pozycjonować stronę za granicą?
Podstawowe pytanie brzmi: czy rzeczywiście warto zainwestować w pozycjonowanie międzynarodowe? Jeżeli analizy wskazują, że masz szansę odnieść sukces, a jednocześnie posiadasz odpowiednie nakłady finansowe, zdecydowanie tak. To rozwiązanie sprawdzi się w przypadku przedsiębiorców, którzy poszukują nowych ścieżek odbiorców, chcą otworzyć się na zagranicznego klienta i podbijać globalny rynek. Twoja marka stanie się dużo bardziej rozpoznawalna, wykorzystasz także potencjał innych regionów. Trzeba jednak uzbroić się w cierpliwość i przygotować na intensywną pracę oraz duże koszty.