Dzisiaj mamy: Niedziela, 5 Styczeń 2025

Jak tworzyć useful content?

2024.12.18

Zależy Ci na tym, by wyróżnić się na tle konkurencji? Zrób to za pomocą useful content, czyli treści, które są nie tylko interesujące, ale przede wszystkim praktyczne i wartościowe dla odbiorców. Takie teksty powinny odpowiadać na realne potrzeby użytkowników, rozwiązywać ich problemy, edukować lub inspirować. Tworząc useful content, możesz budować większe zaangażowanie wokół marki, a także wzmocnić swoją pozycję jako eksperta w branży. Przydatne treści odgrywają też ważną rolę w pozycjonowaniu – krótko mówiąc, to inwestycja, która się opłaca!

Czym jest useful content?

Useful content, to – w wolnym tłumaczeniu – użyteczne treści, które są tworzone dla użytkowników, a nie „pod algorytmy”.  Są kierowane do realnych odbiorców, dostarczając im wartościowych informacji, a ich kluczową cechą jest przydatność: czytelnik może wynieść z nich coś konkretnego, co faktycznie ułatwi mu życie lub pomoże w podjęciu decyzji. Useful content wyróżnia się także dwoma innymi elementami: autentycznością oraz merytorycznością. Wiarygodność i szczerość są jego podstawą – odbiorcy cenią treści oparte na faktach, doświadczeniu, opiniach eksperckich. Tego typu teksty unikają też ogólników, zamiast tego objaśniając różne kwestie w sposób precyzyjny i zrozumiały. Przykłady useful content to dłuższe artykuły edukacyjne, poradniki, check-listy, a także case studies.


Zobacz też: Dlaczego warto prowadzić blog w e-commerce?


Zrozumienie potrzeb odbiorcy – dlaczego to ma znaczenie?

Pierwszym elementem, bez którego trudno wyobrazić sobie useful content, jest dogłębne poznanie swojej grupy docelowej. Tylko dzięki solidnej analizie możesz zrozumieć potrzeby użytkowników, a następnie dostarczyć im wartościowe rozwiązania. Warto stworzyć profil idealnego odbiorcy (tzw. buyer persona, czyli persony zakupowej) – w jego skład wchodzą dane personalne (wiek, miejsce zamieszkania, status materialny, zawód, wykształcenie, posiadanie dzieci itd.), wartości i obawy (co jest dla niego ważne, jakie czynniki mają wpływ na podjęcie decyzji zakupowej), cele i wyzwania (priorytety, zadawane pytania) czy informacje dodatkowe (hobby, sposób zdobywania wiedzy, ulubione portale społecznościowe). Dane można pozyskiwać prosto ze źródła (za pomocą ankiet, formularzy, wywiadów itd.), a także pośrednio (analiza konkurencji i social mediów, narzędzia do monitorowania zachowań użytkowników, marketing automation itp.).


Treści na stronach internetowych przede wszystkim mają służyć użytkownikom. Współczesny content jest królem tylko wtedy, gdy w centrum uwagi stawiamy odbiorców. Nawet jeśli układ tekstów na stronie czy struktura wpisów oraz fraz kluczowych są podporządkowane SEO, musimy pamiętać, że to odwiedzający i ich wrażenia są najważniejsze. Dlatego tak istotne jest, aby treści były przyjazne dla czytelników, a jednocześnie poprawne i dobrze skonstruowane. Content to doskonałe narzędzie do budowania wizerunku marki i zwiększania współczynnika konwersji.

Tworząc wartościowe treści na strony internetowe, warto zadać sobie jedno kluczowe pytanie: czego oczekują od nas użytkownicy po wejściu na stronę, czy to z menu, czy poprzez wyszukiwarkę Google? Odpowiedź na to pytanie nie tylko ułatwi stworzenie skutecznych tekstów, ale także pozwoli lepiej wyznaczyć strategiczne punkty z perspektywy optymalizacji pod algorytmy wyszukiwania.

– mówi Joanna Pawłowska-Tomczak, Head of Strategy w agencji e-commerce Medializer


Jak tworzyć useful content?

Użyteczne treści powinny być pisane prostym językiem, który ułatwia odbiorcom przyswajanie informacji – nie oznacza to oczywiście braku konkretów. Warto zadbać o to, by od razu objaśniać bardziej skomplikowane pojęcia i nie odbiegać zbytnio od głównego tematu. Useful content często bazuje na przykładach, praktycznych wskazówkach oraz aktualnych danych: takie elementy dodają tekstowi wiarygodności. Nie można też zapominać o estetyce i przejrzystej strukturze – nagłówki, wypunktowania, krótkie akapity oraz atrakcyjne przerywniki, takie jak grafiki czy filmy, sprawiają, że treść staje się bardziej angażująca i przyjazna dla czytelnika, czego nie powiemy o „ścianie tekstu”. Warto zatroszczyć się o to, by useful content był odpowiednio zoptymalizowany: zawierał słowa kluczowe i linkowania.

Podsumowanie – dlaczego useful content jest ważny?

Treści, które niosą realną wartość dla odbiorców, zawsze będą przez nich lepiej postrzegane niż teksty pisane dla wyszukiwarek. Dzięki useful content można zdobyć zaufanie klientów i pokazać im, że znamy się na tym, co robimy. Jeżeli uda Ci się zainteresować użytkownika, rozwiązać jego problem czy zainspirować go, istnieje duża szansa, że chętnie do Ciebie wróci. Warto też pamiętać, że użyteczne treści mogą „pracować” dla Twojego e-sklepu przez długi czas: często wystarczy je tylko aktualizować!

Polecamy