Dzisiaj mamy: Środa, 7 Grudzień 2022

Jak seniorzy odnajdują się w świecie e-commerce?

2022.06.14

Czy starsze osoby kupują online? Okazuje się, że tak, a w dodatku całkiem dobrze radzą sobie z najnowszymi technologiami. Bardzo często możemy spotkać się z opinią, że seniorzy wybierają jedynie zakupy stacjonarne. Nic bardziej mylnego! Z najnowszego badania przeprowadzonego przez Fundację Kobiety e-Biznesu wynika jasno: osoby powyżej 60. roku życia regularnie korzystają z opcji, jakie niesie internetowy handel. I wcale nie potrzebują dodatkowych udogodnień.

Seniorzy chętnie robią zakupy online

Z raportu „Pokolenie Silvers w e-commerce” wynika, że aż 65% osób starszych robi zakupy w sieci przynajmniej raz w miesiącu. Te dane mogą zaskakiwać, zwłaszcza że wiele internautów postrzega tę formę handlu jako domenę ludzi młodych. Co więcej, większość seniorów korzysta z własnych urządzeń i wcale nie potrzebuje niczyjej pomocy. Wcześniej wspomniane badanie nosi tytuł „Pokolenie silvers w e-commerce” i zostało przeprowadzone w formie ankiety internetowej, na próbie 662 osób w wieku powyżej 60 lat. Spośród nich aż 584 respondentów kupiło jakikolwiek produkt albo usługę online w ciągu ostatnich 6 miesięcy. 86% seniorów zaznaczyło, że korzysta z sieci codziennie. 58% z nich obsługuje przez Internet swoje konto bankowe, 55% robi zakupy online, a 52% sprawdza wiadomości e-mail. 47% przegląda media społecznościowe.


Może Cię zainteresować: Pokolenie Alfa – przyszli klienci branży e-commerce


Starsi potrzebują pomocy? Nic bardziej mylnego!

37% ankietowanych przegląda Internet przy użyciu smartfona. Aż 93% z nich posługuje się własnym urządzeniem, a 82% nie potrzebuje żadnej pomocy podczas kupowania online. Jak widać, osoby starsze bardzo dobrze odnajdują się w świecie e-commerce. 76% respondentów nie napotkała żadnych problemów przy robieniu zakupów w sieci, 35% było bardzo zadowolonych z takiej formy, natomiast 59% – raczej zadowolonych. Seniorzy znają jedną z największych platform – Allegro (88%) oraz sklepy internetowe takich marek, jak Empik, Rossmann czy Media Expert (ponad 50%). Jeżeli chodzi o formy płatności, 34% badanych wybrało szybkie przelewy online, 17% – BLIK-a, 16% – przelew online, 16% – płatność za pobraniem, 15% – płatność kartą, a 2% – płatności odroczone. Ponadto, osoby starsze nierzadko korzystają z Paczkomatów. 51% ankietowanych wskazało automaty paczkowe jako preferowaną formę dostawy. 42% woli otrzymać zamówienie do rąk własnych, za pośrednictwem kuriera. Tylko 2% zaznaczyło odbiór na poczcie.

Dla seniorów ważne bezpieczeństwo i niskie ceny

Z raportu wynika, że seniorzy zdają sobie sprawę z zagrożeń, jakie może przynieść kupowanie online. Ważne jest dla nich bezpieczeństwo transakcji, czyli bezpieczne płatności (96%). Oprócz tego, liczy się dla nich odpowiednia strona graficzna, czyli czytelne opisy i wyraźne zdjęcia (94%) oraz intuicyjna witryna, na której łatwo znaleźć pożądane produkty (93%). 90% ankietowanych zwraca uwagę na darmową dostawę, a 88% – na niskie ceny i możliwość darmowego zwrotu. Okazuje się, że „cyfrowi seniorzy” to ważna grupa odbiorcza, która przez wielu bywa pomijana albo wręcz przeciwnie: traktowana w specjalny sposób, czego osoby starsze wcale nie oczekują. Rzadko możemy spotkać się z przekazami reklamowymi kierowanymi do tego grona. Zdecydowanie warto jednak otworzyć się na jego obecność w świecie e-commerce i wykorzystać ją.

Polecamy
Ecomersy basic
#EcomersyBasic #56: Złe praktyki w sklepie internetowym, przez które tracisz klientów

#EcomersyBasic #56: Złe praktyki w sklepie internetowym, przez które tracisz klientów

2022.12.02
Na wyniki sprzedaży w sklepie internetowym wpływ ma bardzo wiele czynników. To nie tylko kwestia skuteczności kampanii, cen czy asortymentu. To również nie tylko sprawa SEO, o której w ramach cyklu Ecomersy Basic wspominaliśmy już wielokrotnie. Klienci rezygnują z zakupów w e-sklepie z rozmaitych powodów, a wiele z nich to...
#EcomersyBasic #55: Marketing w sklepie internetowym. Czy robisz to dobrze? 5 punktów, z którymi podniesiesz sprzedaż

#EcomersyBasic #55: Marketing w sklepie internetowym. Czy robisz to dobrze? 5 punktów, z którymi podniesiesz sprzedaż

2022.11.25
Sprzedaż w sklepie internetowym to nie tylko kampanie Google Ads czy Facebook Ads. Warto wykorzystywać także inne możliwości. To takie działania, które zwiększają widoczność marki, pomagają zdobyć nowych klientów i utrzymać tych, których już masz. Czy wiesz, jakie to sposoby?
#EcomersyBasic #54: Sprzedaż stacjonarna i internetowa. Jak je połączyć?

#EcomersyBasic #54: Sprzedaż stacjonarna i internetowa. Jak je połączyć?

2022.11.18
W czasie ogólnoświatowego lockdownu okazało się, że sama sprzedaż stacjonarna może nie wystarczyć, aby utrzymać się na rynku. Coraz więcej osób zaczęło więc myśleć o przeniesieniu się do Internetu. Kiedy pandemia nieco ustała, część klientów postanowiła wrócić do tradycyjnych form robienia zakupów, a branża e-commerce odnotowała pewne spadki. Wynika z...
#EcomersyBasic #53: Skuteczny e-mail z potwierdzeniem zamówienia

#EcomersyBasic #53: Skuteczny e-mail z potwierdzeniem zamówienia

2022.11.04
Komunikacja z klientami to jeden z najważniejszych elementów promocji. Bardzo często wykorzystywaną drogą kontaktu jest e-mail marketing, który obejmuje nie tylko newslettery, ale również tzw. maile transakcyjne. Użytkownicy otrzymują je w momencie założenia konta, a także po złożeniu zamówienia lub kiedy przesyłka zostanie wysłana. Jak wykorzystać wiadomości z potwierdzeniem zamówienia...