Dzisiaj mamy: Sobota, 9 Grudzień 2023

Formularz zwrotu i reklamacji w e-sklepie. Musisz to wiedzieć

2023.11.09

Zwroty i reklamacje to nieodłączne elementy prowadzenia każdego sklepu internetowego. Zapewnienie sprawnego i efektywnego systemu ich obsługi ma kluczowe znaczenie dla budowania pozytywnych relacji z klientami. Aby wszystko mogło działać jak najbardziej sprawnie, należy przygotować odpowiedni formularz zwrotu i reklamacji, który powinien być przejrzysty, czytelny i zgodny z obowiązującymi przepisami. Zostań z nami, aby dowiedzieć się, czego nie może zabraknąć w takim dokumencie i jak uniknąć wszelkich niejasności.

Prawo do zwrotu

Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta z dnia 30 maja 2014 roku każdy klient sklepu internetowego ma prawo odstąpić od zawartej umowy sprzedaży w terminie 14 dni od momentu otrzymania towaru bez podawania przyczyny – ten przywilej nazywamy tzw. prawem do namysłu. W ciągu dwóch tygodni konsument może przyjrzeć się zakupionym towarom i przemyśleć swoją decyzję, a w przypadku jakichkolwiek wątpliwości – oddać produkt. Sprzedający ma obowiązek zapewnić kupującemu opcję zwrotu, a do tego niezbędny jest odpowiedni dokument, czyli formularz zwrotu towaru. Co dokładnie powinien zawierać?

Formularz zwrotu – niezbędne elementy

W formularzu zwrotu towaru muszą znaleźć się wszystkie niezbędne informacje dotyczące zawartej transakcji. Należy w nim uwzględnić następujące elementy (do uzupełnienia przez kupującego): datę i numer zamówienia, numer paragonu (lub faktury), dane klienta (imię, nazwisko, adres, telefon kontaktowy, adres e-mail), numer rachunku bankowego, na który ma zostać przekazany zwrot środków, nazwę i rodzaj zwracanego towaru, ilość lub liczbę sztuk zwracanego towaru, cenę brutto zwracanych produktów, podpis klienta i – opcjonalnie – przyczynę zwrotu.

Reklamacja a zwrot

Reklamacja różni się od zwrotu – i to w znaczący sposób. Jest to prawo klienta do podważenia określonej przez producenta zgodności opisu zakupionego przedmiotu bądź usługi ze stanem faktycznym. Może dotyczyć wadliwego produktu, wprowadzenia w błąd przez sprzedawcę czy innych problemów związanych z zakupem. Jej głównym celem jest rozwiązanie problemu konsumenta, czyli np. naprawa towaru albo wymienienie go na nowy. Prawo do reklamacji przysługuje każdemu klientowi, dlatego sklep internetowy powinien zadbać o dostarczenie odpowiedniego formularza.


Zobacz też: Paczka w e-commerce. W co pakować towary?


Co powinien zawierać formularz reklamacji?

W formularzu reklamacyjnym warto zrobić miejsce na następujące elementy: oznaczenie sprzedawcy/usługodawcy (dane firmy), dane konsumenta (imię, nazwisko, adres zamieszkania, adres e-mail, telefon kontaktowy, miejsce i datę sporządzenia reklamacji, informacje o umowie i reklamowanym towarze, wady przedmiotu reklamacji, żądania konsumenta (wymiana towaru na towar wolny od wad, usunięcie wady towaru, obniżenie (częściowy zwrot) ceny towaru, odstąpienie od umowy), podpis reklamującego. Przedsiębiorca ma obowiązek rozpatrzyć reklamację w ciągu 14 dni.

Krótkie podsumowanie

Każdy konsument ma prawo zarówno do zwrotu, jak i reklamacji towaru. Jeżeli chcesz zyskać w oczach kupujących, powinieneś ułatwić im oba te procesy. Przejrzyste formularze dostępne w sklepie internetowym sprawią, że konsumenci dużo chętniej skorzystają z Twojej oferty. Pamiętaj, by umieścić je w widocznym miejscu!

Polecamy
Ecomersy basic
#Ecomersy Basic #106: Jak opinie o firmie i produkcie wpływają na decyzje zakupowe?

#Ecomersy Basic #106: Jak opinie o firmie i produkcie wpływają na decyzje zakupowe?

2023.12.08
Klienci sklepów internetowych mają mniej możliwości weryfikacji produktów niż klienci sklepów stacjonarnych – nie mogą ich dotknąć ani zobaczyć. Właśnie dlatego kupujący chwytają się różnych sposobów, aby upewnić się, że nie zostaną oszukani albo że nie otrzymają wadliwego towaru. Jednym z najważniejszych czynników wpływających na decyzje zakupowe są opinie innych...
#Ecomersy Basic #105: Personalizacja w e-commerce. Mów tak, by Cię słyszano

#Ecomersy Basic #105: Personalizacja w e-commerce. Mów tak, by Cię słyszano

2023.12.01
W świecie e-commerce personalizacja staje się coraz ważniejsza – sklepów internetowych przybywa, konkurencja rośnie, a klienci mają duże wymagania. Doskonałą metodą na wyróżnienie się z tłumu jest umiejętność dostarczania spersonalizowanych doświadczeń zakupowych. Zastanówmy się, dlaczego są one tak ważne dla budowania trwałych relacji z konsumentami i w jaki sposób możesz...
#EcomersyBasic #104: Jak zdobywać lajki na firmowym profilu FB?

#EcomersyBasic #104: Jak zdobywać lajki na firmowym profilu FB?

2023.11.24
Facebook od kilku (a nawet kilkunastu) lat pozostaje jednym z najpopularniejszych serwisów społecznościowych na świecie. Jeśli prowadzisz firmowy profil na tej platformie i chcesz dotrzeć do większej liczby użytkowników, z pewnością zdajesz sobie sprawę, jak istotne w budowaniu zasięgu i zaangażowania są lajki. Zastanawiasz się, jak skutecznie zdobywać te cenne...
#EcomersyBasic #103: Jak sobie radzić z sezonowymi spadkami sprzedaży w sklepie internetowym?

#EcomersyBasic #103: Jak sobie radzić z sezonowymi spadkami sprzedaży w sklepie internetowym?

2023.11.16
Dynamika rynku e-commerce często podlega zmianom, a sklepy online muszą skutecznie radzić sobie z sezonowymi spadkami sprzedaży. Regularne fluktuacje popytu mogą stanowić wyzwanie dla przedsiębiorców, ponieważ wymagają elastyczności i strategicznego podejście. W tym kontekście istotne staje się pytanie: jak efektywnie zarządzać e-sklepem w różnych okresach roku, utrzymując stabilność i zadowolenie...