Kłopoty na europejskim rynku spożywczym. Rok 2022 wiąże się z wyzwaniami
Europejski rynek spożywczy mierzy się z poważnymi problemami. W 2021 roku wciąż silnie odczuwał skutki pandemii, a w 2022 zarówno sprzedaż stacjonarną, jak i online musi stanąć przed kolejnymi wyzwaniami. Czy nadeszły ciężkie czasy dla branży związanej z żywnością?
Raport firmy McKinsey
Z raportu przeprowadzonego przez firmę McKinsey („State of Grocery Europe: Navigating the market headwinds”) wynika, że rynek spożywczy mierzy się z kryzysem. W badaniu przeanalizowane zostały kluczowe wskaźniki efektywności. Ankieta objęła 57 prezesów największych sieci handlowych z Niemiec, Francji, Wielkiej Brytanii, Niderlandów, Szwajcarii, Hiszpanii, Włoch, Polski i Szwecji. Według nich, na pogorszenie stanu branży żywnościowej w 2022 roku będzie miało wpływ pięć czynników.
Czynniki wpływające na obecny stan rzeczy
Po pierwsze: niesprzyjające warunki gospodarowania (spadek wolumenów sprzedaży i rentowności, wzrost inflacji). Po drugie: rosnąca polaryzacja wśród konsumentów (większa waga przywiązywana do ceny, kwestii zdrowotnych, zrównoważonego rozwoju). Po trzecie: spowolnienie wzrostu sprzedaży żywności online (przy wzroście zróżnicowania oferty). W tym obszarze coraz większą popularność zyskuje q-commerce, czyli ekspresowa sprzedaż. Po czwarte: poszukiwanie nowych obszarów zysku. I po piąte: trudności w pozyskiwaniu i utrzymaniu pracowników o wysokich kompetencjach.