Jakość czy cena? Znamy wyniki badań preferencji zakupowych Polaków
Nowa odsłona polskiej edycji badania EY Future Consumer Index pokazuje, że w czasie pandemii Polacy zaczęli zwracać większą uwagę na to, co kupują. 37% ankietowanych bardziej niż dotychczas interesuje się produktami związanymi ze zrównoważonym rozwojem. Dużą przeszkodą jest jednak cena – 90% respondentów woli postawić na tańsze towary.
Zainteresowanie zrównoważonym rozwojem cały czas rośnie
Tendencja ta może się zwiększać w kolejnych latach – 35% osób zadeklarowało, że zamierza częściej kupować produkty przyjazne środowisku. Oprócz tego, 41% badanych uważa, że proekologiczny rozwój jest ważnym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji zakupowych, a 55% chce zwiększyć zainteresowanie wpływem swoich zakupów na środowisko naturalne. Dane są bardzo podobne do tych globalnych.
Polacy wciąż wybierają tańsze produkty
Statystyki mówią, że deklaracje rozmijają się z rzeczywistością. Tylko 19% Polaków i ok. 27% ankietowanych z całego świata zamierza przeznaczyć większe kwoty na produkty tworzone w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju. 90% badanych z Polski twierdzi, że wysokie ceny zniechęcają ich do wybierania takich towarów. Nie można zapominać, że siła nabywcza naszych rodaków pozostaje mniejsza niż mieszkańców Europy Zachodniej.
Rzeczywistość odbiega od deklaracji
Konsumenci chcą dbać o środowisko, ale głównie wtedy, kiedy pozwala im to zaoszczędzić pieniądze. Wyceny producentów i detalistów znacznie odbiegają od naszych realiów. Warto jednak wspomnieć, że jako społeczeństwo coraz bardziej kierujemy się w stronę proekologicznych rozwiązań. Zapytani o to, za jakie produkty są w stanie zapłacić więcej, klienci wymieniają produkty ekologiczne jako trzecie (10% wskazań). Dla porównania – w poprzedniej edycji badania było to zaledwie 5% wskazań.
Zobacz też: Uwaga, błąd! Plaga niedociągnięć w e-sklepach
Najczęściej wybierane produkty ekologiczne
Polacy cenią sobie też przyjazne dla środowiska zamienniki. 92% ankietowanych zabiera do sklepów własne torby, 84% zużyte produkty poddaje recyklingowi bądź ponownemu wykorzystaniu, natomiast 71% stara się nie używać plastiku na wakacjach. Dużym zainteresowaniem cieszą się towary mające bezpośredni wpływ na zdrowie – owoce, warzywa, świeże mięso, wędliny i drób (73% wskazań) oraz kosmetyki i produkty do pielęgnacji ciała (72% wskazań).
Duże wymagania w stosunku do firm
Respondenci z Polski mają wysokie oczekiwania w stosunku do firm. 59% uważa, że marki powinny zapewnić im towary zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju, a 72% twierdzi, że ich obowiązkiem jest zaangażowanie w proekologiczną produkcję. 56% ankietowanych interesuje się też przyjaznymi dla środowiska sposobami dostawy. Zdaniem 58% badanych tzw. greenwashing, czyli marketing, który wprowadza w błąd, może całkowicie zniechęcić ich do zakupów.