Dzisiaj mamy: Niedziela, 2 Październik 2022

Nowy projekt ustawy antylichwiarskiej zaszkodzi branży e-commerce

2021.12.22

Rząd skierował do Sejmu tzw. ustawę antylichwiarską. Już teraz wiadomo, że proponowane rozwiązanie okaże się niekorzystne dla handlu online – przynajmniej pod pewnymi względami. Ograniczone zostanie kupowanie na raty.

Nowe przepisy w pigułce

Prezentowany art. 10a ustawy o kredycie ma zmienić zasady udzielania kredytów konsumenckich. Konsument będzie musiał dostarczyć oświadczenie o dochodach i wydatkach, na podstawie którego oceniona zostanie jego zdolność kredytowa. Przeprowadzana ma być też analiza ryzyka kredytowego. Wiąże się to ze stratami – nie tylko dla firm pożyczkowych, ale również rynku e-commerce. Ustawa zobowiąże kredytodawców do weryfikowania oświadczeń konsumentów, czyli dokumentów sporządzonych przez pracodawców czy ZUS. Tego typu dane nie będą chętnie udostępniane, zwłaszcza sklepom internetowym.


Zobacz też: Przyszłość płatności odroczonych w Polsce


Ustawa uderzy w małe firmy

W projekcie nie ma mowy o przekazywaniu sprzedawcom czy firmom pożyczkowym potrzebnych informacji. Dodatkowo, musieliby oni uzyskać zgodę samego konsumenta. Ponadto, żadna baza w Polsce nie gromadzi tego typu danych. Obecnie nie potrzeba wiele, aby uzyskać dostęp do finansowania małych czy średnich zakupów – wystarczy PESEL, numer telefonu i zgoda na weryfikację w bazach BIK i CRIF. Korzystały na tym głównie małe przedsiębiorstwa, które nie współpracowały z bankami. Teraz ich funkcjonowanie stanie pod znakiem zapytania.

Liczne dokumenty i trudności z uzyskaniem informacji

Problemem może okazać się też zbyt duża liczba dokumentów. Raporty pozyskiwane z bazy BIK wynoszą mniej więcej 300 stron i zawierają informacje zbędne z punktu widzenia konsumenta. Warto także pamiętać, że ustawa ma dotyczyć jedynie instytucji pożyczkowych – z wyłączeniem banków oraz SKOK-ów. Wywoła to sytuację, w której udzielenie pożyczki na kwotę tysiąca złotych będzie trudniejsze niż duży, długoterminowy kredyt.

 

Polecamy
Ecomersy basic
#EcomersyBasic #48: Reels. Co musisz wiedzieć o krótkich filmach na Instagram i Facebooka?

#EcomersyBasic #48: Reels. Co musisz wiedzieć o krótkich filmach na Instagram i Facebooka?

2022.09.30
Modę na krótkie, kreatywne filmiki zapoczątkował TikTok. Jako że aplikacja cieszy się tak ogromną popularnością, dwa konkurencyjne serwisy postanowiły przejąć od niej format niedługich video, dzięki którym można promować swoją markę i nie tylko. Na początku Reelsy pojawiły się na Instagramie, potem przyszedł czas na Facebooka. Jeżeli chcesz dowiedzieć się,...
#EcomesyBasic #47: White Hat SEO i Black Hat SEO, czyli dobre i złe techniki pozycjonowania

#EcomesyBasic #47: White Hat SEO i Black Hat SEO, czyli dobre i złe techniki pozycjonowania

2022.09.23
By sklep internetowy był dobrze widoczny w wyszukiwarce, musi zostać skutecznie wypozycjonowany. W tym celu stosuje się różne techniki SEO, które w określony sposób wpływają na miejsce witryny w wynikach wyszukiwania. Można je zwyczajowo podzielić na White Hat SEO oraz Black Hat SEO. Czym się od siebie różnią i które...
#EcomersyBasic #46: Czym jest customer experience?

#EcomersyBasic #46: Czym jest customer experience?

2022.09.16
Customer experience (w skrócie CX) to, najprościej mówiąc, suma doświadczeń klienta związanych z daną firmą. Obejmuje całość relacji na linii konsument-marka, od momentu uświadomienia sobie, że konkretna firma istnieje, aż do chwili ostatniej interakcji. Oznacza to, że właściwie każdy element tej relacji ma znaczenie. Celem jest optymalizacja doświadczeń klienta.
#EcomersyBasic #45: Czym jest breadcrumbs? Menu okruszkowe bez tajemnic

#EcomersyBasic #45: Czym jest breadcrumbs? Menu okruszkowe bez tajemnic

2022.09.09
Breadcrumbs (z ang. okruszki chleba) to inaczej forma nawigacji na stronie internetowej, która wskazuje, w jakim miejscu w witrynie obecnie się znajdujemy. Na pewno kojarzysz bajkę o Jasiu i Małgosi – jej bohaterowie rzucali za sobą okruszki chleba, aby upewnić się, że nie zgubią się w lesie i odnajdą drogę...