Dzisiaj mamy: Niedziela, 22 Maj 2022

Nowy projekt ustawy antylichwiarskiej zaszkodzi branży e-commerce

Środa, 22 Grudzień 2021

Rząd skierował do Sejmu tzw. ustawę antylichwiarską. Już teraz wiadomo, że proponowane rozwiązanie okaże się niekorzystne dla handlu online – przynajmniej pod pewnymi względami. Ograniczone zostanie kupowanie na raty.

Nowe przepisy w pigułce

Prezentowany art. 10a ustawy o kredycie ma zmienić zasady udzielania kredytów konsumenckich. Konsument będzie musiał dostarczyć oświadczenie o dochodach i wydatkach, na podstawie którego oceniona zostanie jego zdolność kredytowa. Przeprowadzana ma być też analiza ryzyka kredytowego. Wiąże się to ze stratami – nie tylko dla firm pożyczkowych, ale również rynku e-commerce. Ustawa zobowiąże kredytodawców do weryfikowania oświadczeń konsumentów, czyli dokumentów sporządzonych przez pracodawców czy ZUS. Tego typu dane nie będą chętnie udostępniane, zwłaszcza sklepom internetowym.


Zobacz też: Przyszłość płatności odroczonych w Polsce


Ustawa uderzy w małe firmy

W projekcie nie ma mowy o przekazywaniu sprzedawcom czy firmom pożyczkowym potrzebnych informacji. Dodatkowo, musieliby oni uzyskać zgodę samego konsumenta. Ponadto, żadna baza w Polsce nie gromadzi tego typu danych. Obecnie nie potrzeba wiele, aby uzyskać dostęp do finansowania małych czy średnich zakupów – wystarczy PESEL, numer telefonu i zgoda na weryfikację w bazach BIK i CRIF. Korzystały na tym głównie małe przedsiębiorstwa, które nie współpracowały z bankami. Teraz ich funkcjonowanie stanie pod znakiem zapytania.

Liczne dokumenty i trudności z uzyskaniem informacji

Problemem może okazać się też zbyt duża liczba dokumentów. Raporty pozyskiwane z bazy BIK wynoszą mniej więcej 300 stron i zawierają informacje zbędne z punktu widzenia konsumenta. Warto także pamiętać, że ustawa ma dotyczyć jedynie instytucji pożyczkowych – z wyłączeniem banków oraz SKOK-ów. Wywoła to sytuację, w której udzielenie pożyczki na kwotę tysiąca złotych będzie trudniejsze niż duży, długoterminowy kredyt.

 

Polecamy
Ecomersy basic
EcomersyBasic #29: Jak tworzyć grafikę do mediów społecznościowych?

EcomersyBasic #29: Jak tworzyć grafikę do mediów społecznościowych?

Piątek, 20 Maj 2022
Prowadząc własny biznes e-commerce, z pewnością nieustannie wcielasz się w różne role: sprzedawcy, copywritera, marketera, fotografa, grafika czy osoby od social mediów. Zwłaszcza te ostatnie mogą sprawiać nieco kłopotu, jeśli nigdy wcześniej się tym nie zajmowałeś. Jest to jednak część biznesu, której nie warto lekceważyć – social media mogą być...
EcomersyBasic #28: Marketing szeptany. Czym jest? Czy warto?

EcomersyBasic #28: Marketing szeptany. Czym jest? Czy warto?

Piątek, 13 Maj 2022
W zeszłym tygodniu opublikowaliśmy tekst na temat opinii klientów i ich wpływu na sprzedaż w e-sklepie. Wiemy więc, że oceny oraz rekomendacje innych mają duże znaczenie dla większości konsumentów. Dlatego właśnie wiele firm decyduje się na charakterystyczną formę promocji, która nazywana jest marketingiem szeptanym (inaczej buzz marketing, word of mouth...
EcomersyBasic #27: Opinie klientów i ich wpływ na sprzedaż w e-sklepie

EcomersyBasic #27: Opinie klientów i ich wpływ na sprzedaż w e-sklepie

Piątek, 6 Maj 2022
Niedawno pisaliśmy o znaczeniu marketingu rekomendacyjnego w e-commerce, czyli o tym, jaki wpływ na klientów mogą mieć opinie innych. Sprawdzenie, w jaki sposób poprzedni konsumenci ocenili dany sklep internetowy, usługę czy produkt, to często jedyny znany sposób na weryfikację. Czasami zdarza się jednak, że recenzje są nieprawdziwe – i to...
Ecomersy Basic #26: Analiza biznesowa w e-commerce. Dlaczego warto?

Ecomersy Basic #26: Analiza biznesowa w e-commerce. Dlaczego warto?

Piątek, 29 Kwiecień 2022
Planujesz rozpocząć działalność? Zastanawiasz się, jak usprawnić działanie swojego e-biznesu? Chcesz mieć lepszy wgląd w funkcjonowanie Twojego przedsiębiorstwa? Warto pomyśleć nad przeprowadzeniem analizy biznesowej, dzięki której uda Ci się lepiej zrozumieć potrzeby biznesowe i technologiczne własnej firmy. W tym celu można skorzystać z usług eksperta – odpowiednio wykwalifikowanego analityka. Możesz...