Dzisiaj mamy: Sobota, 9 Grudzień 2023

Jak seniorzy odnajdują się w świecie e-commerce?

2022.06.14

Czy starsze osoby kupują online? Okazuje się, że tak, a w dodatku całkiem dobrze radzą sobie z najnowszymi technologiami. Bardzo często możemy spotkać się z opinią, że seniorzy wybierają jedynie zakupy stacjonarne. Nic bardziej mylnego! Z najnowszego badania przeprowadzonego przez Fundację Kobiety e-Biznesu wynika jasno: osoby powyżej 60. roku życia regularnie korzystają z opcji, jakie niesie internetowy handel. I wcale nie potrzebują dodatkowych udogodnień.

Seniorzy chętnie robią zakupy online

Z raportu „Pokolenie Silvers w e-commerce” wynika, że aż 65% osób starszych robi zakupy w sieci przynajmniej raz w miesiącu. Te dane mogą zaskakiwać, zwłaszcza że wiele internautów postrzega tę formę handlu jako domenę ludzi młodych. Co więcej, większość seniorów korzysta z własnych urządzeń i wcale nie potrzebuje niczyjej pomocy. Wcześniej wspomniane badanie nosi tytuł „Pokolenie silvers w e-commerce” i zostało przeprowadzone w formie ankiety internetowej, na próbie 662 osób w wieku powyżej 60 lat. Spośród nich aż 584 respondentów kupiło jakikolwiek produkt albo usługę online w ciągu ostatnich 6 miesięcy. 86% seniorów zaznaczyło, że korzysta z sieci codziennie. 58% z nich obsługuje przez Internet swoje konto bankowe, 55% robi zakupy online, a 52% sprawdza wiadomości e-mail. 47% przegląda media społecznościowe.


Może Cię zainteresować: Pokolenie Alfa – przyszli klienci branży e-commerce


Starsi potrzebują pomocy? Nic bardziej mylnego!

37% ankietowanych przegląda Internet przy użyciu smartfona. Aż 93% z nich posługuje się własnym urządzeniem, a 82% nie potrzebuje żadnej pomocy podczas kupowania online. Jak widać, osoby starsze bardzo dobrze odnajdują się w świecie e-commerce. 76% respondentów nie napotkała żadnych problemów przy robieniu zakupów w sieci, 35% było bardzo zadowolonych z takiej formy, natomiast 59% – raczej zadowolonych. Seniorzy znają jedną z największych platform – Allegro (88%) oraz sklepy internetowe takich marek, jak Empik, Rossmann czy Media Expert (ponad 50%). Jeżeli chodzi o formy płatności, 34% badanych wybrało szybkie przelewy online, 17% – BLIK-a, 16% – przelew online, 16% – płatność za pobraniem, 15% – płatność kartą, a 2% – płatności odroczone. Ponadto, osoby starsze nierzadko korzystają z Paczkomatów. 51% ankietowanych wskazało automaty paczkowe jako preferowaną formę dostawy. 42% woli otrzymać zamówienie do rąk własnych, za pośrednictwem kuriera. Tylko 2% zaznaczyło odbiór na poczcie.

Dla seniorów ważne bezpieczeństwo i niskie ceny

Z raportu wynika, że seniorzy zdają sobie sprawę z zagrożeń, jakie może przynieść kupowanie online. Ważne jest dla nich bezpieczeństwo transakcji, czyli bezpieczne płatności (96%). Oprócz tego, liczy się dla nich odpowiednia strona graficzna, czyli czytelne opisy i wyraźne zdjęcia (94%) oraz intuicyjna witryna, na której łatwo znaleźć pożądane produkty (93%). 90% ankietowanych zwraca uwagę na darmową dostawę, a 88% – na niskie ceny i możliwość darmowego zwrotu. Okazuje się, że „cyfrowi seniorzy” to ważna grupa odbiorcza, która przez wielu bywa pomijana albo wręcz przeciwnie: traktowana w specjalny sposób, czego osoby starsze wcale nie oczekują. Rzadko możemy spotkać się z przekazami reklamowymi kierowanymi do tego grona. Zdecydowanie warto jednak otworzyć się na jego obecność w świecie e-commerce i wykorzystać ją.

Polecamy
Ecomersy basic
#Ecomersy Basic #106: Jak opinie o firmie i produkcie wpływają na decyzje zakupowe?

#Ecomersy Basic #106: Jak opinie o firmie i produkcie wpływają na decyzje zakupowe?

2023.12.08
Klienci sklepów internetowych mają mniej możliwości weryfikacji produktów niż klienci sklepów stacjonarnych – nie mogą ich dotknąć ani zobaczyć. Właśnie dlatego kupujący chwytają się różnych sposobów, aby upewnić się, że nie zostaną oszukani albo że nie otrzymają wadliwego towaru. Jednym z najważniejszych czynników wpływających na decyzje zakupowe są opinie innych...
#Ecomersy Basic #105: Personalizacja w e-commerce. Mów tak, by Cię słyszano

#Ecomersy Basic #105: Personalizacja w e-commerce. Mów tak, by Cię słyszano

2023.12.01
W świecie e-commerce personalizacja staje się coraz ważniejsza – sklepów internetowych przybywa, konkurencja rośnie, a klienci mają duże wymagania. Doskonałą metodą na wyróżnienie się z tłumu jest umiejętność dostarczania spersonalizowanych doświadczeń zakupowych. Zastanówmy się, dlaczego są one tak ważne dla budowania trwałych relacji z konsumentami i w jaki sposób możesz...
#EcomersyBasic #104: Jak zdobywać lajki na firmowym profilu FB?

#EcomersyBasic #104: Jak zdobywać lajki na firmowym profilu FB?

2023.11.24
Facebook od kilku (a nawet kilkunastu) lat pozostaje jednym z najpopularniejszych serwisów społecznościowych na świecie. Jeśli prowadzisz firmowy profil na tej platformie i chcesz dotrzeć do większej liczby użytkowników, z pewnością zdajesz sobie sprawę, jak istotne w budowaniu zasięgu i zaangażowania są lajki. Zastanawiasz się, jak skutecznie zdobywać te cenne...
#EcomersyBasic #103: Jak sobie radzić z sezonowymi spadkami sprzedaży w sklepie internetowym?

#EcomersyBasic #103: Jak sobie radzić z sezonowymi spadkami sprzedaży w sklepie internetowym?

2023.11.16
Dynamika rynku e-commerce często podlega zmianom, a sklepy online muszą skutecznie radzić sobie z sezonowymi spadkami sprzedaży. Regularne fluktuacje popytu mogą stanowić wyzwanie dla przedsiębiorców, ponieważ wymagają elastyczności i strategicznego podejście. W tym kontekście istotne staje się pytanie: jak efektywnie zarządzać e-sklepem w różnych okresach roku, utrzymując stabilność i zadowolenie...