Dzisiaj mamy: Czwartek, 22 Luty 2024

Czy czekają nas spadki? Śledzimy prognozy dla e-commerce

2022.03.17

Od dawna pisaliśmy o tym, że branża e-commerce w Polsce radzi sobie coraz lepiej. Eksperci przewidują nawet dwucyfrowy wzrost. Obecna sytuacja w Ukrainie wiąże się jednak z dużą dozą niepewności, opóźnieniami i zwiększeniem kosztów.

Wpływ okoliczności geopolitycznych na e-commerce w Polsce

Specjaliści wspominają o możliwości pogorszenia się klimatu inwestycyjnego, na razie nie wiadomo jednak, jak sankcje nałożone na Rosję oraz Białoruś wpłyną na sektor e-commerce w naszym kraju. Eksperci wskazują, ze największe polskie spółki e-commerce to podmioty bez ekspozycji na rynek rosyjski bądź ukraiński. Warto jednak pamiętać, że okoliczności cały czas się zmieniają, i to dość dynamicznie, szczególnie jeśli chodzi o surowce i waluty.

Wyższe koszty logistyki

Według prognoz Allegro w 2022 roku wartość wszystkich towarów sprzedawanych na Allegro ma nadal stale i dynamicznie rosnąć. Całkowita wartość brutto towarów sprzedanych na platformie w 2021 roku wzrosła do 42,6 mld zł. Polska branża e-commerce nie jest na razie narażona na duże straty – nie licząc marki Answear, która cieszyła się znacznymi przychodami z ukraińskiego rynku. Wiadomo jednak, że koszty logistyki poszły w górę, co może skutkować zwiększeniem marż.

Polacy wypełniają koszyki artykułami pierwszej potrzeby

Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że udział internetowego handlu w sprzedaży detalicznej (w cenach bieżących) w styczniu br. wyniósł 11,1% (przy czym w grudniu 2021 było to 10,2%). Według prognoz PwC wartość brutto polskiego rynku e-commerce w 2026 roku osiągnie 162 mld zł (12-procentowy wzrost każdego roku). Trzeba jednak liczyć się z presją inflacyjną i zwyżką cen surowców, które dotyczą najważniejszych wydatków konsumenckich, takich jak żywność, transport czy utrzymanie domów/mieszkań. Do Polski przybywają uchodźcy z Ukrainy (razem nawet 1-1,5 mln), dlatego rynek pracy ulegnie zmianie. Skłonność do konsumpcji i inwestycji będzie mniejsza. Zyskać na tym mogą stacjonarne sklepy spożywcze, oferujące produkty pierwszej potrzeby.

Przewidywania na 2022 rok

Na początku 2022 zakładano, że roku bieżącym wzrost sprzedaży detalicznej w Polsce sięgnie 10%, z kolei zwyżka e-commerce osiągnie 20%. Obecnie przewiduje się, że dynamika sprzedaży detalicznej w ujęciu nominalnym przekroczy te szacunki, ale w ujęciu realnym liczby będą niższe niż prognozowano. Wiadomo, że w 2021 roku wartość rodzimego rynku e-commerce zwiększyła się o 20%.

Polecamy
Ecomersy basic
Ecomersy Basic #112: Influencer marketing w e-commerce. Czy warto?

Ecomersy Basic #112: Influencer marketing w e-commerce. Czy warto?

2024.02.16
W branży e-commerce dominuje kilka podstawowych form promocji, a jedną z nich jest influencer marketing, który polega na współpracy z twórcami internetowymi. Osoby działające aktywnie w sieci reklamują konkretne produkty bądź usługi, dzięki czemu więcej użytkowników może się nimi zainteresować. Jeżeli prowadzisz własny sklep internetowy, powinieneś wiedzieć, że influencer marketing...
Ecomersy Basic #111: Marka osobista. 5 sposobów na nawiązanie przyjacielskich relacji z Klientem

Ecomersy Basic #111: Marka osobista. 5 sposobów na nawiązanie przyjacielskich relacji z Klientem

2024.02.02
W dzisiejszym świecie e-commerce konkurencja jest bardzo duża, co oznacza, że aby wyróżnić się na jej tle, trzeba zaplanować i wdrożyć odpowiednią strategię. Wiele sklepów internetowych decyduje się na kreowanie marki osobistej, a więc skupia się na tworzeniu konkretnego wizerunku. W końcu nie chodzi już tylko o to, co sprzedajesz,...
#EcomersyBasic #110: Czym jest intencja wyszukiwania w SEO?

#EcomersyBasic #110: Czym jest intencja wyszukiwania w SEO?

2024.01.19
Algorytmy Google już od kilku lat rozwijają się w taki sposób, by wyszukiwarka jak najlepiej służyła użytkownikom. Właśnie dlatego mało wartościowe treści są nisko pozycjonowane, z kolei merytoryczne teksty znajdują się wyżej w wynikach wyszukiwania. Głównym celem jest bowiem odpowiadanie na potrzeby odbiorców, którzy zadają różnego rodzaju pytania. Wpisują oni...
#Ecomersy Basic #109: Najważniejsze daty dla e-commerce w 2024 r.

#Ecomersy Basic #109: Najważniejsze daty dla e-commerce w 2024 r.

2024.01.05
Zaczął się nowy rok! Co to oznacza dla branży e-commerce, a przede wszystkim dla Ciebie, przedsiębiorcy? W dynamicznym świecie handlu internetowego bardzo ważne jest to, by pozostawać na bieżąco z najnowszymi trendami i nadchodzącymi wydarzeniami – a w te ostatnie 2024 z pewnością będzie obfitować. Czy chcesz poznać najważniejsze daty,...