Polacy chętnie kupują używane produkty – najważniejsze wnioski z badania Santander Consumer Banku
Kupowanie produktów z drugiego obiegu to bardzo ważny trend, zarówno w Polsce, jak i na świecie. Okazuje się, że już 7 na 10 Polaków kupuje produkty używane – tak wynika z najnowszego raportu Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: wiosenne wyzwania”.
Jakie przedmioty z drugiego obiegu najczęściej wybieramy?
Rosnącą popularność drugiego obiegu wśród Polaków potwierdzają wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Santander Consumer Banku, zgodnie z którymi już 69% ankietowanych kupuje produkty z rynku wtórnego. Najwięcej osób, bo aż 58%, decyduje się na zakup używanych samochodów, a co drugi (48%) daje nowe życie ubraniom. W następnej kolejności ankietowani najchętniej sięgają po książki z drugiej ręki (27%). Część nowych produktów ma wysoką cenę pierwotną, co sprawia, że równie często konsumenci wybierają używane sprzęty RTV i AGD (26%), rowery (24%) czy meble (23%). Z kolei prawdopodobnie z obawy o higienę i bezpieczeństwo najmniej osób deklaruje, że kiedykolwiek kupiło w drugim obiegu obuwie (14%) oraz zabawki lub inne artykuły dziecięce (13%).
Dominuje chęć oszczędzania
Najczęstszą przyczyną kupowania używanych przedmiotów są, jak można się łatwo domyślić, kwestie ekonomiczne. 74% deklaruje chęć oszczędzenia pieniędzy. Z kolei tylko 11% wskazuje, że zakupy z drugiego obiegu mogą być świetnym sposobem na znalezienie oryginalnych i unikatowych przedmiotów. Jeszcze inną kwestią jest świadomość ekologiczna – 8% Polaków dając rzeczom drugie życie, kieruje się troską o środowisko i zrównoważony rozwój. Ostatnim, najmniej popularnym powodem jest zakup rzeczy używanych przez ich ciekawe pochodzenie lub historię – robi tak jedynie 5% badanych.
Obawy przed kupowaniem używanych produktów
Wiele osób widzi też potencjalne wady i zagrożenia związane z zakupami z drugiego obiegu. Blisko połowa Polaków (47%) jako swoją największą obawę wskazuje złą jakość lub stan produktu. Niemal tyle samo (46%) deklaruje, że ich głównym zastrzeżeniem jest brak gwarancji lub możliwości zwrotu produktu. 29% wymienia niepewność co do pochodzenia produktu, a 27% ma wątpliwości dotyczące jego czystości. Obawy różnią się w zależności od wieku respondentów. Trzydziestolatkowie znacznie częściej niż reszta ankietowanych (63%) wskazują, że przy zakupie używanych rzeczy najbardziej boją się złej jakości przedmiotów. Dla 62% osób między 50 a 59. rokiem życia brak gwarancji lub możliwości zwrotu jest największą wadą.