Dzisiaj mamy: Wtorek, 23 Kwiecień 2024

Polacy coraz częściej wybierają m-commerce. Wnioski z raportu Mokka

2022.08.30

Z raportu przygotowanego przez fintech Mokka wynika, że trend polegający na kupowanie przez urządzenia mobilne funkcjonuje w Polsce bardzo prężnie. 51% ankietowanych robi zakupy w ten sposób, a 40% korzysta w tym celu z aplikacji w telefonie. Czego jeszcze możemy dowiedzieć się z badania?

Mobilnie czy stacjonarnie? A może tak i tak?

Handel mobilny powoli staje się preferowaną formą nabywania towarów na całym świecie – w tym także w Polsce. Tylko 27% osób, które wzięły udział w raporcie firmy Mokka, kupuje jedynie poprzez urządzenia stacjonarne, z kolei 22% – jedynie przez smartfona. 51% czasami wybiera ten pierwszy sposób, czasami drugi, w zależności od sytuacji. Zakupy online są najczęściej dokonywane przez telefon (tak odpowiedziało 71%) oraz laptop (61%), a następnie komputery stacjonarne (27%) i tablety (10%).

Aplikacje vs. strony internetowe

Więcej niż 40% e-konsumentów, którzy robią zakupy przez telefon, wybiera aplikacje mobilne sklepów, a 32% stawia na strony internetowe. 19% osób twierdzi, że korzysta zarówno z aplikacji, jak i stron, natomiast 5% trudno to określić. Jeżeli chodzi o użytkowników tabletów, możemy zauważyć odwrotną tendencję – 42% kupuje za pośrednictwem stron internetowych, natomiast 33% – przez aplikacje zakupowe. 22% wybiera obie opcje, a 3% ma kłopoty ze wskazaniem odpowiedzi.


Zobacz też: Płatności odroczone zdobywają rynek. Plany Mokka dotyczące intensywnego rozwoju


Z jakich aplikacji najczęściej korzystają Polacy? Jak płacą?

Przebadani przez Mokkę Polacy najczęściej instalują w swoich telefonach trzy rodzaje aplikacji mobilnych: bankowe (74%), społecznościowe (72%) oraz zakupowe (69%). Kolejne miejsca zajęły: aplikacje nawigacyjne (54%), filmowe i muzyczne (43%), gry (33%) i aplikacje serwisów informacyjnych (30%). Jeżeli chodzi o formy płatności, e-konsumenci preferują BLIK (53%) i szybki przelew (44%), a później płatność kartą płatniczą (32%), tradycyjny przelew bankowy (23%) i płatność mobilną (19%). Dużo zależy od wieku badanych – przedstawiciele pokolenia Z i Y najczęściej korzystają z BLIKA. Samo pokolenie Z chętnie używa płatności mobilnych, a pokolenie Y – płatności odroczonych. Pokolenie Silver woli tradycyjne przelewy bankowe.

Polecamy