EcomersyBasic #63: Baza mailingowa klientów sklepu internetowego. Czy warto ją mieć? Jak o nią dbać?
Baza mailingowa jest bardzo istotnym pojęciem w świecie e-mail marketingu, czyli marketingu wykorzystującego do komunikacji pocztę elektroniczną. Służy on budowaniu i podtrzymywaniu relacji z klientami oraz zwiększaniu sprzedaży. Warto poświęcić nieco więcej uwagi właśnie bazie mailingowej, ponieważ to narzędzie może okazać się niezwykle przydatne dla właścicieli sklepów internetowych. Zostań z nami, aby wszystkiego się dowiedzieć.
Czym jest baza mailingowa?
Baza mailingowa to zbiór adresów e-mail, w którym znajdują się kontakty do obecnych i potencjalnych klientów. Zostały one dobrowolnie udostępnione przez osoby zainteresowane naszymi treściami czy ofertą. Czasami taka baza jest rozbudowana o dodatkowe informacje, takie jak wiek i płeć. Wykorzystuje się ją przede wszystkim w działaniach opartych na newsletterze, czyli wiadomościach systematycznie wysyłanych do określonej grupy odbiorców. Dzięki temu można utrzymywać z nimi regularny kontakt, przekazywać interesujące treści, informować o wszelkich zmianach (promocjach, nowościach).
Jak zbudować bazę mailingową?
Aby stworzyć własną, wartościową bazę mailingową, należy uzbroić się w cierpliwość. Nie wszystko przyjdzie bowiem od razu. Aby móc zdobywać nowe kontakty, najlepiej umieścić na swojej stronie internetowej specjalny formularz, za pośrednictwem którego zainteresowani użytkownicy będą mogli pozostawiać swoje adresy. Ważne jest to, by odbiorcy wiedzieli, że w ogóle istnieje taka opcja – dlatego warto zadbać o to, by formularz znalazł się w odpowiednim miejscu, czyli głównie w dolnej części witryny. Może się także wyświetlać podczas zakładania konta czy finalizowania transakcji. Właściwie skonfigurowany formularz powinien przekazywać adresy e-mailowe bezpośrednio do bazy mailingowej. Mamy dla Ciebie jeszcze dwie wskazówki – po pierwsze, upewnij się, że okno zapisu do newslettera jest zgodne z identyfikacją wizualną marki i całą szatą graficzną witryny. W ten sposób zachowasz spójność. Po drugie, pamiętaj o tym, by język dostosować do swoich odbiorców, a także wykorzystać jego funkcje perswazyjne (poprzez Call to Action, przedstawianie korzyści itd.).
Twórz, nie kupuj
Być może obiło Ci się o uszy, że niektórzy sprzedawcy decydują się pójść na skróty i kupić gotową bazę mailingową. Nie warto jednak decydować się na taki krok. Dlaczego? Ponieważ w ten sposób zbudujesz negatywny wizerunek wśród sporej części internautów. Niewiele osób bowiem ucieszy się z nieoczekiwanej wiadomości i zapewne oznaczy ją jako SPAM. To może niekorzystnie wpłynąć na dostarczalność Twoich kolejnych e-maili, które prawdopodobnie zaczną trafiać do skrzynki ze spamem samoistnie. Powinieneś również zdawać sobie sprawę, że istnieje coś takiego jak „spamtrapy”, czyli – w wolnym tłumaczeniu – „spam-pułapki”. Są to adresy specjalnie stworzone do tego, by wyłapywać nielegalne działania w Internecie, przy czym znajdują się w różnych miejscach, więc trudno je wytropić. Kupowanie baz mailingowych jest także niezgodne z przepisami RODO, czyli ogólnego rozporządzenia o ochronie danych. Użytkownicy muszą wyrazić jednoznaczną zgodę na wpisanie ich na listę kontaktów. Lepiej uważaj na tego typu nieuczciwe strategie!
Zobacz też: Czym jest nowoczesny marketing automation? Wywiad z Anną Kaczmarską, CEO w Samito
Jak zachęcić odbiorców do pozostawienia adresu e-mail? Jak zatrzymać ich w bazie?
Porozmawiajmy teraz o legalnych sposobach na zachęcanie odbiorców do dobrowolnego podzielenia się swoim adresem mailowym. Najczęściej stosowaną strategią jest dostarczenie im jakichś korzyści w zamian za zapisanie się do newslettera. Mamy tutaj na myśli przede wszystkim wirtualne prezenty (takie jak darmowy e-book, szkolenie, kurs), rabaty w Twoim sklepie internetowym czy bezpłatny dostęp do płatnych funkcjonalności. Warto również zapewnić ich, że jako pierwsi otrzymają informacje o nowościach czy produktach, które przez jakiś czas były niedostępne. Przygotowaliśmy dla Ciebie także kilka wskazówek, jak zatrzymać na dłużej osoby zapisane do newslettera. Po pierwsze, nie wysyłaj zbyt wielu wiadomości, ponieważ może to zostać uznane za natrętne i nieprzyjemne. Zamiast tego zadbaj o ich regularność (np. raz w tygodniu o tej samej godzinie). Po drugie, ich treść powinna być zawsze dostosowana do profilu Twojej działalności, a przy tym odpowiednio przemyślana i możliwie najbardziej interesująca. Po trzecie, postaw na indywidualne podejście – zwracaj się do odbiorców po imieniu, dostarczaj im spersonalizowanych zniżek (np. na urodziny).
Podsumowanie – dlaczego warto?
Baza mailingowa to doskonały sposób na zbudowanie sieci kontaktów, i to kontaktów wartościowych, nie przypadkowych. Jest to również jedna z najważniejszych metod komunikacji w świecie e-commerce, a do tego najmniej kosztowna. Pozwala bowiem na łatwą i szybką reklamę Twojego sklepu internetowego. Umożliwia też regularne podtrzymywanie zainteresowanie odbiorców i budowanie stałej relacji z nimi. W końcu większość użytkowników Internetu posiada adresy mailowe. Postaraj się więc, by zechcieli się nimi podzielić!