Dzisiaj mamy: Niedziela, 4 Grudzień 2022

Dropshipping w e-commerce. Czy to coś dla Twojego sklepu? - wywiad z Kingą Tobałą, Starszą Specjalistką ds. marketingu w Sky-Shop.pl

2022.10.13

Czy można prowadzić sklep bez własnego magazynu? Tak! Coraz więcej sprzedawców decyduje się na prowadzenie e-commerce w modelu dropshipping. O tym, na czym polega ta strategia i kiedy się opłaca, opowiada, Kinga Tobała, Starsza Specjalistka ds. marketingu w Sky-Shop.pl. Przeczytajcie, jak wykorzystać potencjał dropshippingu!

Joanna Pawłowska-Tomczak, ecomersy.pl: Czym jest dropshipping?

Kinga Tobała, Sky-Shop: Dropshipping to popularny model logistyczny dla sklepów internetowych. Opiera się na bezpośredniej wysyłce towarów z hurtowni do klienta sklepu internetowego. Właśnie dlatego znany jest jako sprzedaż bez własnego magazynu.
Dropshipping minimalizuje koszty na start i ogranicza ryzyko inwestycji niemal do zera.

Czy dropshipping to rozwiązanie, które jest zawsze opłacalne?

Czy zawsze opłaca się prowadzić restaurację, Żabkę albo pisać książki? ;) Opłacalność dropshippingu zależy od wielu czynników:

  • hurtowni, z którą współpracujesz;
  • kanałów sprzedaży i kosztów konwersji;
  • pomysłu na marketing i stworzenie wartości dodanej.

W dropshippingu, jak w każdym biznesie, najtrudniejsze są początki. Rabaty w hurtowniach pojawiają się po osiągnięciu określonych przez nie obrotów.
Wyższe dochody łatwiej uzyskać współpracując z producentami i hurtownikami, których baza kontrahentów jest niewielka.

Jak sądzisz — czy jeśli firma zdecyduje się na dropshipping, to musi być on główną formą działalności czy można go wykorzystać jedynie jako wsparcie innych strategii sprzedażowych?

Dropshipping najczęściej kojarzony jest z modelem idealnym do wystartowania ze sprzedażą. I faktycznie tak jest, ale nie warto się ograniczać.
Z powodzeniem wykorzystują go rozwijające się sklepy. Przykłady zastosowania:

  • Badanie rynku - testujesz szereg produktów i wybierasz te, które rokują najlepiej. Ryzyko takiej operacji jest zerowe więc można przetestować mnóstwo produktów w krótkim czasie.
  • Uzupełnienie oferty - np. o dodatki do domu w sklepie skupionym na sprzedaży mebli.
  • Sprzedaż sezonowa - w sklepie lub zupełnie innym kanale sprzedaży, jako forma dodatkowego zarobku dla sklepu.

To tylko kilka z pomysłów, a każdy z przedsiębiorców po analizie tego, co dzieje się w jego firmie będzie w stanie dorzucić coś od siebie.

W jakich branżach najlepiej sprawdzi się to rozwiązanie?

Dropshipping najwygodniejszy będzie w przypadku sprzedaży produktów o jak najmniejszej liczbie zwrotów. Wygeneruje wtedy możliwie najmniej czynności związanych z obsługą.

Raport “Polacy na e-zakupach 2021” Santander

Czy z dropshippingu mogą korzystać małe sklepy? Mam na myśli zwłaszcza firmy, które prowadzą działalność nierejestrowaną.

Z dropshippingu może korzystać dosłownie każdy. W przypadku osób wykorzystujących działalność nierejestrowaną będzie to utrudnione, ale nie niemożliwe.
Wybierając tę formę trzeba pamiętać o trzech kwestiach:

  1. Limit miesięcznego przychodu na poziomie 50% płacy minimalnej na dany rok. W dropshippingu osiągniemy go szybko. Wystarczy, że w sklepie pojawi się 15 zamówień po 100 zł.
  2. Sprzedawane produkty. Handel niektórymi towarami np. elektroniką wiąże się z obowiązkiem bycia czynnym płatnikiem VAT. Jako że działalność nierejestrowana miała nas odciążyć, a nie dodawać papierologii, warto unikać takiego asortymentu.
  3. Współpraca z hurtownią. Nieliczne hurtownie decydują się na współpracę z osobami fizycznymi. Znalezienie kontrahenta może okazać się wyzwaniem.

Decydując się na sprzedaż w dropshippingu bez zakładania firmy trzeba nastawić się na jej szybkie założenie. Limit miesięcznego przychodu sprawia, że część osób ogranicza swoją sprzedaż, nie chcąc go przekroczyć. Tym samym marnują pracę włożoną w przygotowanie oferty i zamiast dążyć do maksymalizacji zysków, mrożą miesięczny przychód na poziomie 1505 zł brutto w 2022 roku.
Pamiętajmy, że NDG jest przejściową formą prawną, która ostatecznie powinna doprowadzić nas do dobrze prosperującego biznesu.

Materiał uzupełniający: https://blog.sky-shop.pl/kupowanie-w-hurtowni-bez-dzialalnosci/

W jaki sposób znaleźć dobrą hurtownię dropshipping? Po czym ją poznać?

W dropshippingu sprzedawca powierza hurtowni bardzo dużo istotnych z punktu widzenia konsumenta obowiązków. Dlatego warto poświęcić czas na znalezienie odpowiedniego kontrahenta.
Dla każdego sklepu dobra hurtownia będzie znaczyła nieco co innego. Zawsze kluczowe pozostaną:

  • Deklarowany czas wysyłki produktów - im krótszy, tym lepiej.
  • Stopień uzupełnienia pliku produktowego - im więcej szczegółów (zdjęć, opisów, parametrów, uzupełnionych kodów EAN i innych), tym lepiej.
  • Częstotliwość aktualizacji pliku - im częściej, tym lepiej.

Dodatkowe udogodnienia, na które warto zwrócić uwagę:

  • Dostęp do kredytu kupieckiego.
  • Progi rabatowe.
  • Możliwość otrzymania faktury zbiorczej.
  • Możliwość obsługi własnych etykiet kurierskich.
  • Obsługa zwrotów.

Jeśli hurtownia nie spełnia któregoś z punktów, nie warto rezygnować ze współpracy z nią. Kluczowy pozostaje produkt. Dobra perspektywa jego sprzedaży skłania do pójścia na kompromisy.

Przejdźmy do pieniędzy. Czy koszty prowadzenia sklepu w modelu dropshippingu są dużo wyższe dla sprzedawcy niż w przypadku zwykłej e-sprzedaży, polegającej na samodzielnym magazynowaniu?

Jest zupełnie odwrotnie. Koszt prowadzenia sklepu w dropshippingu jest znacząco niższy niż w przypadku prowadzenia własnego magazynu. Wynika to z ograniczenia kosztów stałych. Oszczędności pojawiają się w obszarach:

  • Zatowarowania - zamiast mrozić dziesiątki lub setki tysięcy w towarze już na starcie, kupujesz produkt w hurtowni dopiero, gdy zamówi go klient.
  • Magazynowania - nie masz produktów u siebie, więc znika problem towarów nierotujących i przetrzymywania palet w magazynie.
  • Zatrudnienia - spadki i wzrosty sprzedaży w ciągu roku nie generują wyzwań związanych z zatrudnieniem pracowników. Wszystko odbywa się w hurtowni.

Właściwie koszty w dropshippingu ograniczają się do oprogramowania (w Sky-Shop dostarczamy kompleksowe rozwiązania i nie ma konieczności korzystania z systemów zewnętrznych) i reklamy.
Oczywiście, warto mieć zabezpieczoną gotówkę np. na wypadek zwrotów, ale jest ona nieporównywalnie mniejsza niż w przypadku prowadzenia własnego magazynu.

A jak wygląda obsługa zwrotów w sklepach działających w modelu dropshipping?

To zależy od warunków współpracy z hurtownią. Polskie prawo w przypadku współpracy B2B (firma - firma) nie nakłada obowiązku przyjęcia zwrotu produktu. Oznacza to, że przyjmowanie zwrotów przez hurtownie dropshippingowe jest usługą dodatkową, która wychodzi naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców. 

Hurtownia dropshipping przyjmuje zwroty
Każda hurtownia może pracować nieco inaczej. Właśnie dlatego plan działania ustala się bezpośrednio z kontrahentem. Kwestie, które należy poruszyć:

  • Koszt obsługi zwrotu. Zazwyczaj jest to do kilku złotych od każdego produktu.
  • Miejsce wysyłki zwrotu. Klient może odsyłać produkt bezpośrednio do magazynu hurtowni lub najpierw do Ciebie, a później Ty do hurtowni.
  • Forma rozliczenia zwrotu. Zazwyczaj stosowane są korekty faktur. Zdarza się, że hurtownia zatrzymuje środki na poczet przedpłaty dla kolejnych zakupów.

Po analizie tych elementów będzie wiadomo, czy opłaca się powierzyć obsługę zwrotów hurtowni, czy lepiej zająć się nią samodzielnie.

Hurtownia dropshipping nie przyjmuje zwrotów
Hurtownie, które nie przyjmują zwrotów działają zazwyczaj w branżach, gdzie są one marginalnymi przypadkami (w przeciwieństwie np. do branży odzieżowej i obuwniczej).
Pamiętajmy, że zwrot docierający do sklepu internetowego to nie jest koniec świata, a nieodzowny element e-commerce. 

Zwroty warto wykorzystać do przygotowania materiałów marketingowych - zdjęć, materiałów wideo, tekstów blogowych. W kolejnym kroku sprzedawca po prostu je sprzedaje w dowolnym miejscu i tym razem wysyła od siebie, a nie z hurtowni.

Wiedząc, że ewentualne zwroty trafią do nas, warto zabezpieczyć miejsce do ich przechowywania. Jest to szczególnie istotne w przypadku towarów wielkogabarytowych np. basenów, mebli.

Jak sądzisz, dropshipping warto komunikować klientowi, czy lepiej ukryć tę informację?

Nie ma takiej potrzeby. Jako konsumenci spotkaliśmy się już z dropshippingiem już niejednokrotnie. Właściwie warto pamiętać o dwóch kwestiach:

  • Zapisie w regulaminie, który mówi o tym, że dokument zakupu zostanie dostarczony drogą elektroniczną. 
  • Zapewnieniu klienta o braku dodatkowych opłat związanych z dostawą. Sytuacja może mieć miejsce w przypadku współpracy z kilkoma hurtowniami jednocześnie, przy zamówieniach łączonych. W takim momencie klient wie, że paczki idą z różnych magazynów i musi mieć pewność, że nie zostanie obciążony jakąś dopłatą.

Pamiętajmy, że w dropshippingu sprzedawcą jest właściciel sklepu internetowego. Z punktu widzenia klienta model logistyczny jest często niezauważalny, bo wszystkie procesy przebiegają tak, jak do tego przywykliśmy.

Czy dropshipping to rozwiązanie przyszłości? Czy mogłabyś spróbować przewidzieć, jak w przyszłości rozwinie się ta gałąź e-commerce?

Prognoza opublikowana przez Statista pokazuje, że globalna wartość sprzedaży w dropshippingu dla 2022 roku osiągnie 196,78 miliarda dolarów, a w 2026 roku będzie to już 476,1 miliarda dolarów.

 

Dane o globalnym wzroście dropshippingu przygotowane przez Statista

W Sky-Shop od dłuższego czasu obserwujemy wzrost ogólnego zainteresowania dropshippingiem. Mowa tu zarówno o sprzedawcach, którzy startują ze swoją działalnością, jak i tych, którzy na rynku działają od lat. Ci drudzy mają w planie wykorzystanie modelu do dalszego rozwoju.

Wszystko wskazuje więc na to, że rośnie nie tylko cały rynek e-commerce, ale też dropshipping jako jego część.


Kinga Tobała, Starsza Specjalistka ds. marketingu w Sky-Shop.pl

Wiem, że solidnym fundamentem sukcesu są dobre relacje, które systematycznie buduję przez działania skupione na odbiorcy. Od ponad 4 lat bacznie obserwuję polski rynek e-commerce. W swojej pracy dużą uwagę przywiązuję do działań edukacyjnych opartych o realne potrzeby przedsiębiorców. Perspektywa dostawcy oprogramowania dla sklepów internetowych oraz bliski kontakt ze sprzedawcami dały mi szeroki ogląd na sytuację początkujących i rozwijających się sklepów internetowych.


 

Polecamy
Ecomersy basic
#EcomersyBasic #56: Złe praktyki w sklepie internetowym, przez które tracisz klientów

#EcomersyBasic #56: Złe praktyki w sklepie internetowym, przez które tracisz klientów

2022.12.02
Na wyniki sprzedaży w sklepie internetowym wpływ ma bardzo wiele czynników. To nie tylko kwestia skuteczności kampanii, cen czy asortymentu. To również nie tylko sprawa SEO, o której w ramach cyklu Ecomersy Basic wspominaliśmy już wielokrotnie. Klienci rezygnują z zakupów w e-sklepie z rozmaitych powodów, a wiele z nich to...
#EcomersyBasic #55: Marketing w sklepie internetowym. Czy robisz to dobrze? 5 punktów, z którymi podniesiesz sprzedaż

#EcomersyBasic #55: Marketing w sklepie internetowym. Czy robisz to dobrze? 5 punktów, z którymi podniesiesz sprzedaż

2022.11.25
Sprzedaż w sklepie internetowym to nie tylko kampanie Google Ads czy Facebook Ads. Warto wykorzystywać także inne możliwości. To takie działania, które zwiększają widoczność marki, pomagają zdobyć nowych klientów i utrzymać tych, których już masz. Czy wiesz, jakie to sposoby?
#EcomersyBasic #54: Sprzedaż stacjonarna i internetowa. Jak je połączyć?

#EcomersyBasic #54: Sprzedaż stacjonarna i internetowa. Jak je połączyć?

2022.11.18
W czasie ogólnoświatowego lockdownu okazało się, że sama sprzedaż stacjonarna może nie wystarczyć, aby utrzymać się na rynku. Coraz więcej osób zaczęło więc myśleć o przeniesieniu się do Internetu. Kiedy pandemia nieco ustała, część klientów postanowiła wrócić do tradycyjnych form robienia zakupów, a branża e-commerce odnotowała pewne spadki. Wynika z...
#EcomersyBasic #53: Skuteczny e-mail z potwierdzeniem zamówienia

#EcomersyBasic #53: Skuteczny e-mail z potwierdzeniem zamówienia

2022.11.04
Komunikacja z klientami to jeden z najważniejszych elementów promocji. Bardzo często wykorzystywaną drogą kontaktu jest e-mail marketing, który obejmuje nie tylko newslettery, ale również tzw. maile transakcyjne. Użytkownicy otrzymują je w momencie założenia konta, a także po złożeniu zamówienia lub kiedy przesyłka zostanie wysłana. Jak wykorzystać wiadomości z potwierdzeniem zamówienia...