Dzisiaj mamy: Niedziela, 22 Maj 2022

Czy czekają nas spadki? Śledzimy prognozy dla e-commerce

Czwartek, 17 Marzec 2022

Od dawna pisaliśmy o tym, że branża e-commerce w Polsce radzi sobie coraz lepiej. Eksperci przewidują nawet dwucyfrowy wzrost. Obecna sytuacja w Ukrainie wiąże się jednak z dużą dozą niepewności, opóźnieniami i zwiększeniem kosztów.

Wpływ okoliczności geopolitycznych na e-commerce w Polsce

Specjaliści wspominają o możliwości pogorszenia się klimatu inwestycyjnego, na razie nie wiadomo jednak, jak sankcje nałożone na Rosję oraz Białoruś wpłyną na sektor e-commerce w naszym kraju. Eksperci wskazują, ze największe polskie spółki e-commerce to podmioty bez ekspozycji na rynek rosyjski bądź ukraiński. Warto jednak pamiętać, że okoliczności cały czas się zmieniają, i to dość dynamicznie, szczególnie jeśli chodzi o surowce i waluty.

Wyższe koszty logistyki

Według prognoz Allegro w 2022 roku wartość wszystkich towarów sprzedawanych na Allegro ma nadal stale i dynamicznie rosnąć. Całkowita wartość brutto towarów sprzedanych na platformie w 2021 roku wzrosła do 42,6 mld zł. Polska branża e-commerce nie jest na razie narażona na duże straty – nie licząc marki Answear, która cieszyła się znacznymi przychodami z ukraińskiego rynku. Wiadomo jednak, że koszty logistyki poszły w górę, co może skutkować zwiększeniem marż.

Polacy wypełniają koszyki artykułami pierwszej potrzeby

Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że udział internetowego handlu w sprzedaży detalicznej (w cenach bieżących) w styczniu br. wyniósł 11,1% (przy czym w grudniu 2021 było to 10,2%). Według prognoz PwC wartość brutto polskiego rynku e-commerce w 2026 roku osiągnie 162 mld zł (12-procentowy wzrost każdego roku). Trzeba jednak liczyć się z presją inflacyjną i zwyżką cen surowców, które dotyczą najważniejszych wydatków konsumenckich, takich jak żywność, transport czy utrzymanie domów/mieszkań. Do Polski przybywają uchodźcy z Ukrainy (razem nawet 1-1,5 mln), dlatego rynek pracy ulegnie zmianie. Skłonność do konsumpcji i inwestycji będzie mniejsza. Zyskać na tym mogą stacjonarne sklepy spożywcze, oferujące produkty pierwszej potrzeby.

Przewidywania na 2022 rok

Na początku 2022 zakładano, że roku bieżącym wzrost sprzedaży detalicznej w Polsce sięgnie 10%, z kolei zwyżka e-commerce osiągnie 20%. Obecnie przewiduje się, że dynamika sprzedaży detalicznej w ujęciu nominalnym przekroczy te szacunki, ale w ujęciu realnym liczby będą niższe niż prognozowano. Wiadomo, że w 2021 roku wartość rodzimego rynku e-commerce zwiększyła się o 20%.

Polecamy
Ecomersy basic
EcomersyBasic #29: Jak tworzyć grafikę do mediów społecznościowych?

EcomersyBasic #29: Jak tworzyć grafikę do mediów społecznościowych?

Piątek, 20 Maj 2022
Prowadząc własny biznes e-commerce, z pewnością nieustannie wcielasz się w różne role: sprzedawcy, copywritera, marketera, fotografa, grafika czy osoby od social mediów. Zwłaszcza te ostatnie mogą sprawiać nieco kłopotu, jeśli nigdy wcześniej się tym nie zajmowałeś. Jest to jednak część biznesu, której nie warto lekceważyć – social media mogą być...
EcomersyBasic #28: Marketing szeptany. Czym jest? Czy warto?

EcomersyBasic #28: Marketing szeptany. Czym jest? Czy warto?

Piątek, 13 Maj 2022
W zeszłym tygodniu opublikowaliśmy tekst na temat opinii klientów i ich wpływu na sprzedaż w e-sklepie. Wiemy więc, że oceny oraz rekomendacje innych mają duże znaczenie dla większości konsumentów. Dlatego właśnie wiele firm decyduje się na charakterystyczną formę promocji, która nazywana jest marketingiem szeptanym (inaczej buzz marketing, word of mouth...
EcomersyBasic #27: Opinie klientów i ich wpływ na sprzedaż w e-sklepie

EcomersyBasic #27: Opinie klientów i ich wpływ na sprzedaż w e-sklepie

Piątek, 6 Maj 2022
Niedawno pisaliśmy o znaczeniu marketingu rekomendacyjnego w e-commerce, czyli o tym, jaki wpływ na klientów mogą mieć opinie innych. Sprawdzenie, w jaki sposób poprzedni konsumenci ocenili dany sklep internetowy, usługę czy produkt, to często jedyny znany sposób na weryfikację. Czasami zdarza się jednak, że recenzje są nieprawdziwe – i to...
Ecomersy Basic #26: Analiza biznesowa w e-commerce. Dlaczego warto?

Ecomersy Basic #26: Analiza biznesowa w e-commerce. Dlaczego warto?

Piątek, 29 Kwiecień 2022
Planujesz rozpocząć działalność? Zastanawiasz się, jak usprawnić działanie swojego e-biznesu? Chcesz mieć lepszy wgląd w funkcjonowanie Twojego przedsiębiorstwa? Warto pomyśleć nad przeprowadzeniem analizy biznesowej, dzięki której uda Ci się lepiej zrozumieć potrzeby biznesowe i technologiczne własnej firmy. W tym celu można skorzystać z usług eksperta – odpowiednio wykwalifikowanego analityka. Możesz...