Dzisiaj mamy: Sobota, 24 Luty 2024

Dlaczego Polacy zwracają produkty zamówione online? Czy można temu zapobiec?

2023.12.15

Z badania Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: trendy e-commerce 2023” możemy się dowiedzieć, że niemal 60% Polaków zdarzyło się zwrócić produkt zamówiony online przynajmniej raz, a ¾ z tej grupy oddało taki towar w ciągu ostatniego roku. Jako przyczyny ankietowani najczęściej wskazują na niewłaściwy rozmiar albo wymiary produktu (64%).

Kto zwykle oddaje produkty?

58% Polaków kupujących online zdarzyło się zwrócić produkt zamówiony w Internecie więcej niż raz, z czego prawie połowa respondentów odpowiedziała, że miała taką sytuację kilka razy (46%). Najczęściej wskazywały tak osoby w przedziale wiekowym 40-49 lat oraz zarabiające od 5000 do 6999 zł netto lub 7000 zł na rękę i więcej (we wszystkich trzech przypadkach po 50%). Rzadziej ankietowani deklarowali, że zdecydowali się zwrócić produkty zamówione online kilkanaście (8%) oraz kilkadziesiąt razy (4%).

Najczęstsze przyczyny zwrotów

Wyniki badania Santander Consumer Banku pokazują, że najczęstszym motywatorem do oddania produktu jest jego niewłaściwy rozmiar lub wymiary (64%), niezadowalająca jakość zamówionej rzeczy (28%), uszkodzenie produktu (27%), wygląd odbiegający od zdjęcia na stronie (21%) i niezgodność z opisem (18%). Respondenci wskazywali też, że działanie odbiegało od oczekiwanego (15%) oraz że zakup był nieprzemyślany (11%).

Podpowiedzi w aplikacjach – pomocne czy nie?

Istnieją rozwiązania, które mogą ograniczyć liczbę klientów niezadowolonych z internetowych zakupów oraz zwroty towarów. Jednym z nich są podpowiedzi aplikacji e-sklepów (dotyczące np. rozmiaru). Santander Consumer Bank zapytał Polaków, którzy zadeklarowali, że zdarzyło im się zwrócić produkt zakupiony przez Internet więcej niż raz w życiu oraz tych, którzy nigdy nie odesłali nic z powrotem do e-sklepu o to, co myślą o takiej pomocy. Według 44% podpowiedzi nie mają wpływu na liczbę zwrotów, a 25% uważa, że zmniejszają one liczbę odesłanych produktów.

Polecamy
Ecomersy basic
Ecomersy Basic #112: Influencer marketing w e-commerce. Czy warto?

Ecomersy Basic #112: Influencer marketing w e-commerce. Czy warto?

2024.02.16
W branży e-commerce dominuje kilka podstawowych form promocji, a jedną z nich jest influencer marketing, który polega na współpracy z twórcami internetowymi. Osoby działające aktywnie w sieci reklamują konkretne produkty bądź usługi, dzięki czemu więcej użytkowników może się nimi zainteresować. Jeżeli prowadzisz własny sklep internetowy, powinieneś wiedzieć, że influencer marketing...
Ecomersy Basic #111: Marka osobista. 5 sposobów na nawiązanie przyjacielskich relacji z Klientem

Ecomersy Basic #111: Marka osobista. 5 sposobów na nawiązanie przyjacielskich relacji z Klientem

2024.02.02
W dzisiejszym świecie e-commerce konkurencja jest bardzo duża, co oznacza, że aby wyróżnić się na jej tle, trzeba zaplanować i wdrożyć odpowiednią strategię. Wiele sklepów internetowych decyduje się na kreowanie marki osobistej, a więc skupia się na tworzeniu konkretnego wizerunku. W końcu nie chodzi już tylko o to, co sprzedajesz,...
#EcomersyBasic #110: Czym jest intencja wyszukiwania w SEO?

#EcomersyBasic #110: Czym jest intencja wyszukiwania w SEO?

2024.01.19
Algorytmy Google już od kilku lat rozwijają się w taki sposób, by wyszukiwarka jak najlepiej służyła użytkownikom. Właśnie dlatego mało wartościowe treści są nisko pozycjonowane, z kolei merytoryczne teksty znajdują się wyżej w wynikach wyszukiwania. Głównym celem jest bowiem odpowiadanie na potrzeby odbiorców, którzy zadają różnego rodzaju pytania. Wpisują oni...
#Ecomersy Basic #109: Najważniejsze daty dla e-commerce w 2024 r.

#Ecomersy Basic #109: Najważniejsze daty dla e-commerce w 2024 r.

2024.01.05
Zaczął się nowy rok! Co to oznacza dla branży e-commerce, a przede wszystkim dla Ciebie, przedsiębiorcy? W dynamicznym świecie handlu internetowego bardzo ważne jest to, by pozostawać na bieżąco z najnowszymi trendami i nadchodzącymi wydarzeniami – a w te ostatnie 2024 z pewnością będzie obfitować. Czy chcesz poznać najważniejsze daty,...