Dzisiaj mamy: Czwartek, 28 Wrzesień 2023

EcomersyBasic #87: Obrót, przychód i dochód w sklepie internetowym. Jak rozróżnić te pojęcia?

2023.07.27

Prowadząc jakikolwiek biznes, warto orientować się w podstawowych kwestiach związanych z finansami firmy. Szczegółami najczęściej zajmują się księgowi, jednak jako przedsiębiorcy powinniśmy mieć elementarną wiedzę na ten temat. Czym więc różnią się między sobą obrót, przychód i dochód w sklepie internetowym? Wszystko Ci wytłumaczymy – zapoznaj się z naszym poradnikiem, aby rozwiać wszelkie wątpliwości.

Czym jest przychód?

Obrót, przychód i dochód to trzy kluczowe pojęcia związane z prowadzeniem sklepu – zarówno internetowego, jak i stacjonarnego – ale mają różne znaczenia i odnoszą się do różnych aspektów finansowych działalności. Zacznijmy od przychodu. Jest to łączna wartość ze sprzedaży dóbr, towarów i usług netto (czyli bez podatku VAT) w danym okresie rozliczeniowym (który może wynosić np. miesiąc, kwartał czy rok). Według ustawy o podatku dochodowym do przychodów zaliczamy głównie: pieniądze i wartości pieniężne za sprzedane produkty i usługi, świadczenia, rzeczy i prawa o charakterze nieodpłatnym lub częściowo odpłatnym, a także odliczony bądź zwrócony podatek od towarów i usług (podatek VAT).

Rodzaje przychodu

W naukach ekonomicznych wyróżniamy trzy rodzaje przychodu: całkowity, przeciętny i krańcowy. Pierwszy z nich oznacza wartość sprzedanych produktów oraz usług, uzyskaną poprzez sumę iloczynu ceny i liczby tych produktów bądź usług. Drugi to przychód osiągnięty ze sprzedaży pojedynczej jednostki towaru, z kolei trzeci – dodatkowy przychód, jaki może przynieść sprzedaż dodatkowej jednostki produktu. Warto wspomnieć, że przychody nie odzwierciedlają realnej sytuacji finansowej przedsiębiorstwa. Dla przykładu, za przychód nie uznaje się zaciągniętych kredytów firmowych.

Obrót i dochód – jak je definiujemy?

Obrót to pojęcie, które często uznaje się za tożsame z przychodem. Oznacza wszelkie wpływy lub należności brutto ze sprzedaży towarów bądź usług pomniejszone o podatek dochodowy. Obejmuje również kwotę otrzymanych zadatków, zaliczek i przedpłat. Podobnie jak przychód, obroty nie są wiarygodnym odzwierciedleniem sytuacji finansowej firmy, ponieważ nie uwzględniają kosztów ich uzyskania. Przejdźmy teraz do dochodu. W jego skład wchodzą wszystkie osiągnięte przychody pozostałe po odjęciu kosztów ich uzyskania oraz składki ZUS. O dochodzie możemy mówić wtedy, gdy przychód jest większy od kosztów potrzebnych do jego osiągnięcia. Dzieli się na dochód brutto (kwota przed opodatkowaniem) i dochód netto (kwota po opodatkowaniu).


Zobacz też: Regulamin sklepu internetowego. Dlaczego warto, by przygotował go prawnik?


Podsumowanie w pigułce

Jak widzisz, obrót, dochód i przychód to pojęcia, które są ze sobą ściśle związane, jednak każde z nich oznacza coś innego. Prowadząc sklep internetowy, warto te różnice znać. Dochód odzwierciedla rzeczywistą sytuację firmy, co odróżnia go od obrotu i przychodu. Aby Twój biznes działał sprawnie i osiągał pozytywne wyniki finansowe, bardzo istotne jest odpowiednie zarządzanie kosztami, monitorowanie wydatków i obmyślanie strategii.

Polecamy
Ecomersy basic
#EcomersyBasic #95: Jak wybrać nazwę dla sklepu internetowego?

#EcomersyBasic #95: Jak wybrać nazwę dla sklepu internetowego?

2023.09.21
W dynamicznym świecie handlu internetowego, gdzie konkurencja jest ogromna, odpowiednia nazwa e-sklepu ma bardzo duże znaczenie. W końcu to właśnie ona będzie Ci towarzyszyć przez cały czas, to ją będą rozpoznawać klienci i to ona będzie budzić rozmaite skojarzenia z Twoją marką. Wybór właściwej nazwy dla swojego sklepu internetowego może...
#EcomersyBasic #94: Czym jest efekt kuli śnieżnej w e-commerce?

#EcomersyBasic #94: Czym jest efekt kuli śnieżnej w e-commerce?

2023.09.15
W świecie e-commerce sukces nie zawsze wymaga ogromnych, kosztownych kampanii marketingowych. Czasami niewielkie i niepozorne działania mogą prowadzić do eksplozji sprzedaży i zwiększenia popularności marki. To zjawisko znane jest jako efekt kuli śnieżnej i nierzadko należy do kluczowych elementów strategii różnych firm. Aby lepiej je zrozumieć, wystarczy wyobrazić sobie, że...
EcomersyBasic #93: 5 sposobów na to, jak przyspieszyć działanie sklepu internetowego

EcomersyBasic #93: 5 sposobów na to, jak przyspieszyć działanie sklepu internetowego

2023.09.07
Wciąż rosnąca popularność e-commerce sprawia, że liczba sklepów internetowych cały czas się powiększa – oznacza to konieczność wpasowania się w pewne standardy, które obowiązują w tej branży. Jeżeli chcemy utrzymać się na rynku handlu online, powinniśmy upewnić się, że nasz e-sklep działa bez zarzutu, czyli przede wszystkim szybko. Właśnie tego...
#EcomersyBasic #92: One step checkout – wady i zalety

#EcomersyBasic #92: One step checkout – wady i zalety

2023.09.01
Czy Twój sklep internetowy odwiedza wielu użytkowników, jednak nie przekłada się to na satysfakcjonujące wyniki sprzedaży? Czy klienci dodają produkty do koszyka, ale ostatecznie je porzucają, nie finalizując transakcji? Nie martw się – z tym problemem mierzy się większość biznesów online. Musimy mieć na względzie, że takie sytuacje będą się...