Wirtualne modelki i modele w kampaniach H&M
Szwedzka marka odzieżowa H&M będzie wykorzystywać sztuczną inteligencji do tworzenia wirtualnych wersji wybranych modelek i modeli. „Cyfrowi bliźniacy” mają brać udział w kampaniach marketingowych, głównie kierowanych do social mediów, zastępując rzeczywistych ludzi.
AI jako wsparcie, nie zastępstwo
Na początkowym etapie projektu H&M stworzy za pomocą AI cyfrowe odpowiedniki trzydziestu modelek i modeli. Firma podkreśla, że uczestnicy zachowają pełne prawa do swoich wirtualnych wizerunków, a ich użycie będzie monitorowane przez agentów i odpowiednio wynagradzane – na takich samych zasadach jak w klasycznych kampaniach reklamowych. Cyfrowe postaci będą wyraźnie oznaczane, m.in. znakami wodnymi, zgodnie z wytycznymi platform społecznościowych, takich jak Instagram czy TikTok, które promują transparentność treści tworzonych przy użyciu AI.
Projekt, który niepokoi
H&M zapewnia, że nie zamierza całkowicie rezygnować z prawdziwych modeli – mimo to sam projekt budzi niepokój w branży reklamowej. Może on bowiem zwiastować, że procesy kreatywne zostaną w dużym stopniu zautomatyzowane, co zagraża nie tylko pracy modeli, ale również fotografów, stylistów, makijażystów czy techników oświetlenia. Organizacje branżowe apelują o jasne regulacje i odpowiednie zabezpieczenia, które będą chronić prawa pracowników w realiach coraz silniej kształtowanych przez technologię AI.