Dzisiaj mamy: Środa, 24 Kwiecień 2024

Ecomersy Basic #23: Jak dostosować sklep do potrzeb użytkowników mobilnych?

2022.04.08

Jako że smartfony stały się małym komputerem, coraz więcej osób całkowicie rezygnuje z laptopów i pecetów na rzecz urządzenia mobilnego. Są jednocześnie naszym narzędziem komunikacji, jak i źródłem informacji, rozrywki oraz konsumpcji. Oznacza to, że całe mnóstwo klientów przerzuca się na robienie zakupów za pośrednictwem swojego smarftona. Jeżeli prowadzisz biznes związany z e-commerce, powinieneś zdawać sobie sprawę, jak ważna jest sprawnie działająca wersja mobilna sklepu internetowego.

Rodzaje wersji mobilnej

Co mamy na myśli, pisząc: ważna? Dokładnie to, co ci się wydaje. Wersja mobilna ma ogromne znaczenie dla rozwoju sprzedaży w 2022 roku. Co będzie w 2025 albo 2030? Jeszcze więcej osób zacznie kupować przez swoje smartfony. Według danych zebranych przez StatCounter, poziom aktywności z urządzeń mobilnych już w 2016 roku przeskoczył ruch desktopowy. Tak dostosowaną wersję można podzielić na trzy rodzaje: stronę responsywną (ang. responsive web design, czyli RWD), progressive web app (PWA) oraz aplikację mobilną. Pierwszy z nich polega na odpowiednim dopasowaniu strony internetowej pod urządzenie mobilne, drugi to aplikacja uruchamiana tak, jak zwykła strona internetowa, ale sprawiająca wrażenie działania jak natywna aplikacja mobilna, natomiast trzeci opiera się na stworzeniu nowego oprogramowania.

Jak to zrobić? Kilka praktycznych porad

Najczęściej wybieranym rozwiązaniem, szczególnie przez mniejsze podmioty, jest strona responsywna. Nie wymaga tak wielkich kosztów, jak aplikacja mobilna, dlatego więcej biznesów online może sobie na nią pozwolić. Odpowiednio zsynchronizowana strona internetowa będzie się skalować w zależności od ekranu, na którym jest przeglądana. Aby dostosować witrynę e-sklepu do urządzenia mobilnego, można skorzystać z gotowego szablonu lub zlecić wykonanie zadania zewnętrznej firmie. Na pewno zauważyłeś, że wersja mobile często jest mniej bogata i znajduje się na niej ograniczona liczba elementów. Nikt nie chce przecież natknąć się na malutką czcionkę oraz nieprzejrzysty layout. Nie mogą pojawiać się też pop-upy, czyli wyskakujące okienka. Strona powinna dać się obsługiwać jedną ręką, a ścieżka zakupowa – zostać dostosowana do potrzeb smartfonowców. Warto zdecydować się też na specjalne narzędzie, które umożliwia analizę zachowań zakupowych klientów mobilnych. Pomocne okaże się tutaj Google Analytics.


Może Cię zainteresować: Coraz więcej osób w Polsce korzysta ze zbliżeniowych płatności mobilnych


Dlaczego warto postawić na dobrze dostosowaną wersję mobilną?

Wspomnieliśmy wcześniej o najważniejszej kwestii: z czasem coraz więcej konsumentów będzie korzystało ze swoich urządzeń mobilnych przy robieniu zakupów. To już się dzieje! Nie można ignorować faktów. Jeżeli więc chcesz pozostać na bieżąco i zyskać w oczach odbiorców, postaw na to rozwiązanie. Sklep internetowy, który zostanie optymalnie zaprojektowany pod wersję mobilną, zdobywa przewagę nad konkurencją. Wiąże się to ze wzrostem konwersji e-commerce (na razie wciąż niższym niż na desktopach), poziomu sprzedaży i widoczności w wyszukiwarkach oraz poprawą renomy marki. Koniecznie sprawdź, czy Twoja strona przechodzi testy na udostępnianych przez Google narzędziach: Mobile Friendly Test oraz Google PageSpeed Insights.

Polecamy