Dzisiaj mamy: Czwartek, 19 Maj 2022

Content marketing a prawa autorskie – podstawy zasad rządzących treściami w sieci

Wtorek, 31 Sierpień 2021

Bardzo istotną kwestią w content marketingu jest przeniesienie praw autorskich. Większość osób o tym słyszało, ale nie wszyscy orientują się, o co dokładnie chodzi. Może to sprawiać pewien problem właścicielom i pracownikom agencji reklamowych. Warto zdobyć dodatkowe informacje. Jakie?

Podstawy działania branży

Kiedy agencja podpisuje z klientem umowę, która obejmuje tworzenie treści, najczęściej umawia się na przeniesienie praw autorskich na tego klienta. Będzie to częściowe lub całkowite przeniesienie praw autorskich majątkowych, ewentualnie zobowiązanie do niewykonywania autorskich praw osobistych. Pytanie tylko, czy agencja reklamowa rzeczywiście posiada prawa, które chce przenieść? Ten problem nie dotyczy jednoosobowych działalności, a pracodawców, współdziałających z innymi – pracownikami, zleceniobiorcami czy podwykonawcami.

Umowy pracownicze

Jeżeli chodzi o pracowników, istnieje następujący przepis: „Jeżeli ustawa lub umowa o pracę nie stanowią inaczej, pracodawca, którego pracownik stworzył utwór w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy, nabywa z chwilą przyjęcia utworu autorskie prawa majątkowe w granicach wynikających z celu umowy o pracę i zgodnego zamiaru stron”. Nie jest on jednak wystarczająco precyzyjny – pytanie brzmi, jakie to dokładnie granice. Warto sporządzić umowę o przeniesieniu praw autorskich, w której wskazany zostanie zakres przeniesienia praw i kwestia wykonywania autorskich praw osobistych do utworów.

Kilka innych wskazówek

Z kolei w przypadku zleceniobiorców, trzeba zadbać o przeniesienie praw całkowicie na własną rękę, ponieważ powyższy przepis nie dotyczy umów o dzieło czy umów-zleceń. Pamiętaj o formie pisemnej, inaczej umowa będzie nieważna! Ważne zagadnienie stanowią również zdjęcia stockowe. Wszystko dlatego, że wykorzystuje się je na podstawie licencji, nie praw autorskich, o czym należy wspomnieć w umowie z klientem. Być może da się udzielić dalszej licencji, wymaga to jednak sprawdzenia. Rób to przy każdym nowym projekcie.

Polecamy
Ecomersy basic
EcomersyBasic #28: Marketing szeptany. Czym jest? Czy warto?

EcomersyBasic #28: Marketing szeptany. Czym jest? Czy warto?

Piątek, 13 Maj 2022
W zeszłym tygodniu opublikowaliśmy tekst na temat opinii klientów i ich wpływu na sprzedaż w e-sklepie. Wiemy więc, że oceny oraz rekomendacje innych mają duże znaczenie dla większości konsumentów. Dlatego właśnie wiele firm decyduje się na charakterystyczną formę promocji, która nazywana jest marketingiem szeptanym (inaczej buzz marketing, word of mouth...
EcomersyBasic #27: Opinie klientów i ich wpływ na sprzedaż w e-sklepie

EcomersyBasic #27: Opinie klientów i ich wpływ na sprzedaż w e-sklepie

Piątek, 6 Maj 2022
Niedawno pisaliśmy o znaczeniu marketingu rekomendacyjnego w e-commerce, czyli o tym, jaki wpływ na klientów mogą mieć opinie innych. Sprawdzenie, w jaki sposób poprzedni konsumenci ocenili dany sklep internetowy, usługę czy produkt, to często jedyny znany sposób na weryfikację. Czasami zdarza się jednak, że recenzje są nieprawdziwe – i to...
Ecomersy Basic #26: Analiza biznesowa w e-commerce. Dlaczego warto?

Ecomersy Basic #26: Analiza biznesowa w e-commerce. Dlaczego warto?

Piątek, 29 Kwiecień 2022
Planujesz rozpocząć działalność? Zastanawiasz się, jak usprawnić działanie swojego e-biznesu? Chcesz mieć lepszy wgląd w funkcjonowanie Twojego przedsiębiorstwa? Warto pomyśleć nad przeprowadzeniem analizy biznesowej, dzięki której uda Ci się lepiej zrozumieć potrzeby biznesowe i technologiczne własnej firmy. W tym celu można skorzystać z usług eksperta – odpowiednio wykwalifikowanego analityka. Możesz...
Ecomersy Basic #25: Marketing rekomendacyjny w sklepie internetowym

Ecomersy Basic #25: Marketing rekomendacyjny w sklepie internetowym

Piątek, 22 Kwiecień 2022
Polecenia odgrywają bardzo ważną rolę w Internecie. Mamy tu na myśli zarówno zakupy online, jak i inne obszary działania w sieci. Ogromna liczba e-sklepów i dostępnych produktów czasami może przytłaczać, dlatego trzeba wybrać jakiś sposób selekcji. Wiele osób stawia właśnie na rekomendacje, czyli pozytywne opinie na temat konkretnych marek. Chcesz,...