BLIK podsumowuje cały rok 2023 i chwali się sukcesami
Z danych udostępnionych przez BLIK możemy się dowiedzieć, że w okresie od stycznia do grudnia ubiegłego roku jego użytkownicy zrealizowali niemal 1,8 mld transakcji o wartości blisko ćwierć biliona złotych, a od początku działania systemu wykonano ich aż ponad 4,5 mld, wartych 614,4 mld złotych. Najwięcej transakcji odnotowano – jak zwykle – w e-commerce. Najchętniej wykorzystywaną usługą okazały się przelewy na telefon.
Najważniejsze dane
W ostatnim kwartale 2023 roku użytkownicy BLIKA zrealizowali 506,2 mln transakcji, a w całym roku było ich prawie 1,8 mld. W tym czasie Polacy wykonywali średnio 4,8 mln operacji BLIK-iem dziennie. Rekordowa dzienna liczba transakcji (zrealizowana we wszystkich kanałach – e-commerce, POS, ATM oraz P2P) miała miejsce 10 listopada 2023 roku i wyniosła 8,2 mln. Średnia kwota płatności BLIK-iem w 2023 roku to 138 zł, z kolei wartość wszystkich operacji zrealizowanych między styczniem a grudniem to 243 mld zł (wzrost o 48% rdr.), z czego 72,1 mld zł wpłynęło w ostatnim kwartale ubiegłego roku.
E-commerce na prowadzeniu
W roku 2023 więcej niż połowę wszystkich transakcji BLIK-iem stanowiły płatności internetowe. Użytkownicy opłacili swoje zamówienia w sklepach internetowych 921 mln razy, czyli o 29% razy więcej niż w analogicznym okresie 2022 roku. Wartość transakcji online osiągnęła wartość 125,6 mld zł wobec 89,2 mld rok wcześniej. Średnia kwota pojedynczego zakupu w e-sklepach wyniosła w tym czasie 130 zł. Najwięcej operacji BLIK-iem w tym kanale zrealizowano w ostatnim kwartale ubiegłego roku – było ich aż 267,7 mln. Najchętniej korzystano z BLIK-a przy zakupach na platformach typu marketplace.
Przelewy na telefon i płatności w POS
W ostatnim roku bardzo szybko rosła także liczba przelewów na telefon. Między styczniem a grudniem 2023 użytkownicy zlecili aż 415,4 mln takich transakcji, czyli o 71% więcej niż rok wcześniej. Płatności P2P stanowią obecnie blisko jedną czwartą wszystkich operacji BLIK-iem. Ich wartość w 2023 roku osiągnęła wartość 57,4 mld zł (o 93% więcej niż w analogicznym okresie 2022 roku), natomiast średnia kwota przelewu na telefon to 145 zł. Od stycznia do grudnia dużą popularnością cieszyły się również transakcje w tradycyjnych terminalach płatniczych. W ciągu dwunastu miesięcy użytkownicy zrealizowali 364,2 mln takich operacji, z czego blisko 131 mln stanowiły płatności zbliżeniowe.