Dzisiaj mamy: Środa, 7 Czerwiec 2023

Czy VIP-y na Facebooku mogą więcej? „Wall Street Journal” donosi o programie „X-Check”

2021.09.24

Czy wszyscy użytkowny Facebooka traktowani są jednakowo? Ostatnie doniesienia „Wall Street Journal” wstrząsnęły opinią publiczną. Śledztwo wykazało, że osoby publiczne mogą cieszyć się szczególnymi przywilejami, a publikowane przez nie treści są moderowane na innych zasadach, niż te umieszczane przez innych użytkowników. 

Facebook ma dzielić użytkowników na lepszych i gorszych

Według doniesień „Wall Street Journal” na Facebooku panują podwójne standardy. Śledztwo dziennikarskie podjęte przez śledczych z gazety, miało na celu zweryfikowanie działania programu „X-Check”, czyli narzędzia przeznaczonego do kontroli treści zamieszczanych w serwisie przez osoby publiczne. Zdaniem dziennikarzy VIP-y mogą bezkarnie publikować posty naruszające regulamin, ponieważ narzędzie wyłącza ich spod działania klasycznej moderacji, blokującej niepożądane treści.

Prawie 6 milionów uprzywilejowanych

Śledztwo wykazało, że „X-Check” wyłącza spod facebookowego prawa ponad 6 milionów znanych osób, takich jak m.in. politycy, dziennikarze sportowcy czy celebryci. W momencie, gdy osoby publiczne zamieszczają w serwisie post albo zdjęcie łamiące regulamin, nie zostaje on zablokowany przez moderację. Przykładem może być post Neymara, który został usunięty dopiero po 24 godzinach, przez które zdążył zyskać 56 milionów wyświetleń. Znany piłkarz umieścił zdjęcia nagiej kobiety, przez którą został oskarżony o gwałt. W standardowych okolicznościach post szybko zniknąłby z portalu, a konto sportowca zostałoby zablokowane. Narzędzie miało być wykorzystane także przed wyborami prezydenckimi w USA, w których zwyciężył Donald Trup. Wtedy spod władzy moderacji miały być wyjęte posty osób siejących dezinformację.

Czego boi się Facebook?

Jeszcze ciekawszym wątkiem w sprawie, o którym donosi dziennik, jest fakt, że przed częścią organów Facebooka informacje o ochronie elit były zatajane. Wedle spekulacji, program X-Check miał pomóc uniknąć Facebookowi problemów wizerunkowych i oskarżeń o nieuzasadnioną cenzurę, które mogłyby pojawić się w przypadku klasycznej moderacji postów publikowanych przez osoby publiczne.

Portal Zuckerberga odnosi się do rewelacji dziennika 

Wyciek informacji zaowocował wydaniem oświadczenia przez rzecznika Facebooka. Zdementował on doniesienia o zatajaniu informacji przed wewnętrznymi ekspertami. Co więcej zapewnił, że narzędzia mające na celu uprzywilejowanie określonych grup zostają wygaszane. Część dokumentów ujawnionych przez „Wall Street Journal” została przekazana administracji federalnej. Mimo problemów wizerunkowych, zyski portalu Zuckerberga nieustannie rosną.

Polecamy
Ecomersy basic
EcomersyBasic #80: Retargeting w e-commerce. Czym jest? Dlaczego warto o nim wiedzieć?

EcomersyBasic #80: Retargeting w e-commerce. Czym jest? Dlaczego warto o nim wiedzieć?

2023.06.02
Wiele osób odwiedzających Twój sklep internetowy nie finalizuje swojego zakupu, przerywającym tym samym cały proces. Dzieje się tak z różnych powodów – złożenie zamówienia często wymaga głębszego zastanowienia. Warto jednak wiedzieć, że istnieją sposoby, by skłonić potencjalnego klienta do powrotu na Twoją stronę. Niektóre z tych działań nazywamy retargetingiem. Zaintrygowany?...
EcomersyBasic#79: Piksel Facebooka. Czym jest, jak go zainstalować?

EcomersyBasic#79: Piksel Facebooka. Czym jest, jak go zainstalować?

2023.05.26
Jeżeli prowadzisz własny sklep internetowy, prawdopodobnie reklamujesz go w mediach społecznościowych – głównie na Facebooku, gdzie można uruchamiać liczne kampanie promocyjne. Bardzo ważnym elementem tego typu kampanii jest tzw. piksel Facebooka. Nazwa ta brzmi trochę enigmatycznie, jednak wszystko Ci wyjaśnimy – każda osoba mająca biznes online powinna co nieco o...
EcomersyBasic #77: Wideo w social ads. Co zrobić, by było skuteczne?

EcomersyBasic #77: Wideo w social ads. Co zrobić, by było skuteczne?

2023.05.12
W dzisiejszym świecie większość firm stara się eksplorować video marketing, czyli działania reklamowe oparte na tworzeniu krótszych i dłuższych filmików. Popularność tej strategii gwałtownie wzrosła, gdy Tik Tok stał się numerem jeden wśród serwisów społecznościowych. Kreatywne połączenie obrazu i dźwięku przyciąga uwagę większości odbiorców. Warto jednak wiedzieć, że atrakcyjne, a...
EcomersyBasic #76: Jak tworzyć skuteczne treści do reklam w social mediach?

EcomersyBasic #76: Jak tworzyć skuteczne treści do reklam w social mediach?

2023.05.05
W dzisiejszych czasach trudno wyobrazić sobie prowadzenie biznesu bez firmowych profili w mediach społecznościowych. Wśród tego typu portali ciągle dominuje Facebook, jednak Instagram depcze mu po piętach, a na podium wspina się również Tik Tok, który od kilku lat podbija świat social mediów. Chcesz, by Twoje treści reklamowe zyskały na...