Dzisiaj mamy: Środa, 7 Czerwiec 2023

Ecomersy Basic #15: Czym jest UX w sklepie internetowym?

2022.02.11

Skrót UX pochodzi od wyrażenia „user experience” (z ang. doświadczenie użytkownika) i oznacza całość doznań, jakich doświadcza dana osoba podczas korzystania z produktu. Najczęściej dotyczy oprogramowania, serwisów internetowych oraz urządzeń elektronicznych. Projektowanie w oparciu o UX skupia się na wywołaniu pozytywnych odczuć w użytkownikach. Produkty powinny być użyteczne i ergonomiczne, a korzystanie z nich ma sprawiać przyjemność i przynosić satysfakcję.

Najważniejsza jest funkcjonalność

Zastanawiasz się, jak wykorzystać UX w e-sklepie? Po pierwsze, ważne, by Twoja strona wyróżniała się funkcjonalnością, działała intuicyjnie i sprawiała wrażenie uporządkowanej. Warto zdawać sobie sprawę, jak duże znaczenie ma łatwa w obsłudze, czytelna, a przy tym estetyczna witryna. Może pomóc Ci zdobyć przewagę nad konkurencją! Celem UX w sklepie online jest zaprojektowanie wartościowego doświadczenia zakupowego, które zaczyna się od odwiedzenia strony, a kończy na rzeczywistym zrealizowaniu transakcji. Droga od pierwszego do drugiego punktu powinna być prosta – bez zakrętów i konieczności dłuższego przystawania czy oglądania się za siebie.

Nie pozwól klientom błądzić

W przypadku sklepu internetowego bardzo trafna okazuje się metafora labiryntu. Większość użytkowników nie ma ochoty błądzić po witrynie i mieć nadzieję, że w końcu trafi w odpowiednie miejsce. Nie doprowadzaj do takiej sytuacji! Warto kierować się znaną zasadą trzech kliknięć, według której konsument może trafić w każde miejsce na stronie za pomocą tych kilku interakcji. Oprócz tego, zadbaj o widoczny koszyk, wyraźny podział na kategorie i wysokiej jakości grafiki czy zdjęcia. Pamiętaj też o wyszukiwarce produktów – dzięki niej zdecydowany użytkownik szybciej znajdzie to, czego szuka. W tym przypadku duże znaczenie zyskują nazwy sprzedawanych przez Ciebie rzeczy.


- UX w e-commerce ma za zadanie poprowadzić użytkownika przez cały proces zakupowy. Jeśli jest dobrze zoptymalizowany, więcej produktów nie tylko trafia do koszyka, ale i jest opłacana. – mówi Jakub Hellwig, jeden z właścicieli joyful.pl – UX w sklepie internetowym powinien opierać się nie tylko na wiedzy, ale i testach. Coś, co dobrze działa w jednym sklepie internetowym, w innym może się nie sprawdzić. Dlatego bardzo istotne jest stałe monitorowanie skuteczności wdrożonych rozwiązań.


USP, filtry oraz stopka

Znakomitą opcją, zwiększającą komfort klientów, jest USP (z ang. „Unique Selling Proposition”), czyli unikalna propozycja sprzedaży. Odwiedzając Twoją stronę internetową, dana osoba od razu zobaczy, w jaki sposób oferowany przez Ciebie asortyment odznacza się na tle innych. Większość z nas ceni sobie również indywidualne podejście. Kolejnym wartym rozpatrzenia elementem są filtry. Dzięki nim użytkownik zyskuje możliwość zawężenia grupy produktów, które go interesują. Oprócz tego, zwróć uwagę na stopkę swojego sklepu internetowego, czyli sam dół witryny. Właśnie tam powinny znaleźć się ważne linki i dane kontaktowe.

Realizacja transakcji

Twój klient postanowił dodać towar do koszyka? To dopiero połowa sukcesu. Teraz czas na najważniejszy proces, czyli wypełnienie formularza i zrealizowanie płatności. Pamiętaj, by użytkownik nie musiał umieszczać tam zbyt dużo niepotrzebnych informacji. Powinien od razu widzieć, w jaki sposób może zapłacić i wybrać najwygodniejszą dla siebie opcję. Niezwykle istotnym czynnikiem okazuje się szybkość wczytywania strony – jeżeli trwa to dłużej niż 5 sekund, istnieje spore prawdopodobieństwo, że klient porzuci swoją transakcję. Na samym końcu podziękuj mu za złożenie zamówienia. Kilka praktycznych porad, które dla Ciebie przygotowaliśmy, może mieć realny wpływ na zwiększenie konwersji, a co za tym idzie – zysków.

Polecamy
Ecomersy basic
EcomersyBasic #80: Retargeting w e-commerce. Czym jest? Dlaczego warto o nim wiedzieć?

EcomersyBasic #80: Retargeting w e-commerce. Czym jest? Dlaczego warto o nim wiedzieć?

2023.06.02
Wiele osób odwiedzających Twój sklep internetowy nie finalizuje swojego zakupu, przerywającym tym samym cały proces. Dzieje się tak z różnych powodów – złożenie zamówienia często wymaga głębszego zastanowienia. Warto jednak wiedzieć, że istnieją sposoby, by skłonić potencjalnego klienta do powrotu na Twoją stronę. Niektóre z tych działań nazywamy retargetingiem. Zaintrygowany?...
EcomersyBasic#79: Piksel Facebooka. Czym jest, jak go zainstalować?

EcomersyBasic#79: Piksel Facebooka. Czym jest, jak go zainstalować?

2023.05.26
Jeżeli prowadzisz własny sklep internetowy, prawdopodobnie reklamujesz go w mediach społecznościowych – głównie na Facebooku, gdzie można uruchamiać liczne kampanie promocyjne. Bardzo ważnym elementem tego typu kampanii jest tzw. piksel Facebooka. Nazwa ta brzmi trochę enigmatycznie, jednak wszystko Ci wyjaśnimy – każda osoba mająca biznes online powinna co nieco o...
EcomersyBasic #77: Wideo w social ads. Co zrobić, by było skuteczne?

EcomersyBasic #77: Wideo w social ads. Co zrobić, by było skuteczne?

2023.05.12
W dzisiejszym świecie większość firm stara się eksplorować video marketing, czyli działania reklamowe oparte na tworzeniu krótszych i dłuższych filmików. Popularność tej strategii gwałtownie wzrosła, gdy Tik Tok stał się numerem jeden wśród serwisów społecznościowych. Kreatywne połączenie obrazu i dźwięku przyciąga uwagę większości odbiorców. Warto jednak wiedzieć, że atrakcyjne, a...
EcomersyBasic #76: Jak tworzyć skuteczne treści do reklam w social mediach?

EcomersyBasic #76: Jak tworzyć skuteczne treści do reklam w social mediach?

2023.05.05
W dzisiejszych czasach trudno wyobrazić sobie prowadzenie biznesu bez firmowych profili w mediach społecznościowych. Wśród tego typu portali ciągle dominuje Facebook, jednak Instagram depcze mu po piętach, a na podium wspina się również Tik Tok, który od kilku lat podbija świat social mediów. Chcesz, by Twoje treści reklamowe zyskały na...