Ecomersy Basic #117: Dlaczego trzeba dbać o dostępność produktów w sklepie internetowym?
Kiedy myślimy o sklepach internetowych, oczywistą kwestią wydaje się to, że ich najważniejszym elementem jest asortyment, czyli sprzedawane produkty. Aby wyróżnić się na tle licznej konkurencji, firmy decydują się na rozmaite strategie – wprowadzają bogatą ofertę różnorodnych towarów (przy większym budżecie), skupiają się na konkretnej kategorii produktów, oferują mniejszą liczbę towarów, za to bardzo wysokiej jakości. Dzisiaj chcielibyśmy się zastanowić nad jednym z kluczowych zagadnień, które dotyczy wszystkich e-sprzedawców, a mianowicie nad dostępnością produktów w sklepie internetowym. Zobacz, dlaczego warto o to dbać!
Przyczyny niedostępności produktów w e-sklepie
Dlaczego w sklepach internetowych czasami brakuje produktów? Pierwsza przyczyna jest dość oczywista: brak wystarczającej liczby towarów na magazynie. Wiele firm może mieć trudności z utrzymaniem odpowiedniego poziomu zapasów, szczególnie w przypadku popularnych lub sezonowych produktów. Bywa również tak, że – wbrew przewidywaniom – popyt zwyczajnie przewyższa podaż, a wyprodukowanych towarów jest mniej niż chętnych na nie kupujących. Właśnie dlatego należy zwracać tak dużą uwagę na prognozowanie, planowanie i analizy, a jednocześnie skupić się na efektywnym zarządzaniu zapasami. Czasami jednak właściciel sklepu internetowego nie jest winny niedostępności produktów – może zdarzyć się sytuacja, w której opóźnienia ze strony producentów lub partnerów logistycznych powodują przestoje i braki.
Dlaczego dostępność produktów to ważna kwestia?
Zatroszcz się o to, by w Twoim e-sklepie było jak najmniej niedostępnych towarów. Klienci oczekują, że produkty, które widzą na stronie internetowej, będą mogli zamówić natychmiast, a brak dostępności często prowadzi do frustracji i negatywnego doświadczenia zakupowego, co może skutkować utratą zaufania do marki oraz odwróceniem się od niej na rzecz konkurencji. Nie mówimy oczywiście o jednym czy dwóch niedostępnych produktach (chyba że są to najpopularniejsze modele), ale jeżeli ich procent jest duży, potencjalni klienci nierzadko zaczynają odczuwać niechęć. Warto także pamiętać, że niedostępność produktów może negatywnie odbijać się na akcjach marketingowych – jeżeli konsument zobaczy niedostępny towar w reklamie i nie będzie mógł go kupić, działania promocyjne w tym przypadku pójdą na marne.
Zobacz też: Negatywne opinie w sklepie internetowym. Jak na nie reagować?
Jak walczyć z niedostępnością produktów w e-sklepie?
Pierwszą, można by powiedzieć, że podstawową strategią walki z niedostępnością produktów w sklepie internetowym, jest mierzenie siły na zamiary. Co to znaczy? Asortyment powinniśmy zawsze dostosowywać do swoich możliwości. Jeżeli nasz budżet jest nieduży, a moce przerobowe – ograniczone, lepiej nie umieszczać w swojej ofercie zbyt wielu produktów. Warto skupić się na ich mniejszej liczbie, ale w różnych wersjach (modelach), odpowiednio je reklamować i mieć kontrolę nad magazynem. Dobrym pomysłem jest również domawianie produktów, które najlepiej się sprzedają – w takim wypadku poinformuj swoje klientki, że dane towary jeszcze wrócą. Udostępnij też opcję informowania (najczęściej poprzez wiadomość mailową), gdy niedostępny produkt wróci do sklepu. Możesz również stworzyć listę propozycji zamienników, czyli produktów podobnych do niedostępnego.
Podsumowanie – niedostępność produktów a wizerunek e-sklepu
Dostępność produktów w sklepie internetowym to nie tylko kwestia wygody klientów, ale także kluczowy element sukcesu biznesowego. Dbaj o to, by nie zniechęcać potencjalnych kupujących do swojej marki, a jeżeli nie jesteś w stanie uniknąć niektórych sytuacji związanych z niedostępnością produktów, postaraj się ograniczyć ich negatywne skutki.