Dzisiaj mamy: Niedziela, 22 Maj 2022

Ecomersy Basic #15: Czym jest UX w sklepie internetowym?

Piątek, 11 Luty 2022

Skrót UX pochodzi od wyrażenia „user experience” (z ang. doświadczenie użytkownika) i oznacza całość doznań, jakich doświadcza dana osoba podczas korzystania z produktu. Najczęściej dotyczy oprogramowania, serwisów internetowych oraz urządzeń elektronicznych. Projektowanie w oparciu o UX skupia się na wywołaniu pozytywnych odczuć w użytkownikach. Produkty powinny być użyteczne i ergonomiczne, a korzystanie z nich ma sprawiać przyjemność i przynosić satysfakcję.

Najważniejsza jest funkcjonalność

Zastanawiasz się, jak wykorzystać UX w e-sklepie? Po pierwsze, ważne, by Twoja strona wyróżniała się funkcjonalnością, działała intuicyjnie i sprawiała wrażenie uporządkowanej. Warto zdawać sobie sprawę, jak duże znaczenie ma łatwa w obsłudze, czytelna, a przy tym estetyczna witryna. Może pomóc Ci zdobyć przewagę nad konkurencją! Celem UX w sklepie online jest zaprojektowanie wartościowego doświadczenia zakupowego, które zaczyna się od odwiedzenia strony, a kończy na rzeczywistym zrealizowaniu transakcji. Droga od pierwszego do drugiego punktu powinna być prosta – bez zakrętów i konieczności dłuższego przystawania czy oglądania się za siebie.

Nie pozwól klientom błądzić

W przypadku sklepu internetowego bardzo trafna okazuje się metafora labiryntu. Większość użytkowników nie ma ochoty błądzić po witrynie i mieć nadzieję, że w końcu trafi w odpowiednie miejsce. Nie doprowadzaj do takiej sytuacji! Warto kierować się znaną zasadą trzech kliknięć, według której konsument może trafić w każde miejsce na stronie za pomocą tych kilku interakcji. Oprócz tego, zadbaj o widoczny koszyk, wyraźny podział na kategorie i wysokiej jakości grafiki czy zdjęcia. Pamiętaj też o wyszukiwarce produktów – dzięki niej zdecydowany użytkownik szybciej znajdzie to, czego szuka. W tym przypadku duże znaczenie zyskują nazwy sprzedawanych przez Ciebie rzeczy.


- UX w e-commerce ma za zadanie poprowadzić użytkownika przez cały proces zakupowy. Jeśli jest dobrze zoptymalizowany, więcej produktów nie tylko trafia do koszyka, ale i jest opłacana. – mówi Jakub Hellwig, jeden z właścicieli joyful.pl – UX w sklepie internetowym powinien opierać się nie tylko na wiedzy, ale i testach. Coś, co dobrze działa w jednym sklepie internetowym, w innym może się nie sprawdzić. Dlatego bardzo istotne jest stałe monitorowanie skuteczności wdrożonych rozwiązań.


USP, filtry oraz stopka

Znakomitą opcją, zwiększającą komfort klientów, jest USP (z ang. „Unique Selling Proposition”), czyli unikalna propozycja sprzedaży. Odwiedzając Twoją stronę internetową, dana osoba od razu zobaczy, w jaki sposób oferowany przez Ciebie asortyment odznacza się na tle innych. Większość z nas ceni sobie również indywidualne podejście. Kolejnym wartym rozpatrzenia elementem są filtry. Dzięki nim użytkownik zyskuje możliwość zawężenia grupy produktów, które go interesują. Oprócz tego, zwróć uwagę na stopkę swojego sklepu internetowego, czyli sam dół witryny. Właśnie tam powinny znaleźć się ważne linki i dane kontaktowe.

Realizacja transakcji

Twój klient postanowił dodać towar do koszyka? To dopiero połowa sukcesu. Teraz czas na najważniejszy proces, czyli wypełnienie formularza i zrealizowanie płatności. Pamiętaj, by użytkownik nie musiał umieszczać tam zbyt dużo niepotrzebnych informacji. Powinien od razu widzieć, w jaki sposób może zapłacić i wybrać najwygodniejszą dla siebie opcję. Niezwykle istotnym czynnikiem okazuje się szybkość wczytywania strony – jeżeli trwa to dłużej niż 5 sekund, istnieje spore prawdopodobieństwo, że klient porzuci swoją transakcję. Na samym końcu podziękuj mu za złożenie zamówienia. Kilka praktycznych porad, które dla Ciebie przygotowaliśmy, może mieć realny wpływ na zwiększenie konwersji, a co za tym idzie – zysków.

Polecamy
Ecomersy basic
EcomersyBasic #29: Jak tworzyć grafikę do mediów społecznościowych?

EcomersyBasic #29: Jak tworzyć grafikę do mediów społecznościowych?

Piątek, 20 Maj 2022
Prowadząc własny biznes e-commerce, z pewnością nieustannie wcielasz się w różne role: sprzedawcy, copywritera, marketera, fotografa, grafika czy osoby od social mediów. Zwłaszcza te ostatnie mogą sprawiać nieco kłopotu, jeśli nigdy wcześniej się tym nie zajmowałeś. Jest to jednak część biznesu, której nie warto lekceważyć – social media mogą być...
EcomersyBasic #28: Marketing szeptany. Czym jest? Czy warto?

EcomersyBasic #28: Marketing szeptany. Czym jest? Czy warto?

Piątek, 13 Maj 2022
W zeszłym tygodniu opublikowaliśmy tekst na temat opinii klientów i ich wpływu na sprzedaż w e-sklepie. Wiemy więc, że oceny oraz rekomendacje innych mają duże znaczenie dla większości konsumentów. Dlatego właśnie wiele firm decyduje się na charakterystyczną formę promocji, która nazywana jest marketingiem szeptanym (inaczej buzz marketing, word of mouth...
EcomersyBasic #27: Opinie klientów i ich wpływ na sprzedaż w e-sklepie

EcomersyBasic #27: Opinie klientów i ich wpływ na sprzedaż w e-sklepie

Piątek, 6 Maj 2022
Niedawno pisaliśmy o znaczeniu marketingu rekomendacyjnego w e-commerce, czyli o tym, jaki wpływ na klientów mogą mieć opinie innych. Sprawdzenie, w jaki sposób poprzedni konsumenci ocenili dany sklep internetowy, usługę czy produkt, to często jedyny znany sposób na weryfikację. Czasami zdarza się jednak, że recenzje są nieprawdziwe – i to...
Ecomersy Basic #26: Analiza biznesowa w e-commerce. Dlaczego warto?

Ecomersy Basic #26: Analiza biznesowa w e-commerce. Dlaczego warto?

Piątek, 29 Kwiecień 2022
Planujesz rozpocząć działalność? Zastanawiasz się, jak usprawnić działanie swojego e-biznesu? Chcesz mieć lepszy wgląd w funkcjonowanie Twojego przedsiębiorstwa? Warto pomyśleć nad przeprowadzeniem analizy biznesowej, dzięki której uda Ci się lepiej zrozumieć potrzeby biznesowe i technologiczne własnej firmy. W tym celu można skorzystać z usług eksperta – odpowiednio wykwalifikowanego analityka. Możesz...