Dzisiaj mamy: Czwartek, 28 Wrzesień 2023

Content marketing a prawa autorskie – podstawy zasad rządzących treściami w sieci

2021.08.31

Bardzo istotną kwestią w content marketingu jest przeniesienie praw autorskich. Większość osób o tym słyszało, ale nie wszyscy orientują się, o co dokładnie chodzi. Może to sprawiać pewien problem właścicielom i pracownikom agencji reklamowych. Warto zdobyć dodatkowe informacje. Jakie?

Podstawy działania branży

Kiedy agencja podpisuje z klientem umowę, która obejmuje tworzenie treści, najczęściej umawia się na przeniesienie praw autorskich na tego klienta. Będzie to częściowe lub całkowite przeniesienie praw autorskich majątkowych, ewentualnie zobowiązanie do niewykonywania autorskich praw osobistych. Pytanie tylko, czy agencja reklamowa rzeczywiście posiada prawa, które chce przenieść? Ten problem nie dotyczy jednoosobowych działalności, a pracodawców, współdziałających z innymi – pracownikami, zleceniobiorcami czy podwykonawcami.

Umowy pracownicze

Jeżeli chodzi o pracowników, istnieje następujący przepis: „Jeżeli ustawa lub umowa o pracę nie stanowią inaczej, pracodawca, którego pracownik stworzył utwór w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy, nabywa z chwilą przyjęcia utworu autorskie prawa majątkowe w granicach wynikających z celu umowy o pracę i zgodnego zamiaru stron”. Nie jest on jednak wystarczająco precyzyjny – pytanie brzmi, jakie to dokładnie granice. Warto sporządzić umowę o przeniesieniu praw autorskich, w której wskazany zostanie zakres przeniesienia praw i kwestia wykonywania autorskich praw osobistych do utworów.

Kilka innych wskazówek

Z kolei w przypadku zleceniobiorców, trzeba zadbać o przeniesienie praw całkowicie na własną rękę, ponieważ powyższy przepis nie dotyczy umów o dzieło czy umów-zleceń. Pamiętaj o formie pisemnej, inaczej umowa będzie nieważna! Ważne zagadnienie stanowią również zdjęcia stockowe. Wszystko dlatego, że wykorzystuje się je na podstawie licencji, nie praw autorskich, o czym należy wspomnieć w umowie z klientem. Być może da się udzielić dalszej licencji, wymaga to jednak sprawdzenia. Rób to przy każdym nowym projekcie.

Polecamy
Ecomersy basic
#EcomersyBasic #95: Jak wybrać nazwę dla sklepu internetowego?

#EcomersyBasic #95: Jak wybrać nazwę dla sklepu internetowego?

2023.09.21
W dynamicznym świecie handlu internetowego, gdzie konkurencja jest ogromna, odpowiednia nazwa e-sklepu ma bardzo duże znaczenie. W końcu to właśnie ona będzie Ci towarzyszyć przez cały czas, to ją będą rozpoznawać klienci i to ona będzie budzić rozmaite skojarzenia z Twoją marką. Wybór właściwej nazwy dla swojego sklepu internetowego może...
#EcomersyBasic #94: Czym jest efekt kuli śnieżnej w e-commerce?

#EcomersyBasic #94: Czym jest efekt kuli śnieżnej w e-commerce?

2023.09.15
W świecie e-commerce sukces nie zawsze wymaga ogromnych, kosztownych kampanii marketingowych. Czasami niewielkie i niepozorne działania mogą prowadzić do eksplozji sprzedaży i zwiększenia popularności marki. To zjawisko znane jest jako efekt kuli śnieżnej i nierzadko należy do kluczowych elementów strategii różnych firm. Aby lepiej je zrozumieć, wystarczy wyobrazić sobie, że...
EcomersyBasic #93: 5 sposobów na to, jak przyspieszyć działanie sklepu internetowego

EcomersyBasic #93: 5 sposobów na to, jak przyspieszyć działanie sklepu internetowego

2023.09.07
Wciąż rosnąca popularność e-commerce sprawia, że liczba sklepów internetowych cały czas się powiększa – oznacza to konieczność wpasowania się w pewne standardy, które obowiązują w tej branży. Jeżeli chcemy utrzymać się na rynku handlu online, powinniśmy upewnić się, że nasz e-sklep działa bez zarzutu, czyli przede wszystkim szybko. Właśnie tego...
#EcomersyBasic #92: One step checkout – wady i zalety

#EcomersyBasic #92: One step checkout – wady i zalety

2023.09.01
Czy Twój sklep internetowy odwiedza wielu użytkowników, jednak nie przekłada się to na satysfakcjonujące wyniki sprzedaży? Czy klienci dodają produkty do koszyka, ale ostatecznie je porzucają, nie finalizując transakcji? Nie martw się – z tym problemem mierzy się większość biznesów online. Musimy mieć na względzie, że takie sytuacje będą się...