Dlaczego warto prowadzić blog w e-commerce?
Na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, że prowadzenie bloga w ramach sklepu internetowego nie ma sensu. Przecież e-commerce jest od tego, by zaprezentować produkt i nakłonić klienta do jego zakupu, a nie po to, by snuć storytellingowe opowieści. To tak jak ze sklepami stacjonarnymi – tam od sprzedawców wymaga się odpowiedniej prezentacji wyrobów na półkach i w witrynach, a także udzielania wszelkich informacji na temat asortymentu, kiedy klient o to poprosi, a nie opowieści o historii i wartościach marki. Jednak takie postawienie sprawy zawiera w sobie jeden istotny błąd, bo nie uwzględnia wielu aspektów funkcjonowania biznesu w Sieci. W niniejszym tekście postawimy i spróbujemy obronić tezę mówiącą, że blog dla e-commerce ma sens i z roku na rok konieczność prowadzenia go wręcz wzrasta.
Czym jest współczesny blog?
Zanim zastanowimy się, czy blog w sklepie internetowym jest dobrym rozwiązaniem, zatrzymajmy się na chwilę nad samą istotą tej formy komunikacji. Wielu z nas zapewne pamięta słynne blogi sprzed kilku, kilkunastu lat, które służyły głównie dzieleniem się swoimi osobistymi spostrzeżeniami ze światem, czasem wręcz przyjmując formę pamiętnika. Inni wykorzystywali blogi do zgłębiania jakiegoś konkretnego tematu, kreując się na pasjonata lub eksperta w danej dziedzinie.
Jednak takie postrzeganie blogów to przeszłość. Dziś są one po prostu kolejnym kanałem komunikacji, bardzo często „przyklejonym” do rozbudowanych serwisów, także tych związanych ze sprzedażą. Biorąc pod uwagę nie tylko kwestie wizerunkowe i komunikacyjne, ale także techniczne i związane z pozycjonowaniem, blogi dla e-commerce są dziś nieodzowną częścią ekosystemu sprzedażowego.
Blog w sklepie internetowym, czyli walka do dobry PR
Wspomniana wyżej funkcja zgłębiania konkretnych zagadnień nie zniknęła rzecz jasna ze współczesnych blogów, a wiele marek wykorzystuje to na swoją korzyść. Dzisiejszy e-commerce bez zawahania prowadzi w ramach bloga komunikację ze swoimi obecnymi i potencjalnymi klientami, co zajmuje konkretne miejsce w lejku zakupowym. Nierzadko to właśnie tu kanalizowany jest ruch z innych miejsc, na przykład z profili w mediach społecznościowych, czy artykułów sponsorowanych. Dlaczego? Bo właśnie na blogu można więcej powiedzieć o produktach czy samej marce, bez konieczności sztucznego skracania przekazu, co w sposób naturalny musi mieć miejsce w innych kanałach. Na blogu można pozwolić sobie na rozwinięcie konkretnego tematu, zbadanie go „do dna”, przez co marka postrzegana jest jako ekspert w swojej dziedzinie, godny zaufania profesjonalista, który zna się na tym, co sprzedaje. A stąd już tylko krok do budowania dobrego wizerunku i zachęcenia czytelnika do przejścia na kolejny poziom lejka zakupowego.
Blog dla e-commerce to konkretne zyski
Oczywiście oprócz kwestii PR-owych istnieje dużo bardziej namacalny dowód na to, że blog w sklepie internetowym jest niezbędny. Chodzi głównie o wszelkie techniczne aspekty funkcjonowania w Internecie, które muszą być brane pod uwagę przy sprzedaży i pozycjonowaniu biznesu.
Blog może bowiem być nieprzebranym źródłem lokowania fraz kluczowych i wewnętrznego linkowania, co ma niebagatelne znaczenie dla robotów skanujących Google. Jeśli mówimy o działaniach SEO, czy też szerzej SXO (SEO + UX – projektowanie wrażeń użytkownika), to wyszukiwarki dużo przychylniej patrzą na serwisy, które oprócz suchych informacji produktowych mają do zaoferowania klientom coś więcej – jakąś konkretną, najlepiej unikalną wiedzę, wnioski i przemyślenia branżowe. Unikalny content jest u botów „w cenie”, a jeśli jest to poparte mądrym crosslinkowaniem i rozmieszczeniem fraz kluczowych w sposób naturalny, nienachalny i niebudzący uczucia „sztuczności” artykułu, to mamy bardzo cenny zasób, który na wysoką pozycję strony w wynikach wyszukiwania będzie pracował latami.
Jak więc widać, stworzenie i regularne prowadzenie bloga w taki sposób, by spełniał wszystkie wymogi współczesnego biznesu online, nie jest zadaniem łatwym, a efekty nie przychodzą natychmiast, jednakże gra jest warta przysłowiowej świeczki. Budowany miesiącami content blogowy będzie nie tylko skarbnicą wiedzy dla użytkowników, ale także mocnym argumentem dla wyszukiwarek, udowadniającym, że warto pozycjonować nasz sklep wysoko.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat prowadzenia skutecznego bloga w sklepie internetowym, sprawdź: https://veneoperformance.pl/blog/prowadzisz-sklep-internetowy-bez-bloga-ani-rusz/.