Dzisiaj mamy: Sobota, 20 Kwiecień 2024

Polacy coraz chętniej zamawiają produkty z zagranicy. Raport PayU

2022.11.23

O popularności branży e-commerce świadczy nie tylko duża liczba konsumentów, którzy kupują w polskich sklepach internetowych, ale również coraz większe zainteresowanie zakupami transgranicznymi. Dzięki temu wiele firm zyskuje szansę na szerszą dystrybucję usług oraz produktów, wprowadzając je na rynek międzynarodowy. Znany operator płatności PayU (działający w ponad 50 krajach) postanowił przeprowadzić badanie dotyczące kupowania zagranicznych towarów – „Cross-border e-commerce: Czego oczekują konsumenci?”. W raporcie wzięli udział konsumenci z Polski, Kolumbii i Stanów Zjednoczonych.

Kto najczęściej zamawia z zagranicy? Dlaczego więcej niż połowa tego nie robi?

Z badania wynika, że niemal połowa polskich e-konsumentów (46%) dokonała zakupu produktu bądź usługi online od zagranicznego dostawy w okresie od września 2021 roku do sierpnia 2022 roku. Większość z nich należy do pokolenia Z (57%) i Y (54%). Wśród pokolenia X było to 40%, a wśród Baby Boomerów – 30%. Ankietowani, którzy nie zdecydowali się na zakupy transgraniczne w tym czasie, najczęściej motywowali swój wybór tym, że wszystko, czego potrzebują, mogą nabyć w kraju (39%). Argument ten cieszył się największą popularnością wśród Baby Boomerów (51% osób wskazało na tę odpowiedź). Kolejnym powodami są: zbyt długi czas dostawy (35%), potrzeba wspierania rodzimych sklepów (22%), obawa o zbyt skomplikowany proces zwrotu (22%) i reklamacji (22%) oraz zbyt wysokie koszty dostawy (20%).

Najczęściej kupowane produkty

Respondenci zaznaczyli, że w ciągu ostatniego roku dokonywali zakupów transgranicznych średnio raz na 2-3 miesiące (25%) i raz na 4-6 miesięcy (24%). Najczęściej zamawiali odzież, buty i torby (50%). Właśnie ta kategoria należy także do najczęściej rozważanych przez osoby, które jeszcze nie zdecydowały się na kupowanie od zagranicznych sprzedawców (42%). Ankietowani kupowali również towary z kategorii: zabawki, hobby i majsterkowanie (26%), uroda i kosmetyki (25%), biżuteria i zegarki (20%), gry online i video (12%) oraz usługi streamingowe (9%).


Zobacz też: Niebawem wejdą w życie nowe przepisy o podatku VAT. Mogą mieć wpływ na rynek e-commerce


Chiny na dominującej pozycji

Do najczęściej wybieranych przez Polaków rynków należą: Chiny (64%), państwa należące do Unii Europejskiej (36%), Wielka Brytania (16%), USA (15%), kraje Azji Południowo-Wschodniej (8%) oraz Turcja (4%). Jak widać, chińskie produkty cieszą się największą popularnością, szczególnie wśród kobiet (56%). Z kolei na zamawianie z krajów UE częściej decydowali się mężczyźni (58%). E-konsumenci są zdania, że bardzo ważną rolę w sklepach oferujących sprzedaż transgraniczną odgrywają odpowiednie metody płatności. Polscy respondenci deklarują, że najczęściej korzystają z przelewów bankowych (41%). 32% badanych jest w stanie zrezygnować z danej marki, jeżeli ta nie oferuje ich ulubionego sposobu płatności. 50% chciałoby wiedzieć, który dostawca usług płatniczych przetworzy ich transakcję.

Polecamy