Dzisiaj mamy: Środa, 7 Grudzień 2022

EcomersyBasic #36: Na co zwrócić uwagę przy wyborze odpowiedniego magazynu dla e-commerce?

2022.07.08

Prowadzenie sklepu internetowego może być bardzo trudne, jeżeli nie wybierzemy odpowiedniego magazynu czy centrum fulfilment. Przestrzenie te mają odpowiadać na wszystkie potrzeby sprzedawcy, a przy tym usprawniać łańcuch dostaw. Bardzo ważnymi elementami każdej działalności związanej z e-commerce są magazynowanie i wysyłka. Dużą część zadań można jednak powierzyć specjalistom od logistyki. Jak wybrać odpowiednich?

Od czego zacząć?

Klienci będą zadowoleni z zakupów w Twoim e-sklepie, jeżeli ich zamówienie dotrze na czas i w nienaruszonym stanie. Dlatego tak ważna jest terminowość i odpowiednie zorganizowanie. Aby wszystko funkcjonowało jak najbardziej sprawnie, na początek należy określić, ile przestrzeni – powierzchni magazynowej – potrzebujesz, najlepiej w metrach sześciennych. W tym celu warto obliczyć, ile SKU (jednostek magazynowych), palet i kartonów zamierzasz przechowywać, a następnie pomnożyć wynik przez powierzchnię, którą zajmuje przeciętna paleta czy karton. Weź też pod uwagę obszar potrzebny do przeprowadzenia dodatkowych procesów operacyjnych, takich jak odbiór (w tym rozładunek, etykietowanie, kontrole jakości), ekspansja (konieczność zdobycia dodatkowej przestrzeni), short-term storing, wysyłka, zwroty i zapasy, które się nie sprzedają.


Zobacz też: Sprawdź, z jakimi operatorami przesyłek możesz zintegrować swój sklep internetowy


Funkcje operacyjne magazynów

Przy wyborze magazynu weź też pod uwagę specyfikę sprzedawanych przez Ciebie produktów. Mamy tu na myśli rodzaj towarów, ich wielkość czy indywidualne właściwości. Można wyróżnić cztery najważniejsze funkcje operacyjne przestrzeni magazynowych: przechowywanie, dostarczanie sprzętu do transportu, dostarczanie sprzętu do pakowania oraz wysyłki i dostarczanie sprzętu do kodowania kreskowego czy oprogramowania do zarządzania zapasami. Pierwsza z nich obejmuje regały magazynowe wysokiego i niskiego składowania, pick-towery (regały wielopoziomowe), a także mniejsze pojemniki i szuflady. Sprzęt do transportu dotyczy zarówno urządzeń do załadunku jednostkowego, jak i sprzętu do przechowywania i kontemplacji. W sprzęt do pakowania i wysyłki wchodzą wszystkie przyrządy potrzebne do kompletowania, pakowania i etykietowania zamówień. Natomiast ostatnia kategoria odnosi się do czytników kodów kreskowych, drukarek czy dedykowanych oprogramowani.

Automatyzacja procesów i wybór oprogramowania

Aby procesy logistyczne mogły jak najbardziej efektywnie funkcjonować, warto zainwestować w ich automatyzację. Dostarczą Ci jej nowoczesne firmy związane z przechowywaniem produktów. Należy pamiętać o kilku ważnych zasadach: przedmioty, które często kupuje się razem, powinny być składowane blisko siebie; przestrzeń powinna być podzielona na obszary; kolejność kompletacji powinna być liniowa; istnieje wiele różnych metod kompletacji zamówień. Ogromne znaczenie mają również innowacyjne oprogramowania do zarządzania magazynem. Warto wybrać takie, które posiada następujące parametry: skalowalność, możliwość łatwego zintegrowania przez API, możliwość zarządzania procesami pakowania/wysyłania czy kontrolę zapasów.

Kluczowe wskaźniki wydajności

Bardzo ważne jest, aby mieć pewność, że magazyn został skonfigurowany w optymalny sposób. Jak to sprawdzić? Najlepiej za pomocą współczynników KPI, czyli kluczowych wskaźników wydajności. Chodzi przede wszystkim o takie parametry, jak: obrót zapasów, czas realizacji zamówienia, częstotliwość zwrotów, całkowity koszt transportu na paczkę. Wiadomo oczywiście, że trudno jest sprawić, by wszystko funkcjonowało idealnie od samego początku, jednak tego typu analizy pomagają w szybkiej optymalizacji. Wybór odpowiedniej przestrzeni magazynowej to niezbędna kwestia. Jak już wspomnieliśmy, od tego zależy ogólny poziom satysfakcji Twoich klientów. Chodzi o to, by dopasować ją do indywidualnych potrzeb.

Polecamy
Ecomersy basic
#EcomersyBasic #56: Złe praktyki w sklepie internetowym, przez które tracisz klientów

#EcomersyBasic #56: Złe praktyki w sklepie internetowym, przez które tracisz klientów

2022.12.02
Na wyniki sprzedaży w sklepie internetowym wpływ ma bardzo wiele czynników. To nie tylko kwestia skuteczności kampanii, cen czy asortymentu. To również nie tylko sprawa SEO, o której w ramach cyklu Ecomersy Basic wspominaliśmy już wielokrotnie. Klienci rezygnują z zakupów w e-sklepie z rozmaitych powodów, a wiele z nich to...
#EcomersyBasic #55: Marketing w sklepie internetowym. Czy robisz to dobrze? 5 punktów, z którymi podniesiesz sprzedaż

#EcomersyBasic #55: Marketing w sklepie internetowym. Czy robisz to dobrze? 5 punktów, z którymi podniesiesz sprzedaż

2022.11.25
Sprzedaż w sklepie internetowym to nie tylko kampanie Google Ads czy Facebook Ads. Warto wykorzystywać także inne możliwości. To takie działania, które zwiększają widoczność marki, pomagają zdobyć nowych klientów i utrzymać tych, których już masz. Czy wiesz, jakie to sposoby?
#EcomersyBasic #54: Sprzedaż stacjonarna i internetowa. Jak je połączyć?

#EcomersyBasic #54: Sprzedaż stacjonarna i internetowa. Jak je połączyć?

2022.11.18
W czasie ogólnoświatowego lockdownu okazało się, że sama sprzedaż stacjonarna może nie wystarczyć, aby utrzymać się na rynku. Coraz więcej osób zaczęło więc myśleć o przeniesieniu się do Internetu. Kiedy pandemia nieco ustała, część klientów postanowiła wrócić do tradycyjnych form robienia zakupów, a branża e-commerce odnotowała pewne spadki. Wynika z...
#EcomersyBasic #53: Skuteczny e-mail z potwierdzeniem zamówienia

#EcomersyBasic #53: Skuteczny e-mail z potwierdzeniem zamówienia

2022.11.04
Komunikacja z klientami to jeden z najważniejszych elementów promocji. Bardzo często wykorzystywaną drogą kontaktu jest e-mail marketing, który obejmuje nie tylko newslettery, ale również tzw. maile transakcyjne. Użytkownicy otrzymują je w momencie założenia konta, a także po złożeniu zamówienia lub kiedy przesyłka zostanie wysłana. Jak wykorzystać wiadomości z potwierdzeniem zamówienia...