Dzisiaj mamy: Środa, 7 Czerwiec 2023

Czy czekają nas spadki? Śledzimy prognozy dla e-commerce

2022.03.17

Od dawna pisaliśmy o tym, że branża e-commerce w Polsce radzi sobie coraz lepiej. Eksperci przewidują nawet dwucyfrowy wzrost. Obecna sytuacja w Ukrainie wiąże się jednak z dużą dozą niepewności, opóźnieniami i zwiększeniem kosztów.

Wpływ okoliczności geopolitycznych na e-commerce w Polsce

Specjaliści wspominają o możliwości pogorszenia się klimatu inwestycyjnego, na razie nie wiadomo jednak, jak sankcje nałożone na Rosję oraz Białoruś wpłyną na sektor e-commerce w naszym kraju. Eksperci wskazują, ze największe polskie spółki e-commerce to podmioty bez ekspozycji na rynek rosyjski bądź ukraiński. Warto jednak pamiętać, że okoliczności cały czas się zmieniają, i to dość dynamicznie, szczególnie jeśli chodzi o surowce i waluty.

Wyższe koszty logistyki

Według prognoz Allegro w 2022 roku wartość wszystkich towarów sprzedawanych na Allegro ma nadal stale i dynamicznie rosnąć. Całkowita wartość brutto towarów sprzedanych na platformie w 2021 roku wzrosła do 42,6 mld zł. Polska branża e-commerce nie jest na razie narażona na duże straty – nie licząc marki Answear, która cieszyła się znacznymi przychodami z ukraińskiego rynku. Wiadomo jednak, że koszty logistyki poszły w górę, co może skutkować zwiększeniem marż.

Polacy wypełniają koszyki artykułami pierwszej potrzeby

Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że udział internetowego handlu w sprzedaży detalicznej (w cenach bieżących) w styczniu br. wyniósł 11,1% (przy czym w grudniu 2021 było to 10,2%). Według prognoz PwC wartość brutto polskiego rynku e-commerce w 2026 roku osiągnie 162 mld zł (12-procentowy wzrost każdego roku). Trzeba jednak liczyć się z presją inflacyjną i zwyżką cen surowców, które dotyczą najważniejszych wydatków konsumenckich, takich jak żywność, transport czy utrzymanie domów/mieszkań. Do Polski przybywają uchodźcy z Ukrainy (razem nawet 1-1,5 mln), dlatego rynek pracy ulegnie zmianie. Skłonność do konsumpcji i inwestycji będzie mniejsza. Zyskać na tym mogą stacjonarne sklepy spożywcze, oferujące produkty pierwszej potrzeby.

Przewidywania na 2022 rok

Na początku 2022 zakładano, że roku bieżącym wzrost sprzedaży detalicznej w Polsce sięgnie 10%, z kolei zwyżka e-commerce osiągnie 20%. Obecnie przewiduje się, że dynamika sprzedaży detalicznej w ujęciu nominalnym przekroczy te szacunki, ale w ujęciu realnym liczby będą niższe niż prognozowano. Wiadomo, że w 2021 roku wartość rodzimego rynku e-commerce zwiększyła się o 20%.

Polecamy
Ecomersy basic
EcomersyBasic #80: Retargeting w e-commerce. Czym jest? Dlaczego warto o nim wiedzieć?

EcomersyBasic #80: Retargeting w e-commerce. Czym jest? Dlaczego warto o nim wiedzieć?

2023.06.02
Wiele osób odwiedzających Twój sklep internetowy nie finalizuje swojego zakupu, przerywającym tym samym cały proces. Dzieje się tak z różnych powodów – złożenie zamówienia często wymaga głębszego zastanowienia. Warto jednak wiedzieć, że istnieją sposoby, by skłonić potencjalnego klienta do powrotu na Twoją stronę. Niektóre z tych działań nazywamy retargetingiem. Zaintrygowany?...
EcomersyBasic#79: Piksel Facebooka. Czym jest, jak go zainstalować?

EcomersyBasic#79: Piksel Facebooka. Czym jest, jak go zainstalować?

2023.05.26
Jeżeli prowadzisz własny sklep internetowy, prawdopodobnie reklamujesz go w mediach społecznościowych – głównie na Facebooku, gdzie można uruchamiać liczne kampanie promocyjne. Bardzo ważnym elementem tego typu kampanii jest tzw. piksel Facebooka. Nazwa ta brzmi trochę enigmatycznie, jednak wszystko Ci wyjaśnimy – każda osoba mająca biznes online powinna co nieco o...
EcomersyBasic #77: Wideo w social ads. Co zrobić, by było skuteczne?

EcomersyBasic #77: Wideo w social ads. Co zrobić, by było skuteczne?

2023.05.12
W dzisiejszym świecie większość firm stara się eksplorować video marketing, czyli działania reklamowe oparte na tworzeniu krótszych i dłuższych filmików. Popularność tej strategii gwałtownie wzrosła, gdy Tik Tok stał się numerem jeden wśród serwisów społecznościowych. Kreatywne połączenie obrazu i dźwięku przyciąga uwagę większości odbiorców. Warto jednak wiedzieć, że atrakcyjne, a...
EcomersyBasic #76: Jak tworzyć skuteczne treści do reklam w social mediach?

EcomersyBasic #76: Jak tworzyć skuteczne treści do reklam w social mediach?

2023.05.05
W dzisiejszych czasach trudno wyobrazić sobie prowadzenie biznesu bez firmowych profili w mediach społecznościowych. Wśród tego typu portali ciągle dominuje Facebook, jednak Instagram depcze mu po piętach, a na podium wspina się również Tik Tok, który od kilku lat podbija świat social mediów. Chcesz, by Twoje treści reklamowe zyskały na...