Dzisiaj mamy: Wtorek, 23 Kwiecień 2024

Jak seniorzy odnajdują się w świecie e-commerce?

2022.06.14

Czy starsze osoby kupują online? Okazuje się, że tak, a w dodatku całkiem dobrze radzą sobie z najnowszymi technologiami. Bardzo często możemy spotkać się z opinią, że seniorzy wybierają jedynie zakupy stacjonarne. Nic bardziej mylnego! Z najnowszego badania przeprowadzonego przez Fundację Kobiety e-Biznesu wynika jasno: osoby powyżej 60. roku życia regularnie korzystają z opcji, jakie niesie internetowy handel. I wcale nie potrzebują dodatkowych udogodnień.

Seniorzy chętnie robią zakupy online

Z raportu „Pokolenie Silvers w e-commerce” wynika, że aż 65% osób starszych robi zakupy w sieci przynajmniej raz w miesiącu. Te dane mogą zaskakiwać, zwłaszcza że wiele internautów postrzega tę formę handlu jako domenę ludzi młodych. Co więcej, większość seniorów korzysta z własnych urządzeń i wcale nie potrzebuje niczyjej pomocy. Wcześniej wspomniane badanie nosi tytuł „Pokolenie silvers w e-commerce” i zostało przeprowadzone w formie ankiety internetowej, na próbie 662 osób w wieku powyżej 60 lat. Spośród nich aż 584 respondentów kupiło jakikolwiek produkt albo usługę online w ciągu ostatnich 6 miesięcy. 86% seniorów zaznaczyło, że korzysta z sieci codziennie. 58% z nich obsługuje przez Internet swoje konto bankowe, 55% robi zakupy online, a 52% sprawdza wiadomości e-mail. 47% przegląda media społecznościowe.


Może Cię zainteresować: Pokolenie Alfa – przyszli klienci branży e-commerce


Starsi potrzebują pomocy? Nic bardziej mylnego!

37% ankietowanych przegląda Internet przy użyciu smartfona. Aż 93% z nich posługuje się własnym urządzeniem, a 82% nie potrzebuje żadnej pomocy podczas kupowania online. Jak widać, osoby starsze bardzo dobrze odnajdują się w świecie e-commerce. 76% respondentów nie napotkała żadnych problemów przy robieniu zakupów w sieci, 35% było bardzo zadowolonych z takiej formy, natomiast 59% – raczej zadowolonych. Seniorzy znają jedną z największych platform – Allegro (88%) oraz sklepy internetowe takich marek, jak Empik, Rossmann czy Media Expert (ponad 50%). Jeżeli chodzi o formy płatności, 34% badanych wybrało szybkie przelewy online, 17% – BLIK-a, 16% – przelew online, 16% – płatność za pobraniem, 15% – płatność kartą, a 2% – płatności odroczone. Ponadto, osoby starsze nierzadko korzystają z Paczkomatów. 51% ankietowanych wskazało automaty paczkowe jako preferowaną formę dostawy. 42% woli otrzymać zamówienie do rąk własnych, za pośrednictwem kuriera. Tylko 2% zaznaczyło odbiór na poczcie.

Dla seniorów ważne bezpieczeństwo i niskie ceny

Z raportu wynika, że seniorzy zdają sobie sprawę z zagrożeń, jakie może przynieść kupowanie online. Ważne jest dla nich bezpieczeństwo transakcji, czyli bezpieczne płatności (96%). Oprócz tego, liczy się dla nich odpowiednia strona graficzna, czyli czytelne opisy i wyraźne zdjęcia (94%) oraz intuicyjna witryna, na której łatwo znaleźć pożądane produkty (93%). 90% ankietowanych zwraca uwagę na darmową dostawę, a 88% – na niskie ceny i możliwość darmowego zwrotu. Okazuje się, że „cyfrowi seniorzy” to ważna grupa odbiorcza, która przez wielu bywa pomijana albo wręcz przeciwnie: traktowana w specjalny sposób, czego osoby starsze wcale nie oczekują. Rzadko możemy spotkać się z przekazami reklamowymi kierowanymi do tego grona. Zdecydowanie warto jednak otworzyć się na jego obecność w świecie e-commerce i wykorzystać ją.

Polecamy