Dzisiaj mamy: Czwartek, 28 Marzec 2024

Czy czekają nas spadki? Śledzimy prognozy dla e-commerce

2022.03.17

Od dawna pisaliśmy o tym, że branża e-commerce w Polsce radzi sobie coraz lepiej. Eksperci przewidują nawet dwucyfrowy wzrost. Obecna sytuacja w Ukrainie wiąże się jednak z dużą dozą niepewności, opóźnieniami i zwiększeniem kosztów.

Wpływ okoliczności geopolitycznych na e-commerce w Polsce

Specjaliści wspominają o możliwości pogorszenia się klimatu inwestycyjnego, na razie nie wiadomo jednak, jak sankcje nałożone na Rosję oraz Białoruś wpłyną na sektor e-commerce w naszym kraju. Eksperci wskazują, ze największe polskie spółki e-commerce to podmioty bez ekspozycji na rynek rosyjski bądź ukraiński. Warto jednak pamiętać, że okoliczności cały czas się zmieniają, i to dość dynamicznie, szczególnie jeśli chodzi o surowce i waluty.

Wyższe koszty logistyki

Według prognoz Allegro w 2022 roku wartość wszystkich towarów sprzedawanych na Allegro ma nadal stale i dynamicznie rosnąć. Całkowita wartość brutto towarów sprzedanych na platformie w 2021 roku wzrosła do 42,6 mld zł. Polska branża e-commerce nie jest na razie narażona na duże straty – nie licząc marki Answear, która cieszyła się znacznymi przychodami z ukraińskiego rynku. Wiadomo jednak, że koszty logistyki poszły w górę, co może skutkować zwiększeniem marż.

Polacy wypełniają koszyki artykułami pierwszej potrzeby

Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że udział internetowego handlu w sprzedaży detalicznej (w cenach bieżących) w styczniu br. wyniósł 11,1% (przy czym w grudniu 2021 było to 10,2%). Według prognoz PwC wartość brutto polskiego rynku e-commerce w 2026 roku osiągnie 162 mld zł (12-procentowy wzrost każdego roku). Trzeba jednak liczyć się z presją inflacyjną i zwyżką cen surowców, które dotyczą najważniejszych wydatków konsumenckich, takich jak żywność, transport czy utrzymanie domów/mieszkań. Do Polski przybywają uchodźcy z Ukrainy (razem nawet 1-1,5 mln), dlatego rynek pracy ulegnie zmianie. Skłonność do konsumpcji i inwestycji będzie mniejsza. Zyskać na tym mogą stacjonarne sklepy spożywcze, oferujące produkty pierwszej potrzeby.

Przewidywania na 2022 rok

Na początku 2022 zakładano, że roku bieżącym wzrost sprzedaży detalicznej w Polsce sięgnie 10%, z kolei zwyżka e-commerce osiągnie 20%. Obecnie przewiduje się, że dynamika sprzedaży detalicznej w ujęciu nominalnym przekroczy te szacunki, ale w ujęciu realnym liczby będą niższe niż prognozowano. Wiadomo, że w 2021 roku wartość rodzimego rynku e-commerce zwiększyła się o 20%.

Polecamy