Dzisiaj mamy: Czwartek, 22 Luty 2024

EcomersyBasic #36: Na co zwrócić uwagę przy wyborze odpowiedniego magazynu dla e-commerce?

2022.07.08

Prowadzenie sklepu internetowego może być bardzo trudne, jeżeli nie wybierzemy odpowiedniego magazynu czy centrum fulfilment. Przestrzenie te mają odpowiadać na wszystkie potrzeby sprzedawcy, a przy tym usprawniać łańcuch dostaw. Bardzo ważnymi elementami każdej działalności związanej z e-commerce są magazynowanie i wysyłka. Dużą część zadań można jednak powierzyć specjalistom od logistyki. Jak wybrać odpowiednich?

Od czego zacząć?

Klienci będą zadowoleni z zakupów w Twoim e-sklepie, jeżeli ich zamówienie dotrze na czas i w nienaruszonym stanie. Dlatego tak ważna jest terminowość i odpowiednie zorganizowanie. Aby wszystko funkcjonowało jak najbardziej sprawnie, na początek należy określić, ile przestrzeni – powierzchni magazynowej – potrzebujesz, najlepiej w metrach sześciennych. W tym celu warto obliczyć, ile SKU (jednostek magazynowych), palet i kartonów zamierzasz przechowywać, a następnie pomnożyć wynik przez powierzchnię, którą zajmuje przeciętna paleta czy karton. Weź też pod uwagę obszar potrzebny do przeprowadzenia dodatkowych procesów operacyjnych, takich jak odbiór (w tym rozładunek, etykietowanie, kontrole jakości), ekspansja (konieczność zdobycia dodatkowej przestrzeni), short-term storing, wysyłka, zwroty i zapasy, które się nie sprzedają.


Zobacz też: Sprawdź, z jakimi operatorami przesyłek możesz zintegrować swój sklep internetowy


Funkcje operacyjne magazynów

Przy wyborze magazynu weź też pod uwagę specyfikę sprzedawanych przez Ciebie produktów. Mamy tu na myśli rodzaj towarów, ich wielkość czy indywidualne właściwości. Można wyróżnić cztery najważniejsze funkcje operacyjne przestrzeni magazynowych: przechowywanie, dostarczanie sprzętu do transportu, dostarczanie sprzętu do pakowania oraz wysyłki i dostarczanie sprzętu do kodowania kreskowego czy oprogramowania do zarządzania zapasami. Pierwsza z nich obejmuje regały magazynowe wysokiego i niskiego składowania, pick-towery (regały wielopoziomowe), a także mniejsze pojemniki i szuflady. Sprzęt do transportu dotyczy zarówno urządzeń do załadunku jednostkowego, jak i sprzętu do przechowywania i kontemplacji. W sprzęt do pakowania i wysyłki wchodzą wszystkie przyrządy potrzebne do kompletowania, pakowania i etykietowania zamówień. Natomiast ostatnia kategoria odnosi się do czytników kodów kreskowych, drukarek czy dedykowanych oprogramowani.

Automatyzacja procesów i wybór oprogramowania

Aby procesy logistyczne mogły jak najbardziej efektywnie funkcjonować, warto zainwestować w ich automatyzację. Dostarczą Ci jej nowoczesne firmy związane z przechowywaniem produktów. Należy pamiętać o kilku ważnych zasadach: przedmioty, które często kupuje się razem, powinny być składowane blisko siebie; przestrzeń powinna być podzielona na obszary; kolejność kompletacji powinna być liniowa; istnieje wiele różnych metod kompletacji zamówień. Ogromne znaczenie mają również innowacyjne oprogramowania do zarządzania magazynem. Warto wybrać takie, które posiada następujące parametry: skalowalność, możliwość łatwego zintegrowania przez API, możliwość zarządzania procesami pakowania/wysyłania czy kontrolę zapasów.

Kluczowe wskaźniki wydajności

Bardzo ważne jest, aby mieć pewność, że magazyn został skonfigurowany w optymalny sposób. Jak to sprawdzić? Najlepiej za pomocą współczynników KPI, czyli kluczowych wskaźników wydajności. Chodzi przede wszystkim o takie parametry, jak: obrót zapasów, czas realizacji zamówienia, częstotliwość zwrotów, całkowity koszt transportu na paczkę. Wiadomo oczywiście, że trudno jest sprawić, by wszystko funkcjonowało idealnie od samego początku, jednak tego typu analizy pomagają w szybkiej optymalizacji. Wybór odpowiedniej przestrzeni magazynowej to niezbędna kwestia. Jak już wspomnieliśmy, od tego zależy ogólny poziom satysfakcji Twoich klientów. Chodzi o to, by dopasować ją do indywidualnych potrzeb.

Polecamy
Ecomersy basic
Ecomersy Basic #112: Influencer marketing w e-commerce. Czy warto?

Ecomersy Basic #112: Influencer marketing w e-commerce. Czy warto?

2024.02.16
W branży e-commerce dominuje kilka podstawowych form promocji, a jedną z nich jest influencer marketing, który polega na współpracy z twórcami internetowymi. Osoby działające aktywnie w sieci reklamują konkretne produkty bądź usługi, dzięki czemu więcej użytkowników może się nimi zainteresować. Jeżeli prowadzisz własny sklep internetowy, powinieneś wiedzieć, że influencer marketing...
Ecomersy Basic #111: Marka osobista. 5 sposobów na nawiązanie przyjacielskich relacji z Klientem

Ecomersy Basic #111: Marka osobista. 5 sposobów na nawiązanie przyjacielskich relacji z Klientem

2024.02.02
W dzisiejszym świecie e-commerce konkurencja jest bardzo duża, co oznacza, że aby wyróżnić się na jej tle, trzeba zaplanować i wdrożyć odpowiednią strategię. Wiele sklepów internetowych decyduje się na kreowanie marki osobistej, a więc skupia się na tworzeniu konkretnego wizerunku. W końcu nie chodzi już tylko o to, co sprzedajesz,...
#EcomersyBasic #110: Czym jest intencja wyszukiwania w SEO?

#EcomersyBasic #110: Czym jest intencja wyszukiwania w SEO?

2024.01.19
Algorytmy Google już od kilku lat rozwijają się w taki sposób, by wyszukiwarka jak najlepiej służyła użytkownikom. Właśnie dlatego mało wartościowe treści są nisko pozycjonowane, z kolei merytoryczne teksty znajdują się wyżej w wynikach wyszukiwania. Głównym celem jest bowiem odpowiadanie na potrzeby odbiorców, którzy zadają różnego rodzaju pytania. Wpisują oni...
#Ecomersy Basic #109: Najważniejsze daty dla e-commerce w 2024 r.

#Ecomersy Basic #109: Najważniejsze daty dla e-commerce w 2024 r.

2024.01.05
Zaczął się nowy rok! Co to oznacza dla branży e-commerce, a przede wszystkim dla Ciebie, przedsiębiorcy? W dynamicznym świecie handlu internetowego bardzo ważne jest to, by pozostawać na bieżąco z najnowszymi trendami i nadchodzącymi wydarzeniami – a w te ostatnie 2024 z pewnością będzie obfitować. Czy chcesz poznać najważniejsze daty,...