Dzisiaj mamy: Czwartek, 6 Październik 2022

Ecomersy Basic #15: Czym jest UX w sklepie internetowym?

2022.02.11

Skrót UX pochodzi od wyrażenia „user experience” (z ang. doświadczenie użytkownika) i oznacza całość doznań, jakich doświadcza dana osoba podczas korzystania z produktu. Najczęściej dotyczy oprogramowania, serwisów internetowych oraz urządzeń elektronicznych. Projektowanie w oparciu o UX skupia się na wywołaniu pozytywnych odczuć w użytkownikach. Produkty powinny być użyteczne i ergonomiczne, a korzystanie z nich ma sprawiać przyjemność i przynosić satysfakcję.

Najważniejsza jest funkcjonalność

Zastanawiasz się, jak wykorzystać UX w e-sklepie? Po pierwsze, ważne, by Twoja strona wyróżniała się funkcjonalnością, działała intuicyjnie i sprawiała wrażenie uporządkowanej. Warto zdawać sobie sprawę, jak duże znaczenie ma łatwa w obsłudze, czytelna, a przy tym estetyczna witryna. Może pomóc Ci zdobyć przewagę nad konkurencją! Celem UX w sklepie online jest zaprojektowanie wartościowego doświadczenia zakupowego, które zaczyna się od odwiedzenia strony, a kończy na rzeczywistym zrealizowaniu transakcji. Droga od pierwszego do drugiego punktu powinna być prosta – bez zakrętów i konieczności dłuższego przystawania czy oglądania się za siebie.

Nie pozwól klientom błądzić

W przypadku sklepu internetowego bardzo trafna okazuje się metafora labiryntu. Większość użytkowników nie ma ochoty błądzić po witrynie i mieć nadzieję, że w końcu trafi w odpowiednie miejsce. Nie doprowadzaj do takiej sytuacji! Warto kierować się znaną zasadą trzech kliknięć, według której konsument może trafić w każde miejsce na stronie za pomocą tych kilku interakcji. Oprócz tego, zadbaj o widoczny koszyk, wyraźny podział na kategorie i wysokiej jakości grafiki czy zdjęcia. Pamiętaj też o wyszukiwarce produktów – dzięki niej zdecydowany użytkownik szybciej znajdzie to, czego szuka. W tym przypadku duże znaczenie zyskują nazwy sprzedawanych przez Ciebie rzeczy.


- UX w e-commerce ma za zadanie poprowadzić użytkownika przez cały proces zakupowy. Jeśli jest dobrze zoptymalizowany, więcej produktów nie tylko trafia do koszyka, ale i jest opłacana. – mówi Jakub Hellwig, jeden z właścicieli joyful.pl – UX w sklepie internetowym powinien opierać się nie tylko na wiedzy, ale i testach. Coś, co dobrze działa w jednym sklepie internetowym, w innym może się nie sprawdzić. Dlatego bardzo istotne jest stałe monitorowanie skuteczności wdrożonych rozwiązań.


USP, filtry oraz stopka

Znakomitą opcją, zwiększającą komfort klientów, jest USP (z ang. „Unique Selling Proposition”), czyli unikalna propozycja sprzedaży. Odwiedzając Twoją stronę internetową, dana osoba od razu zobaczy, w jaki sposób oferowany przez Ciebie asortyment odznacza się na tle innych. Większość z nas ceni sobie również indywidualne podejście. Kolejnym wartym rozpatrzenia elementem są filtry. Dzięki nim użytkownik zyskuje możliwość zawężenia grupy produktów, które go interesują. Oprócz tego, zwróć uwagę na stopkę swojego sklepu internetowego, czyli sam dół witryny. Właśnie tam powinny znaleźć się ważne linki i dane kontaktowe.

Realizacja transakcji

Twój klient postanowił dodać towar do koszyka? To dopiero połowa sukcesu. Teraz czas na najważniejszy proces, czyli wypełnienie formularza i zrealizowanie płatności. Pamiętaj, by użytkownik nie musiał umieszczać tam zbyt dużo niepotrzebnych informacji. Powinien od razu widzieć, w jaki sposób może zapłacić i wybrać najwygodniejszą dla siebie opcję. Niezwykle istotnym czynnikiem okazuje się szybkość wczytywania strony – jeżeli trwa to dłużej niż 5 sekund, istnieje spore prawdopodobieństwo, że klient porzuci swoją transakcję. Na samym końcu podziękuj mu za złożenie zamówienia. Kilka praktycznych porad, które dla Ciebie przygotowaliśmy, może mieć realny wpływ na zwiększenie konwersji, a co za tym idzie – zysków.

Polecamy
Ecomersy basic
#EcomersyBasic #48: Reels. Co musisz wiedzieć o krótkich filmach na Instagram i Facebooka?

#EcomersyBasic #48: Reels. Co musisz wiedzieć o krótkich filmach na Instagram i Facebooka?

2022.09.30
Modę na krótkie, kreatywne filmiki zapoczątkował TikTok. Jako że aplikacja cieszy się tak ogromną popularnością, dwa konkurencyjne serwisy postanowiły przejąć od niej format niedługich video, dzięki którym można promować swoją markę i nie tylko. Na początku Reelsy pojawiły się na Instagramie, potem przyszedł czas na Facebooka. Jeżeli chcesz dowiedzieć się,...
#EcomesyBasic #47: White Hat SEO i Black Hat SEO, czyli dobre i złe techniki pozycjonowania

#EcomesyBasic #47: White Hat SEO i Black Hat SEO, czyli dobre i złe techniki pozycjonowania

2022.09.23
By sklep internetowy był dobrze widoczny w wyszukiwarce, musi zostać skutecznie wypozycjonowany. W tym celu stosuje się różne techniki SEO, które w określony sposób wpływają na miejsce witryny w wynikach wyszukiwania. Można je zwyczajowo podzielić na White Hat SEO oraz Black Hat SEO. Czym się od siebie różnią i które...
#EcomersyBasic #46: Czym jest customer experience?

#EcomersyBasic #46: Czym jest customer experience?

2022.09.16
Customer experience (w skrócie CX) to, najprościej mówiąc, suma doświadczeń klienta związanych z daną firmą. Obejmuje całość relacji na linii konsument-marka, od momentu uświadomienia sobie, że konkretna firma istnieje, aż do chwili ostatniej interakcji. Oznacza to, że właściwie każdy element tej relacji ma znaczenie. Celem jest optymalizacja doświadczeń klienta.
#EcomersyBasic #45: Czym jest breadcrumbs? Menu okruszkowe bez tajemnic

#EcomersyBasic #45: Czym jest breadcrumbs? Menu okruszkowe bez tajemnic

2022.09.09
Breadcrumbs (z ang. okruszki chleba) to inaczej forma nawigacji na stronie internetowej, która wskazuje, w jakim miejscu w witrynie obecnie się znajdujemy. Na pewno kojarzysz bajkę o Jasiu i Małgosi – jej bohaterowie rzucali za sobą okruszki chleba, aby upewnić się, że nie zgubią się w lesie i odnajdą drogę...