Dzisiaj mamy: Niedziela, 2 Październik 2022

Google Analytics 4 – nowy sposób analizowania zachowań użytkowników mobilnych

2021.08.09

Do niedawna śledzenie aktywności klientów e-commerce było mocno utrudnione przez wciąż rosnący udział urządzeń mobilnych. Monitorowanie skuteczności kampanii było przez to bardzo skomplikowane. Dzięki Google Analytics 4, czyli niedawno wprowadzonej nowej wersji jednego z najpowszechniej używanych narzędzi analizujących ruch na stronach, rejestrowanie zachowań klientów mobilnych stało się o wiele prostsze.

Monitorowanie aktywności użytkowników mobilnych

Gdy użytkownik dokonuje działań wyłącznie za pomocą komputera, śledzenie go jest bardzo łatwe – wszystko dzięki plikom cookies, które zapisują się w przeglądarce. Jednak większość z nas korzysta dziś głównie z urządzeń mobilnych. Wielu klientów zagląda do sklepu za pomocą smartfona, ale transakcję finalizuje z poziomu komputera (przepływ ruchu cross-device oraz multi-channel). Inni zaś korzystają przede wszystkim z mobilnych aplikacji sklepów. W tych przypadkach trudno o rzetelne dane dotyczące ich aktywności i wnioskowanie na temat skuteczności kampanii marketingowych. 

Google Analytics 4 – śledzenie zdarzeń zamiast sesji

Dotychczas trzeba było osobno śledzić ruch użytkowników komputerowych oraz mobilnych. Google Analytics 4 ujednolica podstawę mierzenia danych. Stanowią ją zdarzenia, a więc pojedyncze akcje wykonywane przez klientów zarówno na stronie, jak i w aplikacji. W ten sposób można monitorować aktywność pojedynczego użytkownika w dłuższej perspektywie (np. w kontekście relacji z daną marką), a nie w czasie pojedynczej sesji. Część zdarzeń rejestrowana jest automatycznie. Inne zdarzenia należy samodzielnie zdefiniować. Jest to trudniejsze w implementacji, lecz pozwala na dużą personalizację raportów generowanych przez Google Analytics 4.

Co zmieni się dzięki nowym możliwościom Google Analytics 4?

Na ten moment możemy tylko spekulować, jaki wpływ na marketing internetowy będą miały zmiany w analizowaniu zachowań klientów mobilnych – wdrożenie nowej wersji Google Analytics jest niełatwe, poza tym narzędzie to wciąż nie jest wolne od pewnych niedoskonałości. Z tych powodów jak dotąd niewielu z branży e-commerce zaczęło z niego skorzystać. Na efekty z pewnością należy jeszcze poczekać, choć jest całkiem możliwe, że dane o skuteczności działań prowadzonych poszczególnymi kanałami mogą okazać się zaskakujące. Z pewnością jednak warto myśleć wprowadzonych przez Google Analytics 4 zmianach jako o analityce przyszłości.

Polecamy
Ecomersy basic
#EcomersyBasic #48: Reels. Co musisz wiedzieć o krótkich filmach na Instagram i Facebooka?

#EcomersyBasic #48: Reels. Co musisz wiedzieć o krótkich filmach na Instagram i Facebooka?

2022.09.30
Modę na krótkie, kreatywne filmiki zapoczątkował TikTok. Jako że aplikacja cieszy się tak ogromną popularnością, dwa konkurencyjne serwisy postanowiły przejąć od niej format niedługich video, dzięki którym można promować swoją markę i nie tylko. Na początku Reelsy pojawiły się na Instagramie, potem przyszedł czas na Facebooka. Jeżeli chcesz dowiedzieć się,...
#EcomesyBasic #47: White Hat SEO i Black Hat SEO, czyli dobre i złe techniki pozycjonowania

#EcomesyBasic #47: White Hat SEO i Black Hat SEO, czyli dobre i złe techniki pozycjonowania

2022.09.23
By sklep internetowy był dobrze widoczny w wyszukiwarce, musi zostać skutecznie wypozycjonowany. W tym celu stosuje się różne techniki SEO, które w określony sposób wpływają na miejsce witryny w wynikach wyszukiwania. Można je zwyczajowo podzielić na White Hat SEO oraz Black Hat SEO. Czym się od siebie różnią i które...
#EcomersyBasic #46: Czym jest customer experience?

#EcomersyBasic #46: Czym jest customer experience?

2022.09.16
Customer experience (w skrócie CX) to, najprościej mówiąc, suma doświadczeń klienta związanych z daną firmą. Obejmuje całość relacji na linii konsument-marka, od momentu uświadomienia sobie, że konkretna firma istnieje, aż do chwili ostatniej interakcji. Oznacza to, że właściwie każdy element tej relacji ma znaczenie. Celem jest optymalizacja doświadczeń klienta.
#EcomersyBasic #45: Czym jest breadcrumbs? Menu okruszkowe bez tajemnic

#EcomersyBasic #45: Czym jest breadcrumbs? Menu okruszkowe bez tajemnic

2022.09.09
Breadcrumbs (z ang. okruszki chleba) to inaczej forma nawigacji na stronie internetowej, która wskazuje, w jakim miejscu w witrynie obecnie się znajdujemy. Na pewno kojarzysz bajkę o Jasiu i Małgosi – jej bohaterowie rzucali za sobą okruszki chleba, aby upewnić się, że nie zgubią się w lesie i odnajdą drogę...