Dzisiaj mamy: Czwartek, 6 Październik 2022

Czy czekają nas spadki? Śledzimy prognozy dla e-commerce

2022.03.17

Od dawna pisaliśmy o tym, że branża e-commerce w Polsce radzi sobie coraz lepiej. Eksperci przewidują nawet dwucyfrowy wzrost. Obecna sytuacja w Ukrainie wiąże się jednak z dużą dozą niepewności, opóźnieniami i zwiększeniem kosztów.

Wpływ okoliczności geopolitycznych na e-commerce w Polsce

Specjaliści wspominają o możliwości pogorszenia się klimatu inwestycyjnego, na razie nie wiadomo jednak, jak sankcje nałożone na Rosję oraz Białoruś wpłyną na sektor e-commerce w naszym kraju. Eksperci wskazują, ze największe polskie spółki e-commerce to podmioty bez ekspozycji na rynek rosyjski bądź ukraiński. Warto jednak pamiętać, że okoliczności cały czas się zmieniają, i to dość dynamicznie, szczególnie jeśli chodzi o surowce i waluty.

Wyższe koszty logistyki

Według prognoz Allegro w 2022 roku wartość wszystkich towarów sprzedawanych na Allegro ma nadal stale i dynamicznie rosnąć. Całkowita wartość brutto towarów sprzedanych na platformie w 2021 roku wzrosła do 42,6 mld zł. Polska branża e-commerce nie jest na razie narażona na duże straty – nie licząc marki Answear, która cieszyła się znacznymi przychodami z ukraińskiego rynku. Wiadomo jednak, że koszty logistyki poszły w górę, co może skutkować zwiększeniem marż.

Polacy wypełniają koszyki artykułami pierwszej potrzeby

Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że udział internetowego handlu w sprzedaży detalicznej (w cenach bieżących) w styczniu br. wyniósł 11,1% (przy czym w grudniu 2021 było to 10,2%). Według prognoz PwC wartość brutto polskiego rynku e-commerce w 2026 roku osiągnie 162 mld zł (12-procentowy wzrost każdego roku). Trzeba jednak liczyć się z presją inflacyjną i zwyżką cen surowców, które dotyczą najważniejszych wydatków konsumenckich, takich jak żywność, transport czy utrzymanie domów/mieszkań. Do Polski przybywają uchodźcy z Ukrainy (razem nawet 1-1,5 mln), dlatego rynek pracy ulegnie zmianie. Skłonność do konsumpcji i inwestycji będzie mniejsza. Zyskać na tym mogą stacjonarne sklepy spożywcze, oferujące produkty pierwszej potrzeby.

Przewidywania na 2022 rok

Na początku 2022 zakładano, że roku bieżącym wzrost sprzedaży detalicznej w Polsce sięgnie 10%, z kolei zwyżka e-commerce osiągnie 20%. Obecnie przewiduje się, że dynamika sprzedaży detalicznej w ujęciu nominalnym przekroczy te szacunki, ale w ujęciu realnym liczby będą niższe niż prognozowano. Wiadomo, że w 2021 roku wartość rodzimego rynku e-commerce zwiększyła się o 20%.

Polecamy
Ecomersy basic
#EcomersyBasic #48: Reels. Co musisz wiedzieć o krótkich filmach na Instagram i Facebooka?

#EcomersyBasic #48: Reels. Co musisz wiedzieć o krótkich filmach na Instagram i Facebooka?

2022.09.30
Modę na krótkie, kreatywne filmiki zapoczątkował TikTok. Jako że aplikacja cieszy się tak ogromną popularnością, dwa konkurencyjne serwisy postanowiły przejąć od niej format niedługich video, dzięki którym można promować swoją markę i nie tylko. Na początku Reelsy pojawiły się na Instagramie, potem przyszedł czas na Facebooka. Jeżeli chcesz dowiedzieć się,...
#EcomesyBasic #47: White Hat SEO i Black Hat SEO, czyli dobre i złe techniki pozycjonowania

#EcomesyBasic #47: White Hat SEO i Black Hat SEO, czyli dobre i złe techniki pozycjonowania

2022.09.23
By sklep internetowy był dobrze widoczny w wyszukiwarce, musi zostać skutecznie wypozycjonowany. W tym celu stosuje się różne techniki SEO, które w określony sposób wpływają na miejsce witryny w wynikach wyszukiwania. Można je zwyczajowo podzielić na White Hat SEO oraz Black Hat SEO. Czym się od siebie różnią i które...
#EcomersyBasic #46: Czym jest customer experience?

#EcomersyBasic #46: Czym jest customer experience?

2022.09.16
Customer experience (w skrócie CX) to, najprościej mówiąc, suma doświadczeń klienta związanych z daną firmą. Obejmuje całość relacji na linii konsument-marka, od momentu uświadomienia sobie, że konkretna firma istnieje, aż do chwili ostatniej interakcji. Oznacza to, że właściwie każdy element tej relacji ma znaczenie. Celem jest optymalizacja doświadczeń klienta.
#EcomersyBasic #45: Czym jest breadcrumbs? Menu okruszkowe bez tajemnic

#EcomersyBasic #45: Czym jest breadcrumbs? Menu okruszkowe bez tajemnic

2022.09.09
Breadcrumbs (z ang. okruszki chleba) to inaczej forma nawigacji na stronie internetowej, która wskazuje, w jakim miejscu w witrynie obecnie się znajdujemy. Na pewno kojarzysz bajkę o Jasiu i Małgosi – jej bohaterowie rzucali za sobą okruszki chleba, aby upewnić się, że nie zgubią się w lesie i odnajdą drogę...