Dzisiaj mamy: Niedziela, 22 Maj 2022

Jakość czy cena? Znamy wyniki badań preferencji zakupowych Polaków

Środa, 8 Grudzień 2021

Nowa odsłona polskiej edycji badania EY Future Consumer Index pokazuje, że w czasie pandemii Polacy zaczęli zwracać większą uwagę na to, co kupują. 37% ankietowanych bardziej niż dotychczas interesuje się produktami związanymi ze zrównoważonym rozwojem. Dużą przeszkodą jest jednak cena – 90% respondentów woli postawić na tańsze towary.

Zainteresowanie zrównoważonym rozwojem cały czas rośnie

Tendencja ta może się zwiększać w kolejnych latach – 35% osób zadeklarowało, że zamierza częściej kupować produkty przyjazne środowisku. Oprócz tego, 41% badanych uważa, że proekologiczny rozwój jest ważnym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji zakupowych, a 55% chce zwiększyć zainteresowanie wpływem swoich zakupów na środowisko naturalne. Dane są bardzo podobne do tych globalnych.

Polacy wciąż wybierają tańsze produkty

Statystyki mówią, że deklaracje rozmijają się z rzeczywistością. Tylko 19% Polaków i ok. 27% ankietowanych z całego świata zamierza przeznaczyć większe kwoty na produkty tworzone w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju. 90% badanych z Polski twierdzi, że wysokie ceny zniechęcają ich do wybierania takich towarów. Nie można zapominać, że siła nabywcza naszych rodaków pozostaje mniejsza niż mieszkańców Europy Zachodniej.

Rzeczywistość odbiega od deklaracji

Konsumenci chcą dbać o środowisko, ale głównie wtedy, kiedy pozwala im to zaoszczędzić pieniądze. Wyceny producentów i detalistów znacznie odbiegają od naszych realiów. Warto jednak wspomnieć, że jako społeczeństwo coraz bardziej kierujemy się w stronę proekologicznych rozwiązań. Zapytani o to, za jakie produkty są w stanie zapłacić więcej, klienci wymieniają produkty ekologiczne jako trzecie (10% wskazań). Dla porównania – w poprzedniej edycji badania było to zaledwie 5% wskazań.


Zobacz też: Uwaga, błąd! Plaga niedociągnięć w e-sklepach


Najczęściej wybierane produkty ekologiczne

Polacy cenią sobie też przyjazne dla środowiska zamienniki. 92% ankietowanych zabiera do sklepów własne torby, 84% zużyte produkty poddaje recyklingowi bądź ponownemu wykorzystaniu, natomiast 71% stara się nie używać plastiku na wakacjach. Dużym zainteresowaniem cieszą się towary mające bezpośredni wpływ na zdrowie – owoce, warzywa, świeże mięso, wędliny i drób (73% wskazań) oraz kosmetyki i produkty do pielęgnacji ciała (72% wskazań).

Duże wymagania w stosunku do firm

Respondenci z Polski mają wysokie oczekiwania w stosunku do firm. 59% uważa, że marki powinny zapewnić im towary zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju, a 72% twierdzi, że ich obowiązkiem jest zaangażowanie w proekologiczną produkcję. 56% ankietowanych interesuje się też przyjaznymi dla środowiska sposobami dostawy. Zdaniem 58% badanych tzw. greenwashing, czyli marketing, który wprowadza w błąd, może całkowicie zniechęcić ich do zakupów.

Polecamy
Ecomersy basic
EcomersyBasic #29: Jak tworzyć grafikę do mediów społecznościowych?

EcomersyBasic #29: Jak tworzyć grafikę do mediów społecznościowych?

Piątek, 20 Maj 2022
Prowadząc własny biznes e-commerce, z pewnością nieustannie wcielasz się w różne role: sprzedawcy, copywritera, marketera, fotografa, grafika czy osoby od social mediów. Zwłaszcza te ostatnie mogą sprawiać nieco kłopotu, jeśli nigdy wcześniej się tym nie zajmowałeś. Jest to jednak część biznesu, której nie warto lekceważyć – social media mogą być...
EcomersyBasic #28: Marketing szeptany. Czym jest? Czy warto?

EcomersyBasic #28: Marketing szeptany. Czym jest? Czy warto?

Piątek, 13 Maj 2022
W zeszłym tygodniu opublikowaliśmy tekst na temat opinii klientów i ich wpływu na sprzedaż w e-sklepie. Wiemy więc, że oceny oraz rekomendacje innych mają duże znaczenie dla większości konsumentów. Dlatego właśnie wiele firm decyduje się na charakterystyczną formę promocji, która nazywana jest marketingiem szeptanym (inaczej buzz marketing, word of mouth...
EcomersyBasic #27: Opinie klientów i ich wpływ na sprzedaż w e-sklepie

EcomersyBasic #27: Opinie klientów i ich wpływ na sprzedaż w e-sklepie

Piątek, 6 Maj 2022
Niedawno pisaliśmy o znaczeniu marketingu rekomendacyjnego w e-commerce, czyli o tym, jaki wpływ na klientów mogą mieć opinie innych. Sprawdzenie, w jaki sposób poprzedni konsumenci ocenili dany sklep internetowy, usługę czy produkt, to często jedyny znany sposób na weryfikację. Czasami zdarza się jednak, że recenzje są nieprawdziwe – i to...
Ecomersy Basic #26: Analiza biznesowa w e-commerce. Dlaczego warto?

Ecomersy Basic #26: Analiza biznesowa w e-commerce. Dlaczego warto?

Piątek, 29 Kwiecień 2022
Planujesz rozpocząć działalność? Zastanawiasz się, jak usprawnić działanie swojego e-biznesu? Chcesz mieć lepszy wgląd w funkcjonowanie Twojego przedsiębiorstwa? Warto pomyśleć nad przeprowadzeniem analizy biznesowej, dzięki której uda Ci się lepiej zrozumieć potrzeby biznesowe i technologiczne własnej firmy. W tym celu można skorzystać z usług eksperta – odpowiednio wykwalifikowanego analityka. Możesz...