Dzisiaj mamy: Czwartek, 6 Październik 2022

Jakość czy cena? Znamy wyniki badań preferencji zakupowych Polaków

2021.12.08

Nowa odsłona polskiej edycji badania EY Future Consumer Index pokazuje, że w czasie pandemii Polacy zaczęli zwracać większą uwagę na to, co kupują. 37% ankietowanych bardziej niż dotychczas interesuje się produktami związanymi ze zrównoważonym rozwojem. Dużą przeszkodą jest jednak cena – 90% respondentów woli postawić na tańsze towary.

Zainteresowanie zrównoważonym rozwojem cały czas rośnie

Tendencja ta może się zwiększać w kolejnych latach – 35% osób zadeklarowało, że zamierza częściej kupować produkty przyjazne środowisku. Oprócz tego, 41% badanych uważa, że proekologiczny rozwój jest ważnym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji zakupowych, a 55% chce zwiększyć zainteresowanie wpływem swoich zakupów na środowisko naturalne. Dane są bardzo podobne do tych globalnych.

Polacy wciąż wybierają tańsze produkty

Statystyki mówią, że deklaracje rozmijają się z rzeczywistością. Tylko 19% Polaków i ok. 27% ankietowanych z całego świata zamierza przeznaczyć większe kwoty na produkty tworzone w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju. 90% badanych z Polski twierdzi, że wysokie ceny zniechęcają ich do wybierania takich towarów. Nie można zapominać, że siła nabywcza naszych rodaków pozostaje mniejsza niż mieszkańców Europy Zachodniej.

Rzeczywistość odbiega od deklaracji

Konsumenci chcą dbać o środowisko, ale głównie wtedy, kiedy pozwala im to zaoszczędzić pieniądze. Wyceny producentów i detalistów znacznie odbiegają od naszych realiów. Warto jednak wspomnieć, że jako społeczeństwo coraz bardziej kierujemy się w stronę proekologicznych rozwiązań. Zapytani o to, za jakie produkty są w stanie zapłacić więcej, klienci wymieniają produkty ekologiczne jako trzecie (10% wskazań). Dla porównania – w poprzedniej edycji badania było to zaledwie 5% wskazań.


Zobacz też: Uwaga, błąd! Plaga niedociągnięć w e-sklepach


Najczęściej wybierane produkty ekologiczne

Polacy cenią sobie też przyjazne dla środowiska zamienniki. 92% ankietowanych zabiera do sklepów własne torby, 84% zużyte produkty poddaje recyklingowi bądź ponownemu wykorzystaniu, natomiast 71% stara się nie używać plastiku na wakacjach. Dużym zainteresowaniem cieszą się towary mające bezpośredni wpływ na zdrowie – owoce, warzywa, świeże mięso, wędliny i drób (73% wskazań) oraz kosmetyki i produkty do pielęgnacji ciała (72% wskazań).

Duże wymagania w stosunku do firm

Respondenci z Polski mają wysokie oczekiwania w stosunku do firm. 59% uważa, że marki powinny zapewnić im towary zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju, a 72% twierdzi, że ich obowiązkiem jest zaangażowanie w proekologiczną produkcję. 56% ankietowanych interesuje się też przyjaznymi dla środowiska sposobami dostawy. Zdaniem 58% badanych tzw. greenwashing, czyli marketing, który wprowadza w błąd, może całkowicie zniechęcić ich do zakupów.

Polecamy
Ecomersy basic
#EcomersyBasic #48: Reels. Co musisz wiedzieć o krótkich filmach na Instagram i Facebooka?

#EcomersyBasic #48: Reels. Co musisz wiedzieć o krótkich filmach na Instagram i Facebooka?

2022.09.30
Modę na krótkie, kreatywne filmiki zapoczątkował TikTok. Jako że aplikacja cieszy się tak ogromną popularnością, dwa konkurencyjne serwisy postanowiły przejąć od niej format niedługich video, dzięki którym można promować swoją markę i nie tylko. Na początku Reelsy pojawiły się na Instagramie, potem przyszedł czas na Facebooka. Jeżeli chcesz dowiedzieć się,...
#EcomesyBasic #47: White Hat SEO i Black Hat SEO, czyli dobre i złe techniki pozycjonowania

#EcomesyBasic #47: White Hat SEO i Black Hat SEO, czyli dobre i złe techniki pozycjonowania

2022.09.23
By sklep internetowy był dobrze widoczny w wyszukiwarce, musi zostać skutecznie wypozycjonowany. W tym celu stosuje się różne techniki SEO, które w określony sposób wpływają na miejsce witryny w wynikach wyszukiwania. Można je zwyczajowo podzielić na White Hat SEO oraz Black Hat SEO. Czym się od siebie różnią i które...
#EcomersyBasic #46: Czym jest customer experience?

#EcomersyBasic #46: Czym jest customer experience?

2022.09.16
Customer experience (w skrócie CX) to, najprościej mówiąc, suma doświadczeń klienta związanych z daną firmą. Obejmuje całość relacji na linii konsument-marka, od momentu uświadomienia sobie, że konkretna firma istnieje, aż do chwili ostatniej interakcji. Oznacza to, że właściwie każdy element tej relacji ma znaczenie. Celem jest optymalizacja doświadczeń klienta.
#EcomersyBasic #45: Czym jest breadcrumbs? Menu okruszkowe bez tajemnic

#EcomersyBasic #45: Czym jest breadcrumbs? Menu okruszkowe bez tajemnic

2022.09.09
Breadcrumbs (z ang. okruszki chleba) to inaczej forma nawigacji na stronie internetowej, która wskazuje, w jakim miejscu w witrynie obecnie się znajdujemy. Na pewno kojarzysz bajkę o Jasiu i Małgosi – jej bohaterowie rzucali za sobą okruszki chleba, aby upewnić się, że nie zgubią się w lesie i odnajdą drogę...